Itse juon jokapäivä sekä pumppukoneella, että Piccolalla tehtyä kahvia. Kyllä minä sanoisin, että molemmilla tulee hyvää espressoa.
Vaikka kahvi on useimmiten samaa, ei maku kuitenkaan ole sama. Joskus kahvi osuu paremmin Piccolaan, kun Alexiin ja päinvastoin. Joskus olen kyllä salaa mielessäni taipunut ajattelemaan, että Piccloan tuotos ei ehkä olisi espressoa. Se kun ottaa kahvista makuja hiukan "hellemmin".
Slayerin sivuilla oli ihan kiva kirjoitus vipukoneiden tuottamasta espressosta tjsp:
http://www.slayerespresso.com/2007/12/10/lever-espresso-extraction/Sinänsä on jännä, että erilaiset espresson määritelmät mukailevat hyvin pitkälle Italian kansallisen espressoinstituutin sertifioimaa italialaisen espresson määritelmää, jossa esim. paine pistetään niinkin tiukkoihin rajoihin kuin 8-10 baria. Vipukoneissahan paine ei ainakaan koko uuton ajan niissä rajoissa pysy. Eikö se sitten ole espressoa? No, aika harvat italiaanotkaan varmaan tosissaan väittäisivät, että vipukoneet eivät tuota espressoa.
Eihän näistä kai mitään kansainvälistä standardia ole, joten sikäli jokainen voi kutsua espressoksi lähes mitä tahansa. On sitä joskus tavattu ihmisiä, jotka valuttavat tippa-automaatilla espressoblendistä tummaa filtterikahvia ja kutsuvat sitä espressoksi, koska paketissa lukee niin.

Kuten usein on todettu, espresso on valmistumetodi ja/tai juoma. Ei paahto, eikä blendi.
Eikä missään määritelmässä kyllä sanota, että espresso tehdään pakottamalla vesi pienen pienen reiän läpi (vrt. paineistettu kahva), jolloin sen reiän yläpuolella oleva kahvijauhekin kastuu ja uuttuu.

Mä nyt taidan olla vähän puristi tässä asiassa ja sellaisena toki ehdottomasti hyväksyn vipukoneet espresso
keittimiksi, vaikka eihän sitä kahvia kyllä varsinaisesti
keitetäkään.
Vipukoneethan olivat ensimmäisiä espressokeittimiä (sellaisena kuin me espresson nykyisin tunnemme, höyrykoneet sikseen) ja ehkäpä osittain juuri siksi niin kiehtovia.