Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kirjat  (Luettu 17842 kertaa)

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Kirjat
« Vastaus #15 : Huhtikuu 02, 2009, 18:02:53 ip »

Pikku prinssi on loistava. Jos sarjakuvista pidät niin suosittelen jyrkästi Hugo Pratt:n Saint-Exupery - Viimeinen lento. Ja sitten sen jälkeen kaikki Corto Malteset. Oikein hyvin piirrettyjä!
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Rami

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Kirjat
« Vastaus #16 : Huhtikuu 07, 2009, 08:16:21 ap »

Lempikirjailijani on ehdottomasti Charles Bukowski. Niin lempeästi kirjoitettua tarinaa rujosta maailmasta. Myös kaikenlaisia matkakertomuksia on mukava lukea. Ja dekkareitakin kuluu. Sitten yritän aina ehtiä lukemaan myös klassikoita, viimeisimpänä F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu. Mainio kirja sekin.

Yleisesti pidän pokkareista enemmän kuin kovakantisista. Helpompi lukea.
Kirjattu

Beorn

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Kirjat
« Vastaus #17 : Huhtikuu 08, 2009, 14:59:14 ip »

Jaa että mitä kirjoja sitä luetaan. Hamassa nuoruudessani luin enemmän kuin olisi ollut kohtuullista, vähintään pari kirjaa päivässä noin keskimäärin. Vieläkin luen kirjan päivässä. Joistakin kirjailijoista on tullut suosikkeja. Pieni lista kirjailijoista ja teoksista joita tulee luettua vuosittain tai jotka ovat avanneet maailmankuvaani erityisesti, ei arvottavaa järjestystä:

Kurt Vonnegut, Teurastamo 5.
Stanislav Lem, tähtipäiväkirjat ja kyberias,  ;D parasta scifin alalla ikinä
Tolkien, loru ja muut
Dostojevski, Idiootti
Volter Kilpi, Alastalon salissa (KÄSITTÄMÄTTÖMÄN HYVÄ!)
Leena Krohn, Matemaattisia olentoja
Steinbeck, Taivaan laitumet
Slocum, Yksin maapallon ympäri
Asimov, säätiö-sarja
Wittgenstein, Tractatus ja Varmuudesta
von Wright, Tiede ja ihmisjärki
Huovinen, rauhanpiippu ;D
van Gulik, Kiinalaiset kultamurhat
Chandler, Pitkät jäähyväiset
Westlake, Ottakaa pankki kiinni :D
Bulgakov, Saatana saapuu moskovaan
Hyry, Maatuuli
Kierkegaard, Pelko ja vavistus
Linkola, Johdatus 1990-luvun ajatteluun
Rooman klubi, Kasvun rajat
Hobsbawm, 1900-luvun lyhyt historia
Huizinga, Leikkivä ihminen
Tuomaala, Ihminen uhka luomakunnalle
Le Guin, Osattomien planeetta
Orwel, Eläinten vallankumous
Lönnrot, Kalevala ;)
Prat, Corto Maltese





Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kirjat
« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2009, 02:43:58 ap »

Jaa että mitä kirjoja sitä luetaan. Hamassa nuoruudessani luin enemmän kuin olisi ollut kohtuullista, vähintään pari kirjaa päivässä noin keskimäärin. Vieläkin luen kirjan päivässä. Joistakin kirjailijoista on tullut suosikkeja. Pieni lista kirjailijoista ja teoksista joita tulee luettua vuosittain tai jotka ovat avanneet maailmankuvaani erityisesti, ei arvottavaa järjestystä:

Aika nopea lukija olet! Kyllä minäkin nuorena parhaimmillaan luin varmaan kirjan päivässä - ellei ollut kauhean paksu sellainen.

Le Guin, Osattomien planeetta

Sulta varmaan unohtui Le Guinin Pimeyden vasen käsi!

Varmaan paksuin lukemani kirja on ollut: Eiji Yoshikawa'n Musashi. Verraton eepos! Sen verran hyvä että on tullut luettua kahdestikin.

Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kirjat
« Vastaus #19 : Huhtikuu 10, 2009, 23:05:56 ip »

Varmaan paksuin lukemani kirja on ollut: Eiji Yoshikawa'n Musashi. Verraton eepos! Sen verran hyvä että on tullut luettua kahdestikin.
Sain tuon aikoinaan lainattua kaverilta jo oli tosiaan loistava teos. Olisi itse asiassa mukava lukaista uudestaan tai voisi jopa ostaa hyllyyn jos löytäisi laadukkaan painoksen.

T. Teme
Kirjattu

Beorn

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Kirjat
« Vastaus #20 : Huhtikuu 11, 2009, 00:08:50 ap »

Aika nopea lukija olet! Kyllä minäkin nuorena parhaimmillaan luin varmaan kirjan päivässä - ellei ollut kauhean paksu sellainen.

Sulta varmaan unohtui Le Guinin Pimeyden vasen käsi!

Listasta unohtui paljon muutakin. Jos kaikki hyvät kirjat olisi listannut, niin listaa näpyttelisin varmaan vieläkin. Mutta tuo Pimeyden vasen käsi, olen joko todella unohtanut kirjan tai en ole lukenutkaan. Nimi soitta jotakin kelloa kyllä. Googlasin hiukan, täytynee mennä kirjastoon huomenna... 

Varmaan paksuin lukemani kirja on ollut: Eiji Yoshikawa'n Musashi. Verraton eepos! Sen verran hyvä että on tullut luettua kahdestikin.

Musashi on tullut luettua moneen kertaan. Myös Musashin oma kirja. Kaikkinaisia tappeluskirjoja on viimeisinä aikoina tullut kahlattua enemmänkin.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Kirjat
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2009, 23:02:05 ip »

Lönnrot, Kalevala ;)

Minusta Kalevala ei edes tarvitse hymiötä, kannattaa kyllä lukea. Välillä erittäin tiukkaa riimittelyä, ja kauan aikaa siihen ei tuhraudu (kun juonenkin tietää jo).
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Kirjat
« Vastaus #22 : Huhtikuu 16, 2009, 21:24:52 ip »

Stephen Hawkingin Ajan lyhyt historia ovat sieltä mielenkiintoisimmasta päästä

Tuo on varsin mainio kirja. Ajan suhteellisuus on mielenkiintoinen juttu. Oletkos Esa itse tähystellyt taivaalle?

Minä olen jonkin verran liittänyt tuohon lueskeluun kiikarointia ja tähtitaivaan oppaiden selailua. Hauskimpia hetkiä vietin tuossa eräänä talviaamuna seuratessani maapallon pyörimistä ikkunasta tähyillen. Viisi minuuttia kului mukavasti kuuta tuijotellessa ja miettiessä, ettei näe kuun liikettä vaan oman alustansa pyörimisen. Kannattaa kokeilla, jos kuu on jonkin paikoillaan pysyvän kohteen, kuten puun latvuksen takana. Kuu näyttää liikkuvan parissa minuutissa oman leveytensä verran maan pyörimisen vuoksi.

Yllä mainittiin myös proosasta tuo Eiji Yoshikawan Musashi. Kiikutin sen kirjastosta teini-ikäiselle pojalleni. Mielellään hän sitä lukee. Vaikuttaa lienee se, että harrastamme molemmat miekkailua - länsimaista urheilumiekkailua tosin. Itsekin olen sen pari kertaa lukenut. Hankin kirjan pohjalta tehdyn Samurai Trilogia-elokuvankin. Toshiro Mifune on pääosassa.

Nyt on luvussa Benedictus XVI:sta Jeesus Nasaretilainen  ::)

ja proosana Khaleid Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa. Tässä on mielenkiintoista se, että afgaani-peräinen kirjailija kirjoittaa naisten asemasta Afganistanissa ja on kuitenkin itse mies. Tulee mieleen se etteikö naisella ole mahdollisuus aiheesta kirjoittaa. Hieno kirja joka tapauksessa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Kirjat
« Vastaus #23 : Toukokuu 09, 2009, 23:57:20 ip »

Parhaiten mieleen painunut scifi-lukukokemus oli Hyperion. Olin lukenut muistaakseni n. ensimmäiset 80 sivua, kun tajusin että kyseessä on loistava teos. Vielä paremmalta tuntui kun huomasin, että teoksesta oli lukematta vielä n. 600 sivua. Myöhemminkin löysin ilon aihetta kolmen yhtä pitkän jatko-osan olemassaolosta.

Pistetääs taas tänne vähän eloa :-)

tuo Hyperion ja jatko-osansa on minulta vielä lukematta, vaikka hyllyssä ovatkin. Nyt kun useampaan vuoteen enää ole saanut viettää poikamieselämää, on lukeminen jäänyt vähemmälle. Ja myönnän että olen jäänyt koukkuun moneen tv-ohjelmaan... Mutta ehkä minä vielä joskus nuo luen.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kirjat
« Vastaus #24 : Toukokuu 10, 2009, 07:28:33 ap »

Tuo on varsin mainio kirja. Ajan suhteellisuus on mielenkiintoinen juttu. Oletkos Esa itse tähystellyt taivaalle?

Tuleehan sitä tähyiltyä silmillä ja kiikareilla, mutta ei mitenkään järjestelmällisesti eikä isompien tötteröiden läpi. Mukavahan se on aina välillä katsoa, löytyykö se Andromedan galaksi vielä tai ihan vaan ihailla Plejadien, Orionin sumujen tai Saturnuksen renkaiden kauneutta kiikareilla nähtynä. Aika jännä on myös katsoa kun Kuu liukuu jonkun tähden eteen pimeä reuna edellä. Se kun pimenee kuin katkaisijasta napsauttaen. Mielenkiintoinen taivaan ilmiö on myös Iridium-satelliitin välähdys. Kannattaa bongata, ne on uskomattoman kirkkaita parhaimmillaan.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kirjat
« Vastaus #25 : Toukokuu 10, 2009, 09:29:16 ap »

tuo Hyperion ja jatko-osansa on minulta vielä lukematta, vaikka hyllyssä ovatkin. Nyt kun useampaan vuoteen enää ole saanut viettää poikamieselämää, on lukeminen jäänyt vähemmälle. Ja myönnän että olen jäänyt koukkuun moneen tv-ohjelmaan... Mutta ehkä minä vielä joskus nuo luen.

Itse löysin juuri Hyperionin osalta aikaa lukemiselle työmatkalta (bussi, metro ja metroasemien pitkät liukuportaat).
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Beorn

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Vs: Kirjat
« Vastaus #26 : Toukokuu 14, 2009, 12:55:27 ip »

Minusta Kalevala ei edes tarvitse hymiötä, kannattaa kyllä lukea. Välillä erittäin tiukkaa riimittelyä, ja kauan aikaa siihen ei tuhraudu (kun juonenkin tietää jo).


Hymiö viittasi Kalevalan tekijään. Kalevala on tavattoman mieltä kiinnittävää luettavaa, tarinat ovat upeita ja runomuodon ilmaisuvoima on Waltava! Tolkienhan (juutas) kopioi Kullervon tarinan lähes sellaisenaan TurinTurambarin tarinaan, mitä nyt laittoi louhikärmeksiä ja kaikkinaista larppausta sinne&tänne.

http://en.wikipedia.org/wiki/T%C3%BArin_Turambar#Inspiration
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Kirjat
« Vastaus #27 : Toukokuu 14, 2009, 13:22:18 ip »

Tolkienhan (juutas) kopioi Kullervon tarinan lähes sellaisenaan TurinTurambarin tarinaan, mitä nyt laittoi louhikärmeksiä ja kaikkinaista larppausta sinne&tänne.

Tolkienia ei tosin varmaan kovin paljon voi syyttää fantasiakliseiden viljelystä, kun hän itse ne kehitti ja sen jälkeen kliseiksi muodostuivat. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)