Taisitpa joskus sanoa itsekin, että vertailu ei ole mielekästä:
Ehkäpä asia pitäisi muotoilla niin, että erityyppisten keittimien vertailu sellaisenaan ei ole mielekästä, koska helppous tai hankaluus riippuu ihan käytöstä. Nyt kun etsittiin laitetta maitopohjaisten juomien helppoon valmistamiseen, niin manuaalikeittimet pääsevät helppoudessa lähelle. Ekstrana tulee putsaus ja myllyn säätö, jota voi melko pitkälti tehdä silloin kun ehtii. Mutta joskus pitää ehtiä - eli kokonaisvaiva on manuaalikoneilla suurempi, vaikka niillä tarvittaessa parit maitokahvit vetäiseekin nopeasti ja helposti.
Minä puolestani uskon, että TNS-Gallupin tekemä tutkimus täyttää tällaiselle kyselytutkimukselle asetetut vaatimukset, eikä itse tutkimuksessa ole mitään hämärää (joo, näitä kyselyitä kutsutaan virallisestikin tutkimuksisti). Tuskin tarvitsee harmistua. Se, miten tutkimuksen tilaaja, Nescafé, tulkitsee ihan itse tutkimuksen tuloksia ja käyttää niitä omassa markkinoinnissaan, onkin sitten toinen juttu. Ja tuskin tällä markkinointitoimenpiteellä yritetään murukahveja markkinoida. Taitaa olla enemmänkin Nespresso-kapseleiden helppokäyttöisyyden puffaamista.
Enhän toki asiaa varmasti tiedä, mutta vahvasti veikkaan että kun Nescafé on nyt lanseeraamassa uusia erikoiskahvipulvereita Suomen markkinoille, niin se on tilannut sitä varten kyselyn. Kyselyn tulostiedote menee läpi jossain medioissa ja kun samassa lehdessä on vaikka mainos uudesta "helposta espressosta", niin siinäpä kuluttaja ensin saa muistutuksen että eipä ole sitä keitintä tullut paljon käytettyä, ja sitten ratkaisun heti perään. Ainakin jos minä olisin vastuussa tuotelanseerauksesta, niin suunnilleen noin homman hoitaisin. Synnytetään tarve ja myydään siihen ratkaisu.
Tuloshan on itsestäänselvyys, saman olisi saanut selville kyselemällä työpaikan kahvihuoneessa tai soittamalla parille kaverille. Erikoiskahvit ovat olleet muotia ja marketit ovat pullollaan halpoja keittimiä, eli niitä on nykyään kaikilla nurkissa lojumassa. Kyselyn tarkoitus ei ole ollutkaan selvittää uutta tietoa, vaan edistää tuotteen markkinointia. Siksi se ei ole tieteellistä tutkimusta.
P.S. Kannattaa muuten käydä katsomassa nescafe.fi, siellä kerrotaan että latte-art on nyt muotia ja sivustolla voi jopa tehdä itse latte-artia "kuten aito barista". Nescafen näkemys latte-artista on kuitenkin vähän erikoinen...