Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Baratza/Mahlkönig Vario  (Luettu 190791 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #405 : Tammikuu 22, 2019, 17:23:46 ip »

Kyllä se moottori vaan on aika heikko paikka. Pikkunen dc motti ja suuret tehot äkkiä, ei hyvä yhdistelmä..
Omaani olen vättänyt rassaamasta huoltomielessä ihan älyttömön pitkään.
"Älä korjaa ehjää", on pelannut mulla. Imuria vaan ylä ja -takakautta, hyvin on pelannut.
Sanoisin, että on hyvä mylly, mitä lopputulokseen tulee.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #406 : Tammikuu 22, 2019, 19:26:09 ip »

Kiitos tosi hyvistä vastauksista! Selvensi tilannetta. Eli nyt vaan hinta-arviota uudelle moottorille, hihnalle ja hihnapyörälle. Metallinenhan tuo hihnapyörä on, mutta se tullee varaosana kai hihnan kanssa joka tapauksessa.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #407 : Tammikuu 23, 2019, 10:52:27 ap »

Minulla ei pettänyt moottori, vaan se muovinen rakenne, terät ottaa toisiinsa viistosti.
Kuten juonteen sivulla 26 sössötän....
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #408 : Helmikuu 13, 2019, 10:27:36 ap »

Ilmeisesti Variota ei kukaan suomessa nykyään korjaa?

Omani rikkoi papujen joukossa ollut omituinen kova kuorenpalanen. Laite niin vanha, että ei vakuutus siitä mitään anna. Hölmöä olisi heittää laite menemään.  :(
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Alphie0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #409 : Helmikuu 14, 2019, 20:41:48 ip »

Jos et itse lähde korjaamaan, kannattaa myydä rikkinäisenä. Menee melko varmasti, jos hinta on oikea.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #410 : Helmikuu 15, 2019, 07:50:55 ap »

Toisaalta ei kannata nähdä moista vaivaa että käyttää aikaansa ostajan kannalta oikealla hinnalla myymiseen...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #411 : Lokakuu 20, 2020, 12:05:20 ip »

https://www.home-barista.comin keskusteluissa ollaan vieläkin Variossa, ja muutama pitää sitä loistavana
...tosin sieltä ei löydy laitetta, jota ei joku pitäisi loistavana,

-ja sen jälkeen kun ovat avanneet Varionsa atomeiksi ja vaihtaneet
olennaiset osat merkin kalliimman mallin, Forten metalliosilla.

Jos jotakuta alkaa kiinnostaa, Forten osat ovat:
item: 1 part: 1067* Threaded Upper Burr Carrier (Rev. 1.2) Shorter Wings
item: 9 part: 1024 Metal Threaded Grind Chamber (With Bushing)

Näillä terät pysyvät tanassa.
Se, saako osia mistään, ja paljonko maksaa -en ota kantaa. Ämeriikassa me saa yht. 30 taalalla.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #412 : Syyskuu 18, 2023, 19:34:37 ip »

Haha.
Minuilla jo kolmas Vario ihmeteltävänä.
Tässä oli "moottori rikki". Ei ollut, mutta hihnassa muutama hammas vähän löysässä ja muuten värkki aika jumissa.
Putsasin ja koitin hiukan teriä säätääkin paperiliuskoilla,alufolio oli turhan ohutta.
Surkean säälittävltä tämäkin kuulostaa, mutta juuri ja juuri jaksaa espresson, jos pudottelee harvakseltaan papuja kitaan. Ehkä pistetään mokkakahvihommiin, ta jotain...ehkä mottorissa onkin vikaa.
Mittasin ohmit, tasaiseen antaa n140 ohmia, ja katselin että hiilet ojossa.
Ömerikansaitilla valmistaja sanoo kaikille että "huono moottori", että ilmeisimin jokin noissa heikentyy. Metkaa kyllä, itse veikkaisin että ennemminkin sähkökortilla joku konkka hiipuu ja siksi moottorilta loppuu voima?

Ei meinaa oikein enää muuten hihnaa löytää, vaikka näitä hirvityksiä myydään Suomessa edelleen, tosin nykyisin jo kaikissa metalliosat sisällä, eli nimeen tullut + merkki.
Usassa ärsytävästi hihna 1,6taalaa, mutta posti olikos 60 taalaa...
Ei mitään kolmeakymppiä kyllä edes viitsi hihna+postit törsätä, siinähän tuntisi taas tukevansa tätä huijausta ;-)
Mahlkönig ei tue enää,josko paljoa tukenut koskaan, mutta heillä olisi olut hihna ja hihnapyörä mottoriiin olikos 11e, mutta "eioo"

https://youtu.be/nPYEiK8BDXg
https://youtu.be/cXDGRNd_cSc
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #413 : Syyskuu 19, 2023, 08:00:45 ap »

Jos haluat tutkia ohjauskorttia, niin tuossa on kytkentä poislukien ohjauselektroniikka.

Ehjän moottorin vastus hiileltä hiilelle on n. 80 ohmia moottorin koko kierroksella. Hyppäys isompaan
tai äärettömään tarkoittaa katkennutta käämiä.
Hiilien kevyellä hionnalla ja kommutaattorin pesulla voi piristää moottoria ainakin väliaikaisesti.

Meillä Vario siirtyi n. 8 vuotta sitten viettämään eläkepäiviä suodatinkahvin jauhimena.
Sen korvasi Eureka E65.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #414 : Syyskuu 19, 2023, 10:51:43 ap »

Kiitokset.
Konkat voisi mitata, mutta tiä viitsiikö alkaa niitä ulosjuottamaan, mutten noista muuten paljoa ymmärrä.
Moottori antaa piuhoistaan mitaamalla koko ajan 140 ohmia, vaikka kuinka käänteli. Sen hiili-laahausosion putsasin topsilla ja tenulla, ei tarvinut purkaa...

Meillä tämä vitsi vaihtui myös 65e-Eurekaan, vuonna 2014, ja sama Eureka tuli modattua 75e:ksi tässä kaksi vuotta sitten.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #415 : Syyskuu 19, 2023, 11:24:10 ap »

Oudot vastusarvot. Innostuin avaamaan omani kun en ole sitä avannut moottorin vaihdon jälkeen.
Vastukset olivat välillä 80-86 ohmia eli toimiva peli sen puolesta.
En usko, että kondensaattoreiden vaihto auttaa tähän vaivaan.

Ostin aikanaan moottorin Hasbeanilta, ehkä ei ole enää saatavana.
Tuolla on 65,50€
http://www.caffe-limes.de/Zubehoer-Ersatzteile/Ersatzteile-fuer-Muehlen/Mahlkoenig/Vario-Home-E-Teile/Motor-Ek6-Vario-Home

Edit: näyttää olevan myös hihna/vetopyöräpaketteja 23,90€



Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #416 : Syyskuu 19, 2023, 11:35:58 ap »

On niitä moottoreita tarjolla monessa paikassa, hihnat vaan oudosti hankalia löytää, tai naurettavan hintaisia. Nyt on jo kolmas versio muuten moottorista. Kukaan ei puhu sähköisistä ominaisuuksista, mutta ensin oli plastikkarattaalla, sitten kiemura-akselilla, ja nyt viimeisin d-akselilla eli lovettu reuna, ja sama noissa rataspäissä: kiemurassa kierre  ja d-mallissa d-muotoinen reikä.

Jopa Mahlkönig, joka muuten aika kökkö firma, tarjolla moottoria.
mutteivät toki kerro mikä versio:https://www.mahlkoenig.com/collections/vario-home/products/vario-home-motor-pulley-set

Jännä juttu etä tosiaan aluksi putsasin värkin ja otin yläterän pois, ja koitin surraako, ja surrasi ok, muta äänessä oli jotain metkaa, jonka jälkeen otin moottorin pois ja tutkin paikkoja -ja kun laitoin kaikki takaisin, moottori pyöri väärään suuntaan! ;-D
Enkä silloin heti tajunnut moista katsoa kumpaan suuntaan hän pyörii! Eli oli pakko kääntää moottorin piuhan väärinpäin korttiin ;-)
Meinaan jos olisi pyörinyt väärään suuntaan ed. omistajalla, niin ei ne olisi tuota tukkoonkaan saaneet ...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #417 : Syyskuu 19, 2023, 12:57:39 ip »

Olisiko tuohon edellinen omistaja laittanut rikkinäisen tilalle pienempitehoisen moottorin?
Muutenkin nuo erilaiset akselit viittaavat siihen, että Mahlkönigillä on laitettu kiinalaisen
moottoritehtaan kataloogista sitä mitä milloinkin on ollut saatavana.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #418 : Syyskuu 19, 2023, 13:10:53 ip »

Veikkaan että Mahlkönigillä ollut myllyissään vain 1. sarjan kamaa, ja lopettivat kun puolet takuuna, ja hommaahan jatketaan Euroopassakin nyt Barazan nimellä. Paitsi että tämä taisi olla jotakuinkin 2018 tms.

Katselin saksansivua jossa kanssa kaikilla ongelmia tän lelun kanssa, ja ihmettelevät itsekin miksi menneet moisen hankkimaan ;-)

Mutta vinkkinä siellä oli paikka mistä halvalla hiiliä: https://www-elosal-de.translate.goog/waren/kohlebuersten/motorkohlekab/kohlebuerste-motorkohle-64-x-64-x-14mm.php?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Pitäpäs muuten katsoa, omassani oli Dittingin moottori.
Josta yksi siellä sanoo: " The problem with Ditting motors is usually not the coals, but rather any interruptions in the windings. Therefore, 70 euros for a new (Johnson) motor is often well invested, as the mill runs almost twice as fast, 16 grams in 8-9 seconds. "
jota on vaikea uskoa, mutta viimeisin d-akselinen on ainakin taatusti kiinalainen: https://www-barista-gr.translate.goog/en/moter-gia-baratza-vario-eikona-no-30-16735?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Kyllä tuo uusin moottori, ja d-ratas olisi ihan viksu upreidi, mutta vielä järkevämpi olisi metaliset sisuskalut. Mitä en aio missään tapauksessa kylläkään tehdä. Vippaan mielummin pa*n roskikseen ;-)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2023, 13:21:07 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

spalmgre

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #419 : Helmikuu 02, 2024, 10:47:36 ap »

Mutta vinkkinä siellä oli paikka mistä halvalla hiiliä: https://www-elosal-de.translate.goog/waren/kohlebuersten/motorkohlekab/kohlebuerste-motorkohle-64-x-64-x-14mm.php?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

Therefore, 70 euros for a new (Johnson) motor is often well invested, as the mill runs almost twice as fast, 16 grams in 8-9 seconds. "
jota on vaikea uskoa, mutta viimeisin d-akselinen on ainakin taatusti kiinalainen: https://www-barista-gr.translate.goog/en/moter-gia-baratza-vario-eikona-no-30-16735?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

En saa nuo linkit toimimaan. Linkissä on translate.goog mikä saattaa sekoittaa. Voivat olla ns vanhoja myöskin.
Voitko katsoa löytyisikö toimivia linkkejä tai sitten esim hiilien määritys, nro tai muu tunniste. Sama koskien Johnson moottori.
Kirjattu
Vario ja Silvia 15v joka aamu.