Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433173 kertaa)

jnf

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
All about Pavoni - kaikki pavonista
« : Helmikuu 22, 2007, 15:58:19 ip »


Eli perustetaampas Pavonin keittimelle oma aihe. Tarkoituksena on, että Pavonin nykyiset omistajat voivat laittaa vinkkejä tänne ja hankintaa suunnittelevat voisivat hakea tietoa.

Itsellä on Pavoni ollut käytössä noin 3kk ja myllyn virkaa toimittaa Minimoka. Tällä hetkellä pavut ovat Peter's Coffeen. Eli harjoittelu on vasta menossa... Melko hyvää espressoa saan jo kuitenkin aikaiseksi :lol:

Tällä hetkellä minua mietityttävät Pavonissa seuraavat asiat johon viisaammat voivat varmaankin vastailla:
- Kauanko annatte Pavonin lämmetä ennen kuin teette shotin?
- Kuinka Pavonin puhdistus/huolto tulisi tehdä (lähinnä kahva, boileri, tiivisteet)? Kaffecentralenissa kuulin ohimennen, että ihan mitä vain puhdistusainetta ei saisi käyttää, sisuskaluja on kuulemma mennyt pilalle joillain aineilla. Harmikseni en kuitenkaan tajunnut kysellä että millä aineella Pavonia ei kannata puhdistella.
- Peters'n pavuilla itsellä tahtoo tulla halkeamia kakkuun, mistähän tämä johtuu? Muilla pavuilla kakusta tulee hienompi. Onko papujen tuoreudella vaikutusta? Hienoa cremaa noilla pavuilla kyllä syntyy!

Kirjattu

Niko

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2007, 14:07:07 ip »

 En tiedä sitten parhaasta systeemistä, mutta minä annan Pavonin lämmetä n. 15 minuuttia. Ensin höyryventtiili auki niin kauan että höyryä alkaa tulla (kestää n. 7 min.), sitten venttiili kiinni ja antaa lämmetä niin kauan että paineet nousee täyteen tasoon. Sen jälkeen päästän vielä höyryä n. 20 - 30 sekuntia. Lopuksi päästän vettä vielä vähän läpi, että pf lämpenee.
 Mullakaan Pavoni ei ole ollut vielä edes vuotta, joten täydellinen siivous on vieläkin tekemättä. Harjalla ja talouspaperilla on putsattu ja portafiltterin ja tippa-altaan olen heittänyt tiskikoneeseen.
 Kakun halkeamista en osaa sanoa mitään, itsellä ei niitä ole tullut(paitsi silloin kun se on ehtinyt kuivaa ennen kuin olen irrottanut pf:n). Pavut ovat pääsääntöisesti Mokkamestareiden, satunnaisesti Peter´s Coffee tai Risteriet Kööpenhaminasta. Kyllähän tuoreudella on paljon vaikutusta, mutta parempaan suuntaan. Minä en ole oikein hyvää saanut tehtyä kaupan pavuista. Mylly on Mazzer Mini-E.
 Eihän tämä halkeilu ole mitään kanavoitumista? Sitä kai voisi tuoreilla pavuilla tulla helpommin kuin vanhoilla. Joku voi korjata jos olen väärässä.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione / La Pavoni Pro / Mazzer Mini-E

Migu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2007, 15:13:49 ip »

Itse laitan Pavonini lämpiämään höyryventtiili visusti kiinni. Kun painemittarin viisari alkaa olla lähellä "vihreän sektorin ja punaisen sektorin rajaa" päästän paineet pois. Tämän jälkeen annan paineen nousta takaisin täyteen tasoon.

Aloittaessani koneen lämmitystä olen samanaikaisesti laittanut portafilterin ja kupin lämpiämään hieman lämmitetylle keittolevylle. Koneen ollessa valmis ovat edellä mainitut myös sopivan lämpimiä. Jauhan Minimokalla kahvit luonnollisesti suoraan portafilteriin ja tamppaan. Seuraavaksi teen shotin ja päästän tämän jälkeen hieman vettä läpi "pikaputsaukseksi".

En päästä yhtään vettä läpi ennen varsinaisen shotin tekemistä. Jos toimii siten, kuumenee kone mielestäni liikaa ja kahvin maku kärsii. Tämän voi toistaa kahdesti, sen jälkeen on konetta jäähdyteltävä esimerkiksi kylmällä vedellä kastellulla keittiöpyyhkeellä. Kuumenemisen vuoksi on kahvin jauhatuskarkeutta säädeltävä edellisen valmistuskerran kokemuksien mukaan. Montaa shottia ei valitettavasti voi tehdä kerralla ja hienosäätää jauhatusta.

Kahviksi haen Kaffecentralenista tavallisesti Mokafloria tai Moakin Gusto Baria. Ne kestävät kuumia lämpötiloja hyvin ja toimivat Pavonilla. Kaadan tavallisesti ostamani 300 grammaa suoraan säiliöön. Se riittää noin viikoksi - en ole enää aikoihin viitsinyt laittaa papuja pakastimeen. Puhdistusaineet haen niin ikään Kaffecentralenista.

Kohta kymmenen vuoden Pavoni-kokemuksellani saan pääsääntöisesti erinomaista espressoa (luonnollisesti teen satunnaisesti myös cappuccinoja). Joskus tulee "huteja" joiden syynä lienee väärä jauhatuskarkeus. Joskus (onneksi nykyisin jo harvoin) surkean lopputuloksen syy jää mysteeriksi...  Noin kahden vuoden välein olen vaihdattanut tiivisteet. Itse en ole uskaltanut sitä tehdä. Olen luottanut ammattilaiseen.
Kirjattu

hirvi

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2007, 22:51:08 ip »

Nyt on muutaman kuukauden kokemus europiccolasta ja ylipäätään mistään espressokeittimestä. Lopputulos vaihtelee, mutta pääsääntöisesti tulee ihan kahvia. Aika paljon samoilla linjoilla minunkin rutiinini kuin teillä muilla, tuollainen "alkeiskeitin" pakottaa kuitenkin koko ajan hiomaan säätöjä. Viime aikoina olen ruvennut miettimään, että olen lämmittänyt koneen liiankin hyvin.

Välillä taas tulee vahingossa turhan tömäkkä latinki, ja vedet saa painaa hartiavomin kahvin läpi. Siinä tilanteessa 1) koko keitin taipuu jos hiukan nojaa ja 2) rungon ja grupon välinen tiiviste hiukan falskaa. Taidan vaihtaa sen jo ennen varsinaista tiivisteidenvaihtohuoltoa.

En käsitä mitä huoltoa tai syvällisempää puhdistustakaan tuo muuten voisi kaivata, kunhan vuosittain purkaa osiksi. Kiitos täällä olleiden ohjeiden, yritän huoltaa masiinan itse.  

hirwi

Kirjattu
Hirvi

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2007, 23:39:47 ip »

Lainaus käyttäjältä: Migu
Itse laitan Pavonini lämpiämään höyryventtiili visusti kiinni. Kun painemittarin viisari alkaa olla lähellä "vihreän sektorin ja punaisen sektorin rajaa" päästän paineet pois. Tämän jälkeen annan paineen nousta takaisin täyteen tasoon.

Tämä oli myös minun rutiini. Itse pidin kahvan grupossa koko lämpenemisen ajan (ilman filtteriä) ja ennen uuttoa laskin hiukan vettä grupon ja kahvan läpi, jotta nekin lämpenevät kunnolla. Olin tosin laskenut oman Pavonini boilerin painetta kun tykkäsein että se kävi turhan lämpöisenä.

Lainaus käyttäjältä: jnf
Kuinka Pavonin puhdistus/huolto tulisi tehdä (lähinnä kahva, boileri, tiivisteet)? Kaffecentralenissa kuulin ohimennen, että ihan mitä vain puhdistusainetta ei saisi käyttää, sisuskaluja on kuulemma mennyt pilalle joillain aineilla. Harmikseni en kuitenkaan tajunnut kysellä että millä aineella Pavonia ei kannata puhdistella.

Kahvan ja filtterin voi uittaa esim Urnex Cafiza / vesi -liuoksessa esim viikottain tai parin viikon välein käytöstä riippuen (kunhan huolehtii ettei muoviosat joudu tekemisiin tuon liuoksen kanssa). Boileriin kannattaa käyttää sitruunahappo / vesi -liuosta esim puolivuosittain.

Tiivisteitä voi jokaisen session jälkeen putsata harjalla tai pyyhkäistä rätillä. Jos haluaa taiteilla (ja koettaa polttaa näppinsä), niin voi kokeilla laittaa kumilätkän filtterin pohjalle, nostaa vipu ylös ja huuhdella suihkusihtiä ja tiivistettä gruposta virtaavalla kuumalla vedellä liikuttelemalla kahvaa (kuitenkin niin että vesi pääsee virtaamaan filtterin reunan ja tiivisteen välistä - lontooksi tämä on ns "portafilter wiggle").

Tiivisteet on myös syytä ajoittain vaihtaa - ehkpä vuoden välein riippuen käytöstä. Niiden vaihdosta kirjoittelinkin jo aiemmin: "Pavonin tiivisteiden vaihto (ohje)"

T. Teme
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2007, 23:20:31 ip »

hienoa että pavonille on oma ketju! hommasin (mustapohjaisen) europiccolan pitkällisen harkinnan jälkeen, ja olen nyt tutustunut laitteeseen kaksi päivää. ekana päivänä luin manuaalia ja vedin muutaman kerran vettä koneesta läpi. tänään hain kc:sta puruja, ja he osasivat arvioida karkeuden aivan nappiin, sillä jo eka shotti onnistui aivan mahtavasti! oli kyllä uskomaton fiilis, koska olin varautunut jopa parin kuukauden opetteluvaiheeseen... myllyä ei siis vielä ole, ehkäpä learning curve liittyisi enempi sen säätämiseen. pavonin sivuilta ja you tubesta löytyi myös tosi havainnollisia clippejä, kannattaa tsekata!

maidon vaahdotus ei vielä oikein onnistunut, vaikka höyryä kyllä piisasi. käytin punaista maitoa, johtuneeko siitä?

ja putsauksesta: kc:n huoltomiehen mukaan pavonin putsaamiseen ei kannata käyttää mitään kemikaaleja. riittää kun vedellä huuhtelee. ilmeisesti boileri tm sisäosat sen verran herkkiä. manuaali kyllä puhuu jostain bikarbonaatista/white vinegarista koneen käyttöönoton yhteydessä, mutta huoltomies kehotti unohtamaan nekin. ainoastaan kalkinputsauksen voi kuulemma tehdä mutta vain jos kalkkiongelmaa ilmenee. (mutta jos joku tietää, mitä tuo bikarbonaatti on, mistä sitä saa ja onko siitä hyötyä, voisi kertoa!)

täytyy kyllä lopuksi todeta, että europiccola on aivan fantastinen masiina :D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2007, 09:05:07 ap »

kahvilaivan kapteeni wrote:[/i][/b]
Lainaus
mutta jos joku tietää, mitä tuo bikarbonaatti on, mistä sitä saa ja onko siitä hyötyä, voisi kertoa!


 :?
Eikös tuo ole ihan ruokasoodaa?
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2007, 15:14:06 ip »

jeah, ainaskin natriumbikarbonaatti = ruokasooda. hämää vain tuo pelkkä bikarbonaatti, kun en ole kemisti :)

day 3: shotit onnistuvat edelleen mainiosti, maidon vaahdotus ei. kokeilin tällä kertaa kevytmaitoa, mutta ei taida olla siitä kiinni. höyryä kyllä tulee ja maito kuumenee hienosti, mutta varsinaista vaahtoa ei muodostu. käytän siis sitä piccolan vakiohöyrypiippua, tässä ei tullut mukana sitä muoviputkihässäkkää. käytössä on ihan kunnollinen kannu, kooltaan n. 3,5 dl. liikuttelen kannua ohjeen mukaan ylös-alas, ehkäpä putkea pitäisi välillä käyttää myös ihan maidon pinnalla.
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2007, 19:32:42 ip »

Oma tekniikkani:
- Putken pää maidon pinnan alle
- Hana auki
- Kun maito alkaa pyöriä, lasken kannua (=nostan putken päätä) siten, että putken pää on aivan pinnan tuntumassa ja välillä suhauttaa ilmaa sekaan
- Kun maidon lämpö on n.30 (minulla on mittari), niin putki syvemmälle, uutta ilmaa ei enää tungeta maitoon. Nyt vain saadaan aikaan hillitön pyörre joka rikkoo isot kuplat.
- Kun maidon lämpö on n. 60 lopetetaan vaahdotus
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2007, 20:47:21 ip »

Veikkaan että et pidä putkea riittävän pinnalla. Sen pitäisi pitää ?hörisevää? ääntä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #10 : Lokakuu 03, 2007, 21:59:36 ip »

kokeilin pitää putkea myös ihan pinnalla ja hieman ilmassakin, mutta ei auttanut. tuo lämpötilan osuus on mulle uusi juttu. kokeilut jatkuvat... ja pääasiahan on että espresso toimii  :D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #11 : Lokakuu 03, 2007, 22:02:32 ip »

Lainaus käyttäjältä: kahvilaivan kapteeni
kokeilin pitää putkea myös ihan pinnalla ja hieman ilmassakin, mutta ei auttanut.


Minkälainen ääni siitä kuuluu? Siitä melkein parhaiten havaitsee milloin homma toimii, eli ilmaa sekoittuu maitoon. Ja tosiaan tuo "ilmaus" pitää tehdä heti aluksi, kuuma maito ei enää kunnolla ota ilmaa sisään.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #12 : Lokakuu 03, 2007, 22:30:23 ip »

kiitti vinkeistä, tästähän paljastuu kaikkia hienouksia! huomenna taas tekniikkaa hiomaan  :)
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2007, 13:41:08 ip »

day 4: pienoinen ongelma ilmaantui, kun toiveikkaana ryhdyin taas höyrykoneeni kimppuun: jonkin aikaa lämmettyään pavonin turvaventtiili alkoi sihistä ja vapauttaa höyryä. manuaalin mukaan kyseessä on ongelma, joka vaatii jopa välitöntä huoltoa. kuitenkin kun vähensin vettä boilerista (se oli maksimissa, eli lasiputken yläpäässä, muttei siitä kuitenkaan yli), toimi piccola kohta taas tavalliseen tapaa ja sain keitettyä kahvit. ovatkohan muut törmänneet samaan, että turvaventtiili olisi aktivoitunut?

ja sitten hyvät uutiset: vaahdotus sujuu, kun tajusin vinkkienne ansiosta mistä hommassa on kyse  :D
vaikuttaa siltä että olennaista on antaa kunnolla hanaa, eli höyrytys reippaasti auki, pitää putkea ihan pinnalla ja saada aikaan reilusti pyörrettä. nyt maitokahvi alkaakin muuttua samanlaiseksi capuzinoksi kuin kahviloissakin -sillä erotuksella että itse tehty on selkeesti parempaa :D
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vast:All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #14 : Lokakuu 05, 2007, 17:00:03 ip »

Vaahdotusesimerkki ja surkea yritys lattearttiin :) : http://www.youtube.com/watch?v=eZAyjlm4YD8

Hieman hankalaa, kun jalusta oli edessä. Kuuntele tarkasti n. 10-15 sekunnin kohdalla kuuluvaa pätkittäistä ääntä (ch-ch-ch). Se on ääni, kun höyryputken reikä on aivan maidon pinnan tuntumassa ja maidon sekaan menee ilmaa. Itse asiassa ilmaa tuli hörpättyä hieman liikaa (=isoja kuplia), mutta sinäsä hyvä, koska ne pienemmät "hörppäykset" eivät kuulu kunnolla tässä videopätkässä.

Lattearttia pitää vielä harjoitella... Ja paljon :oops: .
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e