Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Izzo Alex Duetto  (Luettu 31481 kertaa)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #30 : Huhtikuu 26, 2009, 03:06:06 ap »

Mistähän Alex Duettoon saisi sen nakukahvan? Ja se maidonvaahdotuskannu, se tuntui vähän isolta (0,6L) ja ovatko ne kaikki tuollaisia suuta kohti kapenevia?
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #31 : Huhtikuu 26, 2009, 11:08:27 ap »

Mistähän Alex Duettoon saisi sen nakukahvan? Ja se maidonvaahdotuskannu, se tuntui vähän isolta (0,6L) ja ovatko ne kaikki tuollaisia suuta kohti kapenevia?

Nakukahvan todnäk saa ostettua kaupasta, josta niitä myydään? Tälläkin foorumilla on asiasta monesti keskusteltu.

Kannun koko on suhteellista, riippuen koneesta, taidoista, henk.koht. mieltymyksistä, vaahdotettavasta maidon määrästä yms. Kyllä ne kaikki taitaa ylöspäin kaventua, taitaa muuten maidot tulla helposti naamalle. Ja sehän ei ole kivaa?
Ja koska kohta kysyt mistä niitä saa, niin... Niitä saa ainakin samoista kaupoista kuin nakukahvoja, luultavasti monesta muustakin kaupasta. Koko sinun pitää ihan itse päättää, sopisiko hieman pienempi paremmin?

edittiä: Nakukahva on kyllä aika kaukana tarvittavista tarvikkeista, kun valmiiksi jauhettua kahvia käytät.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2009, 16:06:52 ip kirjoittanut nasse »
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #32 : Huhtikuu 26, 2009, 14:58:42 ip »

Joo, tarkoitin. Kun sen Varion tilaa, niin olisi kiva kun saisi sen uuden version eikä vanhaa. Sen takia olen lykännyt sen tilaamista.

Miksi? Siinä ei ole mitään merkittävää uutta "vanhaan" versioon verrattuna. Alussa tehtaalta taisi lähteä vähän poskelleen kalibroituja vehkeitä, mutta nekin sai helposti korjattua.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #33 : Huhtikuu 26, 2009, 20:14:55 ip »

Miksi? Siinä ei ole mitään merkittävää uutta "vanhaan" versioon verrattuna. Alussa tehtaalta taisi lähteä vähän poskelleen kalibroituja vehkeitä, mutta nekin sai helposti korjattua.

Täällä ainakin on kirjoitettu että kannattaa hankkia vasta korjattu versio. Ajattelin tehdä niin miten neuvottiin... Kai minä sitten olen tyhmä...
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #34 : Huhtikuu 26, 2009, 20:54:22 ip »

Täällä ainakin on kirjoitettu että kannattaa hankkia vasta korjattu versio. Ajattelin tehdä niin miten neuvottiin... Kai minä sitten olen tyhmä...

Tuolloin ei ollut kenelläkään oikein tietoa siitä mitä myllyssä oli oikein vikana ja mitä korjauksia siihen oli tulossa. Nyt ilmitulleiden suunnittelijan/valmistajan kommenttien perusteella ei ollut kyse mistään isosta viasta, vaan "säätökämmistä" tehtaalla (kuten joku aiemmin jo mainitsikin). Korjasivat siis tuon säädön heti kun huomasivat asian. Tuossa 1.05:sessa tulee olemaan oleellisesti 1.04:ään erona vain toinen kalibrointiruuvi tms, eli siinä on niitä kaksi kun vanhemmassa vain yksi. Sillä vanhemman yhdelläkin pärjää oikein mainiosti, tuossa uudessa se lisäruuvi vaan nopeutta/helpottaa kalibointia hienommalle (mutta jos säädöt on tehtaalla korjattu niin noihin ruuveihin ei pitäisi olla tarvetta koskea).

Tuo valmistaja tosiaan mainitsi että uusi erä on heillä varastoissa 22.4. tai jotain, joten olettaisin että kaikki uudet jälleenmyyjille tulevat erät ovat tästä eteenpäin noita uudempia. Koska myynnissä olleet erät ovat olleet aika rajattuja, niin ei varmaankana kauaa pitäisi joutua erän vaihtumista odottamaan. Mutta kannattaa aina varmistaa myyjältä (hasbeanin steve ainakin vastaa erinomaisesti kyselyihin - varmaankin myös coffeehit:in porukka.).

Eikös täällä foorumilla ollut Lahden seudulta muitakin? Eikun vain mylly matkaan ja kahvikissan luokse kahville - tarjonnee varmaan vehnäset mikäli pääsee samalla myllyn kanssa toimimista testaamaan. Saatte samalla ihmetellä Duettoa. Minua ainakin kiinnostaisi.

(...niin, ja "n00bfail" lähestymistapaa voisi vähän suitsia  ::) )
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #35 : Huhtikuu 26, 2009, 21:26:48 ip »

Nakukahvan todnäk saa ostettua kaupasta, josta niitä myydään? Tälläkin foorumilla on asiasta monesti keskusteltu.

Kannun koko on suhteellista, riippuen koneesta, taidoista, henk.koht. mieltymyksistä, vaahdotettavasta maidon määrästä yms. Kyllä ne kaikki taitaa ylöspäin kaventua, taitaa muuten maidot tulla helposti naamalle. Ja sehän ei ole kivaa?
Ja koska kohta kysyt mistä niitä saa, niin... Niitä saa ainakin samoista kaupoista kuin nakukahvoja, luultavasti monesta muustakin kaupasta. Koko sinun pitää ihan itse päättää, sopisiko hieman pienempi paremmin?

edittiä: Nakukahva on kyllä aika kaukana tarvittavista tarvikkeista, kun valmiiksi jauhettua kahvia käytät.

Kysyin tuosta nakukahvasta, kun en tiedä onko kaikissa koneissa samanlainen "kiinnityskierre" ja en ole juurikaan huomannut nakukahvoja nettikauppojen valikoimissa, ainakaan niissä joita on osunut vastaan. Ja kyllä tässä on tarkoitus vielä saada se mylly hankittua ja päästä valmiiksijauhetuista kahveista eroon.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #36 : Huhtikuu 26, 2009, 22:20:23 ip »

Tuolloin ei ollut kenelläkään oikein tietoa siitä mitä myllyssä oli oikein vikana ja mitä korjauksia siihen oli tulossa. Nyt ilmitulleiden suunnittelijan/valmistajan kommenttien perusteella ei ollut kyse mistään isosta viasta, vaan "säätökämmistä" tehtaalla (kuten joku aiemmin jo mainitsikin). Korjasivat siis tuon säädön heti kun huomasivat asian. Tuossa 1.05:sessa tulee olemaan oleellisesti 1.04:ään erona vain toinen kalibrointiruuvi tms, eli siinä on niitä kaksi kun vanhemmassa vain yksi. Sillä vanhemman yhdelläkin pärjää oikein mainiosti, tuossa uudessa se lisäruuvi vaan nopeutta/helpottaa kalibointia hienommalle (mutta jos säädöt on tehtaalla korjattu niin noihin ruuveihin ei pitäisi olla tarvetta koskea).

Kuitenkin, vaikka ero uudemman ja vanhemman version välillä olisi pieni, niin uudemman sitä mieluummin ostan.

Tuo valmistaja tosiaan mainitsi että uusi erä on heillä varastoissa 22.4. tai jotain, joten olettaisin että kaikki uudet jälleenmyyjille tulevat erät ovat tästä eteenpäin noita uudempia. Koska myynnissä olleet erät ovat olleet aika rajattuja, niin ei varmaankana kauaa pitäisi joutua erän vaihtumista odottamaan. Mutta kannattaa aina varmistaa myyjältä (hasbeanin steve ainakin vastaa erinomaisesti kyselyihin - varmaankin myös coffeehit:in porukka.).

Jep, toi kielihän siinä on vähän ongelmana... Mutta pitää yrittää rustata jotain kysymyksen tapaista...

Eikös täällä foorumilla ollut Lahden seudulta muitakin? Eikun vain mylly matkaan ja kahvikissan luokse kahville - tarjonnee varmaan vehnäset mikäli pääsee samalla myllyn kanssa toimimista testaamaan. Saatte samalla ihmetellä Duettoa. Minua ainakin kiinnostaisi.

Joo, kyllä tänne voi tulla Duettoa katsomaan ja saa ottaa myllynkin mukaan, ja kyllä sitä jotain kahvin kanssa tarjotaan. Mitään aamuvirkkuja ihmisiä me ei olla, toivomus on että vasta iltapäivällä/illalla tulisitte. Lisäksi olisi kiva että varoittaisitte tulostanne edellisenä päivänä, että ehtii valmistautua. Siitä vain yksityisviestiä minulle :-)

(...niin, ja "n00bfail" lähestymistapaa voisi vähän suitsia  ::) )

"n00bfail" ei ole tuttu termi, mutta arvannen merkityksen. Ja vielä, voin hyvin unohtaa jonkin täällä kirjoitetun asian tai seikan kun minulla on aivan oikeasti huono muisti. Eli koettakaa kestää jos kysyn teidän mielestänne tyhmiä, en tee sitä ärsyttääkseni.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #37 : Huhtikuu 26, 2009, 22:41:05 ip »

"n00bfail" ei ole tuttu termi, mutta arvannen merkityksen.

Täsmennän vielä että tuota sulkeissa ollutta kommenttia ei siis ollut tarkoitettu sinulle vaan viesteihisin vastanneille.

Kannattaa muistaa että näillä foorumeilla on osa porukasta ollut mukana sen 2+ vuotta ja sitten vielä ehkä jokusen vuoden aiemman kahvilasi.net :in puolella - toisia alkaa ymmärrettävästi joskus "hermostuttamaan" samalta tuntuvat kysymykset (tällöin kannattaisi ottaa mallia esim. cartmanista joka jaksaa aina laittaa linkit edellisiin automaattikeitin/krups/jne ketjuihin). Foorumin hakusysteemi ei ole ehkä se parhain ja siitä syystä vanhaa tietoa voi olla toisinaan hankala kaivaa esille. Googlen hakua kannattaa hyödyntää laittamalla hakukenttään "site" määre, eli tyyliin:

site:www.ristretto.fi nakukahva
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #38 : Huhtikuu 27, 2009, 03:19:17 ap »

Hmm... onkos noi nakukahvat kaikki itsetehtyjä? Luulin että noita saisi ostaa jostain. Jos pitää itse tehdä niin menee vähän vaikeeksi... Tai, ehkä jossain työväen/kansanopiston metallityön kurssilla voisi onnistua.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #39 : Huhtikuu 27, 2009, 06:57:01 ap »

En itsekään kannata mitään noopfeil-asenteita, mutta oikeesti...

Jiiteen pasteamassa google-haussa löytyi ekalta sivulta useita linkkejä kahvoja myyviin kauppoihin. Suurin osa kaupoista saattoivat tosin olla ulkomaankielisiä, mutta foorumi itsessään on kyllä ihan suomalainen. Tekstikin selkeämpää suomea kuin kissin chatissa (taitaa tosin kanava olla kuopattu jo, joten todnäk myös chattikin).
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #40 : Huhtikuu 27, 2009, 07:07:39 ap »

Hmm... onkos noi nakukahvat kaikki itsetehtyjä? Luulin että noita saisi ostaa jostain. Jos pitää itse tehdä niin menee vähän vaikeeksi... Tai, ehkä jossain työväen/kansanopiston metallityön kurssilla voisi onnistua.


Löytyy hyllystä mm. Kaffecentralenista, josta hain omani.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #41 : Huhtikuu 27, 2009, 09:47:40 ap »

Olikos Izzossa E61-gruppo tai joku siitä kehitelty? Jos oli, niin kahvan löytäminmen esimerkiksi juuri Kaffecentralenista on hyvin vaivatonta. Tai mistä tahansa muualta kysymällä E61-gruppoon sopivaa kahvaa.

Joidenkin tuotteiden kohdalla KC:n hinnat ovat tuntuneet kovilta, mutta nakukahva maksoi sen saman viisikymppiä, mitä monissa ulkolaisissa nettikaupoissakin.

Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #42 : Huhtikuu 27, 2009, 14:35:51 ip »

En itsekään kannata mitään noopfeil-asenteita, mutta oikeesti...

Jiiteen pasteamassa google-haussa löytyi ekalta sivulta useita linkkejä kahvoja myyviin kauppoihin. Suurin osa kaupoista saattoivat tosin olla ulkomaankielisiä, mutta foorumi itsessään on kyllä ihan suomalainen. Tekstikin selkeämpää suomea kuin kissin chatissa (taitaa tosin kanava olla kuopattu jo, joten todnäk myös chattikin).

En sitten sattunut juuri niitä huomaamaan, en yöllä niitä niin tarkkaan jaksanut tutkiakaan. Anteeksi nyt jos en nyt kaikkea tiedä tai huomaa... Mutta eikös tämä keskustelualue ole juuri sitä varten, että voi kysyä jos ei tiedä? Ja toisaalta ei ole pakko vastata jos kokee kysymyksen tyhmäksi tms. Ottakaa huomioon että minulla ei ole niin kattavaa perustietämystä kuin useimmilla täällä on, joten tyhmiä kysymyksiä saattaa jatkossakin tulla.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #43 : Huhtikuu 27, 2009, 14:56:16 ip »

En sitten sattunut juuri niitä huomaamaan, en yöllä niitä niin tarkkaan jaksanut tutkiakaan. Anteeksi nyt jos en nyt kaikkea tiedä tai huomaa... Mutta eikös tämä keskustelualue ole juuri sitä varten, että voi kysyä jos ei tiedä? Ja toisaalta ei ole pakko vastata jos kokee kysymyksen tyhmäksi tms. Ottakaa huomioon että minulla ei ole niin kattavaa perustietämystä kuin useimmilla täällä on, joten tyhmiä kysymyksiä saattaa jatkossakin tulla.

Tällä hetkellä ylläpidolla ei ole kovin vahvaa oikeutusta vaatia ihmisiä omatoimisuuteen ennen kysymysten kyselyä, kun se Kahwiki eli jäsennelty suomenkielinen kahvitiedon "ensyklopedia" on vielä vaiheessa. Sitten se kun se on saatu pukattua ulos ja sieltä löytyy materiaalia siistissä paketissa, niin voidaan olettaakin että ihmiset jaksavat ainakin sen vilaista läpi.

Itse asiaan: Duetto on tosiaan E61-gruppoinen, eli kahva löytynee helposti. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki E61-kamat eivät ole yhteensopivia, koska kahvojen korvissa (ne sivunipukat, joilla kahva kiinnittyy) on eroja. Tosin erot saa lähes aina hoidettua vaihtamalla koneeseen eripaksuisen tiivisteen (8 mm vs 8,5 mm). Duetossa oli muistaakseni ainakin mulla 8,5 mm tiiviste, jonka vaihdoin "normaaliin" 8 milliin. Jos ostaa tavallisesta kaupasta niin silloin se onnistunee niin että saa koklata toimivuuden ja palauttaa jos ei pelaa.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Izzo Alex Duetto
« Vastaus #44 : Huhtikuu 27, 2009, 16:04:49 ip »

En sitten sattunut juuri niitä huomaamaan, en yöllä niitä niin tarkkaan jaksanut tutkiakaan. Anteeksi nyt jos en nyt kaikkea tiedä tai huomaa... Mutta eikös tämä keskustelualue ole juuri sitä varten, että voi kysyä jos ei tiedä? Ja toisaalta ei ole pakko vastata jos kokee kysymyksen tyhmäksi tms. Ottakaa huomioon että minulla ei ole niin kattavaa perustietämystä kuin useimmilla täällä on, joten tyhmiä kysymyksiä saattaa jatkossakin tulla.


Et jaksanut lukea, mutta jaksoit kuitenkin kysyä jos joku lukisi puolestasi  ???

mutta joo neljäs topicci jiiteen listassa:

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=43.0 Tuolta löytyy kaksi linkkiä paikkoihin joista saa nakukahvoja.

viides linkki, jo google näyttää tälläistä ilman klikkausta:

Nakukahva Silviaan
15 viestiä - 7 tekijät
Minä hankin Bezzeraan nakukahvan täältä: www.caffelounge.de ... Mulla Silvian nakukahva toimii hyvin Giotton E61 grupolla, mutta Giotton kahvat eivät ...
www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=573.15 - 68k - Välimuistissa - Samankaltaisia sivuja

Eli tuolta voisit poimia tuon www.caffelounge.de

kuudes linkki:

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=669.0

Täältä selviää, että andrejaan ei sovi ilman viilaamista LM:n kahva

Ymmärrän toki, että et voi millään tietää onko alex duetossa ns. vakiomallinen kahva. Mutta paikka josta koneesi ostit ehkä tietää? Ja koska et jaksa/halua lukea ihmisten antamia linkkejä, niin minkä takia edes ostaa väline jonka täysipainoinen hyödyntäminen vaatii oikeasti paljon viitsimistä ja vaivannäköä. Itse ostaessani nakukahvaa kaverini totesi seuraavanlaisesti: "Jos nyt olet tyytyväinen kahviisi, älä vain osta nakukahvaa..." Eli se paljastaa kaikki virheet tekemisessä, joten ehkä kuitenkin ensin tutustuisit koneeseesi ja opettelisit vaahdottamaan maitoa ja sitten ehkä ennen joulua pyytäisit joulupukilta josko toisi välineen jolla espressontekotaitoa voisi saada vieläkin paremmaksi.

Ja tuohon, että keskustelupalstan tarkoitus olisi olla paikka jossa vastataan kysymyksiin. Mielestäni paikan tarkoituksena on olla alusta keskustelulle, johon luonnollisesti kuuluu kysymykset ja tyhmätkin sellaiset (itsekin teen sitä monasti). Mutta uskoakseni olisi ajatuksena, että kysyjäkin edes vähän ottaisi selvää asiasta,vaikkapa selailemalla vanhoja ristreton threadeja,  joiden jälkeen sitten onkin hyvä kysellä jo jostain tietävänä onko ymmärtänyt asian oikein ja olisiko mahdollisesti jotain mitä pitäisi ottaa huomioon.

Tässä oma vaatimaton euron sadasosani tähän asiaan.

-Mikko-
Kirjattu