Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Baratza/Mahlkönig Vario  (Luettu 190834 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #120 : Marraskuu 03, 2009, 09:43:58 ap »

Keskustelin myöskin asiasta "BB-taloon" ja sanoivat, että laki kieltää heitä vaihtamasta tuohon plugia. Eli ei kai se ole pelkästään laiskuutta.

Näin minullekin kerrottiin. Heidän pitäisi testata muutostyö joidenkin speksien mukaan ja heillä ei ole tarvittavaa testilaitteistoa. Minulle oli kuitenkin töpseli vaihdettu, vaikka kerrottiin että se ei onnistu. Eli kaipa se oli tehty sitten epävirallisesti.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #121 : Marraskuu 03, 2009, 09:45:49 ap »

Näin minullekin kerrottiin. Heidän pitäisi testata muutostyö joidenkin speksien mukaan ja heillä ei ole tarvittavaa testilaitteistoa. Minulle oli kuitenkin töpseli vaihdettu, vaikka kerrottiin että se ei onnistu. Eli kaipa se oli tehty sitten epävirallisesti.


Oliko kyseessä pelkkä töpön vaihto vai oliko koko johto vaihdettu?
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #122 : Marraskuu 03, 2009, 10:02:27 ap »

Oliko kyseessä pelkkä töpön vaihto vai oliko koko johto vaihdettu?

Varmaan koko johto, koska se näytti kuin tehtaalta tulleelta. Ja saattoihan se olla että olivat tilanneet tehtaalta yhden koneen eri johdolla minua varten, tiedä häntä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #123 : Marraskuu 03, 2009, 10:05:35 ap »

Tuohon sain aikoinaan vastauksen BB:ltä "unfortunately it's going to be your own problem". :)

Jonkun verran on alkanut myllyä tulemaan myös saksalaisiin nettikauppoihin. Töpselin takia tilaisin sen jostain muualta kuin Briteistä.

Tämä töpseliongelma oli yhdessä britteihin verrattuna kutakuinkin yhtenevien hintojen kanssa syy, miksi minä tilasin sen manner-Euroopasta.

Ketjusta löytyy täältä http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1128.msg10647#msg10647 aiempaa kokemusta brittipiuhan vaihdosta Suomessa.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #124 : Marraskuu 03, 2009, 10:07:55 ap »

Varmaan koko johto, koska se näytti kuin tehtaalta tulleelta. Ja saattoihan se olla että olivat tilanneet tehtaalta yhden koneen eri johdolla minua varten, tiedä häntä.

Ihan vain uteliaisuuden taltuttamiseksi: onko tässä siis kyse Mini-E:stä vai Variosta?
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #125 : Marraskuu 03, 2009, 10:15:42 ap »

Ihan vain uteliaisuuden taltuttamiseksi: onko tässä siis kyse Mini-E:stä vai Variosta?

Duetosta.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #126 : Marraskuu 03, 2009, 10:36:39 ap »

Onko staattisuutta ollut häiriöksi asti, vai oliko tämä vain havainto staattisuuden jonkinasteisesta ilmenemisestä?

Aluksi kalibroin aivan liian hienolle, jolloin staattisuus oli hyvin ilmeistä ja jauheklöntit noin cm kokoluokkaa, nykyisellä asetuksella staattisuus ei ole ongelma.
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #127 : Marraskuu 17, 2009, 21:24:49 ip »

Pitää näyttää oma viritykseni siitä, miten kahva on nostettu ylös ja pysyy paikallaan... (niin ja tietysti kaverikuva perässä)

Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #128 : Marraskuu 17, 2009, 21:59:27 ip »

Kyllä noilla kelpaa essoja vääntää. Ja Variossa näyttää olevan varsin toimiva viritys. Mitkä pallukat olet haarukkaan asentanut?
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #129 : Marraskuu 17, 2009, 22:23:25 ip »

Kyllä noilla kelpaa essoja vääntää. Ja Variossa näyttää olevan varsin toimiva viritys. Mitkä pallukat olet haarukkaan asentanut?

Nuo pallurat kuulu kaiuttimien alle, mutta nuo on ihan normi pikkuiset kumitassut. Hain kaapista sähköjohdon kuorta, mutta nämä tarttuivat käteen.
Hyvä puoli tässä viritelmässä on se, että kun tuota haarukkaa ei varsinaisesti kannata nostaa ylöspäin tuolla hahlossa jossa se on kiinni, koska silloin haarukan kiinnityksestä tulee hutera ja muovinen hahlo voi haljeta.
Eipä ruiski juuri mitään tuolta korkeudelta. Kakkukin tulee tasoiteltua kun vetää kahvan tuota koneen reunaa vasten pois. :)
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #130 : Marraskuu 18, 2009, 14:12:29 ip »

Minä pidän ihan reilusti kädellä kahvaa paikoillaan. Pysyy se niinkin :)

Oletko joutunut kalibroimaan myllyä? Itse olen aika limitissä säätövaran kanssa, tukkoon en konetta saa :o Pitäisi kuitenkin olla helppoa sillä uudella ruuvilla hienosäätää jauhatusta.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #131 : Marraskuu 18, 2009, 14:15:57 ip »

Oletko joutunut kalibroimaan myllyä? Itse olen aika limitissä säätövaran kanssa, tukkoon en konetta saa :o Pitäisi kuitenkin olla helppoa sillä uudella ruuvilla hienosäätää jauhatusta.

On se ihme etteivät saa tehtaalla niitä kalibroitua kuntoon vaikka kyseisestä ongelmasta on heille raportoitu. Vaikkakin simppeli operaatio tuo sinänsä on itsekin tehdä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #132 : Marraskuu 18, 2009, 15:24:15 ip »

Minä pidän ihan reilusti kädellä kahvaa paikoillaan. Pysyy se niinkin :)

Oletko joutunut kalibroimaan myllyä? Itse olen aika limitissä säätövaran kanssa, tukkoon en konetta saa :o Pitäisi kuitenkin olla helppoa sillä uudella ruuvilla hienosäätää jauhatusta.

Olen saanut hyvinkin tuolla uudella ruuvilla koneen kohdilleen. Kääntää vaan sellaisen 1/8 kierrosta kiinni päin kerrallaan pikku hiljaa. Olen tosin tullut jo takaisin päin sen kanssa. Ensin en tajunnut tuon ruuvin olemassaoloa ja koitin kalibroida tuolla vahalla tavalla. Luulin jo hajoittaneeni koneen, mutta toimii se edelleen. Tosin karkeus ei sillä minulla säätynyt. Eli tervetullut tuo ruuviuudistus oli.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario

thjerppe

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 103
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #133 : Marraskuu 18, 2009, 18:16:52 ip »

Olen saanut hyvinkin tuolla uudella ruuvilla koneen kohdilleen. Ensin en tajunnut tuon ruuvin olemassaoloa ja koitin kalibroida tuolla vahalla tavalla. Luulin jo hajoittaneeni koneen, mutta toimii se edelleen. Tosin karkeus ei sillä minulla säätynyt. Eli tervetullut tuo ruuviuudistus oli.

Oho, olin kokonaan missannut tuon hienosäätöruuvin. Nyt kun asiaa pengoin löytyihän siitä foorumeilta mainintoja. Omassa myllyssäni tuo ruuvi on peitetty mustalla tarralla, joten lähdin ensimmäisenä kalibroimaan sieltä kumitulpan alta. Onnistui se sieltäkin, mutta todellakin hienosäätö oli melko hankalaa. Mutta hyvä tietää tuon hienosäätöruuvin olemassa olosta, jos tulee vielä tarvetta rukata kalibrontia johonkin suuntaan. :)
Kirjattu
Gaggia Classic (PID) + Mahlkönig Vario

Iletys

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #134 : Marraskuu 18, 2009, 21:16:23 ip »

Oho, olin kokonaan missannut tuon hienosäätöruuvin. Nyt kun asiaa pengoin löytyihän siitä foorumeilta mainintoja. Omassa myllyssäni tuo ruuvi on peitetty mustalla tarralla, joten lähdin ensimmäisenä kalibroimaan sieltä kumitulpan alta. Onnistui se sieltäkin, mutta todellakin hienosäätö oli melko hankalaa. Mutta hyvä tietää tuon hienosäätöruuvin olemassa olosta, jos tulee vielä tarvetta rukata kalibrontia johonkin suuntaan. :)

Joo tuohon kumitulpan alla olevaan säätöön ei kannata koskea ollenkaan jos ei jauhatus ole liian hienoa tehtaalta tullessa. Ilmeisesti tuo tarran alla oleva ruuvi on uloimmassa asennossaan tehtaalta tullessaan, joten sillä säädetään jauhatusta vain hienommaksi. En kokeillut kääntää auki tuota kun minun tuurilla se olisi irronnut.
Kirjattu
Rocket Giotto + Mahklöklöklöghnigh Vario