Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433343 kertaa)

Cmmts

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #270 : Elokuu 01, 2013, 21:53:59 ip »

Voipi olla, että työnnän nyt nokkani asiaan, jota en ymmärrä... Aivan mielenkiinnosta kuitenkin kysyn, jos asiasta on käyty keskustelua kv-forumeilla.

Miten plektran asettaminen kahvikiekon päälle ja siten veden virtauksen esto plektran alle jäävän alueen kohdalta on millään tavalla parempi asia kuin kuopan syntyminen kahviin?
Kirjattu
NS Oscar + Vac + OPV / NS Grinta / Hario Mini / Aerobie Aeropress

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #271 : Elokuu 15, 2013, 11:47:46 ap »

Suihkusihdin asento ei vaikuta kuoppaan tai sen sijaintiin. Ainakaan minun havaintojeni mukaan.

Mitäpä jos sihkusihdin sisäpuolelta tukkisi sen kohdan mihin kuoppa tulee?

Sama havainto ja sama ajatus mielessä. Kuoppa tulee aina samaan kohtaan.
Ja vaikka kuinka hitaasti liruttaa yläasennossa, niin ei avita.

Millähän sitä sihtiä voisi tukkia parhaiten?

Niin, ja tuon plektran olen vaihtanut Thaimaalaiseen 1 baht kolikkoon.
Ja miksikö plektra, tai kolikko on parempi, kuin kuoppa? En osaa sanoa, onko parempi tai
huonompi, mutta silloin ei ole kuoppaa (kanavointia?)

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #272 : Syyskuu 18, 2013, 16:14:33 ip »

No heh!

Itse kun itselleen vastaa, niin saa mieleisiään vastauksia, mutta menköön.

Ripustelin Pavoniin uudet männän tiivisteet. Samalla hiukan rasvailin masiinaa. Tästä tietenkin seurasi paljon vikkelämmin liikkuva vipunen.

Nyt kun se lipesi aluksi liiankin nopsaan sen veden avautumiskohdan yli siellä yläpäässä siis. Ja kas, nyt ei tulekaan kuoppaa kakkuun.
Olen tätä nyt toistellut yli viikon ja huomannut, että se pihistäminen siellä yläasennossa antaa varmimmin tuon kuopan.
Nyt siis vivutetaan ensin hitaasti, ettei kakku hajoa ja sitten ylhäällä äkäisempi nosto...
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

beta

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #273 : Syyskuu 18, 2013, 19:24:47 ip »

No hyvä, täytyypä kokeilla tuota. Omassa pavonissa on sama  bugi.
Kirjattu

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #274 : Syyskuu 19, 2013, 00:33:19 ap »

Minulla on ollut tapana pitää kahva löyhässä nostaessani vipua ja tiukata se hetkeä ennen kun vesi syöksähtää männän alle. Näinkään ei kakku rikkoudu. Makuasia. Ja tapanani on myös jostain syystä toistaa itseäni  :-\ tässäkin ketjussa olen tainnut muutaman kerran tuon, niin hyvän tekniikan, kertoa.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #275 : Marraskuu 02, 2013, 01:34:00 ap »

Voi että tällaisten palstojen kanssa. Olin tehnyt melkein 10 vuotta tyytyväisenä EBL:llä latteja ja luullut saaneeni ihan juotavaa tavaraa aikaan. Laitteesta meni venttiili, joten vein huoltoon ja lueskelin täältä juttuja.

Olen nyt jonkun aikaa käynyt Fredan caffecentralenissa, ja saanut todella hyvää lattea (omasta mielestäni) sekä lopettanut Robertsin ja vastaavien pesuvesien juomisen.

Noh, sain oman koneen takaisin, huolto tehty. Jauhoin pavut, koneen pesu, ilmaus jne, punaiseen maitoon ja koneen ohjeita noudattaen maidonvaahdotus ja kahvit. Odotukset korkealla, tosin tietoisena nyttemmin oman koneen alkeellisuudesta, huijauksenomaisesta cremanlisääjästä ja myllyn playmobil-henkisyydestä.

Tulos: lattea maku, ei suklaisuutta, ei syvyyttä tai suutuntumaa, vaahdotus yrityksestä huolimatta jäi pintaan, kahvissa rasvainen maidon maku, ei puhettakaan mistään vaahtokuvioista. Olihan se nyt parempaa kuin monissa kahviloissa mutta helkkari. Ette olisi kertoneet niin olisin tyytyväisenä siemaillut yhdentekeviä maitokahveja. Nyt on olo kuin espoolaisella joku tajuaa kehuneensa Defenderin kuskille CRV:nsä maasto-ominaisuuksia. Facepalm. Vuosikymmen hukkaan. Noh, ennenkään ei ole luovutettu vaan todellisuus kohdataan ja huipulle pitää päästä. Tai ainakin pitää saada kunnon kahvia.

Sotasuunnitelma: investoinnit koneeseen ja myllyyn, osaamiseen eli kirjat, nettisivut, kurssi (?), ja Citymarketin pavut vaihtoon. Hiton hitto.
Kirjattu
Oscar | Grinta

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #276 : Marraskuu 02, 2013, 11:33:01 ap »

Monesti tieto lisää tuskaa, osanottoni :(
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

asillanp

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #277 : Marraskuu 05, 2013, 11:26:04 ap »

 Minulla on La Bavonen Professional kone  ja Varion kahvimylly
Ongelmana minulla on sateiden aikana alkanut grupperin vuoto välittömästi kun veden päästää filtteriin hitaasti tai nopeasti. Ei auta vaika jauhatusta muuttaa hienommaksi ja käyttää kovaa painetta filtterin täytössä. Gremaa ei juuri synny lainkaan ja se ei ole kestävää, vaan häviää nopeasti. Ehkä kolmannen kupin jälkeen vesi alkaa pysymään filtterissä pidenpään, mutta yleensä kahvia valmistetaan kerralla kaksi kupillista. Kesällä eka annos oli jo hyvä ja siitä eteenpäin jauhatusta muuttamalla karkeammaksi sai erinomaisia annoksia... Kone on aina hyvin lämmitetty ja päästetty kuumaa vettä lävitse ennen kahvin valmistusta sekä kone on puhdistettu säännöllisesti. Noin vuosi sitten vaihdettu sylinteri ja kaikki tiivisteet. Ionia kahvini on toiminut kesällä hienosti ja grema on ollut erittäin runsasta ja kestävää. Nyt Ionia käyttäytyy kuin Lidlin pavut, vaikka olisi juuri avattu paketti....
Mitäpä voisin kokeilla??
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #278 : Marraskuu 05, 2013, 12:06:58 ip »

Paras arvaukseni on, että jauheesi on liian karkeaa. Vieläpä aika paljon.
Vivun alaspainamisen vastus pitää olla melkoisen raskas, jotta uutto olisi kutakuinkin oikein.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #279 : Marraskuu 05, 2013, 13:03:58 ip »

Tai sitten kesällä paahto on ollut tuore ja nyt ei. Jos kyse on saman paahtoerän kahvista, niin varmasti on hankala nyt saada samanlaista kuin kesällä.

Tai sitten sekä että.
Kirjattu

asillanp

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #280 : Marraskuu 06, 2013, 13:18:20 ip »

Paahtoeristä ei ole tietoa. Myllyn säätöjä kun kiristi, alkoi tilanne korjaantua. Olisiko varion asetukset pettäneet, kun lapset on käyneet nappulita vääntelemässä..
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #281 : Marraskuu 06, 2013, 13:52:32 ip »

Paahtoeristä ei ole tietoa. Myllyn säätöjä kun kiristi, alkoi tilanne korjaantua. Olisiko varion asetukset pettäneet, kun lapset on käyneet nappulita vääntelemässä..

Jos näin on käynyt, niin ottahan se aikansa että terät lähentyvät toisiaan. Se papukama joka on terien välissä, sehän estää tehokkaasti kaiken teräliikkeen. Jos säätimiä veivaa raakana eestaas, on aika loogista ettei ihan sama tilanne tule löytymään ihan samasta kohtaa, ehkä enää koskaan...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #282 : Marraskuu 21, 2013, 17:49:31 ip »

Voi että tällaisten palstojen kanssa. Olin tehnyt melkein 10 vuotta tyytyväisenä EBL:llä latteja ja luullut saaneeni ihan juotavaa tavaraa aikaan. Laitteesta meni venttiili, joten vein huoltoon ja lueskelin täältä juttuja.

Olen nyt jonkun aikaa käynyt Fredan caffecentralenissa, ja saanut todella hyvää lattea (omasta mielestäni) sekä lopettanut Robertsin ja vastaavien pesuvesien juomisen.

Noh, sain oman koneen takaisin, huolto tehty. Jauhoin pavut, koneen pesu, ilmaus jne, punaiseen maitoon ja koneen ohjeita noudattaen maidonvaahdotus ja kahvit. Odotukset korkealla, tosin tietoisena nyttemmin oman koneen alkeellisuudesta, huijauksenomaisesta cremanlisääjästä ja myllyn playmobil-henkisyydestä.

Tulos: lattea maku, ei suklaisuutta, ei syvyyttä tai suutuntumaa, vaahdotus yrityksestä huolimatta jäi pintaan, kahvissa rasvainen maidon maku, ei puhettakaan mistään vaahtokuvioista. Olihan se nyt parempaa kuin monissa kahviloissa mutta helkkari. Ette olisi kertoneet niin olisin tyytyväisenä siemaillut yhdentekeviä maitokahveja. Nyt on olo kuin espoolaisella joku tajuaa kehuneensa Defenderin kuskille CRV:nsä maasto-ominaisuuksia. Facepalm. Vuosikymmen hukkaan. Noh, ennenkään ei ole luovutettu vaan todellisuus kohdataan ja huipulle pitää päästä. Tai ainakin pitää saada kunnon kahvia.

Sotasuunnitelma: investoinnit koneeseen ja myllyyn, osaamiseen eli kirjat, nettisivut, kurssi (?), ja Citymarketin pavut vaihtoon. Hiton hitto.

Vähän updatea:

Nyt on tilattu NS Oscar ja Grinta sekä nakukahva. Vanhalla on saatu aikaan mikrovaahtoa ja räpellyksen näköinen kuvio cappuccinon pintaan. KC:stä hankittu tuore pussi Monterivan papuja. Eiköhän sillä kombolla kahvi parane jonkin verran.

Grinta ei ehkä ole maailman paras mylly, mutta parempaa on luvassa kuin edellisellä. Jos joku haluaa edullisesti Berghällin liikkeessä juuri huolletun Eurobar de Luxen, niin viestiä vaan. Toimii moitteetta vaikka painekahva onkin. Uhkana on että vien mökille.
Kirjattu
Oscar | Grinta

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #283 : Joulukuu 13, 2013, 08:39:58 ap »

Jaahas... taitaa kohta alkaa tässä huushollissa viulinsoiton opettelu  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #284 : Joulukuu 13, 2013, 15:57:39 ip »

Laitappa migu2 kuvia, kun saat opettelun alulle. Tori.fistako ostit? Sieltä poistu yksi Pavoni listoilta...
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini