Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Blogi: Barista jam 21.3.2009  (Luettu 23194 kertaa)

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #30 : Maaliskuu 23, 2009, 14:27:46 ip »

Barista Jameissa tehtiin kahteen otteeseen mieltä askarruttanut ja ehkä tunteitakin foorumilla kuohuttanut testi. Eli onko krupsi huono ja onko isoihin myllyihin sijoitettu raha tavallaan turhaa :)



Jos vielä sen verran tarkennusta testiin, että oliko kyseinen Krups jollakin tapaa modattu? Jauhoin itse tilaisuuden aikana yhdellä Krupsilla joka teki huomattavasti hienompaa jauhatusta kuin vastaava kotikoneeni samalla karkeus-säädöllä.

Joskus täällä on kuulemma pyörineet "skuupin" tekemät modaus ohjeet. Osaako joku neuvoa mitä tai miten sitä Krupsia voi modata niin ettei se riko itseään?

Samaisella kaverilla taisi olla joku kuvasarja kahvin valmistuksesta Gaggialla. Onko sitä kellään tallessa?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2009, 14:33:10 ip kirjoittanut wanico »
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #31 : Maaliskuu 23, 2009, 14:55:53 ip »

Löysin itseni perille pienen arpomisen jälkeen. Ovessa ei ollut kuin pieni tarra, josta voi arvata paikan toiminnan liittyvän kahviin...

Väkeä oli paikalla ihan kiitettävästi ja myös laitevalikoima oli hyvin kattava, kuten kuvistakin voi havaita. Kiitokset kaikille jotka näkivät vaivan tuoda omat laitteensa paikalle. Minulle tilaisuus alkoi Temen tekemällä shotilla, johon käytettiin Kaffan uusinta Latte - sekoitusta (join siis espressona). Temen mukaan sekoitus ei toimi raakana, mutta makuasioissa ei voi kiistellä: Minun mielestä tuo oli hyvin mielyttävä shotti, ehkä jopa enemmän makuuni kuin varsinainen kaffa espressosekoitus.

Virallinen osuus, jos sellaisesta voi edes harrastelijatapaamisessa puhua alkoi isäntien tervetulotoivotuksella. Tämän jälkeen väkimäärän paljouden vuoksi jakaannuttiin kolmeen ryhmään. Yksi ryhmistä cuppaukseen, toinen yleiseen kahvi-infoon ja kolmas laitteiden pariin puuhastelemaan. Ennen em. osion alkua laitteiden omistajat kertoivat hieman tuomistaan laitteista ja laitteiden taakse kätkeytyvästä harrastus historiasta. Toiset hyvinkin värikkäästi ja toiset hieman lyhyemmin. Mielenkiintoista kuultavaa kaikki.

Itse olin kahvi-info ryhmässä (anteeksi hölmö nimi, en keksinyt parempaakaan kuvausta). Svante kertoi meille kaikkea mahdollista kahvista: Valmistusprosesseista, eri lajikkeista jne jne. Oikeastaan kaikesta mikä liittyy ammattimaiseen kahvin paahtajaan sekä kahviin ja mitä ikinä keksimmekään kysyä, rahdeista aina kalleimpiin kahvilajikkeisiin. Kallein lajike oli muistaakseni n.$50 per pauna vihreinä papuina, lajikkeen olen jo unohtanut, koska en sitä kuitenkaan tule ostamaan :). Häm myös esitteli paahtolaitteistoa ja kertoi paahtamiseen liittyvistä haasteista, joista vähäisimpiä ei tosiaankaan ole paahtotapahtuman ja todennettavan tuloksen välinen pitkä aika. Kun paahtaa tänään, niin vasta viikon päästä voi todeta onko sekoitus, valittu paahtoaste ja käytetty paahtoprofiili hyvä. Jotta kaikki ei olisi liian helppoa, paahtimet (2 kpl) toimivat eri tavalla jos molempia käytetään samaan aikaan kuin että vain toista käytetään. Nuo paahtimetkin ovat keskenään eri "luonteisia".
Lopuksi tehtiin espressoa samassta sekoituksesta joka oli paahdettu yhtä tummaksi, mutta paahdettu eri profiililla. Oli uskomatonta huomata, että minunkin kaltainen puusuu (vrt. puusilmä) pystyi maistamaan selkeän eron täysihönkä-alusta-loppuun paahdon ja muiden profiilien kanssa. Ensin mainittu oli selkeästi hapokkaampi kuin kaksi muuta. Myös muissa makuvivahteissa oli eroa, mutta kuten sanottu, puusuuna en osaa oikein kommentoida kuin hapokkuutta ja yleistä mielyttävyyttä.
Lyhyt kirjoitus, mutta tähän kaikkeen ohjelmaan meni varsin pitkä aika (pari tuntia? enemmän?).
Seuraavaksi oli ohjelmassa ruokailu jonka jälkeen yritin valmistaa täydellistä shottia, tai ainakin uuttosuhteen perusteella täydellistä. Tulipa hiottua, mutta tällä kertaa ei tarvinnut jokaista shottia juoda loppuun saakka, eikä niin hirveästi miettiä purujen tuhlausta. :). Vaan aika rientää kun on kivaa ja minun oli ikävä kyllä poistuttava muihin menoihin ennen kuin "virallinen" ohjelma jatkui. Olisin mielelläni tutustunut cuppingiin, nähnyt paahtamista käytännössä ja mitä kaikkea muuta sielä vielä olikaan ohjelmassa. Oli kyllä aikamoinen tärinä päällä kun lähdin ja mietinkin olenko ajokunnossa: Viimeisen tunnin aikana tuli tehtyä 5-10 espressoa, joista jokaisesta maistoin...

Sain mukaani tilaisuutta varten paahdettua papua, mutta en ole enää varma siitä kummasta säkistä sitä minulle kaadettiin: Latte vai espresso. Tänään oli kuitenkin ihana huomata, että kyllä sitä minunkin laitteilla niistä saa maistuvaa espressoa. Ei siis tarvetta välittömälle päivityskierrokselle, vaikkakin Anfirmin mylly sekä myös la Marzocco saivatkin pientä kutinaa aikaiseksi päivitysosastolla...




Isot kiitokset Benjaminille ja Svantelle tilaisuudesta.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #32 : Maaliskuu 23, 2009, 14:59:35 ip »

Elektrassa mittaus tapahtuu juuri ennen tuota takaiskuventtiiliä, käytännössä siis lähes heti pumpun ulostulosta.

Sitten tässä tapauksessa tuota efektiä ei pitäisi olla. Tosin gruppomittarissa blindia vasten paineen pitäisi kyllä kivuta hiljalleen mittauksen aikana. Blindia vasten kaiken järjen mukaan painehävikkiäkään ei pitäisi olla, koska paineella on aikaa tasaantua. Ilmeisesti mittarit näyttää vaan eri lukemia. Minulla on jameissa olleen lisäksi vielä yksi mittari jos haluat lisää mittaustuloksia. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #33 : Maaliskuu 23, 2009, 15:05:42 ip »

Sain mukaani tilaisuutta varten paahdettua papua, mutta en ole enää varma siitä kummasta säkistä sitä minulle kaadettiin: Latte vai espresso. Tänään oli kuitenkin ihana huomata, että kyllä sitä minunkin laitteilla niistä saa maistuvaa espressoa.

Lattessa on robustaa seassa... sen kyllä maistaa/haistaa aika helposti ;-).
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #34 : Maaliskuu 23, 2009, 15:06:13 ip »

Kallein lajike oli muistaakseni n.$50 per pauna vihreinä papuina, lajikkeen olen jo unohtanut, koska en sitä kuitenkaan tule ostamaan :).

Se oli panamalainen Geisha. Hinta oli vähintään tuon, mutta ilmeisesti joskus paljon enemmänkin. Hauska oli sekin kuulla, että heidän käyttämiensä raakapapujen alinkin hinta on korkeampi kuin mitä Juhla-Mokka maksaa kaupan hyllyllä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #35 : Maaliskuu 23, 2009, 19:12:53 ip »

Jos vielä sen verran tarkennusta testiin, että oliko kyseinen Krups jollakin tapaa modattu? Jauhoin itse tilaisuuden aikana yhdellä Krupsilla joka teki huomattavasti hienompaa jauhatusta kuin vastaava kotikoneeni samalla karkeus-säädöllä.

Paikanpäällä oli kaksi Krupsia, molemmathan sijaitsivat siellä low-end -päässä pöytää, tietty : ). Se hienompaa tavaraa tehnyt mylly oli minun, molemmat Krupsit olivat alkuperäisiä, ilman mitään modauksia. Raakapavun laite oli ilmeisesti jauhanut kahvia jo hieman pidempään, mutta ymmärsin, että laite ei ole ajan myötä muuttunut mitenkään olennaisesti, ei ainakaan niin paljoa kuin mitä säätöero antoi ymmärtää. Raakapapu kommentoinee tätä tarvittaessa, mutta tällainen mielikuva minulle jäi. Ja tähän kohtaan vielä yksi täydennys: minun käsittääkseni kumpikaan laite ei ollut myöskään millään tavoin viallinen, kyseessä on siis vain "persoonallisuuseroista".

Heti kättelyssä ihmeteltiin raakapavun kanssa kovin erilaisia karkeusasetuksia samalle keittimelle (Kenwood). Jos minä laittaisin omaan myllyyni hänen karkeussäädön, saisin sellaista siitepölyä aikaan, että uuttoaikaa mitattaisiin minuuteissa (kokeiltu on). Yksilökohtaista säätöeroa näissä myllyissä tuntuu olevan varsin yleisesti, sen kommentin kuuli useammankin suusta, kun ongelmaa alkoi ihmetellä kovempaan ääneen. Joku paikalla tosiaan näytti myllyn modausvinkin (säätöprikkoja terän alle), mutta totesin, että onneksi siihen ei tarvitse ryhtyä!

Siitä makuerosta vielä sen verran, että ahdistin Temen nurkkaan ja pakotin hänet vielä toistamaan Krups vs. Anfim jauhatuserotestin, kun en ollut siinä ensimmäisessä ja ainoassa testiryhmässä. Shoteissa oli hienoista tiukkuuseroa, joten ihan eksaktia viimeistä sanaa ei niiden perusteella uskalla sanoa. Meikäläisen vähäinen kahviaromien maistelukyky pystyi erottamaan hienoisen eron Anfimin eduksi, mutta kuulun ryhmää ei-se-ihan-tolkuton-ero-ollut, voisin hyvinkin hyväksyä tuoreista pavuista Krupsjauhatuksella Temen laitteella puristetun espresson, ehkä kaksikin...

Myös kahvin paakkuuntumisherkkyydestä oli kovasti puhetta. Yleinen mielipide tuntui pitävän Krupsia herkkänä tekemään paakkua ja sen takia kahvia pitäisi weissailla enemmän kuin laatumyllyllä. Mahlkönigillä ja Anfimilla jauhettua ei tarvinnut vatkailla, joten tämä on ainakin yksi selkeä ero Krupsin ja laatumyllyjen välillä.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

raakapapu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 78
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #36 : Maaliskuu 23, 2009, 20:22:34 ip »

Kyllä täytynee yhtyä TB:n kirjoitukseen. Krupsissakin on eroja...melkein kuin
C3 myllyssä konsanaan..ja tänään tuli hankittua suurostos mallia tinuri,
kalanperkauspiikki paakkujen tasotuksiin, oiva väline siihen!!(siihenkin).

Makutestiä tuli tehtyä kenwoodilla ja temen laitteella , ero oli hiuksenhieno
kenwoodin tappiox, mutta todella pieniero miunmakkuun.

Espresso pohjaisia juomia nyt tullu juotua niin paljon että ei meinaa sydän-
tykytykset tasoittua lauantain jälkeen ollenkaan.. :P 
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #37 : Maaliskuu 23, 2009, 20:42:06 ip »

Kyllä täytynee yhtyä TB:n kirjoitukseen. Krupsissakin on eroja...melkein kuin
C3 myllyssä konsanaan..ja tänään tuli hankittua suurostos mallia tinuri,
kalanperkauspiikki paakkujen tasotuksiin, oiva väline siihen!!(siihenkin).

Makutestiä tuli tehtyä kenwoodilla ja temen laitteella , ero oli hiuksenhieno
kenwoodin tappiox, mutta todella pieniero miunmakkuun.


Jos itse harrastaisin weissausta, niin hankkisin itsekin tuollaisen perkuupiikin, tosi kätevän oloinen vekotin siihen käyttöön.

Monasti kalliimpien laitteiden hyöty tulee suuremmasta hyvän shotin todennäköisyydestä ja yleisestä käytön helppoudesta. Myöskin halppislaitteiden höyrytysominaisuudet eivät oikein ole verrattavissa vaikkapa gs3:seen.

Millä myllyllä muuten vertasit kenwoodia marzoccoon?

-Mikko-
Kirjattu

Nasuli123

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 146
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #38 : Maaliskuu 23, 2009, 21:20:54 ip »

Löysin itseni perille pienen arpomisen jälkeen. Ovessa ei ollut kuin pieni tarra, josta voi arvata paikan toiminnan liittyvän kahviin...
Itse en löytänyt perille vaikka käytössä oli navigaattorikin.:-[
Löysin kyllä Kelatie 25B eteen, mutta kun ei tahtonut sitä oikea ovea löytää. Ja siitä puuttuikin vielä se, että kuljettajalla oli kiire muualle ja epävarmuus iski, että olinkohan sittenkään oikeassa paikassa. Enkä oikein kehdannut jäädä seisoskelemaan jos paikka ei olisi ollutkaan oikea. Ja kun vielä laskin niitä ovia, niin B7:n ovessa oli tarra. Sitten kun oltiin jo matkalla keskustaan niin tuli mieleen, että olisikohan sittenkin pitänyt käydä katsomassa mitä tarrassa oikein oli - nyt jälkeenpäin mietittynä se olisikin ollut järkevää. ;D

Noh, missasin nyt kyllä nämä jamit kokonaan. Ehkäpä parempi onni seuraavalla kerralla.
Onneksi ei koko päivä ollut rakentunut jamien puitteisiin vaan tuli sitten tehtyä kahvimatka pursimiehenkadulle.
Kirjattu
Giotto Premium Plus + Mahlkönig K30 "Vario"
EK43, Mahlkönig Kenia

raakapapu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 78
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #39 : Maaliskuu 23, 2009, 21:50:22 ip »

"Monasti kalliimpien laitteiden hyöty tulee suuremmasta hyvän shotin todennäköisyydestä ja yleisestä käytön helppoudesta. Myöskin halppislaitteiden höyrytysominaisuudet eivät oikein ole verrattavissa vaikkapa gs3:seen."

 Samaa mieltä! (mut käytön helppous?kenwoodiko vaikea?)

"Millä myllyllä muuten vertasit kenwoodia marzoccoon?"

 Pahan pistit...kumpi mylly..temen vai...nyt pitäisi vastata viisaasti.. ;) ööö...
 en kyl varmuudella muista. mut jos vastaisin krupsi, olisiko kotiinpäin..???  ::)
 
 Sekin on selvää että tuommoinen tilaisuus lisää nälkää....   : )
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #40 : Maaliskuu 23, 2009, 22:07:22 ip »

"Millä myllyllä muuten vertasit kenwoodia marzoccoon?"

 Pahan pistit...kumpi mylly..temen vai...nyt pitäisi vastata viisaasti.. ;) ööö...
 en kyl varmuudella muista. mut jos vastaisin krupsi, olisiko kotiinpäin..???  ::)
 

Kysyin asiaa siksi, että jos vertasit krupsilla, niin silloin rajoittavaksi tekijäksi tulee myllyn suorituskyky eikä makueroa koneiden välille oikein voikaan muodostua. Tänään rupesi oikein tosissaan harmittamaan, että jätin sekä sinun kenwoodin, että TB:n arieten testaamisen kokonaan väliin :(

Halvemman pään laitteista tykkäsin itse oikein kovasti tinurin pidatun silvian tuotoksista. Tein pikatestin jossa samalla annoksella silvialla ja brewtuksella tuli erilaista, mutta sitä kumpi oli absoluuttisesti parempaa en pysty varmasti sanomaan.

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #41 : Maaliskuu 23, 2009, 22:27:05 ip »

Kotiutuminen pääkaupunkiseudulta kestikin sitten pari päivää, joten pienellä viipeellä kiitokset:

Svante ja Benjamin - kiitokset hienoista puitteista tilaisuudelle ja loistavasta lisäohjelmasta "laitehifistelyn" ohessa (cupping & paahto).

Erityisesti kiitokset kaikille paikallaolleille hyvästä meiningistä ja joviaalista seurasta - aika kului kuin siivillä! Te teitte tilaisuuden.

Kaiken muun toiminnan lisäksi itselleni oli erityisen mukavaa tavata henkilöitä nimimerkkien takana, sillä se antoi mukavasti "elämää" tähän virtuaaliympäristöömme.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #42 : Maaliskuu 23, 2009, 22:57:50 ip »

Elektrassa mittaus tapahtuu juuri ennen tuota takaiskuventtiiliä, käytännössä siis lähes heti pumpun ulostulosta. Teoria miksi ulkoinen mittari näyttää "liian vähän" kuulosti oikealta, mutta ikävä kyllä mittaus ei tue teoriaa. kokeilin asiaa laskemalla reilusti vettä jotta vesi olisi varmasti uuttolämpöistä ja luultavasti reilusti allekin. Silti grupon jälkeinen mittari näyttää 10bar kun Elektran oma näyttää 12bar.

Onko tuon Elektran mittauskohdan ja grupon välissä mitään kohtaa josta vesi pääsee vielä ulos? Eikös joistakin rotaatiopumpullisista koneista löydy vielä pumpun jälkeen erillinen OPV jonka tarkoitus on toimia lähinnä "turvakkeena" jossain 15bar kohdilla mikäli pumpun säätö pettää (ks. esim. täältä kuva Vetranon sisälmyksistä - mötikkä boilerin vieressä on OPV)? Tai sitten voi tietysti olla että Elektran mittarissa on vähän enemmän heittoa?


Kommentti noihin makutesteihin/vertailuihin: siitä että havaitsi tai ei havainnut eroa myllyssä/koneissa tässä tilaisuudessa ei kannata vetää vielä kovin lopullisia johtopäätöksiä. Nämä päätelmät voisivat olla aivan toisia mikäli oli saanut kyseisillä laitteilla pelata ja "säätää" rauhassa sen viikon pari erilaisilla kahveilla. Toki jotakin definiittä voi aina sanoa - ainakin itse totesin Krupsilla jauhetun ja GS3:lla uutetun juoman olevan rakenteeltaan kaikinpuolin espressoa (vaikkakin siinä oli tuon yhden kokeilun perusteella selvästi pistävämpi maku kuin Anfimin tuotteessa).
Kirjattu

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #43 : Maaliskuu 24, 2009, 01:56:15 ap »

Monasti kalliimpien laitteiden hyöty tulee suuremmasta hyvän shotin todennäköisyydestä ja yleisestä käytön helppoudesta. Myöskin halppislaitteiden höyrytysominaisuudet eivät oikein ole verrattavissa vaikkapa gs3:seen.

Kokeilin GS3:n yhden kerran ja lopuksi talon ison Marzoccon, kyllä homma toimi helpommin, kuin omalla kikottimella. Muita vehkeitä ei ehtinyt jutustelulta ja yleiseltä ihmettelyltä testaamaan, mutta syrjäsilmällä totesin itsekin tuon tinurin PID-Silvian tosi toimivaksi paketiksi.

Höyrytyksestä sen verran täytyy kommentoida, että on tietty mahdollista että mainitsemissasi laitteissa saattaa olla aavistuksenomaista eroa höyrytysominaisuuksissa. On niissä hieman hintaeroakin (ns 200 euroa vs. 4000-6500 euroa). Ihan vain noin mittakaavaksi...

Sain muuten erittäin hyvää ja asiantuntevaa ohjausta yhdeltä "vierailevalta tähdeltä" höyrytyksessä. Aloitin Retrolla höyrytystä, kun kaveri näytti, että lisää vaan vivusta hönkää. Höyrytyksen loppupuolella olin jo pistämässä poikki höyryä, mutta tuli napakka käsky jatkaa vielä (lisäaikaa about kolme sekuntia!). Sitten mittari (en omista, vielä) maitoon ja ihmettelemään. Japa tuli vierelle tsekkaamaan lämpötilaa ja kysyi, että kenen sormella tämä on mitattu, kun oli lämmöt vaahdossa ihan kohdillaan. Kaveri näytti vielä yhden oman kikkansa:  lämpö mitataan etusormella kannun kyljestä, ei kouralla, kuten minulla on ollut tapana. Huomasi, että kokemus jylläsi.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Blogi: Barista jam 21.3.2009
« Vastaus #44 : Maaliskuu 24, 2009, 06:30:27 ap »

Minulle tilaisuus alkoi Temen tekemällä shotilla, johon käytettiin Kaffan uusinta Latte - sekoitusta (join siis espressona). Temen mukaan sekoitus ei toimi raakana, mutta makuasioissa ei voi kiistellä: Minun mielestä tuo oli hyvin mielyttävä shotti, ehkä jopa enemmän makuuni kuin varsinainen kaffa espressosekoitus.

Hieno juttu jos kahvi maistui  :)  Tarkennuksena, että mielestäni tuo uusi Latte (v3.2) sekoitus toimii toki ihan hyvin suoranakin shottina, mutta se pehmeämpi espressosekoitus (v3.1) toimii vieläkin paljon paremmin. Siis omaan makuuni.

Siitä makuerosta vielä sen verran, että ahdistin Temen nurkkaan ja pakotin hänet vielä toistamaan Krups vs. Anfim jauhatuserotestin

Tuo testi oli hyvä idea ja mielenkiintoinen. Ei tainnut pakottaminen olla kovin vaikeaa  ;D

Kommentti noihin makutesteihin/vertailuihin: siitä että havaitsi tai ei havainnut eroa myllyssä/koneissa tässä tilaisuudessa ei kannata vetää vielä kovin lopullisia johtopäätöksiä. Nämä päätelmät voisivat olla aivan toisia mikäli oli saanut kyseisillä laitteilla pelata ja "säätää" rauhassa sen viikon pari erilaisilla kahveilla. Toki jotakin definiittä voi aina sanoa - ainakin itse totesin Krupsilla jauhetun ja GS3:lla uutetun juoman olevan rakenteeltaan kaikinpuolin espressoa (vaikkakin siinä oli tuon yhden kokeilun perusteella selvästi pistävämpi maku kuin Anfimin tuotteessa).

Olen samaa mieltä. Tuo myllyjen välinen vertailu olisi jossakin vaiheessa kiva tehdä ihan kunnolla ja ottaa mukaan myös jokin laadukas kartioteräinen mylly...

T. Teme
Kirjattu