Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433073 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #465 : Huhtikuu 23, 2015, 16:44:45 ip »

Joo tiiän kyllä määritelmän. Maussakin on eri. Mutta mutteri tekee kuitenkin ihan erimakuista nestettä.

Tekee toki, mutta se ei ole riittävä peruste painekikkaillun kahvin kutsumiseksi espressoksi. Paineistettu kahva on ihan kelpo yritys, mutta yritykseksi jää. Ainakin makunsa puolesta.

Nyt täytyy jättää tämä keskustelu lyhyeen, ja lähteä hipsimään täpötäyttä futisstadionia kohti...  :D

Tästä voi toki joskus myöhemmin jatkaa (ehkä omassa topicissaan, ellei sellaista jo ole? Sehän olisi ihan hyvää matskua aloittelijoiden alueelle: "miten niin 'espressokeittimeni' ei muka tee espressoa?" tjsp).
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #466 : Huhtikuu 23, 2015, 17:01:20 ip »


Tästä voi toki joskus myöhemmin jatkaa (ehkä omassa topicissaan, ellei sellaista jo ole? Sehän olisi ihan hyvää matskua aloittelijoiden alueelle: "miten niin 'espressokeittimeni' ei muka tee espressoa?" tjsp).

Tää on näitä määritelmäkysymyksiä, että ei meillä ole oikeastaan mitään erimielisyyttä mistään. Paitsi korkeintaan siitä kenelle sen määritelmä oikeuden antaa ja mitä määritelmää lopulta käyttää. Siitä on vähän tylsä käydä keskustelua, kun se on melkolailla milipidekysymys lopulta kuten kaikki määritelmäkysymykset.

Henkilökohtaisesti jatkan painekahvakoneen tuottaman kahvin kutsumista espressoksi, mutta mutteripannun tuotoksia pyrin kutsumaan muilla nimillä. Ymmärrän hyvin jos jonkun milestä määritelmäni on väärä, mutta en usko että väärinymmärryksen vaara kommunikaatiossa on lopulta kovinkaan suuri.

Henkilökohtaisesti kyllä mielummin heittäisin painekahvallisen espressokoneen mäkeen ja keittäisin vaikka pannukahvia kattilassa kuin painekahvalla keittäisin "espressoa".
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #467 : Huhtikuu 23, 2015, 19:29:23 ip »

Kun nyt ollaan LaPavoni topsussa ja oon noviisi ja joskus varmaan joku muukin niin tuleeko nyt Europiccololla sitten sitä oikeaa espressoa?

Selkeetä on et mutteripannulla ei, tosin itse olen sitäkin keitosta essoksi kutsunut, ehkä virheellisesti johtuen aikoinaan italiaanoilta saaman "koulutuksen" takia ja kun kahvipaketissakin lukee espresso... Kaikkee ne italiaanot ja markkinat tekeekin

Ja sitten suomalaisten pitää taistella EUn kanssa jostain lörtsystä tai karjalanpiirakasta että kuka saa käyttää mistäkin tuotteesta ko.nimiä. Ollaan mekin kansa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #468 : Huhtikuu 23, 2015, 19:32:27 ip »

Kun nyt ollaan LaPavoni topsussa ja oon noviisi ja joskus varmaan joku muukin niin tuleeko nyt Europiccololla sitten sitä oikeaa espressoa?

Tulee. Myös tuon Jari:n käyttämän märitelmän perusteella. Joku voisi sanoa jopa, että ei noilla sähkökoneilla tehty "espresso" ole edes espressoa, kun se alunperin tehtiin juuri vipukoneilla se espresso. Italiaanot ovat vain valinneet liian modernin määritelmän, kun sähköpumputkin kelpaavat.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #469 : Huhtikuu 24, 2015, 09:22:28 ap »

Kun nyt ollaan LaPavoni topsussa ja oon noviisi ja joskus varmaan joku muukin niin tuleeko nyt Europiccololla sitten sitä oikeaa espressoa?

Itse juon jokapäivä sekä pumppukoneella, että Piccolalla tehtyä kahvia. Kyllä minä sanoisin, että molemmilla tulee hyvää espressoa.
Vaikka kahvi on useimmiten samaa, ei maku kuitenkaan ole sama. Joskus kahvi osuu paremmin Piccolaan, kun Alexiin ja päinvastoin. Joskus olen kyllä salaa mielessäni taipunut ajattelemaan, että Piccloan tuotos ei ehkä olisi espressoa. Se kun ottaa kahvista makuja hiukan "hellemmin".
Se on kyllä vielä uudestaan sanottava, että oppimiskynnys Piccolaan oli pitkä ja korkea.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #470 : Huhtikuu 24, 2015, 11:49:32 ap »


Joskus olen kyllä salaa mielessäni taipunut ajattelemaan, että Piccloan tuotos ei ehkä olisi espressoa. Se kun ottaa kahvista makuja hiukan "hellemmin".

Tässä tulee kiintoisasti juuri esiin se miten tämä "espreson" määritelmä intuitiivisesti menee. Vastakkain on ajatus määritelmästä siten, että tietyn tyyppinen kahvi on espressoa ja toisaalta tietyllä tavalla tehty kahvia on espressoa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #471 : Huhtikuu 24, 2015, 11:58:57 ap »

Itse juon jokapäivä sekä pumppukoneella, että Piccolalla tehtyä kahvia. Kyllä minä sanoisin, että molemmilla tulee hyvää espressoa.
Vaikka kahvi on useimmiten samaa, ei maku kuitenkaan ole sama. Joskus kahvi osuu paremmin Piccolaan, kun Alexiin ja päinvastoin. Joskus olen kyllä salaa mielessäni taipunut ajattelemaan, että Piccloan tuotos ei ehkä olisi espressoa. Se kun ottaa kahvista makuja hiukan "hellemmin".

Slayerin sivuilla oli ihan kiva kirjoitus vipukoneiden tuottamasta espressosta tjsp:
http://www.slayerespresso.com/2007/12/10/lever-espresso-extraction/

Sinänsä on jännä, että erilaiset espresson määritelmät mukailevat hyvin pitkälle Italian kansallisen espressoinstituutin sertifioimaa italialaisen espresson määritelmää, jossa esim. paine pistetään niinkin tiukkoihin rajoihin kuin 8-10 baria. Vipukoneissahan paine ei ainakaan koko uuton ajan niissä rajoissa pysy. Eikö se sitten ole espressoa? No, aika harvat italiaanotkaan varmaan tosissaan väittäisivät, että vipukoneet eivät tuota espressoa.

Eihän näistä kai mitään kansainvälistä standardia ole, joten sikäli jokainen voi kutsua espressoksi lähes mitä tahansa. On sitä joskus tavattu ihmisiä, jotka valuttavat tippa-automaatilla espressoblendistä tummaa filtterikahvia ja kutsuvat sitä espressoksi, koska paketissa lukee niin. :)

Kuten usein on todettu, espresso on valmistumetodi ja/tai juoma. Ei paahto, eikä blendi.

Eikä missään määritelmässä kyllä sanota, että espresso tehdään pakottamalla vesi pienen pienen reiän läpi (vrt. paineistettu kahva), jolloin sen reiän yläpuolella oleva kahvijauhekin kastuu ja uuttuu.  :P

Mä nyt taidan olla vähän puristi tässä asiassa ja sellaisena toki ehdottomasti hyväksyn vipukoneet espressokeittimiksi, vaikka eihän sitä kahvia kyllä varsinaisesti keitetäkään.
Vipukoneethan olivat ensimmäisiä espressokeittimiä (sellaisena kuin me espresson nykyisin tunnemme, höyrykoneet sikseen) ja ehkäpä osittain juuri siksi niin kiehtovia.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #472 : Huhtikuu 24, 2015, 12:11:04 ip »


No, aika harvat italiaanotkaan varmaan tosissaan väittäisivät, että vipukoneet eivät tuota espressoa.

Paitsi, että Tinuri juuri vihjaisi sellaisesta ajatuksesta, pohjaten sen ajatuksen juuri siihen itse käyttämääni "miltä tämä maistuu" määritelmään. Mutta toki onhan se kieltämättä hupaisa ajatus, että vipukoneet eivät tuottaisi espressoa ;D

Lainaus
Eikä missään määritelmässä kyllä sanota, että espresso tehdään pakottamalla vesi pienen pienen reiän läpi (vrt. paineistettu kahva), jolloin sen reiän yläpuolella oleva kahvijauhekin kastuu ja uuttuu.  :P

Niin. Tässä tullaan juuri siihen määritelmä eroon. Tätä voi lähestyä joko siten, että määrittää miltä se juoma maistuu tai sitten voidaan puhua miten tarkkaa se metodin määrittäminen on. Onhan tuo tuolainen rajatapaus molemmissa. Kyllä hyvä espresso painesihdillä maistuu oletukseni mukaan kahviihmisten mielestä enemmän espressolta kuin määritelmien rajoissa tehty epäonistunut tuotos. Millä toki ei ole merkitystä sinun määritelmälläsi.

Lainaus
Mä nyt taidan olla vähän puristi tässä asiassa

Minäkin maun puolesta. ;D

Sanat ja määritelmät on sitten toinen juttu.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #473 : Huhtikuu 24, 2015, 18:37:14 ip »

Aloittakaa uusi ketju määritysten määrittelystä menkää sinne määkimään!
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #474 : Huhtikuu 24, 2015, 19:00:53 ip »

Aloittakaa uusi ketju määritysten määrittelystä menkää sinne määkimään!

Oi, miten runollista ja tyylikästä ilmaisua. Jollekin taitaa viikonloppu tulla ihan tarpeeseen, tai sitten se on jo varsin hyvässä vauhdissa...? ;)

Noin vastaisuudessa tämänkaltaiset viestit voi (ja kenties kannattaakin) laittaa privana.

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #475 : Huhtikuu 24, 2015, 22:48:55 ip »

Aloittakaa uusi ketju määritysten määrittelystä menkää sinne määkimään!
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #476 : Huhtikuu 24, 2015, 23:10:12 ip »

Päivä päivältä näköjään olen Toman kanssa entistä enemmän ja useammin samaa mieltä, vaikka muistaakseni joskus aluksi taidettiinkin aloittaa enemmän tai vähemmän vastapäisillä mielipiteillä...  ;) Sehän ristretto-foorumissa on hienoa, että kaltaiseni tollokin saattaa lopulta kehittyä ja päätyä itseään fiksumpien kanssa (jos nyt ei ihan samalle tasolle, niin ainakin...) samoihin mielipiteisiin.

Ja tästä ehkä lopulta joku jatkaa takaisin Pavoneihin....? Hienoja vekottimia kun ovat.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #477 : Huhtikuu 24, 2015, 23:16:02 ip »

Päivä päivältä näköjään olen Toman kanssa entistä enemmän ja useammin samaa mieltä, vaikka muistaakseni joskus aluksi taidettiinkin aloittaa enemmän tai vähemmän vastapäisillä mielipiteillä...

Vastakkaisilla mielipiteillä mistä?

Lainaus
Sehän ristretto-foorumissa on hienoa, että kaltaiseni tollokin saattaa lopulta kehittyä ja päätyä itseään fiksumpien kanssa (jos nyt ei ihan samalle tasolle, niin ainakin...) samoihin mielipiteisiin.

Ei tää ny niin ryppyotsasta voi olla. Kuha höpistään sellasesta, joka on kiinnosta kiviäkään muuta ku totaalisesti kahviin hurahtaneita. ja vähän asioista sen ympäriltä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #478 : Huhtikuu 24, 2015, 23:22:27 ip »

Vastakkaisilla mielipiteillä mistä?

En palaa enää siihen, ei se ollut hyväksi kenellekään. ;)
Homma muutenkin taputeltiin privaviesteillä, joten.... antaa mieluummin olla... ;)

Ja takaisin topiciin. Anybody? ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #479 : Huhtikuu 24, 2015, 23:31:17 ip »

No minulle, aloitelevalle kahvinatsille tuo ylempi keskustelu oli oikein piristävää ;D
Kiitos piristyksestä ;)
Kirjattu