Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Uuden paahtimen hankinta  (Luettu 66758 kertaa)

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Uuden paahtimen hankinta
« : Tammikuu 26, 2009, 16:38:46 ip »

Ystävät hyvät kertokaapa mikä olisi faarille sopiva paahdin? Aiemmin olen paahtanut kahvit käyttööni mutta lopetin sen koska koin sen hyvin työlääksi.
Nyt olen ajatellut aloittaa paahtamisen uudelleen ongelmana paahtimen ostoon on se, että kokemukseni ei enää riitä paahtimen valintaan. Joten kysymykseni saakoon teiltä vastauksia.

Kahvin kulutus on kodissani lisääntynyt siksi oma paahtoon on siirryttävä.

Kielitaitoni estää englanniksi kirjoitetun tekstin lukemisen siksi pyydän apuanne myös ostopaikan valitsemiseen.

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

Pentti

Pentti
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2009, 23:10:46 ip kirjoittanut Esa »
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2009, 09:15:27 ap »

Juu, Paahdin olisi minullakin työn alla. Olisin kypsymässä tuohon Behmoriin, koska asun aika ahtaassa keittiössä, ja satavuotiaassa talossa ei juuri ole liesituulettimia.
Olen ymmärtänyt, että Behmorissa on jonkinlainen kärynpoisto-ominaisuus?
Ei vaan näytä syntyvän mitään valmista Hasbeanilla sen Euroversion markkinoille saamiseksi? Ellei tilanne nyt ole kahden viikon lomareissuni aikana muuttunut. Tarvii tsekata...
Välillä olen jo ollut vähällä langeta tuohon i-roastiin, mutta kun sen kapasiteetti on melko pieni jne, niin ajattelin toistaiseksi odotella.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2009, 09:38:06 ap »

Olen ymmärtänyt, että Behmorissa on jonkinlainen kärynpoisto-ominaisuus?

Kyllä. Siinä on pienimuotoinen jälkipoltin joka ilmeisesti aika tehokkaasti vähentää syntyvän savun määrää. Ei kuitenkaan tee siitä täysin savutonta saatikka hajutonta.

Ei vaan näytä syntyvän mitään valmista Hasbeanilla sen Euroversion markkinoille saamiseksi?

Koska se ei ole Hasbeanista kiinni. Steve tekee yhteistyötä Behmorin kehittäjän Joe Behmin kanssa - mutta ei ole millään tavalla vastuussa tuotteen lanseeraamisesta eurooppaan jne. Behmor tulee eurooppaan sitten kun kaikki lupa-asiat sun muut on kunnossa Joe haluaa että se tulee eurooppaan.

Mutta alkuperäiselle kysyjälle: Mikäli pitäisi miettiä jokin käyttäjän kannalta helpoin ratkaisu kotipaahtamiseen (oikealla paahtimelle - unohdetaan nyt esimerkiksi uunipaahtamisen "helppous"), niin itselleni tulee kanssa tuo Behmor mieleen.
Kirjattu

isojp

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2009, 10:12:49 ap »


Lainaus käyttäjältä: jiitee
Behmor tulee eurooppaan sitten kun kaikki lupa-asiat sun muut on kunnossa.

Behmorin lupa-asiat euroopan puolelle ovat olleet kunnossa jo jonkin aikaa ja epävirallisten tietojen mukaan Steve odottaa myynnin alkavan maaliskuun alkupuolella. Hinta arvio 220 puntaa, joka tietenkin riippuu dollarin kurssin kehityksestä.

Kirjattu
La Valentina Junior Plus & Mazzer Super Jolly & Cunill Cafe Tranquilo & Armin Trösser 419 & Peter Dienes 646 & Behmor 1600

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2009, 10:50:56 ap »

Hinta arvio 220 puntaa, joka tietenkin riippuu dollarin kurssin kehityksestä.

Reilu 230 euroa ei olisi paha hintaan ollenkaan - hyvä jos tuolla sai I-Roastin pari vuotta sitten.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2009, 10:59:08 ap »

Behmor on kyllä ruma ja iso laatikko  ;D. Ominaisuuksiltaan varmasti pätevä laite.

Myynti-osiossa näyttäisi olevan Gene Cafen paahdin myynnissä. Eikös siinäkin olisi potentiaalia?

Caffilta saa muuten i-Roastia nyt 199 eurolla.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2009, 11:12:41 ap »

Behmor on kyllä ruma ja iso laatikko  ;D.

Jos paahtimeen maksimikapasiteetti on luokkaa 450grammaa papuja, niin ei kai sitä oikein pienemmäksi saa mikäli meinaa että se paahtaakin jotain (kunnolla)?

Myynti-osiossa näyttäisi olevan Gene Cafen paahdin myynnissä. Eikös siinäkin olisi potentiaalia?

Gene on hyvä paahdin, mutta vaatii sitä paahtamista - eli ollaan vieressä ja säädetään lämpötilaa. Behmorista löytyy suorat profiilit (joihin voi toki halutessaan vaikuttaa) ja oleellisesti riittää että painaa napista käyntiin (ja raporttien mukaan kuulemma ihan hyvää tulee) ja otetaan pavut ulos kun paahto loppuu. Jos muistat, niin alkuperäinen kysyjä vaihtoi aikoinaan Silvian täysautomaatiin, joten tämä mielessä olettaisin Behmorin olevan parempi vaihtoehto.

Caffilta saa muuten i-Roastia nyt 199 eurolla.

Mutta tuolla Behmorin hinnalla on auttamattomasti ylihintainen. Erotus on 30 euroa jolla saat siis reilun kilon kahvia - ei ole minusta tuon säästämisen arvoista.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2009, 11:25:14 ap »

Kyselin ja Steve arveli pelin tulevan myyntiin huhti-toukokuussa. Voiphan se olla, että joku muukin sitä sittemmin markkinoi...
Olen kuitenkin hiukan epäileväinen näihin aikatauluihin. Eikös tuon pitänyt olla jo saatavissa joitakin aikoja sitten??
O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2009, 14:30:05 ip »

Mutta tuolla Behmorin hinnalla on auttamattomasti ylihintainen. Erotus on 30 euroa jolla saat siis reilun kilon kahvia - ei ole minusta tuon säästämisen arvoista.

Parempi olisi vertailla I-Roastin hintaan brittiläisissä nettikaupoissa, näyttäisi ainakin 140 euroon lähtevän yhdestä paikasta. Eroa ei silti ole kauheasti, joten eiköhän ala I-Roastin hinta hiljalleen tippumaan jos Behmor tulee tosiaan tarjollla reilulla kahdellasadalla.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2009, 16:59:36 ip »

No, niinhän siinä meizin kohdalla kohtalaisen usein käy....
Kun Stevekin mainitsi ainoana varteenotettavana vaihtoehtona tuon Gene Cafe:n, niin ei kun sarvista kiinni ja kohta alkanee uudet huikeat seikkailut kahvittelun tiimoilta..
Papujen hankinta siis on seuraavaksi työn alla. Vähän epäilen, että tällä luonteen laadulla ei ainakaan rahallista säästöä synny ikinä, mutta koittaa pitää.
Pavuiksi ehkä Brazil Dry Process, siihen hapoksi jotakin (Harrar?), (Yriga?) tai sitten mitä? As kattoo taas....
O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

K

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2009, 18:17:21 ip »

Kyselin ja Steve arveli pelin tulevan myyntiin huhti-toukokuussa. Voiphan se olla, että joku muukin sitä sittemmin markkinoi...
Olen kuitenkin hiukan epäileväinen näihin aikatauluihin. Eikös tuon pitänyt olla jo saatavissa joitakin aikoja sitten??
O.K.

Tuossa kun sivumennen kysäisin Behmorista, niin Steve sanoi keskiviikkona olleensa allekirjoittamassa sopparin viimeisia osia. Hänen näkemyksensä oli, että tällä hetkellä menee 60-90 päivää, ennen kuin vekotin on myynnissä.
Kirjattu
Rancilio Silvia & Rocky, BODUM CHAMBORD, Moccamaster KB 741, Ibrik
Espresso: ei makeutusta; Suodatin & presso: maidolla, ei makeutusta; Ibrik: puolimakea tai vähemmän

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2009, 23:12:02 ip »

Joojoo.
 Itse olen nyt paistellut papuja Gene Cafella jo jonkun tovin. Steve suositteli sitä juuri Behmorin korvaajaksi... Olen ollut hyvin tyytyväinen paahtotuloksiin.
Netistä olen syynännyt profiiliohjeita, niitä kun ei GC:ssä ole mahdollista tallentaa, tai toistaa.
Usein on annettu esim. 5-12 minuutin lämmöksi vaikkapa 250 astetta. Masiina ei kuitenkaan tässä ajassa saavuta annetua lämpötilaa jne, joten "profiiliksi" jää useimmiten esilämmitys (5min) ja sitten varsinainen paahto,joka lopetetaan, kun "papu on valmis"..
Paras arvaukseni on, että kestää mieluummin "60-900 päivää" ennenkun Behmor on oikeasti myynnissä ja Suomeen saatavissa. Siihen mennessä olen joka tapauksessa jo paahtanut suuren määrän papuja ja vaatimukset vain kasvavat.
Minun päätelmäni näistä asioista lienee suunnilleen se, että tällaiset kotipaahtimet ovat aina enempi, tai vähempi leluja.
Näilläkin on sikäli paikkansa, että saa paahdettua sellaisen kahvin, joka miellyttää itseä ja aina on tuoretta papua varastossa, eikä tarvitse istua postilaatikon alla odottamassa kahvilähetystä, joka ehkä tulee ennenkun vanhat on lopussa.
Kesäajan koko kulutus paahdettavaa lienee jo tilattu. Saas kattoo kestääkö paahdin sinne asti? Jos ei kestä, niin sitten on hankittava uusi paahdin, olkoon se sitten Behmor, tai jokin muu.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2009, 17:08:06 ip »


...Minun päätelmäni näistä asioista lienee suunnilleen se, että tällaiset kotipaahtimet ovat aina enempi, tai vähempi leluja...

...Kesäajan koko kulutus paahdettavaa lienee jo tilattu. Saas kattoo kestääkö paahdin sinne asti? Jos ei kestä, niin sitten on hankittava uusi paahdin, olkoon se sitten Behmor, tai jokin muu.

O.K.

Tässä olisi kotikäyttöön, pidemmälle edenneen harrastajan paahdin:

http://www.coffee-roasters.net/roaster-tn1.htm
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #13 : Maaliskuu 14, 2009, 17:54:12 ip »

Onpas söpö,

Just lähtisi kaveri sopivasti Barcelonaan, mutta voi olla, että en pyydä tuomaan (65 kg). Eipä silti, en saanut hintaakaan selville. Voisi pitkänkin päälle tulla kahvikuppi hintoihinsa.
Hieno olis keittiön kulmassa tuota kattella.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

pentti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 48
Vs: Uudrnpahtimen hankinta
« Vastaus #14 : Kesäkuu 23, 2009, 15:56:42 ip »

Tässä olisi kotikäyttöön, pidemmälle edenneen harrastajan paahdin:

http://www.coffee-roasters.net/roaster-tn1.htm


Onko laitteen myyjää EU.n maissa? Onkohan jo selvinnyt laitteen hinta ja saatavuus selvillä. Olen hankkimassa paahdinta jolla olisi kohtalaisen suuri valmistus kapasiteetti.

Kiitos vastauksistanne.

Pentti
Kirjattu