Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433086 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #615 : Elokuu 04, 2016, 07:45:07 ap »

Mittari on melko turha mutta isompi boileri voi tulla tarpeeseen.

Minusta päinvastoin.
Mittarin avulla saa säädettyä Boilerin lämpötilan (paineen) kohdilleen ja seurattua jos pressostaatti vaeltaa. Tyypillisesti Pavonin boileripaine on tehtaalta tullessa liian korkea, eikä pressostaatin vaeltaminenkaan ole aivan ennenkuulumatonta.

Sen sijaan siitä isommasta boilerista ei ole mitään hyötyä. Ihan sama, kumpi Pavoni, niin sillä saa tehtyä sen 2-4 shottia ennen kuin laite on liian kuuma. Vaihteluväli johtuu ihan siitä, mitä sietää.
Kirjattu

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #616 : Elokuu 04, 2016, 08:00:04 ap »

Mulla myös iMini Pavonin kanssa. Tuo purujen sotku minkä Tuomas mainitsi on ainoa ongelma mitä keksin.

Yön yli kun tuli nukuttua, niin keksin yhden miinuksen iMinistä: muovinen papusäiliö. Se on vielä sellaista herkästi naarmuuntuvan tuntuista muovia. En ole itse siihen naarmuja saanut, mutta netistä lukenut myös näitä "halkeaa helposti" tarinoita. Preferoisin lasista säiliötä.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #617 : Elokuu 04, 2016, 10:19:49 ap »

^ Muovinen purusäiliö ei onneksi vaikuta makuun  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #618 : Elokuu 04, 2016, 10:53:07 ap »

heip

itelläni on Zassenhaussin Santiago ja sen puoltoista vuotta jauhellu, omaan käyttöön ihan hyvä kun jauhaa yhden annoksen kerrallaa, satunnaisesti pari, kyllä käsikäyttösellä on pärjännyt. Hyvää tossa on portaaton säätö ja helppous käyttää&ylläpitää, huonoa säädön vaeltelu, mutta siihenkin oli täälä jossain ohje miten sitä hillitä.

Haaveissa sillontällön sähkömylly mutta en taida jaksaa sitä ääntä, tunteettouutta sekä putsailua (ainakin mitä nettiä kattoo niin osalla porukkaa aika moista hammasharjatekniikkaa yms räpeltämistä että saa kaiken purun sihtiin jnejne) Ja onhan se kiva aamulla puoliunessa istuskella sohvalla ja jauhaa kupponen ja tuoksutella sitä vastajauhettua papua... nojoo, maku ja fiilis juttuja

Vissiin just toi portaaton säätö on sähkömyllyissäkin se juttu jos olen oikeen asian ymmärtänyt, nämä La Pavonit aika herkkiä just oikeen jauhatuskarkeuden kanssa, kuulemma. Ja on sen itekkin hokannu Zassen kanssa.

E: puinen purusäiliö vaikuttaa muuten kivasti fiiliksiin ;) plus että oon tehny litran muovipullosta tratin jotta purut menis paremmin sinne minne pitää eikä pöydälle/lattialle
Kirjattu

Ritva

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #619 : Elokuu 04, 2016, 14:01:47 ip »

Johan meni vaikeaksi  ::)

Tutkin lisää ja luin manuaaleja ja päädyin Pro malliin, mutta nettikaupoista en Ascaso iminiä löytänyt eli mikähän on vastaava? Tai tietääkö joku nettikaupan mistä sen saisi edukkaammin kuin Suomesta? Se kiiltävä malli on mielessä.
Tai sit vaan hakee Kaffecentralenista..

On kummallinen foorumi, kun lukeminen lisää tavallaan tuskaa...
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #620 : Elokuu 04, 2016, 18:15:37 ip »

Lainaus käyttäjältä: Ritva
Johan meni vaikeaksi  ::)

Voi, eihän tämä ole lainkaan vaikeaa... rohkeutta vaan hankintoihin. Jokainen laite on jossain suhteessa kompromissi.

Lainaus
Tai tietääkö joku nettikaupan mistä sen saisi edukkaammin kuin Suomesta? Se kiiltävä malli on mielessä.
Tai sit vaan hakee Kaffecentralenista..

Muista, että nettitilaukseen saattaa tulla ulkomailta postikuluja, jotka nostaa hintaa. Eikös tuo Ascaso ole kuitenkin budjettisi piirissä.

Lainaus käyttäjältä: workstinx
nämä La Pavonit aika herkkiä just oikeen jauhatuskarkeuden kanssa

Kaikkein tärkein on kuitenkin paahdon tuoreus.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #621 : Elokuu 05, 2016, 08:05:29 ap »

Jos ei olla jäniksen selässä, niin yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla ostaa käytetty keitin ja käyttää säästyneet rahat myllyyn. Noita on kotimaassakin myynnissä ihan taajaan, niin Europiccolaa kuin Professionaliakin. Ebaysta löytynee aika nopeastikin.

Pavonin vipukeittimet ei juuri kulu, pl. tiivisteet. Ja ne tiivisteet on helppo vaihtaa, ja ne pitääkin vaihtaa silloin tällöin.

500€ saa jo paljon enemmän valinnanvaraa myllyyn.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #622 : Elokuu 05, 2016, 17:31:11 ip »


On kummallinen foorumi, kun lukeminen lisää tavallaan tuskaa...

Ihan sama juttu oikeastaan vähän kaikessa mihin olen vähänkään perehtynyt. Kokeilee hetken ajaa marketin halvimmalla polkypyörällä ja sitten jollain kunnollisessa kevyellä ja huomaa että ero on mukavuudessa kuin yö ja päivä. Sama kahvikoneissa ja vaikka missä.

Se on sitten lopulta vähän, että miten se tieto lopulta kehenkin vaikuttaa. Itse tahdon mielelläni tietää. Olen kokeillut superhienoa polkupyörää ja se oli mielettömästi parempi kuin oma rotiskoni, mutta silti en ole vaihtamassa koska sen verran sunnuntaipyöräilyä harrastan. Lopulta se tieto ei kamalasti harmita siinä kuitenkaan. Kahvi hommeleissa myös tiedän, että parempaa voisi saada vaikka miten, mutta ei sekään harmita, kun rationaalisesti on nyt päädytty tähän ja näin menen toistaiseksi.

Enemmänkin kuinka siihen tietoon osaa suhtautua. Sen ymmärrän, että kaikki eivät välttämättä niin hyvin kuin minä ja silloin kaikille tämä oma tapani hankkia sitä tietoa ei välttämättä ole se optimaalinen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #623 : Elokuu 06, 2016, 12:19:51 ip »

Lainaus käyttäjältä: äyni
500€ saa jo paljon enemmän valinnanvaraa myllyyn.

Poistaisko tuo sitä Pavonin ongelmaa, eli kapeaa suodatinta ja kahvaa? Kysehän ei ole siitä, että i Mini olisi kelvoton mylly Pavonille, vaan juuri Pavonin kahvan kapaudesta ja purujen ohimenosta. Tietenkin, jos on sitä mieltä, että Ascason mylly ei ole riittävän hyvä on asia eri. Itse olen Ascason i minillä pärjännyt hyvin Pavonin kanssa. Laatupavuista saa ominaismaut esille jne... Tuo purujen ohimenokin vähenee, kun rutiini lisääntyy ja käsien liikkeet käyvät rennoiksi.

Olen samaa mieltä kuin PaljonMaitoa+VahvaaKahvia, siitä että tietoon pitää osata suhtautua. Hankinnat kannattaa tehdä oman tarpeen mukaan. Siksi laitehankinnat ovat yleensä kompromisseja. Pavonin miinus on pieni kahvan suodatin ja ylikuumeneminen, joka rajoittaa annosten määrän aika vähäiseksi. Etuna on nopea lämpeneminen ja varsinkin käytettynä ostettaessa edullinen hinta ja helppo huolettavuus. Kalliimmissa vehkeissä on normaalikokoinen kahva ja isompi kapasiteetti lämmönhallinnan vuoksi. Se sitten lämpeää hitaammin ja huollot on hankalampia.

Itse valitsin Pavonin, koska keitän lähinnä itselle ja vain harvoin muutamalle muulle. Ajattelin, että on turhaa sijoittaa rahaa parempaan ja stabiilimpaan. Säästyipä nekin rahat sitten veneeseen ja perämoottoriin, kun ne käytettynä sain. Joku toinen ostaa omaan tarpeeseensa sitten parempia ominaisuuksia ja hyvä niin. Varmasti on Ascasoa iminiä parempia myllyjä hyllyt täynnä. Mutta hinta-laatusuhteeltaan se on erinomainen ja minusta Pavonille riittävä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #624 : Elokuu 06, 2016, 13:28:20 ip »

Itse valitsin Pavonin, koska keitän lähinnä itselle ja vain harvoin muutamalle muulle. ... Varmasti on Ascasoa iminiä parempia myllyjä hyllyt täynnä. Mutta hinta-laatusuhteeltaan se on erinomainen ja minusta Pavonille riittävä.
Sama täällä. Teen Pavonilla valtaosan ajasta yhden shotin kerrallaan, joskus kaksi. Yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, kun olen keittänyt kolme annosta. Kerran olen keittänyt neljä annosta.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #625 : Elokuu 06, 2016, 19:23:19 ip »

Kysehän ei ole siitä, että i Mini olisi kelvoton mylly Pavonille, vaan juuri Pavonin kahvan kapaudesta ja purujen ohimenosta.

Itse laitan suppilon kiinni sihtiin ennen jauhatusta, helpottaa purujen päätymistä oikeaan paikkaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #626 : Elokuu 07, 2016, 01:23:13 ap »

Mulla Europiccola kanssa omana viikonloppu kaverina - jos joskus teen enemmän kuin 2 tuplaa niin kahvaa jäähdytellään kylmässä vedessä.

Myllynä Macap M4d joka mielestäni keittimen kanssa samaa tasoa. Siinä purut kyllä osuu hienosti kahvaan.
Kirjattu

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #627 : Elokuu 07, 2016, 01:30:59 ap »

Minusta päinvastoin.
Mittarin avulla saa säädettyä Boilerin lämpötilan (paineen) kohdilleen ja seurattua jos pressostaatti vaeltaa. Tyypillisesti Pavonin boileripaine on tehtaalta tullessa liian korkea, eikä pressostaatin vaeltaminenkaan ole aivan ennenkuulumatonta.


Ok.  Mä olen senverran noviisi etten ole oppinut Europiccolan lämpötilaa säätämään. Toki mittari kertoo jos jotain on vialla, mutta paineen ja sen tärkeemmän lämpötilan korjaamiseksi kaipaan valaistusta.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #628 : Elokuu 07, 2016, 01:48:16 ap »

Johan meni vaikeaksi  ::)

Tutkin lisää ja luin manuaaleja ja päädyin Pro malliin, mutta nettikaupoista en Ascaso iminiä löytänyt eli mikähän on vastaava? Tai tietääkö joku nettikaupan mistä sen saisi edukkaammin kuin Suomesta? Se kiiltävä malli on mielessä.
Tai sit vaan hakee Kaffecentralenista..

On kummallinen foorumi, kun lukeminen lisää tavallaan tuskaa...

On hyvä tiedostaa, että espresson pullonkaulan muodostaa eritoten mylly. I-Mini on ihan kelpo kapistus, mutta viime aikoina olen suositellut Bezzeran BB005:ttä. Se maksaa Elektrosissa n. 260€ ja speksiensä puolesta kepittänee I-Minin mennen tullen. Toki jos vaatimus on se että La Gondolasta (ihan ok kauppa, olen itsekin käyttänyt) saa vastaavan kuin I-Mini, niin Isomacin myllyt ovat käsittääkseni samalla moottorilla ja terillä kuin Ascaso. Isomaceissa on tosin portaallinen säätö ilman mikrosäätöä, joten en välttämättä suosittelisi Pavonin kumppaniksi. Sitten kun hintakin on BB:n luokkaa, niin eihän siinä ole enää mitään järkeä. Joskus toki tunnepuolen asiat (esim. ulkonäkö) ajavat järjen ohi. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #629 : Elokuu 07, 2016, 08:47:21 ap »

Ok.  Mä olen senverran noviisi etten ole oppinut Europiccolan lämpötilaa säätämään. Toki mittari kertoo jos jotain on vialla, mutta paineen ja sen tärkeemmän lämpötilan korjaamiseksi kaipaan valaistusta.

Se pressostaatin säätö on oma kommervenkkinsä. Kapine löytyy sieltä pohjasta, mutikka on boilerista tulevan putken päässä. En muista enää, minkälainen säätömekanismi omassani oli, mutta jotain muttereita siinä saatettiin liikutella. Homma on sinänsä kelju, koska jos haluaa yhtään turvallisuutta, niin homma menee niin, että säädetään, laitetaan koneeseen virtaa, katsotaan mihin paine nousee, otetaan virta pois, poistetaan paine, säädetään...
Suositeltavin paine oli muistaakseni jossain 0,8 bar huitteilla, saatan kyllä muistaa pahasti väärinkin. Paineen laskeminen kyllä taasen vaikeuttaa vaahdottamista, mutta kaikkea ei voi saada.

Europiccolassa kun ei ole painemittaria, niin sen paineen säätäminen on arpapeliä, ellei siihen jostain painemittaria hanki.
No, jos on tyytyväinen kahvinsa laatuun, niin ehkä se riittää.
Kirjattu