Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvisuosituksia pressopannuun  (Luettu 33770 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Kahvisuosituksia pressopannuun
« : Maaliskuu 24, 2009, 08:18:10 ap »

Kaipailisin suosituksia kahveista, joita minun kannattaisi seuraavaksi kokeilla pressopannussani. Muitakin vinkkejä toki otetaan vastaan.

Oma kahviharrastukseni on vielä melko tuore asia, joten en osaa kovin hyvin kuvailla millaista makua etsin. Yritin kuitenkin koota muistinvaraisesti listan viimeiakoina kokeilemistani kahveista. Olen antanut arvosanan listalla mainituille kahveille asteikolla nollasta (erittäin epämiellyttävää) sataan (erittäin miellyttävää). Lista löytyy osoitteesta http://spreadsheets.google.com/pub?key=ppdbKe0N71AQq13ca7XnSKg.

Kahvin valmistamiseen minulla on ollut arkikäytössä hyvin suppea ja kevyt laitteisto: pressopannu, kahvimylly (clasohlson.fi tuotenumero 34-5331) sekä termoskannu. Papuja olen jauhanut yleensä yhden desilitran ja vettä käytän 5dl, jolloin saan termokseen noin 4dl kahvia. Valmistusprosessi noudattelee pääosin seuraavaa ohjetta: http://coffeegeek.com/guides/presspot, tosin puruja kerääntyy yleensä nesteen pinnalle niin paljon että pyöräytän seosta tikulla vielä uudelleen n. minuutin kohdalla haudutuksen alkamisesta. Kokonaisuudessaan haudutusvaihe kestää 2min 45sek. Nautin kahvini hyvin pieninä annoksina, yleensä 4-6 tunnin kuluessa valmistamisesta. Hyvin hienojakoisia kahvipartikkeleita näyttää tosin aina pakenevan pressopannustani, joten viimeistä kahvikupillista on tullut seisotettua hetki ennen nauttimista jolloin sakka kerääntyy kupin pohjalle. Tuosta sakasta olisi myös kiva päästä eroon.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

talousvisiiri

  • Vieras
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2010, 10:24:25 ap »

Nostetaanpas vanhaa aihetta ylös.

Ostin taannoin hulluilta päiviltä Bodumin pressopannun 12,90 eurolla ja olen yrittänyt sittemmin päästä pressokahvin makuun, mutta toistaiseksi tuloksetta. Olen havainnut, että marketeista saatavien espressopapujen kanssa pressokahvi ei maistu kovin hyvältä. Onko vika paahtoasteessa, huonoissa kahvipavuissa vai jauhatuskarkeudessa? Kahvi maistuu lattealta vedellä jatketulta mokkapannukahvilta. Uuttoaikana olen pitänyt noin neljää minuuttia.

Jauhan pavut itse Rancilio Rockyllä jauhatuskarkeudella ~40. Onko täällä muita Rockyn käyttäjiä ja voisitteko jakaa vinkkejä oikean jauhatuskarkeuden löytämiseksi? Normaalisti valmistan kahvini Bialetti Brikka -mokkapannulla ja sille olen jauhanut käyttäen Rockyn karkeutta ~18.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2010, 11:09:19 ap »

Tumma paahto ja pressopannun mutaisuus eivät ole yleensä voittajayhdistelmä. Jos kyseessä on robustapitoinen espressosekoitus, niin sitten ollaan jo sulan bitumin makumaailmassa. Vaaleammat paahdot, esimerkiksi hapokkaat afrikkalaiset kahvit, toimivat paremmin.

Yksi hyvä niksi on kaapia lusikalla pinnalla kelluvat purut ennen kuin painaa männän alas. Tämä selkiyttää makuja kivasti.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2010, 11:31:28 ap »

Nostetaanpas vanhaa aihetta ylös.

Ostin taannoin hulluilta päiviltä Bodumin pressopannun 12,90 eurolla ja olen yrittänyt sittemmin päästä pressokahvin makuun, mutta toistaiseksi tuloksetta. Olen havainnut, että marketeista saatavien espressopapujen kanssa pressokahvi ei maistu kovin hyvältä. Onko vika paahtoasteessa, huonoissa kahvipavuissa vai jauhatuskarkeudessa? Kahvi maistuu lattealta vedellä jatketulta mokkapannukahvilta. Uuttoaikana olen pitänyt noin neljää minuuttia.

Mitähän papuja olet käyttänyt? Ovatko kuinka tuoreita?
Vaikka pressopannu on sinänsä simppeli laite, niin aina tasaista uuttoa ei saa aikaiseksi ja lopputulos maistuu pliisulta. Minkä verran olet käyttänyt vettä/puruja? Entäs veden lämpötila? Itse käytin pressossa Rockyn karkeutta 55.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

talousvisiiri

  • Vieras
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2010, 07:50:57 ap »

Mitähän papuja olet käyttänyt? Ovatko kuinka tuoreita?
Vaikka pressopannu on sinänsä simppeli laite, niin aina tasaista uuttoa ei saa aikaiseksi ja lopputulos maistuu pliisulta. Minkä verran olet käyttänyt vettä/puruja? Entäs veden lämpötila? Itse käytin pressossa Rockyn karkeutta 55.


Olen kokeillut näitä ruokamarkettien peruspapuja, eli Pauligin Espresso Originalia, Fortissimoa ja viimeisimpänä Meiran Cafe Arome Hienoa (yök). Kokeiltu on myös jotain Kaffecentralenin ~30e/kg espressoa, 100 % Arabicaa.

Papuja olen mitannut vajaan desin ja veden määrää vaihdellut 4-5dl välillä. Rockyn karkeus on sulla huima! Tuota pitää kokeilla seuraavaksi. Entä mokkapannujauhatus, minkälaisia mitta-asteikon arvoja olette siinä käyttäneet?

Alkuperämaakahveista ja vaaleista paahdoista on puhuttu, mutta näitä ei tunnu saavan papuina _mistään_. Vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2010, 08:15:17 ap kirjoittanut talousvisiiri »
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2010, 08:34:36 ap »

Olen kokeillut näitä ruokamarkettien peruspapuja, eli Pauligin Espresso Originalia, Fortissimoa ja viimeisimpänä Meiran Cafe Arome Hienoa (yök). Kokeiltu on myös jotain Kaffecentralenin ~30e/kg espressoa, 100 % Arabicaa.

Papuja olen mitannut vajaan desin ja veden määrää vaihdellut 4-5dl välillä. Rockyn karkeus on sulla huima! Tuota pitää kokeilla seuraavaksi. Entä mokkapannujauhatus, minkälaisia mitta-asteikon arvoja olette siinä käyttäneet?

Alkuperämaakahveista ja vaaleista paahdoista on puhuttu, mutta näitä ei tunnu saavan papuina _mistään_. Vinkkejä?

Välttämättä nuo espressokahvit eivät ehkä ole parhaimpia pressopannuun.. paahdoltaan ovat aika tummia, joten keitokset menevät äkkiä kitkerän puolelle jos jauhatus liian hienoa ja vesi liian kuumaa.

Vaakaa suosittelen kahvin mittaamiseen, etenkin jos ei tahdo uutokset onnistua. Pääsee ainakin paremmin hallitsemaan uuttosuhdetta. Peruslähtökohtana kahvia 6-7 grammaa per desi.

Kyllähän noita vaaleitakin paahtoja saa... Jos ei Kaffecentralen niitä tarjoa, niin ainakin LaTorresta, Kaffasta ja Caffista niitä saa :). Ja tietenkin aina on nettikauppoja, esim. HasBean tarjoaa huikean valikoiman erilaisia papuja.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

talousvisiiri

  • Vieras
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2010, 09:03:13 ap »

Välttämättä nuo espressokahvit eivät ehkä ole parhaimpia pressopannuun.. paahdoltaan ovat aika tummia, joten keitokset menevät äkkiä kitkerän puolelle jos jauhatus liian hienoa ja vesi liian kuumaa.

Vaakaa suosittelen kahvin mittaamiseen, etenkin jos ei tahdo uutokset onnistua. Pääsee ainakin paremmin hallitsemaan uuttosuhdetta. Peruslähtökohtana kahvia 6-7 grammaa per desi.

Kyllähän noita vaaleitakin paahtoja saa... Jos ei Kaffecentralen niitä tarjoa, niin ainakin LaTorresta, Kaffasta ja Caffista niitä saa :). Ja tietenkin aina on nettikauppoja, esim. HasBean tarjoaa huikean valikoiman erilaisia papuja.

Kiitos kommentistasi. Uskoisin, että ongelmani pressokahvin kanssa johtuu juuri vääristä kahvipavuista. Täytyy käydä joku päivä noita erikoismyymälöitä läpi, harmittavasti Kaffat, Parhialat ym. ovat moninkertaisesti marketteja hintavampia ja sijainniltaankin vähän ongelmallisia. :(

Saako muuten Pauligin alkuperämaakahveja jostain papuina? En ole tällaisia vielä löytänyt, mutta saattaisivat toimia arkikäytössäni.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2010, 09:35:46 ap »

Kiitos kommentistasi. Uskoisin, että ongelmani pressokahvin kanssa johtuu juuri vääristä kahvipavuista. Täytyy käydä joku päivä noita erikoismyymälöitä läpi, harmittavasti Kaffat, Parhialat ym. ovat moninkertaisesti marketteja hintavampia ja sijainniltaankin vähän ongelmallisia. :(

Saako muuten Pauligin alkuperämaakahveja jostain papuina? En ole tällaisia vielä löytänyt, mutta saattaisivat toimia arkikäytössäni.

Laatu maksaa ja pienpaahtimot tekevät kyllä erinomaista työtä :). Nettikauppoja kannattaa hyödyntää.

Ainakin Pauligin kahveista "Keniaa" olen nähnyt puolen kilon pusseissa papuina Cittareissa. Hinta ollut jossain 10 euron hujakoilla.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #8 : Toukokuu 20, 2010, 10:06:30 ap »

Voisiko nyrkkisääntönä (jota sitten voi lähteä rikkomaan peruspressoon lisää tutustuttuaan) pitää, että jos pussissa lukee espresso, papu ei sovellu pressopannuun?

Lompakkoa asia ei tietysti lohduta, mutta kalliimpiin kahvinpapuihin investoitaessa päätyy useimmiten maksamaan myös kahvin tuottajalle moninkertaisen hinnan myös Reilun Kaupan (tm) tuottajahintoihin verrattuna. Makuelämyskin on mielestäni kyllä satsauksen arvoinen. Turun kahvipaahtimon ja Fresh Coffee Roasteryn hinnat ovat toistaiseksi hivenen jo mainittuja yrittäjiä alempana.

Apropoo, olen ajatellut että ihan huvin vuoksi voisi olla hauska valmistaa huolellisesti käsinsuodattamalla tai pressolla Juhla Mokkaa tuoreista pavuista.  Saisikohan sellaisia jostain vai jemmataanko Pauligilla säännönmukaisesti kahvinpavut puolivuotiaiksi ennen kuin niitä myydään kuluttajille?
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #9 : Toukokuu 20, 2010, 10:15:33 ap »

Jos ei "vielä" halua lähteä tilailemaan netistä, niin kuten migu2 tuossa totesikin, niin ainakin citymarketeissa on ollut Kenya esillä.
Joissain cittareissa on myös vielä myllykin joissa voi jauhattaa haluamansa pavut oikealle karkeudelle, eikun myyjää hihasta (tästä esimerkkinä Vantaan Jumbo). Myös Stockmannin Herkussa voi jauhaa.
Aiemmin kummastelit tuota Rockyn karkeutta, mistä tuli mieleeni, että onhan pressokarkeus tuttua.
Itse en ole sille asettanut tarkkaa "partikkelien kokoa", kunhan on vain purut kookkaampia kuin suodatinjauhatuksessa, ja pienempiä kuin french pressissä (jossa siis sellaisia ns.siirtolohkareiden kokoisia).

http://www.brewmethods.com/ <- mm.tuolla on hyviä ohjeita pressoiluun ja hiukan muuhunkin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #10 : Toukokuu 20, 2010, 10:45:21 ap »

Voisiko nyrkkisääntönä (jota sitten voi lähteä rikkomaan peruspressoon lisää tutustuttuaan) pitää, että jos pussissa lukee espresso, papu ei sovellu pressopannuun?

No tähän ei kyllä ole nyrkkisääntöä  ;D. Riippuu niin paljon millainen espressopaahto on kyseessä. Moni pienpaahtimon espressosekoitus toiminee hyvin eri uuttotavoissa.

Apropoo, olen ajatellut että ihan huvin vuoksi voisi olla hauska valmistaa huolellisesti käsinsuodattamalla tai pressolla Juhla Mokkaa tuoreista pavuista.  Saisikohan sellaisia jostain vai jemmataanko Pauligilla säännönmukaisesti kahvinpavut puolivuotiaiksi ennen kuin niitä myydään kuluttajille?

Kyllähän tuota Juhla Mokkaa papuina on markettien hyllyillä näkynyt. Cittarissa kilon pussi taisi olla kympin hujakoilla. Tuoreus on sitten sattumanvaraista, jos usein käy hyllyjä kurkkaamassa niin tuorettakin voi saada käsiin :).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

talousvisiiri

  • Vieras
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #11 : Toukokuu 20, 2010, 10:59:00 ap »

Hienoa, lähden metsästämään seuraavaksi tuota Pauligin Kenyaa.

Käytän kyllä satunnaisesti mokkapannulla näitä kalliimpia vastapaahdettuja papuja, mutta en ole kokenut saavani niistä moninkertaista vastinetta rahoilleni, ovatpa ne kuinka hyviä tahansa. Makuni on toki vasta nuoressa jalostumisvaiheessa.

Teejuomien kanssa minulle kävi niin, että siirryin joitain vuosia sitten voimakkaasti high-endiä kohti, päätyen lopulta juomaan lähes yksinomaan näitä 200-300 e/kg laatuja, kunnes palasin takaisin peruslaatujen äärelle. Luksukseen turtuu ja tämän vuoksi haluaisin löytää kahvistakin hyvät "arkilaadut".
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #12 : Toukokuu 20, 2010, 18:56:49 ip »

Vaakaa suosittelen kahvin mittaamiseen, etenkin jos ei tahdo uutokset onnistua. Pääsee ainakin paremmin hallitsemaan uuttosuhdetta. Peruslähtökohtana kahvia 6-7 grammaa per desi.

+1

Mikä sen helpompaa, kuin laittaa se presso vaa'an päälle ja taarata ennen kuin lisää jauheet. Tämän jälkeen taarataan uudelleen ja lisätään vettä noin 17 x äsken mitattu jauheen paino.

Moni pienpaahtimon espressosekoitus toiminee hyvin eri uuttotavoissa.

Tätä on itseasiassa saanut mukavasti testailtua Square Milen papujen kanssa. He kun eivät tee kompromisseja ja paahtavat joko espressoa taikka sitten muita menetelmiä varten. Vaikka nuo espressopavutkin tuntuvat hapokkailta espressoa tehtäessä (ja saa säätä aina välillä jonkin verran), niin kyllä ne ovat kalpea varjo vain sitten suodattimella valmistettaessa suodatinpaahtoon verrattuna (eivät niin raikkaita ja "paahto" maistuu muiden aromien kustannuksella).

Käytän kyllä satunnaisesti mokkapannulla näitä kalliimpia vastapaahdettuja papuja, mutta en ole kokenut saavani niistä moninkertaista vastinetta rahoilleni, ovatpa ne kuinka hyviä tahansa.

Kannattaa ehdottomasti tutustua käsipelillä suodattamiseen (taikka Abidiin). Mokkapannu on jossain mielessä aika "brutaali" valmistustapa.

Turun kahvipaahtimon ja Fresh Coffee Roasteryn hinnat ovat toistaiseksi hivenen jo mainittuja yrittäjiä alempana.

Omat kokemukseni näistä jälkimmäisestä (FCR) ovat olleet hieman ristiriitaisia. Papuja myydään erikoiskahvimaisesti, mutta minulle päätyneet tuotteet eivät ole oikein vakuuttaneet - ihan siis papujen ulkonäöstä alkaen: on ollut joukossa paljonkin pientä pavunsirpaletta ja jälki (ja maku) ei mitenkään kummoista (vaaleat erittäin vaaleita ja sitten espressosekoitus pistävän tummaa). Lisäksi nettisivujen geneeriset kuvaukset hämmentävät. Eivät ainakaan mitään tilakahveja ole (korjatkaa jos olen väärässä). Edellisestä testistä tosin jo toista vuotta aikaa - pitäisi varmaan testata uudelleen.
Kirjattu

Hanni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #13 : Toukokuu 20, 2010, 20:35:49 ip »

Mokkamestareilla on useampaa tilakahvia. Niiden laatu on ainakin omalla kohdallani ollut aina sitä mitä luvataan.
http://mokkamestarit.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=302&OpenGroups=302
Toi Guatemala Genuine Antigua El Potrero on ehdoton suosikkini tällä hetkellä  :P.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvisuosituksia pressopannuun
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2010, 09:12:03 ap »

Tätä on itseasiassa saanut mukavasti testailtua Square Milen papujen kanssa. He kun eivät tee kompromisseja ja paahtavat joko espressoa taikka sitten muita menetelmiä varten. Vaikka nuo espressopavutkin tuntuvat hapokkailta espressoa tehtäessä (ja saa säätä aina välillä jonkin verran), niin kyllä ne ovat kalpea varjo vain sitten suodattimella valmistettaessa suodatinpaahtoon verrattuna (eivät niin raikkaita ja "paahto" maistuu muiden aromien kustannuksella).


No joo, jos nyrkkisäännöistä puhutaan, niin melkein voi SqM:n kohdalla todeta ettei niiden espressoja kannata kokeilla muissa uuttotavoissa :). He kun tekevät työtä antaumuksella ja eivät tuota mitään "yleisblendejä", kuten esim. HasBean, jonka espressoblendit ovat toimineet ihan hyvin esim. suodatinkahveina.

Omat kokemukseni näistä jälkimmäisestä (FCR) ovat olleet hieman ristiriitaisia. Papuja myydään erikoiskahvimaisesti, mutta minulle päätyneet tuotteet eivät ole oikein vakuuttaneet - ihan siis papujen ulkonäöstä alkaen: on ollut joukossa paljonkin pientä pavunsirpaletta ja jälki (ja maku) ei mitenkään kummoista (vaaleat erittäin vaaleita ja sitten espressosekoitus pistävän tummaa). Lisäksi nettisivujen geneeriset kuvaukset hämmentävät. Eivät ainakaan mitään tilakahveja ole (korjatkaa jos olen väärässä). Edellisestä testistä tosin jo toista vuotta aikaa - pitäisi varmaan testata uudelleen.

Tätä täytyy kyllä kompata. Ainakin nuo espressopaahdot eivät ole kyllä yhtään mieleeni. Kitkeryys on kahvissa asia, jota en minä ainakaan siedä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2