Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Äänestys

Mikäs on Temen seuraava mylly?

Mazzer Kony
- 1 (10%)
Macap MXK
- 4 (40%)
Versalab M3
- 5 (50%)
Muu vaihtoehto?
- 0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Äänestys päättynyt: Toukokuu 03, 2007, 00:27:20 ap


Kirjoittaja Aihe: Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa  (Luettu 21798 kertaa)

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« : Maaliskuu 04, 2007, 00:27:26 ap »

Nyt kun tuo uutukainen kone (GS3) on saapunut ja saatu viritettyä toimintakuntoon, niin on tarkoituksena päivittää myös mylly tuossa lähitulevaisuudessa.

Kaikki vaihtoehdot on tainnut tulla kartoitettua, ja esim La Cimbali Max ja kaikki levymyllyt on suljettu jo pois listalta koska tarkoituksena on siis hankkia mylly, joka olisi parannus nykyisestä Mazzer Mini-E:stä.

Listalla onkin enää kolme vaihtoehtoa, mutta pitkän harkinnan jälkeenkään en ole osannut päättää näiden välillä. Alla olen listannut nuo kolme myllyä sekä niiden plussat ja miinukset:

Mazzer Kony

+ jauhatus
+ taattu laatu ja kestävyys
+ osien varma saatavuus jatkossakin
+ jos haluaa, niin Kony on helpompi muokata annostelijattomaksi kuin Macap tai Cimbali

- koko (myllyä pitäisi käyttää ilman papusäiliötä)
- vaatii hiukan modausta (jauhatusautomatiikka pitäisi poistaa)
- hinta

Macap MXK

+ jauhatus
+ taattu laatu ja kestävyys
+ osien varma saatavuus jatkossakin
+ mahdollisesti (ei varmasti) saatavana ilman automatiikkaa (ei välttämättä vaadi modausta)
+ kohtuuhintainen

- liian hidas
- liian hidas
- ulkonäöltään eri tyylinen kuin itse kone

Versalab M3

+ jauhatus
+ kahvin jakauma filtterissa (lähes) täydellinen suoraan jauhatuksesta
+ ei jätä kahvin jäämiä myllyn sisälle (=minimaalinen puhdistuksen tarve)
+ koko
+ ulkonäkö

- kestävyys?
- osien saatavuus?
- käytännöllisyys volyymitilanteissa, esiim vieraita kestitessä
- hinta

Eli kysynkin apuja päätöksentekoon. Ideoita? Vinkkejä? Onko jokin huomio noista myllyistä unohtunut? Onko joku mylly, jonka olen unohtanut?

T. Teme
Kirjattu

orbital

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2007, 11:06:05 ap »

Ostat Versalabin hifistelyyn ja jätät Mazerin volyymitilaisuuksiin.

Mitä osien saatavuuteen tulee, niin on melko yksinkertaisen näköinen laite, että varmaan saa teetettyä osia tarvittaessa.

-perttu
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2007, 13:45:20 ip »

Kiitos Perttu,

Tuo olisikin hyvä ratkaisu, varsinkin jos tuo toinen mylly olisi annostelijalla.

Ongelmana on kuitenkin tila (siis sen puute) ja se ettei kahden myllyn ratkaisu saa kannatusta muilta taloudessa asuvilta. Tarkoituksena olisi että yksi mylly kykenisi täyttämään kaikki tarpeet.

T. Teme
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2007, 19:29:06 ip »

Aika yksimielisiä ollaan tähän mennessä oltu. Kaikki 4kpl ääniä tuon Versalabin puolesta. Hmm...

Hiukan siinä vielä arveluttaa nuo raportoidut ongelmat ja tuo käytännöllisyys. Jokaista shottia varten pitää mitata pavut ennen jauhamista, laittaa mylly pyörimään ja pitää portafiltteriä tiiviisti kiinni sen tötterön alapuolella samalla kun syöttää pavut myllyyn yläpuolelta. Hmm...

Tänään sain erittäin houkuttelevan tarjouksen tuosta Macapin myllystä. Tuliterä manuaalinen, portaattomalla säädöllä ja kromisella viimeistelyllä oleva MXK olisi nyt tyrkyllä lähes sata euroa edullisempaan hintaan kuin mitä vastaava löytyy muualta euroopasta (eli melkein puoleen hintaan tuohon Versalabiin verrattuna ja kyseessä on kuitenkin kartioterät, ei hybridit). Lisäksi hintaan kuuluisi vielä tuo lyhyempi papusäiliö ja sen kiinnitykseen vaadittavat tarvikkeet. Hmm...

Vaikeaa on.

T. Teme
Kirjattu

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2007, 21:14:59 ip »

Vaikea päätös. Lohdutukseksi voin todeta, että adjektiivi "hyvä" ei riitä kuvaamaan mitää näistä myllyistä. Varmoja valintoja jokainen.

Jos jotain eroa pitää kuitenkin saada, niin ottaisin Macapin.
Hinta-suorituskyky -suhde on mielestäni paras. Versalabissa epäilyttää käytön hankaluus. Tietenkin olisi hyvä, jos osaisi sanoa muun kuin mutun varassa - kokemusta näistä mistään ei tietenkään ole kuin nettifoorumeilta.
Kony on niin paljon kalliimpi, että se häviää taiston Macapille. Jos hintaa ei huomioida, valinta saattaisi kallistua siihen, joskin Macap on kompaktimman kokoinen ja mielestäni hienomman näköinenkin. Mazzerissa on toisaalta tiettyä ylväyttä, joka voisi sopia hyvin kohtuullisen ylvään keittimen viereen :-)
Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2007, 21:25:16 ip »

Jaa, melkeinpä olisin veikannut että päädyt Mazzeriin, mutta...äänestin macapia. Miksikö? no koska kaikilla asiantuntevilla kahviharrastajilla on macap :lol:

Ei waan, omistan MC 4:n ja jotakuinkin tyytyväinen olen ollut, vaikkakin tuumin, että seuraava myllyni ei ole samaa merkkiä. MXK on nyt kuitenkin kokolailla eri peli kuin MC 4. Kaikki vaihtoehdot tuntuvat hyviltä, vaikka itse pudottaisin kelkasta Versalabin. Tuumailin että siitä on kuitenkin verrattain vähän kokemuksia harrastajilla. Macapia ja Mazzeria suosin, koska ovat kummatkin hyväksi havaittuja ja varaosat helposti saatavissa, ja tietysti hinta, näistä Macap edullisempi. Jos rahasta ei olisi tehnyt aikoinaan tiukkaa, olisin itse päätynyt myllyvalinnassani Mazzeriin. Laadullisesti lähellä toisiaan, esteettisesti ei. Näistä Mazzer on enemmän silmää miellyttävä, ehkä. Toisaalta Macapin pelkistetyssä muotoilussa on jotain hienoa.

No, tää meni nyt pallottelux,  tulipahan äänestettyä. Paras voittakoon!  
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2007, 09:58:45 ap »

Lainaus käyttäjältä: Heca
omistan MC 4:n ja jotakuinkin tyytyväinen olen ollut, vaikkakin tuumin, että seuraava myllyni ei ole samaa merkkiä.

Mikäs tuossa myllyssä harmittaa?

T. Teme
Kirjattu

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2007, 10:10:46 ap »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Lainaus käyttäjältä: Heca
omistan MC 4:n ja jotakuinkin tyytyväinen olen ollut, vaikkakin tuumin, että seuraava myllyni ei ole samaa merkkiä.

Mikäs tuossa myllyssä harmittaa?


Tämä kiinnostaa kovasti minuakin, koska kyseinen kapistus on ollut ostoslistan kärjessä jo jonkin aikaa.
Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2007, 11:44:06 ap »

Välillä vähän tökkii olla käsi ojossa kahvan kanssa putken päässä odottelemassa sihdin täyttymistä.  Oma Macap on siis annostelijaton malli. Haarukkaa kaipaisin lisävarusteeksi, saisi kahvan siihen mukavasti. Toisaalta luulen että osa puruista leijailisi silti nätisti kahvan ohi. Jos joku harmittaa niin yllättävän suuri purujen hajonta ja paakkuuntuminen. Paakkuuntuminen tosin tuntuu olevan kiinni kahvistakin. Toiset sekoitukset liikkuvat myllyn putkesta nätisti ilman suurta hajontaa ja paakkuuntumista. Sen olen havainnut että paakkuuntumiseen vaikuttaa macapissa myös kahvi, syy ei siis mielestäni ole yksin myllyn, onkohan se nirso?

MC 4 on siis hieman sottaava, mutta eipä minulla ole paljon kokemuksia muista myllyistä, kaikkihan sitä purua varmaan jonkinverran levittelee ohi kahvan. Ei siis mitään suurta, mutta voi jollekin olla hylkäämisen peruste. Oikeastaan ihan mahdolista, että hankin seuraavaksi annostelijallisen mallin samasta merkistä.

Ai niin , yksi asia harmitti alkuun kovasti, ei enää kun on tottunut. Jauhatuksen karkeuden vaihtuessa isommasta pienempään, esim. suodatuskarkeudesta espressokarkeuteen valintapyörä jumittaa todenteolla. Keinona tähän on pyörittää myllyä hetki tyhjänä mahd. isolla säädöllä että kaikki papujen jäämät ja kappaleet lähtevät liikkeelle ja jauhautuvat pois. Tämän jälkeen kiekkoa pienemmälle kunnes taas tuntuu jumittavan, taas hetki myllyn tyhjäkäyttöä. Tällä tavalla pari kolme kertaa niin aletaan olla lähellä haluttua karkeutta. Alkuun harmitti niin että meinasin laittaa samantien myllyn myyntiin. Mutta kun tulin tutuksi myllyn kanssa niin unohtui koko asia.
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 06, 2007, 12:10:04 ip »

Kiitos selvennyksestä Heca,

Tuo hankala käytettävyys, paakkuuntuminen ja sottaisuus eivät ole yllätyksiä tuon annostelijattoman Macapin kanssa (kirjoittelinkin siitä blogillani jo jonkin aikaa sitten), koska se on suunniteltu pussiin jauhamista varten (ei portafiltteriin). Nuo ongelmat eivät kuitenkaan siis päde annostelijalliseen versioon ja jauhatuksessahan ei ole mitään vikaa...

Tietääkseni myös Macapin jauhatuskarkeutta tulisi säättää vain myllyn pyöriessä. Oletko kokeillut tuota?

T. Teme
Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #10 : Maaliskuu 06, 2007, 17:45:28 ip »



Tietääkseni myös Macapin jauhatuskarkeutta tulisi säättää vain myllyn pyöriessä. Oletko kokeillut tuota?

T. Teme[/quote]

No johan pomppas, kiitos neuvosta. Kappas kun en ole moista hokannut. Olin niin tarkkaan tutkivinani kaiken kun myllyä olin hankkimassa. Säädetäänkös Mazzeria samalla tavalla?

Pussiin jauhamisessa mylly tosiaan loistaa, kätevä myös suodatinpussin tai vastaavan kanssa. Pussin saa klipsillä kivasti putkeen kiinni. Harmi eteivät ole Macapilta tehneet versiota joka soveltuisi suoraan kahvaan jauhamiseen. Kyllähän tämäkin toimii hyvin, mutta paremminkin voisi. Jauhatuksessa ei tosiaan ole vikaa lukuunottamatta ajoittaista paakkuuntumista. Jauhatusjälki on muuten moitteeton.

Jos jossain vaiheessa investoisi uuteen annostelijalla varustettuun MC 4:een, ja jättäisi annostelijattoman rinnalle, muita kuin espressojauhatuksia varten. Voisi muuten olla kiva näky, musta ja krominen mylly vierekkäin ja ECM Giotto vieressä kruunamassa kaiken...

Se vielä täytyy mainita että suht järeäksi myllyksi vie vähän tilaa ja mahtuu lähes kaikkien kaapistojen alle.
Kesää ja Giottoa odotellessa aika kuluu haaveillessa...
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2007, 21:17:12 ip »

Lainaus käyttäjältä: Heca
Säädetäänkös Mazzeria samalla tavalla?

Jep. Olen sekä Mazzeria, että aikaisempaa Rockya säätänyt vain kun mylly pyörii. Näin säätäisin kaikkia muitakin ellei toisin neuvota. Myllyn pyöriessähän sen sisällä olevat kahvipavut eivät estä säätöjen tekemistä (mylly siis jauhaa ne).

Lainaus käyttäjältä: Heca
Jos jossain vaiheessa investoisi uuteen annostelijalla varustettuun MC 4:een, ja jättäisi annostelijattoman rinnalle, muita kuin espressojauhatuksia varten. Voisi muuten olla kiva näky, musta ja krominen mylly vierekkäin ja ECM Giotto vieressä kruunamassa kaiken

Olisihan tuo aika komea näky  :wink:

T. Teme
Kirjattu

Pisketti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #12 : Maaliskuu 06, 2007, 21:18:53 ip »

Versalab otti alussa selvän eron, mutta Macap kirii äänissä. Kony on vielä nollilla.

Mitäs mieltä myllyn ostaja on itse? Kääntyykö kisa Macapin eduksi?
Kirjattu
Isomac Tea, Demoka M203, iRoast2, Bodum Kenya

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #13 : Maaliskuu 06, 2007, 21:29:56 ip »

Kyllä tuo päätös tuntuisi kallistuvan Macapin puoleen. Hinta ja luotettavuus ovat viemässä voiton. Odotan vahvistusta toimitusajasta.

Versalab on kyllä hieno peli, mutta epäkäytännöllisyys sekä nuo ongelmat ja arvostettujen kahvigurujen kokemukset tuovat esiin liian suuria kysymysmerkkejä.

Mazzer on vaan yksinkertaisesti liian iso 45 cm ilman papusäiliötä (Macap on "vain" 35 cm).

T. Teme
Kirjattu

Heca

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 143
Vast:Valinnan vaikeus - Uusi mylly harkinnassa
« Vastaus #14 : Maaliskuu 07, 2007, 12:18:54 ip »

Lainaus käyttäjältä: Teme
Lainaus käyttäjältä: Heca
Säädetäänkös Mazzeria samalla tavalla?

Jep. Olen sekä Mazzeria, että aikaisempaa Rockya säätänyt vain kun mylly pyörii. Näin säätäisin kaikkia muitakin ellei toisin neuvota. Myllyn pyöriessähän sen sisällä olevat kahvipavut eivät estä säätöjen tekemistä (mylly siis jauhaa ne).

T. Teme


Eli karkeuden säätö myllyn pyöriessä on itsestäänselvyys. Minä kun olen aina hakenut säädöt kohdalleen ennen käynnistystä. No, eipä siitä kait haittaakaan ole ollut, paitsi tuo edellä mainitsemani jumittaminen. Ei jumita enää  :oops:
Kirjattu
Kahvinkatkuisin terveisin,
Heca