Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Baratza/Mahlkönig Vario  (Luettu 189530 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #210 : Kesäkuu 09, 2010, 20:11:46 ip »

Tuo Premium Espressohan on viime aikoina uudistunut aika useasti ja tämä uusin versiokaan ei ole vielä kauaa ollut myynnissä, joten kenties siinäkin syytä yllättävään makumaailmaan  :).

Yirga-kupin valmistumista odotellessa pyöräytin pari espressoa Mazzerilla. Kummatkin meni aika reisille, mutta sen verran makuun pääsi kiinni, että siinä oli huomattava ero aiempiin mielikuviin. Voisin kuvitella, että jos Mini-E:n olisi säätänyt ja weissannut kohdilleen, niin samankaltainen herkku olisi siitäkin tullut. Joku Premium Espresso on uudistunut hyvään suuntaan, tai sitten laadunvaihtelu oli sattunut heittämään erinomaisen pussukan juuri tällä kertaa.

Mini-E:n säätämiseen ei kuitenkaan viitsiminen riittänyt, vaan sopivasti jäähtynyt Yirga houkutteli enemmän. Mini-E oli säädetty erittäin karkealle ja lopputuloksena Yirga alkoi taas maistua Yirgalle, vaikka jäikin turhan ohueksi - pitää kokeilla vähemmän äärikarkeaa seuraavana. Variota ei saa enää karkeammalle (espressopäätä uhraamatta), joten sillä jauhaessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää kokeilla normaalia pienempää uuttosuhdetta. Nyt oli 12g/200g.

Voisihan tuon Mazzerin toki pitää kakkosmyllynä, jos vaan keksisi mihin sen työntäisi (tai ehkä helpompi, että esteettisempi, olisi työntää Vario johonkin piiloon). Toisaalta Tanzania ei välttämättä veisi kovinkaan paljon enemmän tilaa kuin Mini-E... kun ProM:n palautusrahatkin oli näköjään tullut tilille...

Kiinnostava ajatus olisi myös vaihtaa Mini-E:hen bulkkimyllyn terät. Onkohan kukaan kokeillut sellaista?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #211 : Kesäkuu 10, 2010, 09:06:48 ap »

Minä olen saanut vario ja abid yhdistelmällä mukavan makeita ja hedelmäisiä tuloksia makrosäätimen huidellessa yhden pykälän filter alueen karkeammalla puolella. Uuttosuhteena on toiminut 15g/250g. Suurempia satseja keittäessä en ole saanut uuttoa yhtä hyvin onnistumaan. Suunnitelmissa on kokeilla abid-ketjussa jiiteen kuvailemaa tekniikkaa vielä vähän hienommalla jauhatuksella.

Ehkäpä varioissa on sitten eroja, ainakin kalibroinnin suhteen, mikä voi vaikuttaa myös karkeassa päässä jauhatustulokseen.
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #212 : Kesäkuu 10, 2010, 09:31:24 ap »

Olin yllättänyt siitä, ettei Variota tarvinnut ruveta kalibroimaan mitenkään espressoa varten. Teen nyt toiseksi hienoimmalla makroasetuksella.

Missä teillä muilla on makrosäädin espressojauhatuksessa? Minulla
- makro on ylimmässä
- mikro sahaa puolivälin ja alimman pykälän väliä (muuttuvista tekijöistä johtuen tietty).

Myllyä ei ole kalibroitu.

Ja thjerppe: sinun abid-säätökö on siis ylhäältä 6/10?
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #213 : Kesäkuu 10, 2010, 10:28:24 ap »

Minä olen saanut vario ja abid yhdistelmällä mukavan makeita ja hedelmäisiä tuloksia makrosäätimen huidellessa yhden pykälän filter alueen karkeammalla puolella. Uuttosuhteena on toiminut 15g/250g.

Minun tapauksessa ongelma ei ole makeus, vaan se että hedelmäiset ynnä muut tunnistettavat maut katoavat yleisten kahvimaisten makujen sekamelskaan. Haluaisin siis esimerkiksi Yirgasta valmistaa kupin, josta kadunmies ei välttämättä osaa sanoa onko se kahvia vai teetä. Varion tuottama kuppi ei ole paha, mutta ei myöskään kiinnostava - ja varsin samanlaisen lopputuloksen olisi saanut Tummasta Presidentistä paljon halvemmalla.

Missä teillä muilla on makrosäädin espressojauhatuksessa? Minulla
- makro on ylimmässä
- mikro sahaa puolivälin ja alimman pykälän väliä (muuttuvista tekijöistä johtuen tietty).

Makro toiseksi ylimmässä, mikro noin puolivälissä nyt. Myllyä ei ole kalibroitu. Pavut tuoreita, saa nähdä joutuuko nostamaan makron ylimpään pykälään markettipavuilla.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #214 : Kesäkuu 10, 2010, 13:46:58 ip »

En ole myöskään saanut Vario + Abid -yhdistelmää toimimaan (jauhatuksesta riippumatta). Yirgasta aromit kadoksissa. Sen sijaan V60:llä (~suodatinjauhatus) toimii hyvinkin ja tietysti espressopuoli myös.

Itsellä makro on myös toiseksi ylimmässä ja tällä hetkellä 6 pv vanhoilla pavuilla mikro 3 pykälää hienoimmasta. Olen "kalibroinut" myllyn eli säätänyt hienompaa päätä hienommalle.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #215 : Kesäkuu 10, 2010, 13:51:28 ip »

Espressolle makro toiseksi ylimmässä, mikro seilaa puolen välin molemmin puolin, useimmin yläpuolella.

Abidilla makro seitsemännessä pykälässä ylhäältä alaspäin laskettaessa.
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #216 : Kesäkuu 11, 2010, 20:38:14 ip »

Haluaisin siis esimerkiksi Yirgasta valmistaa kupin, josta kadunmies ei välttämättä osaa sanoa onko se kahvia vai teetä.

Mikäli käytössäsi on SqM:n Yirg, niin siitä ei taida onnistua. On suhteellisen maltillinen. Tosin ensimmäisessä saamassani erässä oli bergamot aromi todella intensiivinen - nyt on jo selvästi hieman hiipunut. Toinen tarjolla olleista etiopialaisista (Sidamosta) oli hieman "epäkahvimaisempi" vaihtoehto (Gerbicho Rogicha siis)
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #217 : Kesäkuu 12, 2010, 13:25:53 ip »

Mikäli käytössäsi on SqM:n Yirg, niin siitä ei taida onnistua.

Tosissaan aika maltilliselta se vaikuttaa. Jauhamalla hyvin karkeaksi ja käyttämällä pressopannua saan mukavan hapokkaan kahvin (tosin hieman turhan hennon), muilla tavoin lopputulos menee vähän "tunkkaiseksi". Kahvi on siis ihan hyvä ja miellyttävä, mutta erilaisia pussissa mainostettuja hapokkaita aromeja ei juurikaan löydä ja jälkimauksi suuhun jää lievä halvan tummapaahtoisen kahvin tuntu.

Koitin sihdata Varion puruja, mutta totesin että kun riittävän kauan sihtaa niin ne ovat kaikki menneet sihdin läpi, vaikka mylly onkin karkeimmalla. Pitänee kokeilla samaa Mazzerilla.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 54
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #218 : Kesäkuu 18, 2010, 11:20:42 ap »

Missä teillä muilla on makrosäädin espressojauhatuksessa? Minulla
- makro on ylimmässä
- mikro sahaa puolivälin ja alimman pykälän väliä (muuttuvista tekijöistä johtuen tietty).

Samoin kuin monella muulla. Eli makro toiseksi ylimmässä, ja mikrosäädin siinä keskivaiheen hujakoilla.
Hyvältä vaikuttaa tuo mylly.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #219 : Elokuu 19, 2010, 10:16:52 ap »

Nyt siis hoidan asiaa hasbeanin kautta, baratzan mielestä nopein reitti euroopassa saada uusi osa, tosin sanoivat että jos alkaa maksamaan paria kymppiä enempää, he hoitavat terän minulle. Olen valmis maksamaan terästä, oma mokahan se periaatteessa on ollut :) . Hasbeaniltä muuten sanottiin, että heidän kahvin joukossa ei voi olla kiviä? eihän sellaista voi varmaksi sanoa... jokatapauksessa, mieluummin vaihdan terän kuin hihnan, että siinä mielessä asiat on ihan hyvin.. :)

Mites tämä saaga muuten päättyi?

Itselle kävi eilen millilleen sama juttu: HB:n papujen joukossa oli kivi, säätimet pomppas alas ja kun myllyn aukaisi, niin karkealta puolelta oli lohjennut pala. Hienolla puolella oli kivipölyä ja "räjähtämisjälkiä", joten varmaan nekin olivat vähän kärsineet. Pitänee jossain välissä tutkia tarkemmin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #220 : Elokuu 19, 2010, 21:07:08 ip »

Itse olen katsonut viimeiset puolitoista vuotta pavut läpi ennen hopperiin laittamista - Aeropressin mitalla kun kaataa pavut ensin lasiin/astiaan, niin näkee tilanteen aika hyvin. Pavuissa on kiviä - uskoin tämän toisella Mazzerin "rahinalla". Varsinkin keraamisten terien käyttäjien kannattaa olla erityisen tarkkoja.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #221 : Elokuu 20, 2010, 11:35:24 ap »

Itselle kävi eilen millilleen sama juttu: HB:n papujen joukossa oli kivi, säätimet pomppas alas ja kun myllyn aukaisi, niin karkealta puolelta oli lohjennut pala. Hienolla puolella oli kivipölyä ja "räjähtämisjälkiä", joten varmaan nekin olivat vähän kärsineet. Pitänee jossain välissä tutkia tarkemmin.

Meinaatko laittaa Stevelle noottia asiasta? Mikä papu oli kyseessä?
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #222 : Elokuu 20, 2010, 15:17:29 ip »

Enpäs huomannut, että tähän oli tullut kommenttia lisää :) -Jouduin tilaamaan uudet terät steven maahantuojalta (on tosin vielä vaiheessa, kun rupesin reissailemaan, ja yleensäkin terien saanti ei ollutkaan ihan helppo juttu). Niille tulee hintaa aika kivasti steven kautta, noin 50 puntaa/setti (yksittäistä terää ei olisi voinut edes tilata). Steve sanoi ettei laita itse mitään väliin, eli suora hinta maahantuojalta.

Itselläni huono onni jatkuu Varion kanssa, juuri kaksi päivää sitten se lakkasi jauhamasta. Kaikki tarkistettu/puhdistettu Kylen opastuksella, vaikuttaa siltä että moottorin hihna on päässyt todella löysäksi/irronnut/mitä lie. Nyt arvotaan mitä sen kanssa tekisi - pitäisi tarkistaa vielä yksi kohta (käsittääkseni avata koko vario - ei näillä tekniikan taidoilla kyllä houkuta) ja sitten jos ei sekään auta, niin pitänee lähettää korjattavaksi. Kyllä taas ärsyttää, mutta minkäs teet. Oireet olivat ennen täydellistä stoppia jauhatuksen "pätkintä" pariin otteeseen edellisinä päivinä, ja moottorin ääni alkoi huojumaan. Ilman papuja sen saa pyörimään, mutta ei papujen kanssa. Positiivista tässä on Kylen ensiluokkainen tuki ja apu - hajonneen teränkin tilalle olisin saanut ilmaiseksi terän jenkeistä, mutta päätin antaa olla. (Kylen sanoin terä ei saisi maksaa 20 dollaria enempää - jos maksaa enemmän, niin lähettää uuden itse). En viitsinyt alkaa vaivaamaan, joten terä tullee saksasta..
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #223 : Elokuu 21, 2010, 02:04:25 ap »

Meinaatko laittaa Stevelle noottia asiasta? Mikä papu oli kyseessä?

Kyllä minä olen viestiä laittanut. Papu oli HB Premium Espresso Blend.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

hipis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #224 : Syyskuu 09, 2010, 00:39:18 ap »

Niinkuin jotkut jo ovat lukeneet keskustelusta, on minulla ollut hieman vastoinkäymisiä Varioni kanssa. Ensin hasbeanin papujen mukana tuli kivi, joka vahingoitti terää, ja nyt jonkin sortin moottori/sähkövika, joka vaatii laitteen lähetystä takuukorjaukseen. Olin lomalla aika pitkään, ja nyt takaisin tullessani hoidin Baratzan kanssa tuon Varion vianmäärityksen niin pitkälle, kun sen puhelimessa pystyi hoitamaan, ja tultiin lopputulokseen että pitäisi lähettää korjattavaksi. Niinpä sitten viestiä Hasbeanille, että vario pitäisi saada korjaukseen. Tässä kohtaa tulikin sitten varsinainen yllätys - aina niin hyvää palvelua hasbeanista saaneena. Stephen kuittaa takaisin, että koska Variossa on käytetty vahingoittunutta terää (siis sellainen lohkeama, joka täällä luokiteltiin pieneksi ja mitättömäksi), on takuu rauennut eikä sitä korjata, ja maahantuoja on varmasti samaa mieltä. Hän oli myös sitä mieltä, että olen selkeästi "väärinkäyttänyt" myllyäni, eikä hänellä ole vastuuta varion korjauksesta. Soittoa saman tien Baratzalle, josta todettiin että aivan naurettava väite, tietenkin takuu on voimassa, ja onpas kummallista käytöstä. Baratzassa on tiedossa kaikki terään liittyvät aikaisemmat ongelmat, ja Kyle naureskeli että eihän se lohkeama terässä vaikuta millään tavalla takuuseen. Että tälläistä tällä kertaa, nyt sitten huomenna soittelemaan Kylen osoittamalle yhteyshenkilölle Mahlkonigin puolelle, jotta korjaus saataisiin hoidettua euroopan puolella, tai jopa peräti täällä Espanjassa. Olen melkoisen ällistynyt Stephenin "irtisanoutumisesta" takuun suhteen, ja Baratzakin asiaa harmitteli. Kylelle on omien sanojensa mukaan hyvin tärkeää varmistaa, että kaikki Varion omistajat saavat nopeaa ja ystävällistä palvelua. Että nyt teille muillekin, joilla on terälle jotain käynyt, eipä kannata mainita ainakaan hasbeanille mitään, tai teiltäkin pian raukeaa takuut... :D
Kirjattu