Vitsit olen hämmentynyt.
Olen jauhanut Wilfa Uniformilla noin 52 kiloa papua ja pääsääntöisesti uuttanut ne pour overina Harion keraamisella "nolla-kakkosella" tai sen Kasuya-versiolla (musta, jonka reiän reuna on tasainen, vrt. normi V60) käyttäen samaa vettä, samaa liettä, samaa vesipannua, paljolti samoja suosikeiksi muodostuneita papuja jne. Prosessi on siis varsin standardi.
Kuitenkin, kun olen reissukäyttöön hankittua Timemorea testaillut myös ihan tässä normi-/arkikäytössä, niin miten erimakuinen sumppi voikaan kuppiin tulla, kun kaikki muut palikat ovat de facto samat - vain mylly vaihtuu prosessin alkupäästä.
Toki olen tiedostanut, että myllyissä on eroja ja parinkympin markettimyllyistä "kunnollisiin" siirtyessä ero on kuin yö ja päivä, mutta nyt olen vain hämmentynyt. Oletin siis, että Timemore asettuisi jollain kuvitteellisella absoluuttisella paremmuusskaalalla tuon Wilfan alapuolelle, mutta nyt en ole ollenkaan varma. Kahvi maistuu myllystä riippuen
erilaiselta, mutta en osaa spesifioida kummalla tulee
parempi tai lähempänä paahtajan tarkoittamaa makuprofiilia.
Silmämääräisesti näyttäisi, että Timemore tuottaa enemmän "fines", mutta Wilfalla jauhettuna jotkin etiopialaiset tukkivat suodatinpaperin täysin ja tuo pahemmalta näyttävä Timemoren puru uuttuukin nätisti läpi, vaikka karkeusaste on edelleen silmämääräisesti tarkasteltuna samaa karkeusluokkaa, ja toisella pavulla uuttoajat pysyvät jotakuinkin samalla hehtaarilla.

Ei mulla muuta, kunhan olen ihmeissäni, että täytyykö tässä nyt hankkia rivi eri myllyjä ja pitkällisen jauhamisen ja uuttelun jälkeen valita niistä se mikä omasta mielestä tuottaa parhaimman makuisen kahvin...