Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Miten keitätte Mutteripannulla  (Luettu 203713 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #150 : Tammikuu 04, 2015, 15:08:11 ip »

En minä kyllä kahvinjuomistani harrasteena pidä. Kuten en lapsena jäätelönsyöntiänikään. Jos juo yhden hikisen espresson päivässä, niin sitä käy vessassakin useammin, ja sitä tuskin myöskään pidetään harrastena

Eivät nuo olekkaan yksistään harrasteen mittareista.

"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, ei rahallinen palkkio." - wikipedia

Jos ihminen juo vailla mielenkiintoa neljä tuplaespressoa päivässä ihan mistä lystää pavuista jollain marketti keittimellä kofeiinin takia, niin ei hän minusta "harrasta kahveja".

Sen sijaan minä juon yhden tuplaespresson päivässä. Kokeilen eri papuja ja olen kiinnostunut mausta, jauhatuksista paahdoista ja muusta sellaisesta. Olen selkeästi enemmän kahviharrastaja kuin se joka juo neljäkertaa enemmän niitä espressoja.

Sitä en toki väitä että olet kahviharrastaja. Ihan itse saat määritellä kuuluuko kahvi harrastuksiisi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2015, 15:40:24 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #151 : Tammikuu 04, 2015, 15:09:04 ip »

Et toisaalta myöskään kuluta aikaasi keskustelemalla vessakäynneistäsi asiaan vihkiytyneellä foorumilla, päivitä vessavälineistöäsi, valokuvaa tuotoksiasi tahi mieti, mitä vessapaperia haluaisi kokea tällä kertaa.

Tämä kuullostaa jo vessaharrastajalta. Vaikka paskantaisi ja kusisi puolet vähemmän kertoja kuin joku joka tekee sitä paljon enemmän ilman ajatusta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #152 : Tammikuu 04, 2015, 16:17:35 ip »

Jos pitäisin harrasteena kaikkea mistä keskustelen netissä, olisi lista aika pitkä, ja ehkä se kahvikin sieltä jostain sijalta 67 tulisi eteen. Ja totta on että pönttöjen ominaisuuksistakin on tullut juteltua, kuten se että niiden rakenne on nykyään kovin matala, ja monienkiinnitys on vaihdettu romahtavaan seinäkiinnitykseen jne. Ja jos itse et ole keskustellut ollenkaan vw-papereista kenenkään kanssa, voisin sanoa että se taitaa olla tabu?  ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #153 : Tammikuu 04, 2015, 16:19:39 ip »

Jos pitäisin harrasteena kaikkea mistä keskustelen netissä, olisi lista aika pitkä

Luonnollisestikkaan kyse ei ollut vain netissä keskustelusta, vaan kokonaisuudesta josta selitin. Ei sillä että edelleenkään väittäisin sinun olevan kahviharrastaja.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #154 : Tammikuu 04, 2015, 16:35:37 ip »

Tuosta Brikkan nupin nostosta tuli mieleen että itse taisin varrota kunnon painetta ja sitten nostin nupin pikkulusikalla jottei mennä kovin poltetuksi. Voisikin huvikseen koittaa nyt tuoreella Malabarilla mitä brikka sanoo...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #155 : Tammikuu 04, 2015, 16:59:00 ip »

n. suodatinjauhatus, kippo täyteen, kiehautetulla vedellä täyttö, lämmitys kunnes arvauksena painetta, ei ollut, uusi arvaus ja kahvi tuli ylös, ja päästeli hieman  vaajtoakin, mutta se katosi samantein -ei siis "kremmaa". Hieman aliuuttuneen tapainen, aika hyvä silti, pieni karvaus jäi kieleen jälkimauksi. Kylmän lisämaidon kanssa vierestä kuvailtiin sanoilla "aika nannaa!"
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #156 : Tammikuu 04, 2015, 17:54:55 ip »

Tuossa vielä kokeilusta surkeahko video
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #157 : Tammikuu 04, 2015, 18:20:00 ip »

No, ei minusta olutkulttuuria harrastamaton vielä ansaitse sivistymättömästi käyttäytyvän nimeä.

No kun et todennäköisesti ollut paikalla ravintolassa, johon hän itse varta vasten halusi, ja nähnyt tilannetta, en näkisi että olet myöskään pätevä arvioimaan sitä. ;)

Mitäs tuota kadehtimaan. Harratukset yleensä maksavat. Toiset sijoittavat muihin harrastuksiin ja tuskinpa kovin moni kahviharrastaja kaataa pannuun jääneitä kahveja lavuaariin. Eli hävikki on pienempi.

Jos nyt ihan vakavissaan puhutaan, niin kahviharrastuksen kalleudesta valittaminen on typerää.
Saahan toki keittimeen ja myllyyn kulumaan tonneja, mutta halutessaan voi vaikka ostaa reilulla viidellä kympillä aeropress/käsimylly -kombon. Nämähän ovat omia valintoja.

Laatupapujen kilohinta pyörii siellä neljänkympin tienoilla, joka ei ole kovin paljoa kupillista kohden, varsinkaan jos verrataan siihen, mitä kaikkea muuta ihmiset laseistaan hörppivät.
Lisäksi, kun puhutaan kahvista, niin sitähän ei edes ole pakko juoda. Se on nautintoaine. Parhaimmillaan. Halvan kahvin juojat saattavat kokea asian toisin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #158 : Tammikuu 04, 2015, 18:23:37 ip »


Lisäksi, kun puhutaan kahvista, niin sitähän ei edes ole pakko juoda. Se on nautintoaine. Parhaimmillaan. Halvan kahvin juojat saattavat kokea asian toisin.

Olen puolivakavissani muuten yrittänyt ehdotella muutamalle ihmselle jotka sanovat välittävänsä kahvissa vain kofeiinista eivätkä lainkaan mausta, että vaihtyaisivat kofeiinitabletteihin. Ostavat aina tasan halvinta kahvia ja joilla on halvimmat rasvoittuneet kahvinkeittimet.

Eivät ole kyllä vaihtaneet.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #159 : Tammikuu 04, 2015, 22:30:23 ip »

Lainaus käyttäjältä: Jari
No kun et todennäköisesti ollut paikalla ravintolassa, johon hän itse varta vasten halusi, ja nähnyt tilannetta, en näkisi että olet myöskään pätevä arvioimaan sitä. ;)

Jos nyt ihan vakavissaan puhutaan

Niin ei kai tässä kukaan ryppyotsassa kahvista filosofoi. Kunhan yritän selitellä pois sisäistä ääntäni olla kahvia ymmärtämättömiä ylempänä varoittelemalla muita asenteesta, joka itsessäni piilee. ;D

Näin se usein menee.

Tänään ei tullut juotua kuin yksi annos kahvia ja ihan onettomasti laihana lattena kahvilassa, jossa on huono kahvi. Ihan hirveetä hommaa, mutta joskus seura on kahvia tärkeämpää, tai kaiketi ja toivottavasti ihmiset ovat tärkeämpiä kuin kahvi.

Nyt on tullut ajauduttua siihen tilanteeseen, että kotona on turhan useaa kahvia eikä jaksaisi niitä pakastaa. Pitäisi juoda ahkeraan. Jotta päästään takaisin mutteri aiheeseen, niin tässä luettelo kahveista ja siitä mitkä sopii mutterille.

Etiopian Wote, tosi hyvää mutterilla.
Caffetorian Gran Palomar, varsin hyvä mutterilla, pieni takakireys loppumaussa.
Mokkamestareiden Espresso Rey, ihan hirveää, mutta pitäisi se kai juoda pois.
Kurukahvesi Mehmet Efendi, turkkilainen kahvi, ibrikiä varten. Ostettu suoraan paahtimolta Istanbulissa, ei siis bulkkitavaraa, vaan vähän laadukkaampaa kuin pussiin pakattu tavara samalta paahtimolta.
Nordqvistin Columbia Mancali, paras bulkkikahvi markkinoilla. Ainakin toimii hyvin Moccamaster keittimellä. Vaimon juo tätä aamuisin ja joskus hänen seuranaan minäkin.
Työpaikalla on lisäksi somalialaista kahvia ja Mokkamestareiden brsassipavuista tekemää turkkilaistyylistä. Molemmat ibrikiä varten.

Tuo turkkilaisen kahvin osto Istanbulissa oli mukava kokemus. Paahtimon paikan pystyn neuvomaan, jos joku on matkalla Istanbuliin. Pojat pakkaa paahtimon kioskissa kahvia paperipusseihin tai paketteihin pyydetyn grammamäärän mukaan. Jonottamaan joutuu, koska osa paikallisista ostaa kahvinsa vain tuolta. Paahtimo löytyy läheltä Egyptiläistä basaaria, joka tunnetaan myös maustebasaarina. Lähellä on myös toinen paahtimo, jossa oli iso valikoima eri kahvilaatuja. Istiklal kadulta löytyi yksi pienpaahtimo, jossa oli sekä turkkilaista kahvia brassipavuista, lue rio y, sekä nykymuodin mukaista hyvin vaaleaa espressoa columbialaisista pavuista. Molemmat olivat erinomaisia. Espressoa join paikanpäällä ja turkkilaista toin kotiin.

Jokainen toki määrittelee itse sen mitä harrastaa. Itse koen harrastavani kahvia, koska se esim ohjaa ulkomaanmatkojeni vierailukohteita. Etsin aina paikallisia pienpaahtimoita ja kahviloita, joissa saa niiden tuotteita. Kokeilen eri metodeja ja eri papuja. Keräilen edullisia kahvinvalmistusvälineitä. Ostelen kirjallisuutta ja olen paahtanutkin. Tämä on myös ainoa keskustelupalsta, johon kuulun ja johon kirjoittelen. Tätä täällä tekevät kaiketi useimmat. Mutta jostain syystä, en esim. Pidä oluen juontia harrastuksena, vaikka juon sitä miltei päivittäin ja maistelen ilolla eri pienpanimoiden tuotteita. Joskus olen ajatellut, että alkaisin pitämään olutpäiväkirjaa ja lähtisin lomalla kiertomatkalle, siis ympäri kotomaan ja vierailisin kaikissa pienpanimoissa. Toisaalta olen ajatellut, että tulisi melkoinen reissu, jos joka paikassa maistelisi vielä kaikkia tarjolla olevia tuotteita. Ehkä tiedostan oluen olevan sen verran epäterveellistä, etten tohdi antaa sille periksi harrastuksena. Lievä ylipaino ja verenpainelääkitys ovat osin seurausta tuosta oluesta, tai eivät ainakaan helpota niistä eroon pääsemistä. Kahvia juon niin vähän päivässä, etten sitä koe muuta kuin hyväksi. Ehkä pitäisi ajatella sitä oluttakin harrastuksena. Jos päättäisikin juoda vain yhden oluen viikossa. Kirjaisi analyysin päiväkirjaan. Vähenisi huomattavsti oluen juonti ja silti saisi maisteltua 52 eri olutta vuoden aikana. Voisi olla hyvä päätös terveydelle. Näin näitä juttuja voi mielestäni ajatella....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #160 : Tammikuu 04, 2015, 23:25:25 ip »

kun puhutaan kahvista, niin sitähän ei edes ole pakko juoda. Se on nautintoaine. Parhaimmillaan. Halvan kahvin juojat saattavat kokea asian toisin.

;-D

Joo, mä en harrasta gourmetia, joten syön pahaa. Kuuntelen huonoa musaa ja katson huonoo elokuvaa, ihan kauheeta. Järkkyä kun joku niljakas vähemmistö tykkää hyvästä. Mä ostan aina bändin huonommman levyn ja syön pahinta mitä vaan on tarjolla. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #161 : Tammikuu 04, 2015, 23:49:29 ip »

Joo, mä en harrasta gourmetia, joten syön pahaa. Kuuntelen huonoa musaa ja katson huonoo elokuvaa, ihan kauheeta. Järkkyä kun joku niljakas vähemmistö tykkää hyvästä. Mä ostan aina bändin huonommman levyn ja syön pahinta mitä vaan on tarjolla. ;-)

 ;D Asenne kohdallaan. 8)

Mutta eipä sellaista pari tuntia lämpimänä pidettyä huoltoasema-tason liejua oikein voi nautintoaineeksi kutsua. Eivätköhän rekkakuskitkin juo sitä lähinnä hereillä pysyäkseen?

Eräs tuttuni kyllä väittää, että hän pitää nimenomaan pahasta kahvista. :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #162 : Tammikuu 04, 2015, 23:55:18 ip »


Joo, mä en harrasta gourmetia, joten syön pahaa. Kuuntelen huonoa musaa ja katson huonoo elokuvaa, ihan kauheeta. Järkkyä kun joku niljakas vähemmistö tykkää hyvästä. Mä ostan aina bändin huonommman levyn ja syön pahinta mitä vaan on tarjolla.

Kyllä minä tunnen useammankin ihmiset joille ruoka on oikeasti polttoainetta. Siis niiku aidosti. Ihan sama mitä vetävät, kunhan on helppoa, halpaa ja ravintoaineet tulee ees vähän sinnepäin. Ääritapauksena yksi tuttu ei käytä edes suolaa ruuanlaitossa koska ei sillä ole mitään väliä miltä se maistuu. Vähemmän (ja normaalimpana) tapauksena on sitten se, että se asteikko loppuu siihen "ihan ok"-kohalle. Sen parempaa ei ole mikään. Ruoka voi olla pahaa, mutta kun saavutetaan "ihan ok"-taso, niin sen jälkeen enempää nautintoa ei saa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2015, 10:49:51 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #163 : Tammikuu 05, 2015, 14:58:20 ip »

Päinvastoin. Heistä se on hyvää. Mulla on kaveri joka ei todellakaan erota einestä kotonatehdystä. Ei ole koskaan tehnyt ruokaa, koska hyvää saa valmiina kaupasta. Ja suolan käyttöä on vähennetty laitoksissa, lastentarha, koulut, muut...niin paljon, että täysin suolaton on monien mielestä ainoaa oikeaa. Se, että väittäisi suolaista hyväksi alkaa olla erikoista. Vaikka mikäs minä olen moittimaan, laitettiinhan suolaa kahviinkin. ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #164 : Tammikuu 05, 2015, 15:25:36 ip »

Päinvastoin. Heistä se on hyvää.

Ei ole. Siis näistä joista puhun. Jos puut joistain muista, niin heitä saatat tietää paremmin toki heistä. Näiden tottumuksista olen tarkkaan kysellyt. Nimenomaan tämän suolaa käyttämättömän mielestä on yhdentekevää onko sitä suolaa kuin saksalaisessa ravintolaruuassa vai onko ruoka suolatonta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini