Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276481 kertaa)

Aaron

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #150 : Helmikuu 14, 2014, 14:53:09 ip »

Olisi kiva siirtyä jossain vaiheessa manuaalimyllystä sähkökäyttöiseen.

Potentiaalista hankintaa ajatellen, haluaisin kysyä, että miten paljon laadukkaampaan suodatinjauhatukseen päästään Varion/Forten terästerillä keraamisiin verrattuna?

Edit: Koska ollaan taas niin vahvasti makuasioiden äärellä, niin tätäkin pitäisi itse päästä viime kädessä testaamaan.

Ps. Tuo Baratza Preciso vaikuttaa myös mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2014, 14:02:57 ip kirjoittanut Aaron »
Kirjattu

rade

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #151 : Maaliskuu 13, 2014, 12:12:10 ip »

Terve!

Olisi haussa mylly pressopannulle.
Minulla on jo Hario Skerton Oprhan Espresson modilla. Tuntuu, että ei vieläkään tule oikein tasalaatuista karkeaa purua.

Ei ole merkitystä onko sähköinen vai manuaali.

Olen kartoittanut muutamia vaihtoehtoja:

Wilfa WSCG-2 69€
Nivona Cafegrano 130 119€
Bodum Bistro 149€
Baratza Encore 179€
Pinokkio 189€

Lisänä olisi tietysti vielä Zassenhausin veivattavat 100€ hintaluokassa, mutta tuskin jauhavat yhtään tasaisemmin kuin esim tuo Wilfa?

Eli haen todella tasalaatuista purua.  :)

Jos olisi jollain vertailupohjaa edellä mainituista myllyistä.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #152 : Maaliskuu 13, 2014, 12:21:56 ip »


Tuntuu, että ei vieläkään tule oikein tasalaatuista karkeaa purua.

Tarkoitatko, että pitäisi päästä eroon siitä hienommasta pölystä sielä kahvin seassa? Vai että ei maistu kahvi hyvältä?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

rade

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #153 : Maaliskuu 13, 2014, 12:24:59 ip »

Tarkoitatko, että pitäisi päästä eroon siitä hienommasta pölystä sielä kahvin seassa? Vai että ei maistu kahvi hyvältä?

Kyllä tuo tuntuu makuun vaikuttavan tuo pöly, sekä kupin pohjalle jaa hieman "mutaa", tämä nyt ei sinällään haittaa.
Pääseekö noilla laitteilla edes parempaan lopputulokseen? Verrattuna Harioon?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #154 : Maaliskuu 13, 2014, 12:28:34 ip »

Kyllä tuo tuntuu makuun vaikuttavan tuo pöly, sekä kupin pohjalle jaa hieman "mutaa", tämä nyt ei sinällään haittaa.
Pääseekö noilla laitteilla edes parempaan lopputulokseen? Verrattuna Harioon?

En ole kokeillut hariota, mutta olen ollut siinä käsityksessä että kaikista myllyistä tulee vähän tuota pienempääkin. Voin kyllä olla väärässäkin, että joku fiksmpi korjaa sitten.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #155 : Maaliskuu 13, 2014, 12:47:46 ip »

En ole kokeillut hariota, mutta olen ollut siinä käsityksessä että kaikista myllyistä tulee vähän tuota pienempääkin.

Näistä myllyjen jauhamisesta on jauhettu paljonkin, jo vanhan "Kahvilasi" -saitin aikana.

Jauhatuksen täydellinen tasalaatuisuus hyvyyden kriteerinä on kai tyrmätty muutamaan kertaan. Jauhatuksen tulee sisältää eri kokoisia partikkeleita. Täten muodostuu kokonaisuus, josta sitten voi sanoa, että tule-tule-hyvä-kakku. Sitä kaikkein hienointa pölyä ei olisi syytä olla mukana, ainakaan merkittävästi. Sen oletetaan tuovan uuttoon ylimääräistä kitkeryyttä. Eri myllyt tuottavat erilaisen kombinaation eri kokoisia jakeita. Siten jokaisen myllyn jauhatustulos on erilainen, eikä aina suinkaan pelkästään hyvä/huono-akselilla. Paljon "liikkuvia osia" espresson valmistusprosessissa...

Halvoille viidenkympin sähkömyllyille (esim. Krups Grindmaster) on ominaista, että hienoin jauhatusasetus tuottaa liikaa tuota pölymäistä jaetta. Yhtä "klikkausta" karkeampi asetus vähentää sitä huomattavasti. Laadukkaimmilla myllyillä "pölyn" tuotto on paremmin hanskassa.

On käyty läpi sekin teoria, että halvat myllyt murskaavat pavun, mutta hienommat myllyt veistelevät pavusta sieviä lastuja. Kaupunkilegendaksi osoittautui tämäkin.
Kirjattu

Aaron

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #156 : Maaliskuu 13, 2014, 14:16:04 ip »

rade: minulla myös huonoja kokemuksia Harion Skertonista. Parin vuoden käytön perusteella en voi suositella myllyä: sen ylempi terä pääsee liikkumaan epämääräisesti jauhamisen yhteydessä. Itse tulkitsen tuon suunnitteluvirheenä, vaikka kompromissi varmasti onkin.

Kuten eräässä toisessa ketjussa mainittiin, kaksi muuta harkitsemisen arvoista vaihtoehtoa: Hausgrind ja Lido 2.

Hausgrind: http://www.madebyknock.com/handgrind-grinders.html
Lido 2: http://www.oehandgrinders.com/LIDO-2_c_23.html
Muuta luettavaa: http://www.home-barista.com/grinders/knock-hausgrind-vs-orphan-espresso-beta-lido-2-double-blind-test-t29251.html

Edit: hienosäätöä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2014, 21:33:54 ip kirjoittanut Aaron »
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #157 : Maaliskuu 13, 2014, 21:59:00 ip »

Jauhatuksen täydellinen tasalaatuisuus hyvyyden kriteerinä on kai tyrmätty muutamaan kertaan.

Kai se edelleenkin tuossa Rade:n hakemassa pressokäytössä on ihan hyvä juttu?
Kirjattu

rade

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #158 : Maaliskuu 13, 2014, 22:37:29 ip »

Muutenkin tuntuu, että kun puhutaan myllyjen hyvyydestä, ensimmäisenä tulee tuo espresso puheeksi. :)
Ja kalliimmat myllytkin tuntuu olevan tehty espressoa ajatellen. Mutta luulisi niiden olevan myös hyviä karkeammille jauhatuksille.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #159 : Maaliskuu 14, 2014, 11:48:01 ap »

Ja kalliimmat myllytkin tuntuu olevan tehty espressoa ajatellen.

Ei se aina näin ole, vai mitä jiitee  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #160 : Maaliskuu 14, 2014, 12:15:36 ip »

Muutenkin tuntuu, että kun puhutaan myllyjen hyvyydestä, ensimmäisenä tulee tuo espresso puheeksi. :)
Ja kalliimmat myllytkin tuntuu olevan tehty espressoa ajatellen. Mutta luulisi niiden olevan myös hyviä karkeammille jauhatuksille.

Minusta taas tuntuu, että melkein kaikki kiinnostavat ebayn laatumyllyt ovat tehty muille karkeuksille ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

viherpeukalo85

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #161 : Maaliskuu 21, 2014, 20:43:18 ip »

Mä olen myös ollut hitusen pettynyt skertoniin. Modaamaan en viitsisi ruveta, videoiden perusteella mun taidot ja kärsivällisyys ei kuuna päivänä riittäisi siihen että homma onnistuisi. Olen pohdiskellut että mahtaisikohan zassenhausilla saada tasaisempaa jälkeä. Sen muotoilukin hivelisi silmää enemmän... En tarvitse espressojauhatusta mihinkään, karkeammalla skertonista tulee isoja lohkareita ja hienoa pölyä.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #162 : Maaliskuu 21, 2014, 20:50:32 ip »

"OE Lower Bearing UPGRADE KIT for Hario Skerton / Kyocera CM50 Hand Grinders" oli varsin helppo asentaa Skertoniin.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #163 : Maaliskuu 21, 2014, 22:43:15 ip »

Modaamaan en viitsisi ruveta, videoiden perusteella mun taidot ja kärsivällisyys ei kuuna päivänä riittäisi siihen että homma onnistuisi.

Älä katsele videoita :-\  tirofauxin mainitseman kitin asentaminen onnistuu varmasti. Se on kyllä ihan suositeltava sijoitus. Mä olen ollut oikein tyytyväinen. Skertonista tuli suorastaan kelvollinen.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #164 : Maaliskuu 21, 2014, 23:22:18 ip »

Aivan samaa mielipuolta täälläkin.
Modaus on halpa, helppo ja toimiva. Itse tein vielä prikkavirityksen yläosaan ja nyt on kyllä oikeen toimiva mylly.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso