Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Miten keitätte Mutteripannulla  (Luettu 203712 kertaa)

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #90 : Joulukuu 30, 2014, 11:15:26 ap »

Itse olen pitänyt häsän IMM -pavuista melkoisesti. Mielestäni otollisin valmistusmenetelmä on ollut Aeropress metallifiltterillä ja veden lämpötila reilusti alle kiehuvan. Käytän papuja myös espressolaitteessa. Mutteri/brikka taas keittää kahvia omaan makuuni liian kovaa ja korkealta (lämpötila) jolloin pavun ominaismaku tuntuu katoavan. Häsän paahdot vaikuttavat hieman vaaleahkoilta. Tummempia jos joskus tulee niin käytän niitä lähinnä maitokahvin pohjana, jolloin muutoinkin paahto tuntuu hallitsevan makua. Jos oikein tummaksi paahdetaan niin tuntuu että kaikki pavut maistuvat samoilta.

Tein osan noista Hasbeanssin pavuista myös Aeropressillä. Ne ei kyllä säväyttänyt millään lailla myöskään sillä tehtynä. Ihan perus Juhlamokka laatua tuli myös sillä. Itse kyllä otin veden espressokeittimen hanasta joten se on varmaan paljon kuumempaa kun sinun käyttämäsi vesi. Aikaisemmin olen noita Hasbeanseja yrittänyt myös espressokeittimellä ja siinä ne on toimineet vielä huonommin kuin Brikassa tai Aeropressissä.

Omien kokeilujen perusteella nuo .hasbeanssin lajikkeet eivät ole kyllä lähelläkään sitä laatua mitä hinnan perusteella voisi odottaa saavansa. Tummapaahto Presidentistä saa mielestäni parempaa kahvia. Juhlamokasta suunnilleen saman tasoisoista.

Tuohon kilohintaan saa omaan suuhuni kyllä ihan erlailla euroille vastetta jos tilaan vaikka Cremalta sitä heidän Jawalaista tai Tampereen pojilta sitä monsuunia jonka nimeä en nyt tarkemmin muista. Toimivat sekä Aeroperrinä, että espressona. Tuossa nyt vain pari esimerkkiä, mutta lähes kaikki tilaamani pavut ovat olleet joillain lailla kyllä mielestäni parempia kun noi Hasbeanin pavut. Mitään muuta erikoiskahvia juodessa ei ole ikinä käynyt mielessä, että parempaa olisi saanut kun olisi tiputtanut Juhlamokat Moccamasterilla.
Kirjattu

akubi

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 104
    • Maja
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #91 : Joulukuu 30, 2014, 11:44:34 ap »

Tarvitsee pitää mielessä, että laatu on mitattavavissa ja ei tarkoita samaa kuin yksilölliset makutottumukset.
Hasbeanin materiaali on ihan varmasti laadukkaampaa kuin pauligin.
Jos hyvä asteikolta löytyy monsoon malabar, jawa tai tumma pressa/ ranskalaispaahto niin hasbeanin costarikat ja etiopiat kannattaa jättää väliin ihan kinastelematta...
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #92 : Joulukuu 30, 2014, 12:01:21 ip »

Makuasioita, jep. Itsekin pidin pitkään paahtuneesta mausta. Sitten mieltymys muuttui vaaleampaan suuntaan, jossa pavun ominaisuus vaikuttaa tulevan paremmin esille. Näiltä pohjilta - jos joku kokee olevansa samassa tilanteessa - suosittelisin kokeilemaan mutterin/brikan sijaan suodatinmenetelmää Has Beanin pavuille jos ei ole vielä näin tehnyt.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #93 : Joulukuu 30, 2014, 12:18:23 ip »

Joo makuasioitahan nämä. Kyllä noita Hasbeaneja varmaan jatkossakin tulee silloin tällöin testailtua. Tässä vaiheessa vaan tuntuu, että saan niin paljon parempaa samalla rahalla muualta.

Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #94 : Joulukuu 30, 2014, 12:36:29 ip »

Hyvä jos rahalle saa vastinetta.

Pieni tarina tähän väliin: Itse pidän monista trappistioluista. Niitä on vähän vaikea saada ja hintakin on korkeahko. Kaverini mielestä taas parasta-olutta-ikinä on Karhu III. Sitä saa lähikaupasta ja hintakin on edullinen. Kateeksi käy.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #95 : Joulukuu 30, 2014, 13:40:18 ip »

Oman kokemukseni pohjalta väittäisin, että etenkin Häsän vaaleammat single-origin paahdot (kuten yleensä muidenkin vaaleat paahdot) vaativat kotibaristalta espressokäytössä jonkin verran osaamista ja uuttoprosessin ymmärrystä, että niistä saa irti olennaisen, siinä missä joku tummemman paahdon valutus onnistuu jo lähes ensikertalaiseltakin.

Tummat vaan ovat helpompia, joskaan ei niistä pahemmin nyansseja irtoa. Mielestäni ne eivät juuri haasta sen enempää keittäjää kuin maistajaakaan.

Toki jos makupalettiin muutenkin istuu paremmin tummat paahdot, niin Häsältä niitä ei kovin paljon tule vastaan. Sitä on sinänsä turha spekuloida kumpi on parempaa. Maku on henkilökohtainen, mutta kahviharrastajan onneksi sekin voi kehittyä (suuntaan tai toiseen).  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #96 : Joulukuu 30, 2014, 15:21:19 ip »

Juuri tuo paahdon vaaleus varmaan noissa Hasbeanin pavuissa on se miksi en saa niistä mitään kiksejä. En vain pidä noitten vaaleitten juhlamokkapaahtojen mausta. Ne ei anna minulle mitään.

Siihen väitteeseen, että tummissa paahdoissa taas ei ole eroja tai vivahteita, niin höpö höpö. On niissä ja todella paljon.

Se että tummat paahdot on helpompia espressona on oikein hyvä asia. En halua tehdä sen takia espressoja, että niitä on vaikea tehdä. Teen niitä espressoja ainoastaan sen takia, että pidän niiden mausta. Yleensä pidän vielä juuri sellaisista espressoista missä on osa sellaista halpis robustaa. Se maku on juuri se asia miksi noista kahveista tykkään ja haluan niitä tehdä. Ei valmistusprosessin taikatemput.

Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #97 : Joulukuu 30, 2014, 16:09:00 ip »

Juuri tuo paahdon vaaleus varmaan noissa Hasbeanin pavuissa on se miksi en saa niistä mitään kiksejä. En vain pidä noitten vaaleitten juhlamokkapaahtojen mausta. Ne ei anna minulle mitään.

Siihen väitteeseen, että tummissa paahdoissa taas ei ole eroja tai vivahteita, niin höpö höpö. On niissä ja todella paljon.

Se että tummat paahdot on helpompia espressona on oikein hyvä asia. En halua tehdä sen takia espressoja, että niitä on vaikea tehdä. Teen niitä espressoja ainoastaan sen takia, että pidän niiden mausta. Yleensä pidän vielä juuri sellaisista espressoista missä on osa sellaista halpis robustaa. Se maku on juuri se asia miksi noista kahveista tykkään ja haluan niitä tehdä. Ei valmistusprosessin taikatemput.

En ainakaan minä ole väittänyt, että tummissa paahdoissa ei olisi eroja (kun kirjoitin että niistä ei juuri irtoa nyansseja), mutta kun verrataan tummia ja vaaleampia paahtoja keskenään, niin yleensä vaaleissa (jätän suosiolla juhlamokka-laatutason huomioimatta ja keskityn tässä yhteydessä laatupapuihin) on huomattavasti enemmän vivahteita ja makujen kirjoa.

Kun toteat, että vaaleat paahdot eivät anna sinulle mitään, voiko todellisuudessa olla kyse siitä ettet osaa ottaa niiden potentiaalia käyttöön? Itse en pääsääntöisesti pidä niitä juurikaan vaikeampana uuttaa, mutta toki se vaatii pienen ahaa-elämyksen, joka mielestäni kuuluu kotibaristan luonnolliseen kehitykseen. Ei silti, kyllä toisinaan tulee vastaan papuja joita ei aina saa toimimaan espressona. Osa niistä on vaaleita ja osa tummia (niitä tummia en kyllä sitten pysty juomaan mitenkään muutenkaan uutettuina). Ihan hiljattain oli eräs SqM:n etiopialainen, joka maistui essona lähinnä brittialelta (aivan, häh???) ja cappuna teeltä.

Pidän yhä turhana väittelyä siitä, kumpi on parempaa tumma vai vaalea, mutta ei kannata heti syyttää papuja tai paahtoa siitä, jos kahvi ei maistu hyvältä.  ;)

Vähän kuten eräs kaverini aikoinaan soitti ja valitti, että joku Häsän Yirgacheffeistä maistuu ihan hirveälle. Sovittiin että ottaa pussin mukaan ja tulee käymään. Hän totesi sitten, että vika ei ollut ainakaan pavuissa.  :)

Se, että verrataan Häsän paahtoja Juhlamokkaan kertoo selkeästi, että jotain on pielessä. Ainahan vika toki voi olla niissä pavuissakin. Pääasia lienee kuitenkin että jotenkin saa kahvia, josta itse pitää.

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #98 : Joulukuu 30, 2014, 17:12:30 ip »

Joillekin nyt vain tummemmat sopii paremmin suuhun. Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole. Tuskin minun luonnollinen kotibarista kehitys niihin vaaleisiin johtaa koska olen nyt jo noin 30 vuotta tykännyt mieluummin juoda tummia paahtoja. Sen perusteella en usko, että minulla on mitään hirveitä ahaaelämyksiä tulossa sieltä vaaleiden paahtojen maailmasta. No aika näyttää. Toki avoimin mielin. Jos tulee vastaan hyvä vaalea, niin en minä sitä sen takia hylkää, että se on vaalea.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #99 : Joulukuu 30, 2014, 17:49:16 ip »

Joillekin nyt vain tummemmat sopii paremmin suuhun. Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole.

No, ei.
Mutta siinä on paljonkin ihmeellistä, jos Häsän pavut maistuvat juhlamokalta.  ;)
Silloin on jossain jotain vikaa...

Tuskin minun luonnollinen kotibarista kehitys niihin vaaleisiin johtaa koska olen nyt jo noin 30 vuotta tykännyt mieluummin juoda tummia paahtoja. Sen perusteella en usko, että minulla on mitään hirveitä ahaaelämyksiä tulossa sieltä vaaleiden paahtojen maailmasta.

En oikeastaan tarkoittanut mitään makuhermoissa tapahtuvaa ahaa-elämystä, vaan enempikin tekniikassa.
Itse hiffasin jossain vaiheessa esim, että se ns. 25 sekunnin nyrkkisääntö joutaa roskikseen vaaleiden "ongelmapapujen" kanssa.
Ihan pirkuleen tiukka jauhatus, pienempi annostus (itselläni yleensä 18g VST-koppaan n.16g) ja vähintään 35-40s uutto (lopputuloksena n. 30-35g:n esso) saavat monet pavut laulamaan ihan toisenlaista säveltä. Tässä toki myllyn rajoitukset voivat tulla vastaan?

No aika näyttää. Toki avoimin mielin. Jos tulee vastaan hyvä vaalea, niin en minä sitä sen takia hylkää, että se on vaalea.

Hyvä näin.

Mutta kuten taannoin totesin eräälle ystävällenikin, että jos Starbucksin kahvit maistuvat paremmin kuin Freesen, niin sitten peli on menetetty.  ;D
 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2014, 17:58:44 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #100 : Joulukuu 30, 2014, 17:59:08 ip »

Tarvitsee pitää mielessä, että laatu on mitattavavissa ja ei tarkoita samaa kuin yksilölliset makutottumukset.
Hasbeanin materiaali on ihan varmasti laadukkaampaa kuin pauligin.
Jos hyvä asteikolta löytyy monsoon malabar, jawa tai tumma pressa/ ranskalaispaahto niin hasbeanin costarikat ja etiopiat kannattaa jättää väliin ihan kinastelematta...
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #101 : Joulukuu 30, 2014, 21:22:27 ip »


Maku on henkilökohtainen, mutta kahviharrastajan onneksi sekin voi kehittyä (suuntaan tai toiseen).

Mihin se sitte kehittyy jos tykkää silleen molemmista, että ei tahtos luooua kummistkaan? Vähä ku pakotettais kuuntelevaan vaan pelkästään klassista, mutta ei koskaan rokkia?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #102 : Joulukuu 30, 2014, 21:49:13 ip »

Mihin se sitte kehittyy jos tykkää silleen molemmista, että ei tahtos luooua kummistkaan?

Kahveista löytyy onneksi muitakin ominaisuuksia kuin vain tumma ja vaalea. Ei tarvitse huolehtia, kyllä se kehitysprosessi on elämän mittainen (jos vaan itse antaa sille mahdollisuuden).  :)

Tuohon olisi helppo vastata mikäli kaikki ihmiset olisivat täysin samanlaisia, mutta tilanteen ollessa se mikä se on, on tyydyttävä siihen, että jokainen kehittyy (tai sitten ei) omalla tavallaan.

Vähän kuten edellämainitut musiikkityylit ovat mielestäni ihan ok, mutta enemmän diggaan jazzia...


Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #103 : Joulukuu 30, 2014, 21:54:45 ip »


Vähän kuten edellämainitut musiikkityylit ovat mielestäni ihan ok, mutta enemmän diggaan jazzia...

Ok. Minusta kahvia ei saa polttaa niin karrelle, että maistuu enemmän hiileltä, mutta ehkä sinäkin vielä kehität makuaistiasi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Miten keitätte Mutteripannulla
« Vastaus #104 : Joulukuu 30, 2014, 22:32:35 ip »

Jos hiukan kärjistetään niin tässä on kaksi koulukuntaa: mutteripannulla ei saa hyvää/ hasbeanista ei saa hyvää -jengit ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::