Tuo alkaa olla jo aika kova pannun kulutusvauhti, jos induktiolla menee jopa kuus pannua vuodessa. Sillon kun induktiot tuli, niin kypsyin siihen ominaisuuteen, että levy alkoi jäähtyä heti jos pohjakosketus ei ollut sataprosenttinen. Minä kun olen tottunut liikuttelemaan paloja pannua heiluttamalla, enkä lastalla kääntelemällä. Näin myös kaasukäytössä pannu kestää suht pitkään, kun ei tule juurikaan mekaanista raapimisrasitusta ja vaikka pannu sattuisi olemaan aavistuksen muotopuoli, niin ei se elävää liekkiä haittaa. Vieläkö nämä uuden polven induktiot on herkkiä sille jos pannu tai kattila on vähänkin kovera tai kupera?
Aika hyvin ne lämmittää mutkalla olevaa pannua, eli induktio toimii kokemukseni mukaan hyvin vielä sellaisen 2-3 mm, jopa 5 mm korkeudella siitä itse tasosta. Voi laittaa vaikka pari kerrosta pöytäliinaa väliin tai tosiaan käyttää kieroa pannua.
Kerran mulla on jopa matalalla ollut paistinpannun metallinen varsi ottanut induktiota viereiseltä päällä olevalta levyltä, eli se on toiminut useamman sentin korkeuteen ja aiheuttanut ihan mielenkiintoisen yllätyksen, kun varteen on tarttunut

Mutta sivusuuntaisesti ne on edelleen aika herkkiä, eli tuo pannun liikuttelu katkaisee sen kyllä helposti. Samoin pienien kasareiden, kuten voisulakasarin sijoittelussa saa olla tarkka. Tai jos on pari lieden kokoon nähden liian isoa kattilaa tai pannua , jotka ei oikein mahdu vierekkäin niin perinteisellä liedellä ei välttämättä haittaisi, vaikka toinen olisi hieman sivussa, mutta induktiolla se ei sitten välttämättä toimi ollenkaan.