Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433143 kertaa)

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #210 : Tammikuu 17, 2012, 21:40:06 ip »

Oletko tarkistanut jostain?
Minä kattelin tuossa kierretaulukoita ja tuon 1" putkikierteen (R/G) mitta olisi:33,25 mm halkaisija ja nousu 11 kierrettä tuumalla (2,3mm),

Kokeilin stradivarin korkkia ensin milliseen ja sitten tuumaiseen mutterin kierteeseen. Milliseen se ei uponnut kuin kierroksen ja tuumaiseen meni vaikeuksitta pohjaan asti. Ja siinä kierteessä oli sama välys kun vesisäiliössä on kylmänä. En tiedä käytetäänkö putkari puolella jotain erityistä tiheyttä, mutta kyseessä oli se harva kierre jolla kuula venttiilit ja patteritermostaatit on kiinni. En ole katsonut onko Hummerin tuumaiset mutterit eri tiheydellä.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #211 : Tammikuu 19, 2012, 12:10:59 ip »

Kokeilin stradivarin korkkia ensin milliseen ja sitten tuumaiseen mutterin kierteeseen. Milliseen se ei uponnut kuin kierroksen ja tuumaiseen meni vaikeuksitta pohjaan asti. Ja siinä kierteessä oli sama välys kun vesisäiliössä on kylmänä. En tiedä käytetäänkö putkari puolella jotain erityistä tiheyttä, mutta kyseessä oli se harva kierre jolla kuula venttiilit ja patteritermostaatit on kiinni. En ole katsonut onko Hummerin tuumaiset mutterit eri tiheydellä.

Mä piipahdan kohta paikallisessa ruuvimutteriputiikissa, sieltä kyllä saataneen tarkka selvyys asiaan.
Kirjattu

wanico

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 150
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #212 : Tammikuu 19, 2012, 22:51:14 ip »

Mä piipahdan kohta paikallisessa ruuvimutteriputiikissa, sieltä kyllä saataneen tarkka selvyys asiaan.
Löytyikö selvyys?

Asiasta toiseen, kuka tietää mikä kierre on ecm-giotton vaahdoitusnupissa? Minusta se ei ole ainakaan milli mitoituksen mukainen...
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #213 : Tammikuu 20, 2012, 11:24:22 ap »

Löytyikö selvyys?


Tuomio oli, jotta M32x2. Kuulemma koko jonka saatavuus valmiina pulttina tai minään muutakaan valmiina on kutakuinkin täysin nolla. Erittäin vaikea löytää. Pitäisi melkein sorvauttaa.
Piipahdin tavan rautakaupassakin ja sovitin tuota nuppia R1" putkikierteeseen ja kyllähän se siihen tuntui suht hyvin sopivan, mutta R1" ulkokierre on selvästi reilusti paksumpi ja nousu on eri.
Kirjattu

masamainio

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #214 : Tammikuu 25, 2012, 10:38:46 ap »

terve,

ei ihan tähän liity. Olis omaan professionaaliin aika tehdä tiivisteiden vaihto kun edellisestä vaihdosta on 1,5v. aikaa ja kovaa painettaessa kahvasta rungon tiivisteestä pihisee vesihöyryä. Olen aikaisemmin turvautunut ammattilaisiin, mutta nyt haluaisin koittaa itse. Onko Tampereen seudulla ketään, jota kiinnostaisi pieni iltapuhde meikäläisen pavonin parissa. Haluaisin ensimmäisellä kerralla nähdä käytännössä miten tulisi toimia. Foorumiltahan löytyy hyvät ohjeet siihen kyllä.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #215 : Tammikuu 25, 2012, 11:20:37 ap »

terve,

ei ihan tähän liity. Olis omaan professionaaliin aika tehdä tiivisteiden vaihto kun edellisestä vaihdosta on 1,5v. aikaa ja kovaa painettaessa kahvasta rungon tiivisteestä pihisee vesihöyryä. Olen aikaisemmin turvautunut ammattilaisiin, mutta nyt haluaisin koittaa itse. Onko Tampereen seudulla ketään, jota kiinnostaisi pieni iltapuhde meikäläisen pavonin parissa. Haluaisin ensimmäisellä kerralla nähdä käytännössä miten tulisi toimia. Foorumiltahan löytyy hyvät ohjeet siihen kyllä.


Vaikka ei ketään löytyisikään, niin anna palaa vaan. Homma on oikeasti helppoa kuin heinän teko, mikäli vain jonkinlainen työkalu kädessä pysyy. Vaikeinta on höyrypillin venttiilin tiivisteen vaihto ja erikoisimman työkalun tarvitsee sen männänvarren tiivisteen kanssa, kun pitää olla sokkapihdit. Mutta kun no sokkapihdit on ja ottaa sen höyryventtiilin nupin irrottamisen rauhallisesti, niin hommassa ei ole mitään vaikeaa.
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Europiccola & kalkinpoisto
« Vastaus #216 : Tammikuu 25, 2012, 17:02:02 ip »

Tulipa mieleeni kun zuumailin boilerin sisään: veteen irtoaa pientä harmaata hilettä, olisikohan aihetta kalkinpoistoon? Paikkakunnallani on keskikovaa vettä, joten kaipa Europiccola kaipaa kalkinpoistoa siinä missä muutkin keittimet. Mieleeni on vaan jäänyt, kun masiinaa aikoinaan hankin, myyjän/huoltomiesten ohje olla pistämättä mitään kemikaaleja boileriin. Millainen teidän puhdistusrutiininne on tän koneen boilerin suhteen? Miten kalkinpoiston tarve ilmenee, ja miten se tarkalleen ottaen tehdään? Ilmeisesti sitruunahappo olisi suositeltavin aine, mutta mikä sekoitussuhde, kauanko annetaan vaikuttaa, miten huudellaan, pitääkö kone olla lämmin, jne? Kiitokset taas...
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Europiccola & kalkinpoisto
« Vastaus #217 : Tammikuu 26, 2012, 09:53:17 ap »

Ilmeisesti sitruunahappo olisi suositeltavin aine, mutta mikä sekoitussuhde, kauanko annetaan vaikuttaa, miten huudellaan, pitääkö kone olla lämmin, jne? Kiitokset taas...

Se on ainakin kaikkein helpoin peli, mitä kalkinpoistoon tulee.

Sekoita sitruunahappojauhetta veteen. Sanovat, että 10 - 15 % olisi sopiva määrä. Itse en ole kovasti tuota vahvuutta mitannut, muutama ruokalusikallinen litraan (40g). Tämä sitten boileriin ja lämpö päälle, ei tarvita kauhean kovaa lämpöä. Jos kalkkia ei ole paljon (näkee kurkkaamalla korkin reiästä), riittää pari - kolme tuntia. Sitten vihertynyt liuos onkin helppo kaataa suoraan boilerista ulos. Itse en ole ajanut happoliuosta gruppoon ollenkaan. Se tuloputki kun on aika vähän veden kanssa tekemisissä yläosaltaan...

Pari huuhtelua puhtaalla vedellä ja homma on valmis.
Sitruunahappo on niin mieto liuos, että siinä ei oikeastaan pysty munimaan millään ja huuhtelu on tosi helppoa, kun koneen voi kääntää ympäri ja tyhjätä korkin kautta.

Ainoa ero entiseen on useimmiten se, että lämmityksen ääni hiukan muuttuu, ehkä tasaisemmaksi.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #218 : Tammikuu 27, 2012, 11:35:35 ap »

Masamainiolle ja muillekin tiedoksi: Pavonin tiivisteiden vaihdosta on viittä vaille valmis pdf-ohje. Tekstit ja kuvat on Temen, taitto minun. Pannaan jakoon lähipäivinä.
Kirjattu

kahvilaivan kapteeni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 176
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #219 : Tammikuu 27, 2012, 22:51:38 ip »

Hieno juttu tuo tiivisteiden vaihto-opas, kiitokset. Itse sain kalkit juuri tehokkaasti poistettua. Boilerin pohjakin on nyt tosi kirkas. Päädyin sittenkin käyttämään etikkaa, kun oli sopivasti kaapissa. Pistin sitä muutaman desin ja loput vettä. Annoin ehkä vaikuttaa turhan kauan, kun sain aikaan sellaisen kemiallisen reaktion, että boileriin tuli sinänsä tyylikäs punainen rantu... Ai niin, ja lämmitysääni muuttui tosiaan vaimeammaksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2012, 10:36:00 ap kirjoittanut kahvilaivan kapteeni »
Kirjattu
La Pavoni Europiccola & Eureka Mignon

matti

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #220 : Huhtikuu 16, 2012, 14:57:48 ip »

Olen tässä harkinnut tuon Gaggian vaihtoa uudempaan ja vipukeitin pyörii mielessä.

Periaatteessa haluaisin Elektran, mutta ne ovat ehkä naksun turhan prameita. Siispä hankinnassa olis mitä todennäköisimmin La Pavonin Professional deluxe (sais caffe italiasta 450£). Vai onko tuo painemittari kuinka tartta tuossa?

Samoin kysyisin että mimmoista myllyä suosittelisitten tuolle pariksi? Vanhalla perstuntemuksella olisin parittamassa tuota Rockyn kans.
Kirjattu
-Matti-

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #221 : Huhtikuu 16, 2012, 17:16:16 ip »

Rocky pelaa varmasti. Kapistus ei ole kovin kranttu jauhatukselle, kun uuttopaine on kuitenkin melko pieni.
Antaa roimasti paremman kahvin, kun moni muu pömpeli (3 vuoden harjoittelun jälkeen).

Ainoa miinus on se, että jos kahvitettavia on monta, niin joutuu tekemään temppuja (aika vaikeita).

Hyvä peli, "ikinä" en luovu.

Ja se mittari nyt on melko tarpeeton, paitsi ilmoittaa mukavasti, milloin voi tehdä puhdistushuuhtelun ja irrottaa kahvan... Itse kahvin kannalta se on tarpeeton.... mutta hauska.

Olli
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #222 : Huhtikuu 16, 2012, 17:42:24 ip »

Jos jostain syystä haluaa säätää pressostaattia, niin mittari on tarpeen. Paineen voi kyllä mitata vaahdotuspillin nokasta erillisellä mittarilla ja letkunpätkällä. Ja voihan tuon mittarin hankkia myöhemminkin, jos alkaa sitä kaivata.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #223 : Huhtikuu 17, 2012, 08:10:39 ap »

Matille suosittelisin suoraan espressomyllyä, jos ajatus sijoittaa hyvään vipuun.
Ei sillä, että itsellä on samaisesta putiikista tilattu Elekta Mcal, ja prameus on tuonut uutta silvian jälkeiseen elämääni.
Myllyksi hankin Mazzer Mini E B:n, mielestäni riittää tuon rinnalle, vaikka jossain vaiheessa päivitys saattaa olla ajatuksena.
Nätti pari, meni kotonakin läpi muijalle.

Vaikka Rokilla irtoaakin muutakin kuin espressojauhatusta, niin se kyllä tekee sitä kuitenkin paakuttamalla, siitähän nyt ei pääse eroon.
Kyllä MM Mini E:kin paakuttaa, mutta paljolti vähemmän, ja onpahan hiljainen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

ramo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #224 : Huhtikuu 17, 2012, 08:28:26 ap »

Rocky pelaa varmasti. Kapistus ei ole kovin kranttu jauhatukselle, kun uuttopaine on kuitenkin melko pieni.


Vaikkei minulla ei olekaan vielä kolmen vuoden pavoni-kokemusta, täytyy nyt olla aika lailla eri mieltä. Oman kokemukseni mukaan, ja pavusta tietenkin riippuen, kapistus on melkoisen ranttu jauhatuksen suhteen. Tosin jotkut (harvat) pavut tuntuvat sietävän suuremman jauhatusskaalan, suurin osa ei. Ja kyllähän sitä uuttopainettakin ainakin minulla yleensä syntyy, jos se internetissä esiintyvä 15 kg -> 9 bar pitää paikkansa. En ole jaksanut tehdä tarkistuslaskentaa.

Ja tässäkohden en ota ollenkaan kantaa Rockyä vastaan, vaan uskon sen olevan kelpo mylly myös Pavonin kaveriksi.
Kirjattu