Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433135 kertaa)

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #90 : Maaliskuu 07, 2010, 16:31:04 ip »

Kiitos, avasin masiinan Temen hyvien ohjeiden avulla. Tiiviste oli kohtuullisen pehmeä, mutta mäntä oli ylemmän männänrenkaan yläpuolelta aivan palasina, myös männänrenkaiden välisestä kannaksesta pala pois :( Laite on vuodelta 1997, joten eipä mikään ihme, että haurastunut - mäntä lienee alkuperäinen. Materiaali jotain muovin tapaista? Onko noita mäntiä siis muovisia ja metallisia?

Mäntä on kierteellä kiinni männänvarressa, pelkän männänkin saanee varaosana? Onko havaintoja mistä ja mihin hintaan? Samalla voisi tilata koko tiivistesetin, kun tuo nyt tuossa auki on, eiköhän sen kasattuakin saa...

-----

edit:

Tilasin messinkisen männän ja täydellisen tiivistesetin toisessa ketjussa mainitusta http://www.espressoservices.co.uk/la_pavoni_spare_parts_3.html liikkeestä. Hintaa kertyi n. 56 € postikuluineen. Sittenpähän tulee uusittua muutkin tiivisteet.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2010, 18:31:18 ip kirjoittanut kaffemi »
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #91 : Maaliskuu 07, 2010, 20:34:02 ip »

Minun "uusi" keittimeni tarvitsee samanlaisen huollon ennenpitkää.
Nyt kun tietoa näyttää olevan, niin kysynkin, että onko mäntä, (kuten näyttäisi) sama uudessa ja vanhassa mallissa?
Entäs saako metallimännällä parempaa lämpöbalanssia, vaiko vain kestävämmän rakenteen?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #92 : Maaliskuu 07, 2010, 21:00:33 ip »

Näin ymmärtäisin. Wanhoissa mäntä oli messinkinen, sitten siirryttiin muoviseen. Tarkkaa vuotta en tiedä. En tiedä onko tuosta mitään isompaa iloa, en olisi vain materiaalin vuoksi vaihtanut, mutta kun pakko oli, niin saman tien vähän stydimpi. Eikä tuossa liikkeessä edes muovista ollut tarjolla.

Mäntien kohdalla ei näyttäisi olevan samanlaista kokoeroa kuin filtterin koossa, jos oikein olen ymmärtänyt.
Kirjattu

Caffe corretto

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #93 : Maaliskuu 08, 2010, 10:36:54 ap »

Onko noita mäntiä siis muovisia ja metallisia? Mäntä on kierteellä kiinni männänvarressa, pelkän männänkin saanee varaosana? Onko havaintoja mistä ja mihin hintaan?

On (ollut). Saa. Pasmarose.de ja 25 euroa + rahti.

http://www.pasmarose.de/catalog/product_info.php/products_id/1355?osCsid=a992fa5be2b1b6a56dc04c89200b0d3f
Kirjattu

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #94 : Maaliskuu 08, 2010, 13:00:58 ip »

On (ollut). Saa. Pasmarose.de ja 25 euroa + rahti.

http://www.pasmarose.de/catalog/product_info.php/products_id/1355?osCsid=a992fa5be2b1b6a56dc04c89200b0d3f

Kiitos, ehdin jo tilata briteistä, kuten yllä mainitisin. Hinta suunnilleen sama, samalla tilasin täydellisen tiivistesetin. Tämä olisi ollut ehkä hitusen halvempi, toisaalta tuolta toisesta tiivistesetissä tulee pussi puhdistusainetta sekä asianmukaista rasvaa männän + uusien tiivisteiden paikalleen punnertamiseen ja voiteluun.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #95 : Maaliskuu 08, 2010, 15:44:03 ip »

Nyt vähän jokin mättää.

Olen joutunut putkirempan takia viemään Silvian evakkoon ja olen pitkälti Europiccolan varassa (+ Pavoni ECN).
Pari ensimmäistä kokeilua onnistui kohtuu hyvin (tai sitten uutuudenviehätys oli mausteena). Jauhatuksena käytin samaa karkeutta, kun Silviaan (blendikin oli samaa).
Nyt kun olen jatkanut harjoittelua, niin oppimiskäyrä alkoikin mennä alamäkeen. Ensin otti suuhun pieni hapokkuus, tai jokin määrittelemätön lisämaku, body heikko....
Nyt olen lopulta löytänyt oikean termin: Kahvi muistuttaa ilkeästi mutterituotosta... Jauhoin karkeammaksi, jolloin vipu luonnolliseti tulee helpommin alas, mutta mutterimaisuus korostuu ehkä entisestään?
Onkohan nyt niin, että masiina on heti lähdössä jo liian kuuma? En millään ilveellä saa Silvian tuotokseen verrattavaa kuppia aikaan. Jälkimaku on metallinen... Pystyykö / kannattaako pressostaattia säätää?
Help!

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #96 : Maaliskuu 08, 2010, 20:41:00 ip »

Jauhoin karkeammaksi, jolloin vipu luonnolliseti tulee helpommin alas

Eikös tämä tipauta samalla uutopainetta (mikäli oletetaan että väännät vipua sen saman 25 sekunttia)?

Esim. täällä mainitaan noin 40lb:n voima joka vaaditaan 9 bar tuottamiseen pavonilla. Eli kokeile vaa'an päällä miten tiukalta kampeamisen pitää tuntua jotta vaaka näyttää noin 18 kiloa (?)
Kirjattu

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #97 : Maaliskuu 08, 2010, 22:42:57 ip »

Pystyykö / kannattaako pressostaattia säätää?

Olikos sinulla painemittaria siinä? Minä ostin putkiliikkeestä sellaisen ja säädin boilerin paineet tuonne 0,7-0,8 bar paikkeille. Se on tuntunut sopivalta lämmöltä ainakin minun pavuilleni, kun annan termostaatin naksahtaa ja lasken vain kupinlämmitysvedet kahvan läpi. Niin ja tietysti suhautan vähän tuolta höyrypillistä, mutta muuten aloitan uuton sen enempää viivyttelemättä. Tähän menee n. 5min. Minulla siis muovimäntä. Tuo paine riittää vielä maidon vaahdotukseenkin. Kun paineet menee tuonne 1,4bar, niin vesi tulee kohisten kiehuvana suihkusihdistä läpi ja sitten tulos on ehkä sinne päin kuin mutterillakin. Minulla pressosttaatin säätömutteri oli sellainen muovinen ja liimattu tehdassäätöihin. Rikoin se ja laitoin tilalle piippurassia. Hyvin toimii. Vanhemmissa malleissa taitaa olla fiksummin vain säätöruuvi.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #98 : Maaliskuu 09, 2010, 00:08:33 ap »

Ei oo painemittaria, ei

Olisi mukavaa, kun  voisi pelleillä Silvian kanssa ja simuloida tuota makua. Nyt ei oikein onnistu, mieluummin laittaa sillä kunnon kahvin, kun kohtaamme.
Nyt on tilanne hankala, kun myllykin on matkan päässä. Jauhatuksesta tuskin on kyse, sillä maku pitää pintansa, vaikka olen muuttanut jauhatuksen "tosi kovasta vivusta löysähköön".
Varmaankin on siis kyse lämmöstä ja mieluiten liian kuumasta, koskapa tuotos muistuttaa mutteria? Olen myös vähentänyt kahviannosta ja se vaikuttaa jonkin verran parantavasti, mutta ei paljon.
Jos ei olisi vertailukohtaa, niin  ehkä tämä menisi toleransseihin? Mutta silti luulen, että jossakin on nyt "viisasten kivi". Kunhan älyän sen, niin varmaan lähtee Lyyti kirjoittamaan.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #99 : Maaliskuu 10, 2010, 09:07:58 ap »

Kyllähän maali alkaa lähestyä.

Heti tulee kuppiin bodya, kun en huuhtele gruppoa ollenkaan ennen uuttoa. Jos valmistan vielä toisen kahvin, on kone pidettävä väliajalla sammutettuna ja pantava tiskirätti grupon kaulalle.
Uuton jälkeen gruppo lienee sadan asteen vaiheilla, ainakin hyvin lähellä, pieni kun on.

Nyt kun keksisin jonkin tavan mitata tuota boilerin painetta... Voisikohan siinä hyödyntää lämpömittaria jotenkin?

Onkohan mitään arvoja tuolle paine / lämpö suhteelle? auttaisikohan vain ruveta kokeilemaan-erehtymään?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #100 : Maaliskuu 10, 2010, 09:22:23 ap »

Nyt kun keksisin jonkin tavan mitata tuota boilerin painetta... Voisikohan siinä hyödyntää lämpömittaria jotenkin?
Onkohan mitään arvoja tuolle paine / lämpö suhteelle? auttaisikohan vain ruveta kokeilemaan-erehtymään?

Termodynamiikan peruslakeja on, että tilavuuden, paineen ja lämmön suhde on "tasapainossa". Ja kun boileri on suljettu (vipu ei ylhäällä), niin tilavuus on vakio. Tällöin paineesta voi päätellä lämmön ja päinvastoin - siksi myös pumppukoneiden boileria voidaan ohjata presso- tai termostaatilla, kumpi vaan paremmin tilanteeseen sopii.


Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #101 : Maaliskuu 10, 2010, 10:51:26 ap »

Olikos sinulla painemittaria siinä? Minä ostin putkiliikkeestä sellaisen ja säädin boilerin paineet tuonne 0,7-0,8 bar paikkeille. Se on tuntunut sopivalta lämmöltä ainakin minun pavuilleni, kun annan termostaatin naksahtaa ja lasken vain kupinlämmitysvedet kahvan läpi. Niin ja tietysti suhautan vähän tuolta höyrypillistä, mutta muuten aloitan uuton sen enempää viivyttelemättä. Tähän menee n. 5min. Minulla siis muovimäntä. Tuo paine riittää vielä maidon vaahdotukseenkin. Kun paineet menee tuonne 1,4bar, niin vesi tulee kohisten kiehuvana suihkusihdistä läpi ja sitten tulos on ehkä sinne päin kuin mutterillakin. Minulla pressosttaatin säätömutteri oli sellainen muovinen ja liimattu tehdassäätöihin. Rikoin se ja laitoin tilalle piippurassia. Hyvin toimii. Vanhemmissa malleissa taitaa olla fiksummin vain säätöruuvi.


Voipi olla, että tarvii painemittari hankkia, jotta saan tolkun tuohon. Mihinkäs kierteeseen sen olisi hyvä sopia, siihenkö mittalasin yläjengaan, vaiko sovite ylätulppaan??

Otin pohjan irti ja siellähän se säädin oli maalilla liimattu kiinni. Liuotin hiukan asetonilla ja kiersin vähän (1/4 kierrosta) kiinnipäin (kohti putkea/kalvo-osaa).
Onko arvausta suunnasta ja määrästä...? Voisi olla, että paine "tulee vastaan" nopeammin "kiinnipäin" kiertäessä?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #102 : Maaliskuu 10, 2010, 15:56:52 ip »

Sinne mittalasin päähän. siinä olevan tulpan tilalle. Siinä oli jokin tiuha jenga. muistaakseni m11 millin nousulla, mut en ole varma. tarkista ennenkuin ostat sovitetta/mittaria. pavonin oma mittarikaan ei taida olla kovin kallis, mutta niin nolon pieni vaan  ;) ostin putkiliikkeestä sellaisen hieman miehekkäämmän kokoisen ja siihen askartelin sellasen haaran sivulle, johon mittari tuli. en muista kumpaan suuntaan paineet nousee/laskee, mutta sen huomaa kyllä pian. siinä on aika säserä säätö.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #103 : Maaliskuu 10, 2010, 16:09:32 ip »

Voipi olla, että tarvii painemittari hankkia, jotta saan tolkun tuohon. Mihinkäs kierteeseen sen olisi hyvä sopia, siihenkö mittalasin yläjengaan, vaiko sovite ylätulppaan??

Jos en nyt väärin muista, niin muistelisin nähneeni jossain miten vipukoneeseen oli liitetty sopivalla sovittemella höyryputken päähän mittari tätä säätöä varten.

Pavonia varten löytyy muuten kosolti tietoa täältä, mm. kytkentäkaaviota ja muita oppaita. Yhdensorttisesta pressostaatista löytyy myös kuvaa.

Se kumpaan suuntaan tuota pitää kääntää riippunee (pressostaatin) toteutuksesta. Itselläni kiertämällä myötäpäivään, eli "kiinni", nousee boilerin paine. Olen ajatellut tämän johtuvan siitä että, tällöin boileriin tarvitaan isompi paine kumoamaan kovemmin vastaan puristavan jousen voima tms.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #104 : Maaliskuu 10, 2010, 16:39:41 ip »

Juu. Kiitti linkeistä. Oli hyvät sivut tosiaan.
Tuon kuvan olikin jo imuroinut ja painesäädin on juuri tuollainen. Nyt löysäsin vähän ja jätin siihen. Tällä haavaa ei voi enempää, kun IR-mittari ei toimi lämpöön, eikä painemittariakaan ole heti käsillä (paitsi sukelluspaineilmalle 300 kp).
Tuli minullekin hetikohta mieleen Bilteman mittari, joka kytketään letkunpätkällä höyrytysputkeen. Hana auki ja siinähän se paine pitäisi näkyä?

Nyt olen keitellyt siten, että oikein visusti varon grupon liiallista lämmittelyä. Hiukan saa näköjään lämmittää, mutta ei mitään kunnon huuhtelua. Yhden shotin jälkeen se on jo liian kuuma, heti saadaan "mutterit" kuppiin.
Kyllä se tästä lähtee.

Ihmettelempä vain sitä, että jos joku on tällaisen hankkinut ensimmäiseksi keittimeksi... Siinä saattaa jäädä hyvä espresso saamatta ikinä ? Onneksi on pari keitintä "alla". Osaa sitten pyrkiä johonkin suuntaan.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso