Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 437672 kertaa)

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #435 : Huhtikuu 09, 2015, 12:46:08 ip »

Kiitos vaan muistutuksesta. Olin yhteyksissä Louhenpajaan ja tilasin 51,5 mm tampperin. Hän sorvauttanee 2 kpl, jos vaikka vorstnix haluaisi samanlaisen.. Omani on nykyään 51 mm alutampperi, joka toimii okay, mutta on niin kylmä ja karski.

Å

Tähämpä koukkuun tartuin heti. Just olin itte laittanu Louhenpajalle meilii ja onneksi puh.nron kera, kun sieltäpäin jo soitti että nyt ois yks tilaus päällä, joten tehhäämpä samoin tein sullekki eiks joo? Kahvapuuksi valikoitui saarni ja tampin mitoiksi 51,5mm. Illalla speksataan vielä kahvan malli, customroks... Jee näin se homma etenee
Kirjattu

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 186
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #436 : Huhtikuu 09, 2015, 13:32:25 ip »

Onnea vaan uudelle pelille!

Se on vain Pavonin kanssa tottuminen siihen, että cremaa ei paljon tule. Oma käsitykseni on se, että uuttopaine ei vaan ole kovin korkea.


Olli

Kyllä siitä pitäisi kohtuulliset cremat saada ja uuttopaine riippuu kai kahvan painajasta. Kymmenkunta vuotta meillä käytettiin Professionalia. Minä sain creman aikaiseksi, vaimo ei.
Oli se hieman konstikas vehje saada aikaan tasaista laatua.
Oma havaintoni oli, että boilerin täytön jälkeen piti antaa ensin lämmetä termostaatin katkaisuun asti, sitten laskea "huonot höyryt" pois ja antaa jäähtyä. Sitten uudelleen lämmitys ja kahvi. Muuten eka kupillinen oli hirveä.
Kirjattu

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #437 : Huhtikuu 09, 2015, 13:48:37 ip »

jep, kutakuinkin näin mää kahvit teinkin, ja laskin vielä vähän vettä läpi portafiltterinkin jotta kupin sain lämpimäksi, sitten filtterin kuivaus ja pöönät sisuksiin, tamppaus (silla orggisjätteellä) ja uutto. Jauhatuksen säätö vielä vähä hakusessa... koitan lisätä kuvan lopputuotteesta...

tässä siis kuudes kuppi. Eilen 4 reenikuppia, tänää aamulla tein yhen ja nyt lounaalla toisen, kone oli vielä vähän lämmin...
Kirjattu

Jani73

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 172
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #438 : Huhtikuu 09, 2015, 20:36:10 ip »

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #439 : Huhtikuu 12, 2015, 16:35:02 ip »

Espresso myths:Magical crema

Ilman cremaan on vaikea tehdä hyvää espressoa. Toisaalta suurin määrä cremaa ei ole aina se parhaan makuinen espresso ja crema ei itsessään ole minkään sortin tae onnitumisesta oikein missään määrin.

Kuuma kuppi mistä nuo puhuivat videossa on kyllä varsin järkevä, koska muuten kuppi jäähdyttää espresson heti, kun taas kuuma kuppi pitää sitä pidempään lämpimänä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2015, 16:39:06 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #440 : Huhtikuu 17, 2015, 08:32:18 ap »

nonii, nyo parisen vkoa LaPavo ollut lämpimänä ja kokeiluja takana erilaisista jauhatuksista ja määristä muutamia... Eilen testasin kaverin vaa'alla oman silmämääräisen papu/pöönä määrän, ajattelin et laitetaan liki 16g eka oli 16,3 ja toinen 16,1, joten silmä on tarkka... nyt vaan jauhatuksen karkeuden kun saa kohilleen ja tampin Louhenpajalta niin eikähän tämä etene taas... Kaverin sähköWilfa jauhoi essokarkeudelle sellasta että jo kahvaa vääntämättä alkoi valua läpi, oli kyl aika olematon tamppauksin koska se orggis-lelu-tamppi enkä kylässä viittiny liian tiiviiksi tehä ettei tartte sitten alkaa siivoileen jokapaikkaa (tosin kotona hokasin et kääräsen pienen muovipussin siihen kahvan ja grouppon ympärille jos menny liiaan tiukkaan eikä mitään tuu läpi ja paineet jotenkin purettava, tämä hyvä konsti)... mut joo, siis, tällasta (kts.kuva alla) ihan vaan silmämääräisellä papumäärällä, uuttoaika sen ~25sekkaa ja papuna perushalpa Lidln Lavazza caffe espresso joka siis 100%arabicaa kuten kaikki tiedämme...

on tää ihan ok ja parempaa ku kahvilan mömmöt tääläpäi

sori ku kuva niin kauheen kokone, koitan pienentää jos osaan

E: nii ja toi lasi on nyt vaan ihan liian väärä, tiedetään, mutta ei kylässä ollu parempaakaan. Ja siis creman määrä mulle ainakin ihan riittävä. Kuten yllä puhettakin ollu että eihän se creman määrä maun tae ole niin jotenkin koitan siihen tuudittautua. Varmaan ne crema-kokeilutkin tässä vielä tulee... itse kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen tällähetkellä

E2: ja tuolla aiemmin sanoin että tytärkin laitteesta tykkää, ikää siis 9v, niin pari pv sitten tokaisi että saako hän tuon laitteen sitten kun minä olen vanha... pakkohan se oli luvata.. ja onse jo parikertaa kahvaakin kammennut kaverina, yhteinen harrastus näemmä  :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2015, 12:25:53 ip kirjoittanut workstinx »
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #441 : Huhtikuu 17, 2015, 14:42:16 ip »


E: nii ja toi lasi on nyt vaan ihan liian väärä, tiedetään, mutta ei kylässä ollu parempaakaan. Ja siis creman määrä mulle ainakin ihan riittävä. Kuten yllä puhettakin ollu että eihän se creman määrä maun tae ole niin jotenkin koitan siihen tuudittautua. Varmaan ne crema-kokeilutkin tässä vielä tulee... itse kyllä ihan tyytyväinen lopputulokseen tällähetkellä

Tuleeko se kahvi kokonaan cremana kuitenkin ulos vai valuuko jossain välissä mustana?

Papujen tuoreus on ehkä merkittäviä asia Creman määrään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #442 : Huhtikuu 17, 2015, 14:45:59 ip »

^ei kyllä europiccolalla onnistu pelkkää cremaa uuttamaan.

Mulla crema tulee aina vasta uuton lopussa, joskus enemmin ja joskus vähemmin papujen mukaan.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #443 : Huhtikuu 17, 2015, 14:47:48 ip »

^ei kyllä europiccolalla onnistu pelkkää cremaa uuttamaan.

Mulla crema tulee aina vasta uuton lopussa, joskus enemmin ja joskus vähemmin papujen mukaan.

Ok. Ei edes tuoreilla pavuilla? Ai! Se on se pakolinen "esiuutto" tietysti? Joo.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #444 : Huhtikuu 17, 2015, 23:45:49 ip »

Emmä mikää asiantuntija kyl oo mut näyttää et aika cremasena se sieltä tulee, just ku kupin uuttanu ni lasin pohjalla ihan vähän vaan kahvia, sitku hetken oottelee ni käy näin
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #445 : Huhtikuu 18, 2015, 00:09:17 ap »

Hyvältä näyttää. Ootko punninnut pavut ja saatu juoma?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

workstinx

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 36
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #446 : Huhtikuu 18, 2015, 10:19:14 ap »

Kiitos Toma

Silmämääräinen arvio n.16g papuja ja valmis juoma tulee kyl hetimmiten nautittua, ei punnittua, koska ei oo sitä vaakaa. Pitänee se hankkia et pääsee vähän hipisteleen tän hommelin kaa. Toisaalta tosiaan kuten aiemmin sanoin, olise silmämääräinen arvio riittävän lähellä (mulle), mut papuja vaihtaessa se varmaan muuttuu sekin...
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #447 : Huhtikuu 18, 2015, 10:41:15 ap »

Mulla on näitä vaakoja nyt kolme, yhteen olin kerran tyytyväinen ja kun sen sit tiputin kovaa (särki meni), ni tilasin varakappaleita.
On muuten tuossa vaihtunut dollarin merkki euroksi.
Suosittelen http://www.dx.com/p/digital-pocket-scale-2lb-1kg-1165?rt=1&p=2&m=3&r=2&k=1&t=1&s=15238&u=1165#.VTIKC5HjHqA
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 186
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #448 : Huhtikuu 18, 2015, 16:08:12 ip »

Minulla on samannäköiset 100g:n (0,01g näyttö) ja 500g:n (0,1 g) versioina. Ei valittamista.  Kun vaa'an saa kotiin kannettuna selvästi alle kympillä, se on mielestäni halpa. Matkaan menee tosin kuukauden varran.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #449 : Huhtikuu 18, 2015, 16:36:53 ip »

Minulla on samannäköiset 100g:n (0,01g näyttö) ja 500g:n (0,1 g) versioina. Ei valittamista.  Kun vaa'an saa kotiin kannettuna selvästi alle kympillä, se on mielestäni halpa.

Kannattaa investoida pieni lisähinta ja ottaa 200g (0,01g) ja 1000g (0,1g) -mallit. Etenkin 100g:n kanssa menee välillä hermot kun vähänkin suurempi astia tai tärähdys antaa overflow erroria.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..