Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433158 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #660 : Marraskuu 19, 2016, 20:34:21 ip »


Tuleeko jossain vaiheessa olo, että asiat voisi tehdä helpommin ja varmemmin automaattisemmalla koneella?

Tulee kuulemani mukaan monella tuon laitteen haltuunottaneellakin ihmisellä. Ennekaikkea kai jos ei vielä tasan tiedä miten kahvissa mikäkin vaikuttaa mihinkin, niin oppimiskäyrä sillä pavonilla voi olla melko korkea. Kun joutuu arvailemaan miksi asiat ovat pielessä tai mihin suuntaan. Tai mikä ehkä vielä pahempaa ei edes tiedä että ne ovat pielessä.

Lainaus
Hyvää pohjaa kuitenkin antanee se, että espresson tekemisen perusteisiin tuli jo tutustuttua Pirkanmaan Paahtimon kurssilla.

En tiedä kuinka hyviä nuo kurssit ovat, mutta itsellä meni vuosia tajua vähänkään missä mennään ja miksi asiat maistuvat miltäkin ja miten niihin voi vaikuttaa. Siis ihan tavallisella keittimellä. Toki ehkä olisi pitänyt käydä tuollainen kurssi.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Vilho

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #661 : Marraskuu 19, 2016, 20:55:16 ip »

Juu, en todellakaan kuvittele, että tuollaisen kurssilla suoritetun pintaraapaisun jälkeen olisi mestari aiheessa. Tietää edes hiukan miten lähteä liikkeelle. Ei ole pelkästään youtuben vaihtelevan laatuisten videoiden varassa. Vaaka on tilattu ja paljon aiheesta on tullut luettua. Ei siis olla vielä kovin pitkällä. 😂
Kirjattu

beta

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #662 : Marraskuu 19, 2016, 21:41:57 ip »

Ostin Pavonin Ep:n ekaksi koneeksi, ilman kursseja. Yhtään shottia ei tarvinnut kaataa viemäriin. Kiitos tälle foorumille että uskalsin ostaa ja osaan huoltaa. Suosittelen, kyllä sen oppii.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #663 : Marraskuu 19, 2016, 22:01:07 ip »

Minulle ei ole tullut kaipuuta automaattisempaan koneeseen. Olen vertaillut tosin vain professional malleja, premilleniumia ja milleniumia. Ero lämpötilan hallinnassa on huomattava milleniumin hyväksi.

Europiccolaa en ole kokeillut, joten en osaa sanoa onko se proffaa haastavampi. Onko esim tarvetta lämmittää gruppoa enemmän vettä valuttamalla, koska europiccolan boileri on pienempi ja volumi ei riitä välittämään tarpeeksi lämpöä. Tosin proffallakin valutan vettä ja samalla esilämmitän kupin. Olen myös huomannut, että nakukahva helpottaa lämmönhallintaa. Myös suuttimet voivat kuumua normaalikahvassa liikaa, mutta ne on toki helppo jäähdyttää.... Itselläni ainakin neljännenkin shotin maku on parantunut nakukahvan myötä. Juoma ei myöskään tule kuppiin kiehuvana vaahtona, jota muutaman kerran aikaisemmin on tapahtunut neljälle keitellessä.

Olen tässä miettinyt kumpi kone Tinurilla on, proffa vai piccola....

Itse en mystifioisi Pavonin kahvakoneiden käyttöä. Tärkeää on tietää mitä on hyvä espresso. Tärkeää on käyttää hyviä papuja ja hommata kelpo mylly. Loppuun riittää mielenkiinto ja perusymmärrys sekä se, että säätää yhtä muuttujaa kerrallaan. Eli ihan samaa peruskauraa kuin muillakin koneilla.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #664 : Marraskuu 20, 2016, 10:45:33 ap »

Proffa on nyt käytössä. Aiemmin oli pikkuboilerillinen premillenium. Ei ottanut oikein vauhtia. Postmille on helpompi käyttää juurikin lämmön haarukoinnin helpottuessa (hiukan). Boilerin koolla ehkä ei niin paljon ole väliä...
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #665 : Marraskuu 21, 2016, 22:47:53 ip »

Proffa on nyt käytössä.

Kiitos, tämä selvisi. Mietin vain, kun tuolla alaviitteessä mainitset samalla kertaa kaksi mallia "Europiccola Professional". Nimittäin toinen malli on Europiccola ja toinen Professional. Sitten on vielä Stradivari, Stradivari Professional ja Stradivari Romantica, joilla on poikkeava muotoilu mm. jalustan, Grupon ja vivun osalta. Sitten on vielä malli Pavoni Gran Romantica. Europiccolan ja Proffan paketissa lukee molemmat nimet, mutta sellaista mallia ei olekaan kuin Europiccola Professional, ainakaan katalogin mukaan. Sama paketti on molemmilla malleilla ja siksi molemmat mallit siinä mainittu. Näin olen ollut ymmärtävinäni...

No sorry, tämä pilkun viilaaminen, eihän sillä suurta väliä, mutta itse hämmennyin, kummasta kirjoittat, tai onko sinulla molemmat mallit...mutta  ehkä se johtuu siitä, että olen vain tällainen höpelö.  ;D

Sitten lämmönhallinnasta. Toimitko käsikirjan ohjeen mukaan, eli päästätkö 0,5 barin paineen kohdalla "valepaineet" pois? Kahvin saa ilmankin tätä manooveriä keitettyä, mutta olen ollut huomaavinani, että pressostaatti toimii tasaisemmin, kun päästää tuossa vaiheessa hieman höyryjä pois. Näin tosiaan manuaalissa neuvotaan, ja minusta se toimii. Ei muuten, mutta olitko se sinä, vai joku muu, jonka mielestä tuo vaihe on turha. Minusta se ei ole. En nyt tiedä onko tuo valepaine oikea termi, mutta sellainen manuaalissa mainitaan. Jossain manuaaliversiossa näin kehotetaan tekemään 5 sekunnin ajan, mikä aktivoi pressostaatin ja vakauttaa toiminnan.

Silloin tällöin olen koneen lämmetessä touhunnut jotain muuta eri huoneessa ja kun olen tullut katsomaan joko on paineen poiston aika, onkin kone ollut jo lähellä 0,8 barin painetta, enkä ole tuota tehnyt. Tällöin paine on heitellyt paljon herkemmin, mikä vaikuttanee lämpötilaankin, kun vastus käynnistyy tiuhempaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #666 : Marraskuu 22, 2016, 10:15:41 ap »

Sitten lämmönhallinnasta. Toimitko käsikirjan ohjeen mukaan, eli päästätkö 0,5 barin paineen kohdalla "valepaineet" pois? Kahvin saa ilmankin tätä manooveriä keitettyä, mutta olen ollut huomaavinani, että pressostaatti toimii tasaisemmin, kun päästää tuossa vaiheessa hieman höyryjä pois. Näin tosiaan manuaalissa neuvotaan, ja minusta se toimii. Ei muuten, mutta olitko se sinä, vai joku muu, jonka mielestä tuo vaihe on turha. Minusta se ei ole. En nyt tiedä onko tuo valepaine oikea termi, mutta sellainen manuaalissa mainitaan. Jossain manuaaliversiossa näin kehotetaan tekemään 5 sekunnin ajan, mikä aktivoi pressostaatin ja vakauttaa toiminnan.

Silloin tällöin olen koneen lämmetessä touhunnut jotain muuta eri huoneessa ja kun olen tullut katsomaan joko on paineen poiston aika, onkin kone ollut jo lähellä 0,8 barin painetta, enkä ole tuota tehnyt. Tällöin paine on heitellyt paljon herkemmin, mikä vaikuttanee lämpötilaankin, kun vastus käynnistyy tiuhempaan.

Juu, minähän se olin. Fysiikkaan paremmin perehtyneet voivat otta kantaa tuohon "valepaineeseen". Minä olen vahvasti sitä mieltä, että se on mielikuvituksen tuotetta. En siis päästä sitä pois, koskapa en näe, mitä hyötyä siitä voisi olla. Boilerin paine on vain painetta, jota tarvitaan veden ulostuloon...
Lämmön kannalta sillä ei liene sanottavaa. Grupon lämmön säädän päästämällä vettä kahvan läpi  samalla tarkkailen veden käytöstä sen virratessa ulos. Kun syntyy ensimmäiset pirskahdukset, lopetan valutuksen, kuivaan sihdin, jauhan, tamppaan ja uutan.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #667 : Marraskuu 22, 2016, 22:33:32 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tinuri
Juu, minähän se olin. Fysiikkaan paremmin perehtyneet voivat otta kantaa tuohon "valepaineeseen". Minä olen vahvasti sitä mieltä, että se on mielikuvituksen tuotetta.

Samankaltaisia pohdintoja olen miettinyt, myös sen osalta, että paine on vain painetta, jolla vesi saadaan kulkemaan. Toisaalta mainitsemani tilanteet, joissa höyry on päästämättä, on paineviisari heitellyt rajustikin. En tiedä onko sinulla siinä epävakautta. Jokatapauksessa se on rauhoittunut, kun on laskenut vettä grupon ja sihdin läpi kuppiin, joten siinä vaiheessa paine tasaantuu myös. Fysiikkaan en minäkään ole perehtynyt tarpeeksi. Toisaalta olen ajatellut, että kaippa nuo pavonin valmistajat on johonkin perehtyneet. Ei kai ne eksotiikan vuoksi tuollaista ohjetta manuaaliin kirjaa.... Enemmän kuin lämpöön, paine vaikuttaa tietenkin virtaukseen. Joskus shoteista on tullut tosi pieniä, jos kammio ei ole täyttynyt kunnolla paineen heitellessä. Olisiko se sen "valepaineen" syy? Lainausmerkeissä se manuaalissakin on...
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #668 : Marraskuu 23, 2016, 21:56:12 ip »

Se 'valepaine' on boileriin lepotilassa kertynyttä ilmaa.
Se onko tuolla ilmalla merkitystä on toinen tarina.

Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #669 : Marraskuu 24, 2016, 10:32:45 ap »

Samankaltaisia pohdintoja olen miettinyt, myös sen osalta, että paine on vain painetta, jolla vesi saadaan kulkemaan. Toisaalta mainitsemani tilanteet, joissa höyry on päästämättä, on paineviisari heitellyt rajustikin. En tiedä onko sinulla siinä epävakautta. Jokatapauksessa se on rauhoittunut, kun on laskenut vettä grupon ja sihdin läpi kuppiin, joten siinä vaiheessa paine tasaantuu myös. Fysiikkaan en minäkään ole perehtynyt tarpeeksi. Toisaalta olen ajatellut, että kaippa nuo pavonin valmistajat on johonkin perehtyneet. Ei kai ne eksotiikan vuoksi tuollaista ohjetta manuaaliin kirjaa.... Enemmän kuin lämpöön, paine vaikuttaa tietenkin virtaukseen. Joskus shoteista on tullut tosi pieniä, jos kammio ei ole täyttynyt kunnolla paineen heitellessä. Olisiko se sen "valepaineen" syy? Lainausmerkeissä se manuaalissakin on...

Tästä vääntämisestä syntyy minulle mielikuva: Pavoni on rakentanut nätin vehkeen, jota he eivät itsekään osaa käyttää. Puhutaan "valepaineesta", joka on ihan hanurista :-) Grupon lämmityshuuhtelusta ei puhuta mitään, vaikka se on ehdoton edellytys kunnon shotille. Kiitos kuitenkin Pavoni hyvästä keittimestä.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #670 : Marraskuu 26, 2016, 10:22:24 ap »

Mä voin vastata tuohon kysymykseen valepaineesta silleen hieman tieteellisemmin.

Ihan ensiksi termi "valepaine" tai "false pressure" on ihan käsittämättömän huono. Paine on painetta, mitään valepainetta ei ole olemassakaan.
Toisekseen ilmaa et saa boilerista pois avaamalla höyryhanaa. Ulos tuleva kaasu on ilman ja vesihöyryn seosta. Ilma ja vesihöyry sekoittuu boilerin kaasutilassa täysin.

Mitä sitten tulee tuon manööverin tarpeellisuuteen, niin se saattaa olla tarpeellinen, mutta todennäköisesti ei.
Kyse on siitä, että sopivissa olosuhteissa paine saattaa nousta pressostaatin ylärajalle ennen kun vesi kiehuu. Tällöin vesi ei ole niin kuumaa kuin sen pitäisi olla kun pressostaatti sammuttaa vastuksen. Mitään muuta vaikutusta ei tuolla oikein voi olla. Se, miten tuo näkyisi manometrissä (painemittarissa) en osaa näin äkkiseltään sanoa.
Joka tapauksessa, mikäli kuulee nesteen kiehuvan ennen kun pressostaatti katkaisee lämmityksen, on lämpötila se, mikä sen kuuluu olla. Tämä tulee ehkä helpoiten esille silloin kun tyhjä tila boilerissa on pieni. 

Jo käyttöohjeessa olevan terminologian osalta voidaan väittää, että Pavonilla ei ainakaan käyttöohjeen tekijä ole joko ymmärtänyt tai välittänyt siitä, mistä on kyse. Sinänsä, koska ko. toimenpiteestä ei ole mitään haittaa, mutta siitä saattaa olla hyötyä joissain tapauksissa, on sen kirjaaminen käyttöohjeeseen ihan viisasta.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #671 : Joulukuu 04, 2016, 20:57:48 ip »

Jaahas, tässä paripäivää sitten alkoi shotit lyhentyä. Kuuntelin ja huomasin, että vesi virtaa hyvin vaivalloisesti gruppoon. Arvasin, että kyse ennemmin männän ja varren liitoksen löystymisestä kuin tiivisteistä. No koska kone piti purkaa, niin samointein tiivisteet uusiksi.

 ;D Suuri kiitos Teemulle ja Ollille pdf-ohjeista.  ;D

Helppoa oli työ, kun oli hyvät ohjeet. Ainoa haastava oli minulla männän painaminen pois kammiosta. Ei meinannut tulla millään ulos. Syynä oli suihkusihdin jumittunut tiiviste. Netistä löytyi ohje pyöräyttää ruuvi tiivistekumiin ja nostaa se sillä pois. Ilokseni huomasin, että mäntä oli milleniumkoneessani metallinen. Muovinen eriste oli tietenkin grupon sisäpinnalla, kuten milleniumissa kuuluu olla. Mutta helppo oli männän tiivisteet vaihtaa, kun ei tarvinnut varoa männän rikkoutumista.

Jep, eli rohkeasti muutkin hommaan,Homma on aika helppo ja halvempi tehdä itse, kuten täällä on todettu moneen kertaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #672 : Joulukuu 18, 2016, 20:24:50 ip »

Pavonin valepaineesta.

Tässä olen ollut muita vakuuttuneempi valepaineesta ja sen päästämisestä koneen lämmetessä siinä 0,5 barin kohdalla. No nyt olen vaihtanut nuo tiivisteet ja kokeillut keitellä ilman valepaineen poistoa, niin mitään paineen heittelehtimistä ei ole ollut manometrissa. Kyseessä on ilmeisesti ollut falskien tiivisteiden aiheuttama heittely eikä "valepaineen".
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #673 : Tammikuu 17, 2017, 14:52:06 ip »

Morot

Onkos kukaa vaihtanu Millennium koneesta sitä grouppon tefloni sylineriä jossa mäntä liikkuu? Jotenkin kun tossa muita tiivisteitä vaihtelin niin katoin että kumma pykälä siinä sisäpinnassa, ja tuntuu se kahvassakin... että onko tämä normaalia vai ei kysyy epätietoinen? eikös ton osa pitäs nyt vähän kauemmin kestää kö vajaa parivuotta vai oonko tässäkin väärässä?

Muutenhan toi on kyllä aivan ihana peli, loppu se vuoto gruppon ja boilerinkin välistä kun sain uuden tiivisteen sinne, jes.

nii ja konehha oli siis Europiccola Lusso
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #674 : Tammikuu 17, 2017, 21:14:35 ip »

Lainaus käyttäjältä: workstinx
että kumma pykälä siinä sisäpinnassa, ja tuntuu se kahvassakin... että onko tämä normaalia vai ei kysyy epätietoinen?

No ei kuullosta normaalilta. Minulla ainakin liikkuu ihan sileästi ja sileä oli tiivisteitä vaihtaessa sylinteri, jossa mäntä kulkee. Minusta tuntuu, että se oli kyllä muovinen se sylinterin seinusta.

Tuntuiko pykälä jo ennen tiivisteiden vaihtoa? Itse tuntui, että pitää varoa, ettei sohi siihen muoviin lukkopihdeillä. Oli aluksi hankala saada otetta lukkorenkaan rei'istä. Eli onko mahdollista, että olet tiivisteita vaihtaessa sohaisuut siihen pykälän? Jos tuntunut aina, niin voihan se olla alun perinkin viallinen osa.

Jossakin palstalla oli jollakin viesti, että muovinen sylinterin seinä tai muovinen mäntä oli haljennut. Ei siis välttämättä täällä ristretossa. En vain muista millä foorumilla.

Eli "maanantaiosia" voi koneissa olla.

Tuossa pykälässä voi olla se huono puoli, että rasittaa männän tiivisteitä ja alkavat ajanmyötä falskata normaalia kestoa nopeammin. Eli kyllä viallisen sylinterin tilalle kannattaisi ensi kerralla vaihtaa uusi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini