Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Termospullo  (Luettu 40744 kertaa)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Termospullo
« Vastaus #30 : Maaliskuu 31, 2009, 10:32:29 ap »

Niin, kyllähän noita pullon ja mukin välimuotoja näkyy olevan. Sellainen on itse asiassa myös tuo linkittämäni Thermoksen malli. Tuo Primus saattaa olla toimivakin. Hiukan skeptisesti suhtaudun noihin suorajuontipulloihin kuumilla nesteillä. Tuppaa se liian kuuma neste polttamaan, kun se valuu korkin välistä vauhdilla nokkaa pitkin huulille, eikä silleen hallitusti kuin tavallisessa mukissa. Pystyykö tuosta Primuksesta juomaan kuumiakin?
Kirjattu

harsa

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Termospullo
« Vastaus #31 : Maaliskuu 31, 2009, 10:39:18 ap »

Itse valmistan juoman yleensä niin että se on vain hivenen juontilämpötilaa kuumempaa. Näin se ei nautittaessa ihmeemmin polttele. Tietty juoma ei pysy lämpösenä yhtä pitkään...

Mukin korkki/kansi on siis ruuvattavissa kokonaan irti ja yleensä teenkin niin. Näin juoma on nautittavissa aivan kuin tavallisesta mukista.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #32 : Maaliskuu 31, 2009, 12:56:21 ip »

Niin siis muki ja termospullo on tehty eri tarkoituksiin. Muki on juoma-astia ja sen tekeminen kaksinkertaisesta teräksestä auttaa pitämään juoman lämpimänä, mutta siitä ei yritetäkään tehdä kuljetusastiaa. Kuljetusastian korkista kannattaa tehdä pieni, koska korkin kauttahan se lämpö karkaa, ja korkin kunnolliseen sulkemiseen tarvitaan kierteet. Mikä ongelma termospullossa on? Siinähän on muki mukana.

On niitä kyllä sellaisia termosmukeja, joiden kansi estää läikkymisen. Mutta ei sellaistakaan voi kassiin laittaa, kyllä se vuotaa jos kyljellään on.

Termosmukissa kuitenkin voi joutua sitä juomaa kuljettamaan ainakin jonkin verran. En nyt vieläkään oikein ymmärrä miksi sinun mielestä on niin huono idea tehdä termosmukista tiivis? Minä näen siinä vain hyvää! Ja voi tulla sellainenkin tilanne eteen, että jos ei halua/voi juoda kaikkea kerralla ja laittaa mukin johonkin (esim. junassa ikkunalle) ja muki sattuukin siitä tipahtamaan. Arvaas kummanlainen muki silloin on mukavampi? ;-) Ja tämä tilanne ei ole ihan tuulesta temmattu.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Termospullo
« Vastaus #33 : Maaliskuu 31, 2009, 14:37:19 ip »

Termosmukissa kuitenkin voi joutua sitä juomaa kuljettamaan ainakin jonkin verran. En nyt vieläkään oikein ymmärrä miksi sinun mielestä on niin huono idea tehdä termosmukista tiivis? Minä näen siinä vain hyvää! Ja voi tulla sellainenkin tilanne eteen, että jos ei halua/voi juoda kaikkea kerralla ja laittaa mukin johonkin (esim. junassa ikkunalle) ja muki sattuukin siitä tipahtamaan. Arvaas kummanlainen muki silloin on mukavampi? ;-) Ja tämä tilanne ei ole ihan tuulesta temmattu.

Ei se minusta huono idea ole, mutta ei vaan välttämättä ole ihan helposti toteutettavissa se tiivis kansi ilman että mukin mukiominaisuudet kärsivät. Minua kiinnostaa enemmänkin se, miksi pidät termospulloa huonompana kuin mukia? Kun se on minun mielestäni optimaalinen ratkaisu kuumien juomien mukana kuljettamiseen. Pieni korkki on helppo ruuvata kiinni, tiivis ja pitää lämmön, mukana kulkevasta mukista taas on hyvä juoda huulia polttamatta.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #34 : Maaliskuu 31, 2009, 23:51:03 ip »

Ei se minusta huono idea ole, mutta ei vaan välttämättä ole ihan helposti toteutettavissa se tiivis kansi ilman että mukin mukiominaisuudet kärsivät. Minua kiinnostaa enemmänkin se, miksi pidät termospulloa huonompana kuin mukia? Kun se on minun mielestäni optimaalinen ratkaisu kuumien juomien mukana kuljettamiseen. Pieni korkki on helppo ruuvata kiinni, tiivis ja pitää lämmön, mukana kulkevasta mukista taas on hyvä juoda huulia polttamatta.

En pidä termospulloa huonona tai termosmukia parempana, mutta tiivis termosmuki on vain kätevämpi MINUN tapauksessani! Jos kahvi olisi termospullossa, minun pitäisi kaataa se pullosta mukiin junassa jossa ei ole pöytää ja joka liikkuu. Jos kahvi on termosmukissa josta voin sen juoda suoraan, asia käy helpommin, varsinkin jos kahvin lisäksi on jokin sämpylä tms. jota pitää syödä. Jos ostan kahvin asemalta, se on helpompi kaataa termosmukiin kuin -pulloon. Epäilemättä termospullo pitää kahvin kauemmin kuumana, mutta MINUN tapauksessani termosmukin lyhyempikin aika on riittävän pitkä. Ja lopuksi, termosmuki on helpompi pestä kuin -pullo. Jos pitäisi johonkin ottaa enemmän kuumaa juotavaa mukaan, ja sen pitäisi pysyä pitkään kuumana, silloin tietysti iso termospullo on se käyttökelpoisin.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Termospullo
« Vastaus #35 : Huhtikuu 01, 2009, 13:17:13 ip »

Ymmärrän. Sehän tosiaan on totta, että hyvin toimivan mukin kanssa pärjää yhdellä kädellä.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Termospullo
« Vastaus #36 : Huhtikuu 03, 2009, 13:10:09 ip »

Biltemassa ja Clas Ohlsonilla on myös näkynyt termosmukeja, siis jonkinlaisia termoksia joissa mukin tilalla tai sen alla on läppä tai muu kevyt suljinratkaisu jota voi käyttää myös suoraan mukista juomiseen. Muistaakseni 0.35 litrasta ylöspäin, hintaa 4e tai enemmän. Ymmärtääkseni läpät ovat usein vain roisketiiviitä, eli eivät kestä nesteen painetta mukin ollessa ylösalaisin.

Enemmän mukiinmeneville sitten Fat Boy.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #37 : Huhtikuu 06, 2009, 19:40:30 ip »

Tänään sitten tuli Primus Commuter -termosmuki, tai niitä tuli kaksi kun tilasin teräksisen ja muovisen mukin. En ole vielä ehtinyt kokeilemaan, ihan tyylikäs, mutta korkki kun on varsin sileä niin ehkä voi olla että vaatii hyvät näppivoimat että saa tiukasti kiinni ja sitten auki...

Edit. Kyllä tuo Primus melko helposti aukeaa, ehkä johtui kannen tiukkuus siitä, että mukin kierteet oli kuivat. Ainakin kokeillessa kahvilla, kansi meni melko mukavasti kiinni ja piti hyvin nesteet mukin sisällä. Myös juoma-aukko oli hyvä juomisen kannalta, jos juoma ei ihan tulikuumaa ole.

Edit2. Kokeilin kuumalla vedellä ja se oli juomalämmintä vielä reilun kolmen tunnin kuluttua, varsin hyvin pitää juoman lämpimänä!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2009, 03:04:31 ap kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #38 : Huhtikuu 13, 2009, 01:01:34 ap »

Nyt on kaksi kertaa ollut Primus termosmuki junamatkalla ja on osoittautunut erinomaisen näppäräksi. Pitää juoman riittävän pitkään tarpeeksi kuumana, hyvä juoda ja helppo aukaista ja sulkea, tosin ensimmäisellä kerralla aukaisunapin painaminen vaatii melko kovaa painamista että aukeaa. Tämä voi olla ongelma heikkovoimaiselle. Olen tyytyväinen ostokseeni ja kiitos sille jollekin vinkistä :-)
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Termospullo
« Vastaus #39 : Huhtikuu 13, 2009, 10:24:41 ap »

Itse satuin ostoskeskukseen, jossa olivat melkein vierekkäin Clas Ohlson ja Partioaitta. Tarkastelin termokset molemmista. Mukit eivät minua vakuuttaneet kummassakaan kohteessa. Molemmissa kohteissa oli sen sijaan myynnissä Thermos Light & Compact -mallisia termospulloja, joissa on ruuvattavan mukikorkin alla napin nalluksella avautuva pikakorkki. Napin painallus tosin luo jännitteen aukaisumekanismiin, joten ainakaan itse uskaltaisi hellittää avausnapista mikäli joisin suoraan pullon suusta.

Helsingin Sanomat kirjoitteli aiheesta 22.2.2007 näin: "Helsingin Sanomien termospullotestissä paras lämmönsäilyttäjä oli Thermoksen Light & Compact. Se piti alun perin kiehuvana pulloon kaadetun veden 69-asteisena 12 tunnin jälkeen. Sellainen vesi polttaa vielä suuta. "
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #40 : Huhtikuu 14, 2009, 16:38:53 ip »

Itse satuin ostoskeskukseen, jossa olivat melkein vierekkäin Clas Ohlson ja Partioaitta. Tarkastelin termokset molemmista. Mukit eivät minua vakuuttaneet kummassakaan kohteessa. Molemmissa kohteissa oli sen sijaan myynnissä Thermos Light & Compact -mallisia termospulloja, joissa on ruuvattavan mukikorkin alla napin nalluksella avautuva pikakorkki. Napin painallus tosin luo jännitteen aukaisumekanismiin, joten ainakaan itse uskaltaisi hellittää avausnapista mikäli joisin suoraan pullon suusta.

Tuollainen pikakorkki on myös Airamin Teräs -termoksessa, siitä pikakorkista ei vain voi juoda - ei ainakaan helposti. Minulla on tämä ja termospullona ihan OK. mutta tuo ostamani Primus termosmuki on tiivis ja kätevä junassa tms. kun voi juomahommat hoitaa yhdellä kädellä.

Helsingin Sanomat kirjoitteli aiheesta 22.2.2007 näin: "Helsingin Sanomien termospullotestissä paras lämmönsäilyttäjä oli Thermoksen Light & Compact. Se piti alun perin kiehuvana pulloon kaadetun veden 69-asteisena 12 tunnin jälkeen. Sellainen vesi polttaa vielä suuta. "

Termoksessa ei aina ole tärkeintä kyky säilyttää sisällystä mahdollisimman kuumana. Joskus käytettävyys muuten voi olla tärkeämpää ja riittää että juoma pysyy kuumana 2-3 tuntia.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Termospullo
« Vastaus #41 : Huhtikuu 14, 2009, 17:25:34 ip »

Niin saako tuosta Primuksen mukista hörpättyä kuumaakin suutaan polttamatta, vai pitääkö juoman olla valmiiksi juontilämpöistä?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Termospullo
« Vastaus #42 : Huhtikuu 14, 2009, 19:11:40 ip »

Kuningaskuluttaja, termosvertailu:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/765
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Termospullo
« Vastaus #43 : Huhtikuu 14, 2009, 19:48:52 ip »

Kuningaskuluttaja, termosvertailu:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/765

Airamin terästermos on tosiaan varsin hyvä hintaansa nähden. Eroa on etenkin korkin mekanismin laadussa. Kaikissa on joku painonappi- tai vipusysteemi, mutta Airamissa se toimii sujuvasti ja korkki on helppo avata puhdistamista varten ja koota uudelleen. Toki näitä hyviä on muillakin, kuten Thermos-tuotemerkillä. Lasitermos on ylivoimainen sitten jos pitää saada lämpö säilymään pitkään, mutta se vaatii hellää kohtelua.
Kirjattu

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Termospullo
« Vastaus #44 : Huhtikuu 17, 2009, 10:39:35 ap »

Niin saako tuosta Primuksen mukista hörpättyä kuumaakin suutaan polttamatta, vai pitääkö juoman olla valmiiksi juontilämpöistä?

Vaikea sanoa, kun kahvin sekä teen juon maidon kera.. Mutta luulen, että jos juoma on erittäin kuumaa niin sitten ehkä ei onnistu - ainakaan kovin hyvin. Mutta voihan sen juoman laittaa ainakin melkein juontilämpöisenä, niin sitten onnistunee.

Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!