Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276576 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #120 : Elokuu 09, 2013, 12:32:53 ip »

Haiskahtaa siis epäilyttävältä muukin kuin hinta, erityisesti tuo ettei voi luottokortilla maksaa (mikä turvaisi ostajaa). Onko kellään kokemusta tästä nettikaupasta?

Nettisivu on ensirekisteröity 2 kk sitten. Ei luottokortti- tai paypal-maksua. Liian halpa. Indonesia.
Jos tuo ei ole huijinkia, niin mikä sitten?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #121 : Elokuu 09, 2013, 13:06:19 ip »

Haiskahtaa siis epäilyttävältä muukin kuin hinta, erityisesti tuo ettei voi luottokortilla maksaa (mikä turvaisi ostajaa). Onko kellään kokemusta tästä nettikaupasta?

Jätä suosiolla väliin.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #122 : Elokuu 09, 2013, 17:37:30 ip »

Juu en ajatellut haksahtaa näine tiedoin. Kiitos kommentoijille havainnoista!
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #123 : Elokuu 15, 2013, 19:27:47 ip »

Bongasin muuten toisenkin kahvilaitteita liian halvalla myyvän indonesialaisfirman, joka eräiden nettisivujen perusteella myös huijausta (eivät myy luottokortilla + tilatut laitteet eivät koskaan saapuneet ja yhteydenpito loppui). Tuo firma on http://buanacoffee.com/ Googlettakaa firman nim ja sana fraud, niin löydätte raporttia. Eli älkää muutkaan haksahtako sinne.
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #124 : Marraskuu 22, 2013, 14:26:26 ip »

Päädyin lopulta ostamaan hyväkuntoisen Mazzerin Super Jollyn käytettynä Suomesta. Täytyy nyt uskoa se aiemmin epäilemäni väite, että kahvimylly on vähintään yhtä tärkeä lopputuloksen kannalta kuin espressokone ja oikea tekniikka. Aiemmin mulla oli käytössä Krupsin markettimylly. Jauhettu kahvi näyttää ja tuntuu erilaiselta, espressoshotti näyttää ja tuoksuu ja ennenkaikkea maistuu ja tuntuu suussa aivan erilaiselta! Ei enää kanavointiongelmia tai tarvetta weissata ja kunnon crema syntyy kuin itsestään..
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2013, 14:32:31 ip kirjoittanut tuomyl »
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #125 : Marraskuu 22, 2013, 15:12:01 ip »

Kaksi peukkua hankinnalle. Siinä oma mielipiteeni poikkeaa että papu, se kahvi on tässä kuviossa minusta kuitenkin se kaikkein olennaisin.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tuomyl

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #126 : Marraskuu 24, 2013, 18:49:21 ip »

Juu en väitä vastaan tuohon, mutta hyvänkin kahvipavun voi helpolla pilata huonolla myllyllä ja puutteellisella tekniikalla. Nyt voi ruveta hienosäätämään noiden eri papulaatujen kanssa tosissaan.
Kirjattu
Rancilio Silvia - Mazzer Super Jolly

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #127 : Marraskuu 24, 2013, 22:16:10 ip »

Mulla on kans se ongelma, että säätöväli myllyssä on liian suuri. Nytkin on papu mikä yks pienemmälle säädettäessä menee tukkoon ja taas yks pykälä toiseen suuntaan ja menee läpi kuin vesiputous. Oon ratkaissut tilannetta ajamalla koko päivän kahvitarpeet kerralla ja ajan osan isommalla jauhatuksella ja osa pienemmällä. Luulen, että tekniikkani saa täällä kyllä täys tyrmäyksen, mutta tähän hätään se toimii  ;)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #128 : Marraskuu 24, 2013, 23:18:32 ip »

Mulla on kans se ongelma, että säätöväli myllyssä on liian suuri. Nytkin on papu mikä yks pienemmälle säädettäessä menee tukkoon ja taas yks pykälä toiseen suuntaan ja menee läpi kuin vesiputous. Oon ratkaissut tilannetta ajamalla koko päivän kahvitarpeet kerralla ja ajan osan isommalla jauhatuksella ja osa pienemmällä. Luulen, että tekniikkani saa täällä kyllä täys tyrmäyksen, mutta tähän hätään se toimii  ;)
Vinkki: kokeile säätää annostusta, sit tamppausvoimaa ja tekniikkaa. Mut et menis sekoittelemaan erikokoisia partikkeleita keskenään, ja vasta jauhettu on aina se paras (piste).
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #129 : Marraskuu 25, 2013, 07:08:40 ap »

Mites tämä paljon kehutun(?) Wilfan halpismyllyn päivitetty versio? Wilfa WSCG-2

5 vuoden takuu nyt ainakin... Prismassa näytti olevan myynnissä hintaan 99e. Onko kokemuksia?

http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=5128
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #130 : Marraskuu 25, 2013, 08:10:20 ap »

Mulla on kans se ongelma, että säätöväli myllyssä on liian suuri. Nytkin on papu mikä yks pienemmälle säädettäessä menee tukkoon ja taas yks pykälä toiseen suuntaan ja menee läpi kuin vesiputous. Oon ratkaissut tilannetta ajamalla koko päivän kahvitarpeet kerralla ja ajan osan isommalla jauhatuksella ja osa pienemmällä. Luulen, että tekniikkani saa täällä kyllä täys tyrmäyksen, mutta tähän hätään se toimii  ;)

Ovela ratkaisu, mutta jos aiot käyttää myllyä vielä pitkäänkin niin lienee hyvä etsiä netistä vinkkejä portaallisen myllyn muuttamisesta portaattomaksi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #131 : Marraskuu 25, 2013, 09:50:14 ap »

Ovela ratkaisu, mutta jos aiot käyttää myllyä vielä pitkäänkin niin lienee hyvä etsiä netistä vinkkejä portaallisen myllyn muuttamisesta portaattomaksi.
Toivottavasti mun ei tarvii käyttää tuota myllyä enää pitkään. Se kyllä lähtee tuosta heti kun on rahat uuteen. Tai kyllä ne rahat periaatteessa onkin, mut juuri nyt en uskalla niitä käyttää, kun muu taloustilanne on vähän muutostilassa.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #132 : Marraskuu 25, 2013, 10:46:11 ap »

Toivottavasti mun ei tarvii käyttää tuota myllyä enää pitkään. Se kyllä lähtee tuosta heti kun on rahat uuteen. Tai kyllä ne rahat periaatteessa onkin, mut juuri nyt en uskalla niitä käyttää, kun muu taloustilanne on vähän muutostilassa.

Ihan uteliaisuuttani, mikä mylly sinulla nyt on? Käyttänet ilmeisesti aika pientä annoskokoa, jos yksi naksautusväli myllyssä aiheuttaa totaalisen epäonnistumisen?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

TD

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #133 : Marraskuu 25, 2013, 13:17:40 ip »

Mites tämä paljon kehutun(?) Wilfan halpismyllyn päivitetty versio? Wilfa WSCG-2...

...ja tarkennan edellistä viestiäni sen verran vielä, että mylly muuhun kuin espressokäyttöön luonnollisesti.

Baratza Encorekin kiinnostaisi, mutta hintaa on 200 ja Suomesta ei saa mistään(?). 100e säästö kiinnostaisi lähinnä suodatinkäyttöön tulevan myllyn ollessa kyseessä.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #134 : Marraskuu 25, 2013, 14:43:43 ip »

Mulla on kans se ongelma, että säätöväli myllyssä on liian suuri. Nytkin on papu mikä yks pienemmälle säädettäessä menee tukkoon ja taas yks pykälä toiseen suuntaan ja menee läpi kuin vesiputous. Oon ratkaissut tilannetta ajamalla koko päivän kahvitarpeet kerralla ja ajan osan isommalla jauhatuksella ja osa pienemmällä. Luulen, että tekniikkani saa täällä kyllä täys tyrmäyksen, mutta tähän hätään se toimii  ;)

Minusta tuo kuulostaa lähinnä siltä, että ko. myllyn tekniset ratkaisut eivät täytä muutoinkaan niitä vaatimuksia, mitä yleisesti odotetaan käyttökelpoiselta kahvimyllyltä. Tai ainakin tuntuisi kovin erikoiselta, että mylly olisi muuten hyvin optimoitu espressojauhatuksen tekoon, mutta säätöportaikko jätetty käyttökelvottomaksi.

Portaallisella säädöllä olevia myllyjä käytetään päivittäin tuhansissa kahviloissa ja kodeissa, niin laadukkaiden espressojuomien kuin tavan kahvienkin valmistuksen yhteydessä. Portaallisuus ei ole yleensä se ongelma, mikäli muut tekijät ovat kunnossa. Minulla on ollut portaatonta - ja portaallista myllyä ja kummassakin tekniikassa on omat hyvät / huonot puolensa. Koskaan en ole kokenut "askelta" liian suureksi, mutta en nykyisin enää mittaa jauhatusmääriäkään milligrammoissa.

Kun valitset myllyä, mieti tarkaan millaiseen käyttöön se olisi ensisijaisesti tulossa. Jos tarve on espressoon, osta espressomylly. Pannu- / pressojauhatus vaatii jo erilaisen myllyn. Jos vaihtelet jatkuvasti espressolaatuja, portaallinen säätö on mielestäni lähtökynnykseltään matalampi, mutta ajan kanssa myös portaattoman kanssa löytää sen oikean "tuntuman" kahvimerkkiä vaihtaessa.

Kokemus opettaa tässäkin. Itse käytän pääasiassa vain yhtä kahvimerkkiä kerrallaan, joten säädöt tulevat nopeasti vakioiduksi. Jos teen kahvini  sinkkukorilla, joudun säätämään myllyä kaksi pykälää isommalle verrattuna tuplakoriin. Tämä pätee aika hyvin kahvilaatuun katsomatta.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*