Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433150 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #630 : Elokuu 07, 2016, 15:29:40 ip »

Mulla Europiccola kanssa omana viikonloppu kaverina - jos joskus teen enemmän kuin 2 tuplaa niin kahvaa jäähdytellään kylmässä vedessä.

Tässä pitää muistaa, että eihän se toki sama ole uuttoprifiilin kannalta laskea sitä kahvan lämpötilaa. Mutta siis toki jos kone ylikuumenee, niin onhan se varmasti parempi se liian kuuma ja sitten laskeva uuttolämpötila jonka tuo aiheuttanee, kuin että kokoajan liian kuuma.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #631 : Elokuu 08, 2016, 12:37:12 ip »


Joskus toki tunnepuolen asiat (esim. ulkonäkö) ajavat järjen ohi.

Maku on tunnepuolta siinä missä järkeäkin, mutta ennenkaikkea ulkonäkö on monille hyvinkin paljon järkipuolta. Yhtälailla kuin itse nautin hyvän kahvin mausta ja inhoan pahaa kahvia, niin samalla lailla monet nauttivat kauniina pitämistään esineistä päivittäin samaten kuin kärsivät niistä ruminaan pitämistä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #632 : Elokuu 08, 2016, 13:35:58 ip »

Ok.  Mä olen senverran noviisi etten ole oppinut Europiccolan lämpötilaa säätämään. Toki mittari kertoo jos jotain on vialla, mutta paineen ja sen tärkeemmän lämpötilan korjaamiseksi kaipaan valaistusta.

Koita mun kikkaa: Kone saa olla päällä vaikka enempikin, gruppo ei silti lämpiä tarpeeksi.
Kun alan tehdä kahvia, lasken sihdin läpi vettä hiljalleen niin kauan, että syntyy eka "pirskahdus". Sitten sihdin kuivaus, jauhe ja uutto. Lämpö on minun mielestäni silloin passeli. Ja jokatapauksessa aina melko sama.
Vettä tulee useimmiten noin desin verran ennen pirskausta, joskus enempi, riippuu kauanko kone on ollut päällä.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #633 : Elokuu 08, 2016, 13:37:19 ip »

Koita mun kikkaa: Kone saa olla päällä vaikka enempikin, gruppo ei silti lämpiä tarpeeksi.
Kun alan tehdä kahvia, lasken sihdin läpi vettä hiljalleen niin kauan, että syntyy eka "pirskahdus". Sitten sihdin kuivaus, jauhe ja uutto. Lämpö on minun mielestäni silloin passeli. Ja jokatapauksessa aina melko sama.
Vettä tulee useimmiten noin desin verran ennen pirskausta, joskus enempi, riippuu kauanko kone on ollut päällä.

Kuinka tällä metodilla jatkat mahdolliseen toiseen tuplaan? Onnistuuko kolmas enää?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #634 : Elokuu 08, 2016, 13:59:38 ip »

Kuinka tällä metodilla jatkat mahdolliseen toiseen tuplaan? Onnistuuko kolmas enää?

Yleensä en duunissa tee, kun yhden tuplan. Kyllä toinenkin menee perään. Kolmatta ei oo tarvinnut koittaa, luulen onnaavan...
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

asillanp

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #635 : Syyskuu 02, 2016, 08:35:04 ap »

Minä otin portafiltteristä pohjan pois. Ainakin paljon vähemmän on puhtaana pidettävää, huomattavasti kevyempi käsitellä ja niin mielenkiintoista seurata "kantarellin" valumista. Parin päivän kokeiluilla tuntuisi portafilter olevan hieman vakaampi lämpövaihteluille.
Joku otti pojan pois putkiporalla, minä puusorvilla hiiliterästyökalulla. Messinki oli erittäin helposti työstettävää, eikä vaatinut mitään erityistä viimeistelyä.

Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #636 : Syyskuu 02, 2016, 11:58:14 ap »

^ Teit siis näin foorumitermeillä nakukahvan, hyvä tapa tarkkailla uuttoa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #637 : Syyskuu 19, 2016, 17:17:37 ip »

Olin muutenkin tulossa kirjoittamaan tänne ahaa-elämyksestäni koskien maidonvaahdotusta. Olen koko Pavoni-kauden tässä saanut korkeintaan keskinkertaista maitovaahtoa, sattunaisia yksittäisiä kertoja täydellistä mikrovaahtoa. Miettinyt missä vika.

...

Nyt, kerta toisensa jälkeen melkein liiankin kovaa vaahtoa. Koostumus muistuttaa melkein kovaa valkuaisvaahtoa. Ihan ällistyttävä muutos 20 asteessa kannun kulmassa.
Olen vaihtanut punaisesta maidosta siniseen maitoon ja vaahto jää maltillisemmaksi. Nyt siitä minun mielestäni tulee jopa parempi vaahto mitä täysmaidosta. Nyt on Valion homogenoimatonta kevytmaitoa ja se kenties maistuu kaikkein parhaimmalta näistä kevytmaidoista.
Kirjattu

nassekova

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #638 : Lokakuu 09, 2016, 13:42:17 ip »

Ei meinaa omasta Pre-milleniumista lähteä enää kunnolla tehoja maidon vaahdottamiseen. Juuri ja juuri saa nesteen pyörimään, niin on vähän on hankalaa. Lisäksi "suhina" pillistä ei lopu samantien kun sulkee "hanan", eli varmaan jotain tukosta siellä pillin yläosassa. Reilu vuosi sitten viimeksi tehty kalkinpoisto, joten päätin nyt samalla vaihtaa siihen myös nuo tiivisteet (jota ei vanhan omistajan mukaan ole tehty koskaan). Laitoin La Pavoni Lever Service Kit (Old Group) -  tulemaan TheEspressoShop.co.uk ja nyt pitäisi enää hakea ne lukkopihdit ja odotella paketin tuloa. Pitää odotellessa opetella ja vaikka tulostaa tuo Temen tekemä ohje!
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #639 : Lokakuu 09, 2016, 22:17:05 ip »

Lainaus käyttäjältä: nassekova
päätin nyt samalla vaihtaa siihen myös nuo tiivisteet (jota ei vanhan omistajan mukaan ole tehty koskaan).

Mulla on viisivuotias milleinium pro, eikä siihenkään ole vielä mitään tiivisteitä vaihdettu. Vielä riittää tehot. Jossain vaiheessa pitää tehdä sama homma. Yksi tuttu vaihtoi omaansa ja ainoa hankala oli kai ollut männän tiivisteet, jossa saa olla myös tarkkana, että tulee oikeansuuntaisesti paikoilleen. Tsemppiä hommaan ja kerro miten sujui....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

nassekova

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #640 : Lokakuu 10, 2016, 09:57:51 ap »

Huomasin, että tuo "rosterinen"  yksireikäinen höyrypää oli sisältä aivan ruosteessa, joten tilasin samalla messinkisen pään ebaystä siihen. Class Ohlssonilta löytyi lukkorengaspihdit 10€ joten nyt vain venailla, että setit tulevat. Laitan huollon jälkeen raporttia, mutta tarkoitus olisi tehdä happo-emäspesu, purku ja tiivisteiden vaihto (tuossa järjestyksessä)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #641 : Lokakuu 10, 2016, 21:14:36 ip »

Lainaus käyttäjältä: nassekova
tarkoitus olisi tehdä happo-emäspesu, purku ja tiivisteiden vaihto (tuossa järjestyksessä)

Lisää tuohon loppuun vielä keittimen kokoaminen uudelleen, ettei jää työ kesken.  ;D

Pitääpä itsekkin tilailla tiivisteet tuolta samasta paikasta ja orientoitua hommaan. Vähän se rohkeutta vaatii, ainakin minulta. Tekisi myös mieli ostaa nakukahva. En haluaisi lopullisesti muokata nakukahvaksi tuota alkuperäistä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

nassekova

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #642 : Lokakuu 11, 2016, 10:07:45 ap »

Joo, ensimmäistä kertaa tässä itsekkin ko. hommiin ryhdyn, niin jätin auki vielä tuon kasausvaiheen :D Saa nähdä saako sitä enää kasaan ja kuinka paljon jää ylimääräisiä osia :) Vaan joo, sen verran hyvät ohjeet oli Teme tehnyt, että eiköhän noilla pärjää!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #643 : Lokakuu 11, 2016, 13:03:33 ip »

Itse olen vaihtanut yhdet kumit premilleen ja kahdet uudempaan prohon. Vaihdettua on tullut vain männän kumit ja vissiin kerran tuo grupon ja boilerin välinen o-rengas. Muut kumit taitaa kestää ikuisesti?
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #644 : Lokakuu 11, 2016, 15:37:33 ip »

Höyrypillin venttiilin kumit kuluu myös.
Kirjattu