Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: All about Pavoni - kaikki pavonista  (Luettu 433159 kertaa)

jstenroos

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #75 : Joulukuu 06, 2009, 15:01:33 ip »

Jos Pavonissa olisi alipaineventtiili (vacuum breaker, anti-vacuum valve), niin silloin sihinä koneen lämmetessä kuuluisi asiaan. Mutta en kyllä mistään löytänyt tietoa että olisi.


Tervehdys,

Pavonin sivustoilla olevissa räjäytyskuvissa on 2 versiota venttiilistä, joista toinen on anti-vacuum. Lieneekö tuo sitten niin että uudemmissa versiossa tuollainen löytyy, ainakin minun pari kuukautta vanha Professional päästelee höyryjä lämmitysvaiheessa.

http://www.lapavoni.it/esploso.asp?iditem=22&lang=en

-Jouni

Kirjattu

Franssales

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #76 : Tammikuu 03, 2010, 21:36:13 ip »

Löytyykö Europiccolalle käyttöohjeita suomeksi? Englanniksi näkyy löytyvän muutama käyttäjien omista kokemuksistaan tekemä versio.

Olisi mukavinta, jos voisi istuutua valmiiseen pöytään, mutta ellei käännöstä ole, teen sellaisen lähiaikoina itse. Ehdotukais parhaista ohjeista otetaan siis vastaan.
Kirjattu

acer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #77 : Helmikuu 01, 2010, 13:58:33 ip »

Moi,

Ostin Pavoni Puccino Lusso -keittimen muutama päivä sitten, ja kysyisin seuraavaa:

Painemittari pysyy nollassa vaikka keitin lämpeää, ja nousee n. keltaisen aluen puoliväliin kun kahvia alkaa tulla, mutta ei nouse tästä enää ylöspäin. Tämä ei käsittääkseni ole aivan normaalia, joten osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuu? Keittimen on annettu lämmetä tarpeeksi kauan.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #78 : Helmikuu 01, 2010, 16:56:01 ip »

Moi,

Ostin Pavoni Puccino Lusso -keittimen muutama päivä sitten, ja kysyisin seuraavaa:

Painemittari pysyy nollassa vaikka keitin lämpeää, ja nousee n. keltaisen aluen puoliväliin kun kahvia alkaa tulla, mutta ei nouse tästä enää ylöspäin. Tämä ei käsittääkseni ole aivan normaalia, joten osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuu? Keittimen on annettu lämmetä tarpeeksi kauan.
Yksinkertaisin selitys on liian karkea jauhatus/pieni annostelu ja siitä seuraava aliuuttuminen. Kuinka nopeasti kahvi valuu, paljonko sitä valuu, minkä väristä kahvi on ja miltä se maistuu?

Ongelman ratkaisemiseksi voit joko jauhaa hienommaksi tai annostella enemmän kahvia.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #79 : Helmikuu 01, 2010, 17:24:30 ip »

Painemittari pysyy nollassa vaikka keitin lämpeää, ja nousee n. keltaisen aluen puoliväliin kun kahvia alkaa tulla, mutta ei nouse tästä enää ylöspäin. Tämä ei käsittääkseni ole aivan normaalia, joten osaisiko joku sanoa mistä tämä johtuu? Keittimen on annettu lämmetä tarpeeksi kauan.

Puccinon painemittari mittaa pumpun painetta. Eli kun pumppu ei ole päällä, niin paineen pitäisikin olla nolla. Pumpun käydessä paine riippuu koneen ylipaineventtiilistä ja kahvikakusta. Jos kahvikakku ei ole tiivis, niin painetta ei synny riittävästi, koska kakku ei vastusta veden virtausta.

Onko sinulla myllyä? Valmiista puruista ei synny riittävän tiivistä kakkua, jotta paine nousisi 9 baarin lukemiin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

acer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #80 : Helmikuu 01, 2010, 17:54:04 ip »

Puccinon painemittari mittaa pumpun painetta. Eli kun pumppu ei ole päällä, niin paineen pitäisikin olla nolla. Pumpun käydessä paine riippuu koneen ylipaineventtiilistä ja kahvikakusta. Jos kahvikakku ei ole tiivis, niin painetta ei synny riittävästi, koska kakku ei vastusta veden virtausta.

Onko sinulla myllyä? Valmiista puruista ei synny riittävän tiivistä kakkua, jotta paine nousisi 9 baarin lukemiin.


Tämä selvensi asiaa, kiitän. Mylly löytyy jostain kaapin perältä, täytyypä etsiä ja ruveta jauhamaan.
Kirjattu

pete

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #81 : Helmikuu 19, 2010, 15:05:30 ip »

moi....hommasin ton la pavoni europiccola PL koneen
mutta nyt tarttis tampperin...olisko kenelläkään myydä
tai sit mika se halkaisijan mitta on jos sen sorvauttais.???

Kirjattu

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #82 : Helmikuu 19, 2010, 15:59:08 ip »

moi....hommasin ton la pavoni europiccola PL koneen
mutta nyt tarttis tampperin...olisko kenelläkään myydä
tai sit mika se halkaisijan mitta on jos sen sorvauttais.???

Noissa Europiccoloissakin se halkaisija vaihtelee. Mites, jos itse mittaisit filtterin halkaisijan?
Kirjattu

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #83 : Helmikuu 19, 2010, 16:23:51 ip »

Ennen vuotta 2000 valmistetut 49 mm ja sen jälkeen 51 mm.

Cremasta löytyy sekä teräksisenä kumpaakin kokoa että kevyempänä silikonivartisena (espresso gear)  pienempää kokoa. Onko tuo espressogear liian kevyt, kokemuksia?
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #84 : Helmikuu 19, 2010, 17:49:58 ip »

Ennen vuotta 2000 valmistetut 49 mm ja sen jälkeen 51 mm.

Onko tuo espressogear liian kevyt, kokemuksia?

On, ostin tuon kun oli puolet teräksistä halvempi, mutta tamppaamisesta ei oikein tahtonut tulla mitään. Sitten ostin terästampperin ja tamppaaminen helpottui välittömästi. Minulla ei siis ole Pavonia, mutta kone jossa on filtteri 51 mm halkaisijalla.
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #85 : Maaliskuu 04, 2010, 15:21:51 ip »

Nonni.
Nyt on Europiccola saatu ja hyvältä näyttää. Siis ERITTÄIN hyvältä.
Heti kotiin saavuttuamme päätin yrittää. Ja hyvähän se yritys olikin. Rohkeasti aloitin sinkkusihdillä, jota varmaankaan ei isommin kande tässäkään käyttää..

Jauhatuksen karkeus oli sama, kuin mitä käytän Silviassa ja tuntuu olevan sopiva myös Piccolaan.
Kuppiin tuli mukaan jonkin verran happamuutta, jota Silviassa ei tule (PID 103). Olen lukenut, että annatte masiinan lämmetä vartin ajan? Minäkin siis tein niin, päästin hiukan vettä ensin läpi, syystä, jota en osaa kertoa...
Olisiko kertoa oikopolkua siihen, miten pääsisin nopeimmin sopivaan uuttolämpöön?

Mukana tulleella muovitampperilla ei luonnollisestikaan tee yhtään mitään ja nyt tarvitaan uusi sopiva.
Olen ymmärtänyt, että vanhempaan tarvitaan 49mm ja uudempiin 51mm tampperi?
Nyt hiukan olen ymmällä, kun luulisin tuon olevan "uudempi" ja tuplafilsun sisämitta on 50mm.
Vaikuttaa siis siltä, että 49mm tampperi olisi sopiva. Mahtaisko KC:ssä olla? Tarvii kysyä.

Siitä uudesta ja vanhasta vielä: tuossa minun apparaatissa on "maidonvaahdotusapu". Tekeekö se asia eroa uuteen ja vanhaan?
Tällä kysymyksellä tähtään siihen tunnettuun kuumenemisongelmaan. Ja kysymys sitä koskien onkin, että MIKÄ kuumenee liikaa, gruppoko?
Tarvinnee hakea tietoa maailman palstoilta, mutta tässä olis minulle oikotietä, jos mestarit heti panisi nämä asiat ruotuun.

Kiitokset jo etukäteen.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #86 : Maaliskuu 04, 2010, 19:16:40 ip »

On, ostin tuon kun oli puolet teräksistä halvempi, mutta tamppaamisesta ei oikein tahtonut tulla mitään. Sitten ostin terästampperin ja tamppaaminen helpottui välittömästi. Minulla ei siis ole Pavonia, mutta kone jossa on filtteri 51 mm halkaisijalla.

Ostin kuitenkin tuon kevyemmän ja toimii mielestäni ihan hyvin. Päädyin tähän, koska sain opastusta, että Pavoni ei kovin tiukkaa tamppausta kaipaa.

Nonni.
Nyt on Europiccola saatu ja hyvältä näyttää. Siis ERITTÄIN hyvältä.
Heti kotiin saavuttuamme päätin yrittää. Ja hyvähän se yritys olikin. Rohkeasti aloitin sinkkusihdillä, jota varmaankaan ei isommin kande tässäkään käyttää..

Jauhatuksen karkeus oli sama, kuin mitä käytän Silviassa ja tuntuu olevan sopiva myös Piccolaan.
Kuppiin tuli mukaan jonkin verran happamuutta, jota Silviassa ei tule (PID 103). Olen lukenut, että annatte masiinan lämmetä vartin ajan? Minäkin siis tein niin, päästin hiukan vettä ensin läpi, syystä, jota en osaa kertoa...
Olisiko kertoa oikopolkua siihen, miten pääsisin nopeimmin sopivaan uuttolämpöön?

Mukana tulleella muovitampperilla ei luonnollisestikaan tee yhtään mitään ja nyt tarvitaan uusi sopiva.
Olen ymmärtänyt, että vanhempaan tarvitaan 49mm ja uudempiin 51mm tampperi?
Nyt hiukan olen ymmällä, kun luulisin tuon olevan "uudempi" ja tuplafilsun sisämitta on 50mm.
Vaikuttaa siis siltä, että 49mm tampperi olisi sopiva. Mahtaisko KC:ssä olla? Tarvii kysyä.

Siitä uudesta ja vanhasta vielä: tuossa minun apparaatissa on "maidonvaahdotusapu". Tekeekö se asia eroa uuteen ja vanhaan?
Tällä kysymyksellä tähtään siihen tunnettuun kuumenemisongelmaan. Ja kysymys sitä koskien onkin, että MIKÄ kuumenee liikaa, gruppoko?
Tarvinnee hakea tietoa maailman palstoilta, mutta tässä olis minulle oikotietä, jos mestarit heti panisi nämä asiat ruotuun.

Kiitokset jo etukäteen.

O.K.

Onneksi olkoon vaan!

Omani on vuodelta 1997 ja mukana myös tuo "vaahdotusapuhässäkkä" jota edellinen omistaja ei ole käyttänyt kertaakaan enkä minäkään ainakaan toistaiseksi. Tuplasihti on ehkä tarkasti ottaen 49,5 mm (ja tämän kokoista tampperia jossain kaupiteltiin). Mutta 49 millinenkin toimii, väljyyttä tosi vähän on.

Itse odottelen siihen asti kunnes merkkivalo sammuu, ei ihan varttia kestä. Sitten päästän vähän höyryä vaahdotusputkesta ja odottelen, että valo sammuu.

Kaffan espressoon tuli hieman kitkeryyttä, mutta Mokkamestareiden Bahia toimii erinomaisesti. Mutta onhan tämä aika newbie-touhua, ensimmäinen espressokeitin kun on kyseessä ::)
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #87 : Maaliskuu 06, 2010, 13:54:30 ip »

Olen lukenut, että annatte masiinan lämmetä vartin ajan? Minäkin siis tein niin, päästin hiukan vettä ensin läpi, syystä, jota en osaa kertoa... Olisiko kertoa oikopolkua siihen, miten pääsisin nopeimmin sopivaan uuttolämpöön?
Tällä kysymyksellä tähtään siihen tunnettuun kuumenemisongelmaan. Ja kysymys sitä koskien onkin, että MIKÄ kuumenee liikaa, gruppoko?

Onnittelut uudesta koneesta!

Ennen ekaa shottia voit lämmittää grupon, kahvan ja kupin nostamalla kahvan ja laskemalla läpi shotin verran vettä. Kun pitää sen kahvan kiinni grupossa, niin sitä vettäkin roiskuu vähemmän. Oikea uuttolämpö Pavonin kanssa on ehkä hiukan suhteellinen käsite - lämpö jokaiselle shotille on hiukan erilainen. Yleensä muistaakseni toinen ja kolmas lähinnä "oikeata" (toki riippuen baristan toimista).

Gruppohan on aluksi alilämpöinen ja vesi boilerissa reilusti ylilämpöistä uuttoa ajatellen. Grupon massa sitten jäähdyttää sitä ylikuumaa vettä uuttoa varten ja lämpenee samalla itse. Kolmen-neljän shotin jälkeen gruppokin alkaa olla ylikuuma eikä siis kykene jäähdyttäämään ylikuumaa boilerivettä uuttolämpöön. Vaihtoehtoina tämän jälkeen on sammuttaa kone ja odottaa sen jäähtymistä tai yrittää jäähdyttää gruppoa esim kietomalla jäävedessä uitettu pyyhe sen ympärille...

T. Teme
Kirjattu

kaffemi

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 119
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #88 : Maaliskuu 07, 2010, 12:34:29 ip »

Jaaha, nyt tuli tenkkapoo. Eilen Europiccola toimi normaalisti iltapäivällä ja tuntui, että jauhatus ja tamppaus pikkuhiljaa kohdallaan. Mutta illalla rupesin laittamaan vielä ilta-shotit, niin eipä onnistunutkaan. Eli tein kaiken kuin ennenkin, nostin vivun ylös ja alas painaessani ei ollut vastusta lainkaan eikä sihdistä tullut mitään. Toisin sanoen vivun nosto ei päästänyt vettä lainkaan kahvaan. Aiemmin yläasennos kuului pieni suhaus, kun vesi lähti liikkeellä, nyt tuota ääntä ei kuulu. Tuntuu kuin vipu ei nousisi tarpeeksi ylös? Onko tuossa jotain säätöä vai mikähän tässä mättää?

Boileri siis kuumenee normaalisti ja höyryn tuotto on normaalia, mutta kahviin asti vettä tulee vain pari tippaa. Auttakee miestä mäessä...
Kirjattu

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: All about Pavoni - kaikki pavonista
« Vastaus #89 : Maaliskuu 07, 2010, 14:56:37 ip »

Koska olet vaihtanut viimeksi "männänrenkaat". Jos se ylempi on kovettunut, niin on vedenvirtaus aika heikkoa. Sen kun pitäisi männän yläasennossa puristua kasaan siten, että vesi pääse luiskahtamaan sen ohi alas. Minulla taisi kestää nuo männänrenkaat noin 2 vuotta. Jos taas ongelma on siinä, että mäntä ei nouse tarpeeksi ylös, pitää sinun ottaa se ulos ja pyörittää sitä jengoillansa ylöspäin.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600