Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?  (Luettu 8672 kertaa)

windtlker

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« : Helmikuu 18, 2009, 02:26:37 ap »

Moikka vaan kaikille!


Innostuin tuossa noin vuosi sitten kahvista vähän enemmän, ja ostin Class Ohlsonista kahvimyllyn (kun täällä palstalla sitä ei kuitenkaan ihan pystyyn haukuttu). Tähän asti olen lähinnä ostanut erilaisia papuja, ja sitten jauhanut niitä. Aikaisemmin tein lähinnä suodatinkahvia, kunnes hiljattain sain lahjaksi pressopannun, enkä olekaan sen jälkeen enää keittänyt suodatinkahvia! Myöskin omaksi ihmeekseni huomasin, että itseasiassa myöskin valmiiksi jauhettu kahvi voi olla jopa aivan yhtä hyvää kuin pavuista jauhettu kahvi (huomasin mm. että valmiiksi jauhettu tumma presidentti ja lahjaksi saamani robertsin viipurin sekoitus ovat jopa hyviä!). Onko tuoreessa itsejauhetussa ja jo kuukausi sitten jauhetussa kahvissa oikeasti suurta eroa maussa, vai olenko vain hommannut ja käyttänyt pavut (aikaisemmin tilasin hasbeanista nyt pari kertaa Jumbon Caffista ostamassa) liian kauan paahtamisen jälkeen, vai onkohan jossain muussa vaiheessa vikaa?


Sitten vielä yksi kyssäri espressosta. Meillä on himassa tälläinen espressonvalmistin: http://karri.is-a-geek.org/krups.jpg
Osaatteko sanoa, että saako laitteella aikaan kunnollista espressoa? Itse en ole saanut. Olen yrittänyt kaikkea, jauhatuksen karkeutta, tamppausta, laitteen lämmitystä, kahden shotin muottia yhden shotin puruilla jne. Ainoa mikä minulta puuttuu, on sellainen tampperi, joka tekisi koko jauhopinnasta aivan tasaista, siitä kun ei sellaistaa saa tehtyä millään, mutta ei kai tuo voi niin tärkeä juttu olla? Vai pitäisikö vieläkin vain yrittää keksiä hyvää jauhatus/tamppaussuhdetta?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2009, 08:58:53 ap »

Myöskin omaksi ihmeekseni huomasin, että itseasiassa myöskin valmiiksi jauhettu kahvi voi olla jopa aivan yhtä hyvää kuin pavuista jauhettu kahvi (huomasin mm. että valmiiksi jauhettu tumma presidentti ja lahjaksi saamani robertsin viipurin sekoitus ovat jopa hyviä!). Onko tuoreessa itsejauhetussa ja jo kuukausi sitten jauhetussa kahvissa oikeasti suurta eroa maussa, vai olenko vain hommannut ja käyttänyt pavut (aikaisemmin tilasin hasbeanista nyt pari kertaa Jumbon Caffista ostamassa) liian kauan paahtamisen jälkeen, vai onkohan jossain muussa vaiheessa vikaa?

Kun ei ole kyse espressosta niin ero ei ole niin kauhean suuri, mutta pitäisi kuitenkin olla selvä. Oletko kokeillut esimerkiksi tuotta Viipurin sekoitusta itse jauhettuna ja valmiina puruna?

Millainen mylly on? Saattaa olla että ongelma on siinä.

Sitten vielä yksi kyssäri espressosta. Meillä on himassa tälläinen espressonvalmistin: http://karri.is-a-geek.org/krups.jpg
Osaatteko sanoa, että saako laitteella aikaan kunnollista espressoa? Itse en ole saanut. Olen yrittänyt kaikkea, jauhatuksen karkeutta, tamppausta, laitteen lämmitystä, kahden shotin muottia yhden shotin puruilla jne. Ainoa mikä minulta puuttuu, on sellainen tampperi, joka tekisi koko jauhopinnasta aivan tasaista, siitä kun ei sellaistaa saa tehtyä millään, mutta ei kai tuo voi niin tärkeä juttu olla? Vai pitäisikö vieläkin vain yrittää keksiä hyvää jauhatus/tamppaussuhdetta?

Mikä maussa on ollut vikana?

Kyllä sillä pitäisi saada ihan hyvää jälkeä, kunhan käyttää tummahkoa ja helppoa papua. Siis jotain yksinkertaista espressosekoitusta, esimerkiksi Pauligin Espresso Originale tai Robertsin Habanero.

Jauha kohtuullisen karkeaksi, hienon tiukkaa uuttoa ei kannata tavoitella.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2009, 15:16:09 ip »

Mielestäni ongelmallisinta on saada kaikki tekijät vakioitua. Vaikka kuinka yrität, saattaa "elämää suurempi" syntyä ihan sattumalta. Suurin ero mielestäni omissa keittelyissäni on ollut pavuissa. Hasbeanin pavuilla huomaan, että avattu pussi muuttaa olennaisesti makuaan 2viikon sisällä. Pressopannulla saa hyvät peruskahvit keitettyä ja suodatinkeittimen saa heivata komeroon. Toki vankkumattomat suodatin-juhlamokka-ihmiset nyrpistävät nenäänsä kaikelle mikä poikkeaa heidän 40-vuotta vanhoista tottumuksistaan. Pressossa olen käyttänyt pääasiassa(vieraille) presidentin tummaa. Pauligin uusi Gold-Label oli pettymys.
Itselläni espressot onnistuvat hyvin La Pavonilla, mutta eivät ne olleet huonoja entisellä AEG:llä, varsinkin kun hintalappuun vertasi. Oma suosikki oli tuolle koneelle valmiiksi jauhettu Robertsin Brutal. Tein modifioinnin painefiltterille ja poistin sorvilla pohjan. Tuolloin astui välittömästi kuvaan jauhatuksen merkitys. Kun kaikki osui kohdilleen, oli lopputulos hyvä. Halvalla myllyllä ongelma on se pöly, joka joko tukkii tai kitkeröittää.
Nyt tilaan kaikki kahvit Hasbeanilta, koska niissä on mielestäni erinomainen hinta/laatu. Paahdetaan maanantaina ja torstaina ovat jo minulla. Hintaa kaikkineen jää n.7€/pussi. Ja aika hyviä kahveja ovat pressolle tai mutterillekin.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 25, 2009, 14:11:12 ip »

Kaupasta ostettu papukahvi on yleensä niin vanhaa, että siitä on jo terä poissa. Merkittävän eron saat kyllä esille millä valmistusmenetelmällä hyvänsä hankkimalla jostain tuoreita papuja. Suomessakin on muutama firma, joista voi tilata webin kautta. Postikulut ovat silloin kohtuulliset. Tietysti myös papujen laatu on tärkeä. Kaupan bulkkikahveissa käytetään halpoja papuja. Hyvät maksavat 2-100 kertaa enemmän, mutta ovat myös paljon maukkaampia.
Kirjattu

windtlker

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2009, 10:11:45 ap »

Jaahas, minulla taisikin sitten unohtua tämä aloittamani ketju aivan kokonaan  :-[

Tuolla espressolaitteella tekemäni "espresso" on kauttaaltaan ollut liian kitkerää. Onko espresso ikinä makeaa, vai onko se aina vain kitkerää? Itse kerran Tallinnassa tuli maistettua espressoa, joka näyttikin aivan mahtavalta, mutta maistuikin todella hyvältä! Ei siltä kitkerältä litkulta, jota itse olen saanut aikaan. Ja vielä tuosta omasta laitteestani, kyseessä on (mitä nyt etupaneelin painikkeet vähän eri paikassa) varmastikkin juurikin tämä laite: http://lib.store.yahoo.net/lib/krupsonline/984.pdf

Mitäs ootte mieltä? Onko ero tuollaisen Krupsin thermoblock-laitteen ja vähän paremman espressolaitteen välillä suuri? Saako tuolla minkäänlaista kunnollista espressoa?


Ja saako myös mutteripannullakin vain äärimmäisen kitkerää kahvia, vai onko se kiinni vain veden esilämmittämisestä+veden oikeasta määrästä tms?

Kiitokset muuten tähänastisista vastauksista, vaikka tämä nyt vähän myöhään tuleekin!
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2009, 10:50:35 ap »

Ja saako myös mutteripannullakin vain äärimmäisen kitkerää kahvia, vai onko se kiinni vain veden esilämmittämisestä+veden oikeasta määrästä tms?

Kokeilehan täyttää mutteripannun kahvipurusäiliö vain 85-90 prosenttiin maksimista. Tämä helpotti omaa elämääni mutterin kanssa. Itse tosin käytän mutterissa mahdollisimman hienoksi jauhettua kahvia, tai oikeastaan niin hienoa kuin muutaman kympin sähköisellä siipisilppurimyllyllä saan aikaiseksi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

smuli

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2009, 11:13:23 ap »

Mitäs ootte mieltä? Onko ero tuollaisen Krupsin thermoblock-laitteen ja vähän paremman espressolaitteen välillä suuri? Saako tuolla minkäänlaista kunnollista espressoa?

lyhyesti: on eroa ja ei saa. "been there and done that" kokemuksella. espresso ei ole kitkerää taidolla valmistettuna, hyvistä pavuista ja hyvillä laitteilla. mikään noista kolmesta ei ole toistaan vähäpätöisempi.

voisin kuvitella että valtaosalla on epäselvää miltä espresson, ja kahvin ylipäätään, on mahdollista maistua. kahviloista saa sen kitkerän litkun ja vähissä ovat hyvät kupilliset joten mistäpä sitä saisi sen ahaa elämyksen.

tässä pari vinkkiä mutteripannuun sekä pressopannuun:
http://www.jimseven.com/2009/01/21/videocast-4-stovetopmoka-pot/
http://www.jimseven.com/2008/11/13/french-press-technique/
Kirjattu
Brasilia America 1gr, Izzo Alex (rotary), Compak K10 WBC, Ascaso i-mini, Coffee Collective ja Square Mile -kahvit sekä Tim Wendelboen opit

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Kuinka tehdä hyvää espressoa/kahvia?
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2009, 20:59:43 ip »

Nämä ovat taas näitä ikuisuuskysymyksiä... Aika moni juhla-mokkamaanikko on pitänyt keittämääni kahvia "tervana", aika moni tuttu kykenee juomaan vain "lapparia" ja pitävät koffin porteria "tervana". Äh, näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka. Maistelkaa, haistelkaa ja nauttikaa kokemuksista! Niin mielettömän moni seikka vaikuttaa kokemuksen kokemiseen.

Tuoreilla pavuilla ja kohtuullisen hyvällä myllyllä saa erinomaiset edellytykset valmistaa hyvää kahvia. Hyvin iso vaikutus on laadukkailla pavuilla, jotka on paahdettu oikein. Edellinen keittimeni oli AEG ja kyllä silläkin ihan nautittavia hetkiä koettiin, erinomaisia hintaansa nähden. Löysin thermobloc-keittimen kirppikseltä 5eurolla ja siinä oli kupin hinta/laatusuhde oikein hyvä.

Laadukkaat keittimet ja myllyt ovat myös kauniita esineitä ja pitkäaikaisia sijoituksia.

Parhaimmillaan kahvikokemus täyttää mielen armeliain mielikuvin, hämärtää ajan ja paikan, luoden lähes orgastisia tajunnan tiloja...
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207