Sain nyt minäkin oman Europiccolan. Vanha se on, mutta putsauksen ja kiilloituksen jälkeen komea. Paljon parempaa se antaa jo nyt ulos kuin vanha painekahvallinen AEG. Ei muutakuin harjoittelua. 
Saattaa olla kyllä että jälkiasennan painemittarin. Lämpötilan hallinta hiukan haastavahkoa kun mitään '''thermofuseja'' tai ''antivacuum'' kiluja ei ole. Olisiko jollakin hyvää vinkkiä kohti parempaa shottia?
Minusta painemittari on hienon näköinen lisuke, mutta melko turha kahvin onnistumisen kannalta.
Uuttolämpö on tosiaan se ratkaisevin parametri.
Itse toimin siten, että annan keittimen olla päällä aika pitkään, jopa tunnin. Keitin kuumenee aika lailla, mutta gruppo ei lämpeä tarpeeksi.
Kun peli on lämmennyt, jauhan ensin pavut. Sen jälkeen asetan grupon alle kulhon, johon alan liruttamaan gruposta vettä. Vauhtina on hyvin maltillinen tahti, tasainen pieni noro. Kun vesi ensimmäisen kerran "pirskahtaa" nokassa, on lämpö sopiva. Nyt sihti irti, kuivaus, purut sihtiin ja uutto.
Tämän jälkeen on mittarista hyötyä. Kahvia juodessa paine vähitellen laskee, kun lämmitys on uuttaessa katkaistu. Kun paine on laskenut tarpeeksi, voi kahvan irrottaa roiskuttamatta ja loppupaineella huuhdon sihdin siihen samaan kulhoon, ei jää niin paljon putsattavaa.
Tällaiseen proceduuriin olen päätynyt aika monen vuoden harjoittelun tuloksena.
Silloin, kun mulla oli tuollainen "pre-millenium" pari, kolme vuotta sitten, en vielä toiminut näin, joten en osaa sanoa, onko lämmityshuuhtelu siihen sopiva, mutta uskon olevan.
Tuosta tietysti voi kehittää omia variaatioita, mutta näin meillä.
Olli