Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Baratza/Mahlkönig Vario  (Luettu 191487 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #420 : Helmikuu 02, 2024, 16:49:46 ip »

Saat itse etsiä oikean hiilen, tuo oli vain linkki missä hiilet halpoja ;-)
 https://elosal.de/Kohlebuersten-Motorkohlen
ja tuossa mjoottor:
 https://www.barista.gr/en/moter-gia-baratza-vario-eikona-no-30-16735

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

spalmgre

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #421 : Helmikuu 02, 2024, 18:22:40 ip »

Päivitin Varioon metalli sisäosat. Asennus oli helppo ja osat maksoi 45,79€ plus rahti saksasta 12,95€.
https://www.himmelpfort-kaffee.de/search?filter.p.product_type=&options%5Bprefix%5D=last&q=vario&type=product%2Carticle%2Cpage

Meillä on ollut Vario noin 10 vuotta eikä ollut mitään ongelmia sen kanssa. Mutta ostamme papuja sieltä täältä jolloin on kokeiltu hyvin monenlaatuista papua. Tällöin on huomattu että jotkut pavut ilmeisesti on niin kovat että nämä Vario ei ole jauhanut riittävän pienirakeiseksi. Eli vesi tulee kiekosta liian nopeasti läpi säädöstä riippumatta. Olen ajatellut että säätömekanismi joka siis nostaa ala myllykiven ylöspäin joustaa. Kova papu siis puskee myllykivet irto toisistaan. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti ole tilanne. Jousto syntyy ilmeisesti muovikonstruktiossa.

Nyt kun uudella pesällä koko mylly on metallia ei tapahdu missään joustoa jolloin vario jauhaa selvästi tehokkaammin. Pari viikkoa ja pari eri papua ollaa nyt kokeiltu. Olen esim joutunut tiputtamaan aika yhdellä sekunnille 13->12. Silti tuntuu että tulee liikaa eli ettei suodattimeen mahdu kaikki. Kahvi on myös selvästi tasalaatuisempaa. Säätö on kutakuinkin siinä missä tehdas säätö kivien kosketukselle on eli 2Q. Joten ei tarvitse kompensoida myllyn joustoa säätämällä kivet tiukasti kiinni toisiinsa.

Tässä alla myös video miten vaihtaa nuo osat. Aino asia kasauksessa joka voidaan ajatella kriittiseksi on kun kiristetään neljällä ruuvilla uusi pesä paikoilleen. Pesä kannattaa ruuvata siten että ruuvit puristavat hiukan mutta kuitenkin antavat pesän liikkua kun hiukan työntää sivusuuntaa. Käytännössä pesä asettuu oikeaan paikkaan koska akseli on melko tarkasti sovitettu uuteen metalli pesään ja samalla akselin alapää ohjautuu rungossa olevaan reikään. Hiukan voi toki yrittää pyörittää moottorin hihnaa tai kiveä ja samalla liikuttaa pesää. Lopuksi ruuvit kiristetään

Hihnan kireys ei kannata laittaa kovin kireäksi sillä silloin hihna vain venyy. En myöskään usko että hihna hyppää hampaiden yli ellei se ole kovin kulunut. Uusia hihnoja saa eikä ne ole vaikeita vaihtaa jos tuon metallipesän osasi laittaa paikoilleen. Joten sanoisin että hihnan kireys siten miltä tuntuu ja vaihto sitten jos tai kun on pakko. 

Tässä yksi monista kasausvideoista:
https://youtu.be/BbGscUJpvjY?si=_1l1gcJjN84LC_M-
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2024, 18:29:27 ip kirjoittanut spalmgre »
Kirjattu
Vario ja Silvia 15v joka aamu.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #422 : Helmikuu 03, 2024, 01:01:10 ap »

Ooja. Kun vaihtaa sisukset metallisiksi, ja moottorin hihnapyörät ja hihnan, mylly on ok. Jos emolevy on kestänyt sen astisen rääkin.
Muttei toki edelleenkään sen 500e arvoinen mitä siitä pyydetän nykyisin metalisisuksisena, eikä taatusti sen 400euron, vaivan ja murhjeen värti mitä se se aika monelle on ollut.

Vario on 250euron mylly, on siinä vaikka spuglibaxia sisällä.
Edellenkin ketuttaa että tuli mentyä huijaukseen!

Minulla olisi mylly!
Haluaako joku ostaa vähän käytetyn Varion?
Vain emolevy, hihna, hinapyörät, muovirakenne ja moottori pitää vaihtaa... ;-D
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #423 : Helmikuu 03, 2024, 09:09:20 ap »

Vieläkin muistaa kuin eilisen päivän myyjän lipevät puheet:

Tämä laadukas Mahlkönig on aivan eri laite kuin huonomaineinen Baratsa.

Nyt ei ole näihin varaosia johtuen kesälomakaudesta (syyskuussa).
Kirjattu

spalmgre

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #424 : Helmikuu 03, 2024, 13:43:58 ip »

Nyt ei ole näihin varaosia johtuen kesälomakaudesta (syyskuussa).

Minä ainakin löydän useita web kauppoja mistä saa osia. Kannattaa kuitenkin hakea EUn sisältä koska silloin alv ja etenkin toimituskulut on kohdallaan.
Katso linkki minun pari päivää vanhasta viestissä. Toimitu taisi kestää kolme päivää.
Kirjattu
Vario ja Silvia 15v joka aamu.

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #425 : Helmikuu 03, 2024, 13:56:04 ip »

Silloin ei ollut myyjällä kun oli ollut  aiemmin kesäloma. Nyt ei enää tarvitse kun laite makaa hyllyssä, eikä sitä kehtaa myydä kenellekään. Vaimo sillä joskus jauhaa pannukahvin poroja, jos on tulossa pannukahvia juovia vieraita.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #426 : Helmikuu 03, 2024, 20:35:46 ip »

Haha, joo, täälläkin kolmas Vario jaksaa juuri ja juuri vetää vaimon mokkapannukaffet.
Toinen, sen annoin nuorelleparille, heidän painekahvahärveliinsä piisasi voima.
Eli yhden ostin kalliilla ja kaksi olen saanut ilmaiseksi viallisina. No, niinhän noi kuuluisi antaa uutenakin ;-D
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

spalmgre

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #427 : Helmikuu 05, 2024, 09:05:54 ap »

Jotenkin tuntuu erikoiselta että kaksi myllyvalmistajaa toimittaisi saman mylly vuodesta toiseen moottoreilla jotka ei kestä normaalia käyttöä. Ymmärrettävää olisi että jonkin tuotantoerän mottorit olisi viallisia.
Toinen kysymys on missä käytössä on rikkoutuneet koneet olleet. En ole lukenut kaikki postaukset täällä mutta ei ole osunut silmään tarkka selvitystä mitä tehtiin ennen kuin moottori sammui.

Varion käyttöohjeissa on maininta siitä miten pitkä tauko pitää olla myllytysten välillä. Onko mylly mahdollisesti ajattu liian kauan eikä annettu jäähtyä välissä?

Meillä tosiaan on Vario ollut käytössä noin 10 vuotta (en muista tarkkaan mutta siis kauan on ollut) eikä mitään käyttäongelmia moottorin tai hihnan kanssa. Meillä ajetaan 13 sec ja sitten seuraavan kerran noin tunti myöhemmin.

Voisin kyllä ostaa rikkoutuneen myllyn mutta voiko siinä todella olla kaikki osat rikki?
Kirjattu
Vario ja Silvia 15v joka aamu.

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #428 : Helmikuu 05, 2024, 10:39:56 ap »

Niissä on huono suunnittelu.Yleensä laitteet suunnitellaan niin, että vedetään kustannussäästön takia niin limitille kuin uskalletaan. Tässä on vedetty vähän liian tiukalle. Valmistuksen lopettaminen tai rakenteen muuttaminen on vaikea päätös. Tässä on nyt paatetty näin. Ja eihän ne kaikki myllyt ole ihan samanlaisia. Valmistustoleranssien puitteissa voi löytyä yksilöitä, jotka kestävät viikon, toiset voivat kestää kymmenen vuotta.

Alkupään laitteissa oli muovinen moottorin hihnapyörä, josta menivät hampaat sileäksi. Hihnapyörät muutettiin metallisiksi, jonka jälkeen moottorit rupesivat hajoamaan. Se tapahtuu niin, että ensin käämi menee yhdestä kohdasta poikki. Tällöin laite on vielä melko käyttökelpoinen ja myyntikuntoinen. Käämejä katkeaa sitten vielä lisää, teho heikkenee ja moottori voi jäädä jumiin katkenneen käämin kohdalle.

Jos on onnistunut saamaan toimivan yksilön niin siitä kannattaa pitää kiinni eikä tarvitse välittää muiden puheista.
Kirjattu

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #429 : Helmikuu 05, 2024, 11:30:00 ap »

Laitan tähän pari esimerkkiä, jotka kuvaavat muutoksen vaikeutta.

Englantilaiset auton- ja moottoripyöränvalmistajat ovat kuuluisia siitä, että jos joku ratkaisu osoittautuu toimimattomaksi,
päätöstä ei muuteta vaan jatketaan sitkeästi valitulla tiellä.

Päätöksen joustamattomuus aiheutti vaikeuksia reilu sata vuotta sitten, kun käytiin kovaa kisaa etelänavan valloituksesta.
Englantilainen ryhmä valitsi ajoneuvoiksi aasit (vai oliko se nyt muulit), jotka eivät kestäneet etelämantereen olosuhteissa.
Itsestään selvää oli, että seuraavalle retkelle valittiin myös aasit.

Osaavat sitä saksalaisetkin. VW on käyttänyt autoissaan jo vuosikaudet käyttäjien vihaamia kosketuslevyjä. Johtokin myöntää
ratkaisun olleen virhe, mutta levyjä on ilmeisesti jossain varastossa kymmeniä miljoonia, joten seuraaviinkin vuosimalleihin
tulee kosketuslevyt.
Kirjattu

spalmgre

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #430 : Helmikuu 05, 2024, 11:57:38 ap »

jonka jälkeen moottorit rupesivat hajoamaan

Onko missään tästä selkeitä lukuja johon nojaat. Ja mikä oli käyttötapa kun ongelmia syntyi?

On kyllä rohkea yleistys että aina käytetään mahdollisimman heikkoja komponentteja jotta maksimoitaisiin voittoa. Jos tämä olisi totta niin silloinhan tässä Varion tapauksessa ei toteudu hyvä kannattavuus. Tämän lisäksi löytyy lukuisia säkömoottoreiden valmistajia joiden tuotteiden hyvä laatu ja edellinen hinta toeutuu. Variossa käytetty moottori tuskin on heille kehitetty ja valmistettu. Sama moottori löytyy todennäköisesti monesta muustakin laitteesta.

Monen foorumin keskusteluissa on yliedustettuina ne joilla on ollut ongelmia ja tyytyväiset ei osallistu keskusteluun. Näin jää helposti tuotteesta kovin negatiivinen leima.
Kirjattu
Vario ja Silvia 15v joka aamu.

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #431 : Helmikuu 05, 2024, 12:50:22 ip »

Valmistajalta löytyisi varmasti selkeää numerotietoa laitteiden vikaprosenteista. Epäilen, että eivät
ole valmiita jakamaan sitä julkisesti.
Oma käyttöni oli kaksi kupillista aamupäivällä ja kaksi iltapäivällä. Noin kahden vuoden käytön jälkeen
rupesi väsymään.

Olihan siinä sellainenkin, että etukäteen kuvittelin voivani tehdä jauhatustaulukon käytetyistä papulaaduista
ja sitten vain taulukosta katsoa aikaisemmin käytetyn pavun asetukset. Ei toiminut tuossa pelissä alkuunkaan,
säädöt olivat mitä sattuivat.

Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #432 : Helmikuu 06, 2024, 17:57:57 ip »

Näinhän se on, se että itselläni kolmesta vain 100% vialisia niin se ei toki tarkoita etteikö tosian olisi järkevää ostaa vielä vaikka kolmekymmentä lisää, joku saattaa kestää ja voin kehua internetissä miten loistavia laitteita.
Se että valmistaja on joutunut vaihtamaan näihin kaikki sisukalut: nykyisinhän tämä on eri mottorilla, eri rattaalla, eri emolevyllä, ja metalisisuksilla, se EI tietenkän tarkoita että ennen sitä olisi olut huono ja halpaa rakentaa, se vain tarkoittaa positivisesti ajateltuna että "on kuunneltu asiakasta" eli sis vain nitä positiivisia, joila ei ollut mitään vikaa missään, ja silti koko laite on vaihdettu toiseksi? ;-D Miksi, koska varmaan valtaosalla ei ole ollut mitään ongelmia koskaan missään, miksi muuttaa laitetta? Ihan turhaan?

Mutta joo, Ömeriikassa on aika suuri Paratsa-uskovaisten kerho jotka kehuu joka känteessä laitteitaan. En tiedä miksi. Itselläni ei ole mitään pakkoa väittää kallista roskaa hyväksi. Se että on mennyt hiujaukseen, se ketuttaa, muttei paranna laitetta eikä niiden kehujien sanomaa muuta miksikään. Jos naapurini nauraa myllylleni niin syystä nauraa.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #433 : Helmikuu 07, 2024, 12:17:23 ip »

Mutta joo, Ömeriikassa on aika suuri Paratsa-uskovaisten kerho jotka kehuu joka känteessä laitteitaan. En tiedä miksi.

Joskus, kun tuli säännöllisesti luettua Ameriikan foorumia, niin sain sen käsityksen, että valtameren sillä puolen Baratzan takuuasiat on toteutettu todella mallikkaasti, ja jos/kun Vario hajoaa, niin Baratza vaihtoi sen mukisematta uuteen. Se takuuaikakin taisi olla tosi pitkä.

Tällä puolen lätäkköä takuu ei ymmärtääkseni toimi samaan malliin.

Huono mainehan Variolla kestävyyden puolesta on, mutta jos sille Amerikan puolella annetaan pitkä "jos se hajoaa, saat heti uuden tilalle" -takuu, niin ymmärtäähän sen suosion siellä, jos se kerran tuottaa (kuulemma) kelvollista jauhatusta. Siellähän myös myydään palautettuja ja korjattuja "refurbished" laitteita edullisesti. Niilläkin taitaa olla takuuasiat hyvässä kunnossa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Baratza/Mahlkönig Vario
« Vastaus #434 : Helmikuu 07, 2024, 12:38:27 ip »

Kaikki tuo on totta, vaikka en minä tiedä haluaisinko laitteen josta tietäisin että tosiaan tarvitsen sitä takuuta vähän väliä.
Ja tätä mannertenvälisyyttä toki syventää se että Mahlkönig peräti koittaa lakaista koko tämän likaisen meneisyytensä maton alle, sen lisäksi ettei niitä kiinnosta asiakkaat. Tosin kulemma ei paljon muutenkaan.
Mutta kyllä mua Lisbeth Mahlköniginäkin hiukan pännisi mihin tuli menneeksi mukaan ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::