Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Presson valmistuksen hienoudet  (Luettu 13784 kertaa)

Tommi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Presson valmistuksen hienoudet
« : Maaliskuu 05, 2007, 20:39:46 ip »

Minkälaisia tapoja teillä on presson valmistuksessa?

Ilmeisintä on kai melko karkea jauhatus, mutta entä kahvin ja veden suhde, veden lämpötila, purujen liotteluaika ja sekoittelu? Ja mahtaisiko olla, että eri pavuilla olisi syytä toimia eri tavoin?

Tuli nimittäin tänään Hasbeanilta mm. Yirgacheffea ja aion vetäistä siitä aamuplöröt pressona (sitä kun on nimenomaan pressona ja suodatettuna kehuttu).
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Presson valmistuksen hienoudet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2007, 20:54:26 ip »

Coffeegeekistä löytyy mainio "howto":

http://www.coffeegeek.com/guides/presspot/

Annostuksena olen itse pitänyt sen yksi mitallinen (noin 7g) per kahvikuppi (1.25dl).

Mielestäni parhaiten pressokahvi onnistuu kun käyttää oikean kokoista pressopannua. Eli täytetään pannu aina täyteen. Tai en tiedä onko syy minussa, mutta jos olen yrittänyt tehdä "puolikasta annosta" isolla pannulla niin lopputulos ei ole ollut kovin hyvä. Tiedä sitten mistä tuo johtuu.  :?

Tuohon coffeegeekin juttuun voisi laittaa vielä lisäohjeistuksena sen, että kun laitat männän pannuun kiinni, niin katso että se jää vedenpinnan yläpuolelle (ts. jää pieni ilmarako). Jos sen laittaa siihen vedenpintaan kiinni, niin veden viiletessä (sen 4 minuutin odotteluajan aikana), saattaa syntyä "imu" joka kiskoo purut tiukasti kiinni männän alareunaan ja siellä ne sitten vaikeuttavat myöhempää männän alaspainamista.
Kirjattu