Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Myllyn valinnasta  (Luettu 276133 kertaa)

Bahamies

  • Vieras
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #480 : Heinäkuu 28, 2022, 21:32:29 ip »

Itsellä olisi hakusessa mylly espressoa varten, mutta plussaa toki, jos laite venyy muuhunkin (jos ei veny, niin ei haittaa oleellisesti). Hintaluokkaa n. 500€ olen itse katsonut ja en kotimaasta löydä oikeastaan muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin DF64:n ja jonkin monista Eureka Mignonin eri versioista. Arvostan suuresti hiljaisuutta uudelta myllyltä. Nykyinen menee vaihtoon pääasiassa liian korkean melutason vuoksi.

Niche Zero luonnollisesti kiinnostaisi, mutta hinta Suomeen toimitettuna alkaa mennä lähemmäs 800€ alveineen. Käytetyt ovat toki vaihtoehto, mutta en toistaiseksi ole niiden suhteen löytänyt mitään kummoista. Single dosing on todennäköisesti oma toimintatapani tulevan myllyn kanssa, mutta en nyt kovin ehdoton tämän suhteen ole. Vasta harrastusta tässä aloittelen ja olen nyt nykyistä myllyä single dosingilla käyttänyt (papusäiliöstä huolimatta) ja en tätä nyt kovin ongelmalliseksi ole kokenut.
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #481 : Elokuu 04, 2022, 14:16:59 ip »

Onko pelkästään pour over -käyttöön Comandante C40 aivan over-kill? Nyt on sähkökäyttöinen Wilfan Uniform käytössä ja siihen olen täysin tyytyväinen. Matkustuskäyttöön olisi hakusessa käsikäyttöinen, mutta jos se on tarpeeksi hyvä (vaivaton käyttö 15-30g jauhantaan) niin saattaisin siirtyä kokonaan käsimyllyyn.

En osaa sanoa, voisiko Comandante olla overkill. Budjetistahan se vain on kiinni, ei kai pour overin osalta tarvitse tinkiä myllyn laadusta, vaikkei käsimyllyä espressojauhatukseen käyttäisikään. Onhan Comandante hieno ja yleisesti laajassa käytössä oleva mylly, joten vertaistukea mm. eri jauhatusasteisiin on foorumit pullollaan.

Jos taas vähän edullisempaa vaihoehtoa haet, 1ZPresso JX on loistava laite. Itseltä löytyy se nimenomaan pour over käyttöön ja käyttökokemus on loistava. JX Pro verrattuna säästää parikymppiä rahaa. Käytännössä mylly on sama, mutta JX Prosta löytyy tiheämpiportainen jauhatuksen säätö, joka on tärkeä nimenomaan espressojauhatuksessa. Pour overille olen kokenut JX:n jauhatuksen säädön riittäväksi.
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #482 : Elokuu 08, 2022, 09:22:25 ap »

Päädyin loppujen lopuksi Timemore C2 Maxiin, johon mahtuu 30g papua kerralla (myös jauhettuna säiliöön juuri ja juuri). Monessa myllyssä kapasiteetti 20g tai 25g. Menee tuo C2 Max myös ihan kukkuralleen, kun 30g jauhaa, mutta onnistuu siis yhdessä erässä.

Kellotin edellisen jauhannan joka otti 45 sek 30 grammasta. Pirun nopea mylly ja vaivaton veivata. Jauhatus on aika tasaista, jonkin verran myös ihan hienoa seassa, mutta ei tuki suodatinpaperia.

Purusäiliö on kierteillä. Huomasin, että ote kannattaa ottaa niin että pikkurilli ja nimetön pitää myös säiliöosasta kiinni. Muuten se voi jauhaessa itsestään löystyä. Näen teoriassa mahdollisuuden, että säiliö irtoaa ja sitten on purut ympäriinsä.
Kirjattu

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #483 : Elokuu 18, 2022, 09:52:42 ap »

Vitsit olen hämmentynyt.

Olen jauhanut Wilfa Uniformilla noin 52 kiloa papua ja pääsääntöisesti uuttanut ne pour overina Harion keraamisella "nolla-kakkosella" tai sen Kasuya-versiolla (musta, jonka reiän reuna on tasainen, vrt. normi V60) käyttäen samaa vettä, samaa liettä, samaa vesipannua, paljolti samoja suosikeiksi muodostuneita papuja jne. Prosessi on siis varsin standardi.

Kuitenkin, kun olen reissukäyttöön hankittua Timemorea testaillut myös ihan tässä normi-/arkikäytössä, niin miten erimakuinen sumppi voikaan kuppiin tulla, kun kaikki muut palikat ovat de facto samat - vain mylly vaihtuu prosessin alkupäästä.

Toki olen tiedostanut, että myllyissä on eroja ja parinkympin markettimyllyistä "kunnollisiin" siirtyessä ero on kuin yö ja päivä, mutta nyt olen vain hämmentynyt. Oletin siis, että Timemore asettuisi jollain kuvitteellisella absoluuttisella paremmuusskaalalla tuon Wilfan alapuolelle, mutta nyt en ole ollenkaan varma. Kahvi maistuu myllystä riippuen erilaiselta, mutta en osaa spesifioida kummalla tulee parempi tai lähempänä paahtajan tarkoittamaa makuprofiilia.

Silmämääräisesti näyttäisi, että Timemore tuottaa enemmän "fines", mutta Wilfalla jauhettuna jotkin etiopialaiset tukkivat suodatinpaperin täysin ja tuo pahemmalta näyttävä Timemoren puru uuttuukin nätisti läpi, vaikka karkeusaste on edelleen silmämääräisesti tarkasteltuna samaa karkeusluokkaa, ja toisella pavulla uuttoajat pysyvät jotakuinkin samalla hehtaarilla.

 ??? ??? ???

Ei mulla muuta, kunhan olen ihmeissäni, että täytyykö tässä nyt hankkia rivi eri myllyjä ja pitkällisen jauhamisen ja uuttelun jälkeen valita niistä se mikä omasta mielestä tuottaa parhaimman makuisen kahvin...  ;D
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #484 : Elokuu 18, 2022, 13:21:28 ip »

Ei mulla muuta, kunhan olen ihmeissäni, että täytyykö tässä nyt hankkia rivi eri myllyjä ja pitkällisen jauhamisen ja uuttelun jälkeen valita niistä se mikä omasta mielestä tuottaa parhaimman makuisen kahvin...  ;D

Tästä jollekin bisnesidea - myllyvuokrauspalvelu :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #485 : Elokuu 31, 2022, 07:42:41 ap »

Tästä jollekin bisnesidea - myllyvuokrauspalvelu :)

Tai sitten myllynvaihtotori... Mä voisin ainakin ihan mielenkiinnosta kokeilla muitakin myllyjä tuollai vaihtamalla.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #486 : Syyskuu 05, 2022, 08:26:19 ap »

-tai semmoinen tupperware-kutsu. Jokainen nappaa myllynsä kainaloon ja sitten kokoonnutaan kehumaan omiamme ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #487 : Joulukuu 15, 2022, 10:15:38 ap »

Kiusaus voitti ja taloon tuli Eurekan Atom 75. Hieno peli ja suussa maistuva lopputulos vaikka sisäänajoa on takana vasta puolisen kiloa. Yksi asia ärsyttää: purujen staattisuus. Ei nyt erityisen suuri ongelma, mutta uusi minulle. Onkohan tuohon olemassa mitään kikkakolmosta perinteisessä hopperikäytössä?
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #488 : Joulukuu 15, 2022, 14:33:44 ip »

Muutama tippa vettä papujen sekaan…
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #489 : Joulukuu 15, 2022, 14:48:50 ip »

^Tätä olen käyttänyt single dose-hommissa, mutta hopperin kanssa en. Jos hopperi on täynnä papuja, niin kuinkas usein sinne pitäisi vettä ruiskia? Huoneilma sen verran kuivaa, että suihkaus vettä haihtunee melko nopeasti ja mahtaako keritä mitenkään terien lähellä olevien papujen pintaan?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #490 : Joulukuu 15, 2022, 19:13:20 ip »

^Tätä olen käyttänyt single dose-hommissa, mutta hopperin kanssa en. Jos hopperi on täynnä papuja, niin kuinkas usein sinne pitäisi vettä ruiskia? Huoneilma sen verran kuivaa, että suihkaus vettä haihtunee melko nopeasti ja mahtaako keritä mitenkään terien lähellä olevien papujen pintaan?

Vaikuttaa että olisi vähän sama missä vesi on, ainakin single dosetuksessa. Kokeile suihkauttaa vettä purujen ulostuloaukkoon ja raportoi :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #491 : Joulukuu 17, 2022, 22:42:36 ip »

Kostean lusikan pyörittely hopperissa tuntui tekevän jotain. Purua ei lentänyt enää oikeastaan ollenkaan ohi portafilterin, mutta staattisuus näkyi vielä siten, että sihdin kanssa käyttämäni suppilon seinät keräsivät jonkin verran purua. Purut tuntuivat kuitenkin erittäin ilmavilta, paakuista tms ei tietoakaan.

Mielenkiinnosta avasin myllyn ja siellähän oli Eurekan ACE-systeemin "salamat" vinksallaan. Putsasin ja asensin puruohjurin uudelleen ja staattisuus on nyt kokonaan poissa. Ilmeisesti ACE siis tekee sitä, mitä lupaa.

Kirjattu

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #492 : Tammikuu 04, 2023, 18:35:52 ip »



Atomin kanssa alkaa yhteiselo sujua. Nysvärin sydäntä lämmittää kun terät ja pesä on työstetty siten, että kohdistus on jotakuinkin täydellinen.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #493 : Tammikuu 04, 2023, 22:06:05 ip »

Eipäs ole 75mm versiossa paljoa hukkatilaa! Zenitissähän 65 malliin saaa 75 terät, ja sehän tarkoitti aika tavalla jemmatilaa vanhalle purulle, kun on sama kammio.
Eiköstä ole mukavaa, kun avaa kolme ruuvia ja putsaa ja tinttaa kiinni, eikä ole jauhatussäätö muuttunut miksikään.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Myllyn valinnasta
« Vastaus #494 : Tammikuu 05, 2023, 19:37:51 ip »

Jep! Kiva nähdä, että Atomin käyttäjäystävällisyys on tässä asiassa suoraa jatkoa Mignonilaisille (tai toisin päin).

Aika vähän on tosiaan tilaa kerätä jemmapurua. Kierrossa oleva jemma on se putken pätkä teriltä pururännille. Yritin ottaan mahdollisimman tarkasti talteen kaikki purut ja sen verran vähän sain kerättyä, että Harion vaaka ei suostunut määrää punnitsemaan. Hariossa taitaa olla 2g rajana.
Kirjattu