Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Uuden paahtimen hankinta  (Luettu 66747 kertaa)

lauril

  • Vieras
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #15 : Kesäkuu 23, 2009, 16:38:33 ip »

En hinnasta tiedä, mutta ihan sattumalta olen aikaisemmin törmännyt laitteen porilaiseen myyjään http://www.solo-trading.net/discaf.php. Jotenkin satuin muistamaan vemulin linkin takaa löytyneestä kuvasta tutun paahtimen.
Kirjattu

samppo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 138
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #16 : Helmikuu 25, 2011, 12:59:46 ip »

Olen nyt miettinyt paahtimen hankintaa pidemmän aikaa ja Behmor 1600 ja Gene ovat vaihtoetoina.
Kysymys kuuluu: kummalla tulee parempaa kahvia? Paahtamiseen paneutuminen ei ole ongelma (Genellähän sitä tarvitaan?). Behmor oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta se että ei voi tehdä omia profiileja häiritsee hieman. Kiinnostaisi myös tietää voiko Genellä oikeasti tehdä profiileja (tokikaan ei voi tallentaa), siis kun yleisesti lämpöä nostetaan ennen kuin aikasempi lämpö on saavutettu, vaikuttaako se oikeasti profiiliin (ei ole sama kuin laittaisi sen lämpötilan jo alussa?)?

Pyytäisin, että Behmorien ja Genejen omistaja kertoisivat kokemuksia! Jos joku on molemmilla laitteilla päässyt paahtamaan (todennäköisesti ei), niin kuulisin myös mielellään vertailua.

Gene ja Behmor ketjut on kahlattu läpi, mutta voi olla jotain jota en ole huomannut.

Lisäys: Kysymys Genejen omistajille, pidättekö suuremman ''roska-astian'' ostoa järkevänä?
Kirjattu
Rancilio Silvia nakukahvalla + Rancilio Rocky + QUEST M3 paahdin

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #17 : Helmikuu 25, 2011, 13:55:45 ip »

Hmm, taisi Steve/HasBean jossain kirjoitella että on melkein ihan sama minkä tämmöisen kotipaahtimen ostaa jos haluaa profiileilla kikkailla... niillä kun ei saa kunnon profiileja millään aikaiseksi  ;D

Itselläni on tämä paahtoinnostus jonkin verran laskenut. Ei vaan laatu riitä omille makunystyröille. Ero on niin huima verrattuna kunnon ammattipaahtoon.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #18 : Helmikuu 25, 2011, 14:34:28 ip »

Noh. Itse odottelin tuota Behmoria aikoinaan markkinoille. Se "ilmestyminen" sitten alkoi kestää kovin pitkään. Se viivästyminen taisi olla onnenpotku sikälis, että hankin vähän käytetyn Genen.

Se on ihan totta, että millään kotipaahtimella ei mitään oikeita ja asiallisia profiileja juurikaan saa toteutettua. Tehot ei vaan riitä kovin äkkinäisiin lämmön nostoihin...
Omaan masiinaan tilasin Ongebrandtilta 220 voltin vastuksen, jolla teho nousi 250 Wattia. Luultavasti tämä helpotti hiukan?

Toisaalta, kun olen palstalta lukenut noita Behmor-juttuja, niin en ole saanut käsitystä siitä, että valintani olisi ollut huono.
Genellä olen nyt paahdellut jo kymmeniä kiloja ja suurin vika epäonnistumiseen on tähän asti ollut käyttäjässä ja ehkä papujen valinnan ja blendien kanssa. Kaikki paahdot olen juonut.

Itse tuumaan, varmaankin väärin, että tuo "profiilijuttu" on hiukan ylimainostettu. Luulisin, että "oikeissa" paahtimissa on jotakin muitakin apuja, jotka vaikuttaa lopputulokseen? Suuri papujen massa, rummun materiaali...?
Sitäpaitsi niissäkin usein on sama heikko lenkki, kun kotipaahtimessa (käyttäjä).

Itse en ole hankkinut isompaa roskankerääjää, kyllä sen pienen helpolla kopistelee 4-5 satsin jälkeen. Ainoa etu siinä isommassa on siinä, että sen ulostuloon voi helposti liittää pyöreän hormin.

Lisäksi olen huomannut, että roskiksessa oleva 2 osainen metallisihti pitää puhdistaa tukkivasta pikkumöyhystä aika usein. Mieluusti tiskaamalla ja harjaten

Aikomukseni on jatkaa valitsemallani tiellä vielä pitkään.
Lisäksi, jos peli joskus jotenkin särkyy, aion muuttaa sen kokonaan manuaaliseksi. Lämmitysvastusta voisi ohjata omalla säätimellään portaattomasti. En tiedä olisiko siitä etua, että voisi vielä hiukan vaikuttaa rummun nopeuteenkin?.

Olli
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2011, 15:39:47 ip kirjoittanut Tinuri »
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #19 : Helmikuu 25, 2011, 18:20:13 ip »

Ovatko tummat paahdot helpompia (tai anteeksiantavampia) kuin vaaleat, kotipaahtajille? Kokemusta vain iRoastista, jolla paahdan hyvin tummaksi. Laitehan on niin äänekäs ettei raksuja oikein pysty kuulemaan.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #20 : Helmikuu 25, 2011, 18:45:05 ip »

Kyllä behmorillakin saa omia profiileja rakenneltua, muttei kovin helposti. Vaatii vain, että asentaa lämpömittarin ja kirjaa tarkasti ylös lämpötilojen muutokset ja pelailee plussilla, miinuksilla, eri profiili napeilla ja annoskoolla. Näin saa siirreltyä lämpötilojen muutoksia eri kohtiin. Toki vauhdista ei profiiliin voi juurikaan vaikuttaa.  Lämpömittari ja erillinen kello (omassa behmorissani ainakin kellolla on hieman poikkeava aikakäsitys) kyllä kovasti helpottaa behmorin käytöksen ymmärtämistä. Minä olen paahtanut vasta n.25 kiloa tällä, joista ehkä 1/3 yirgacheffeä, ja tämä onkin ainoa papu jonka olen mielestäni oppinut paahtamaan hyvin. Geneä en ole koskaan käyttänyt. 
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #21 : Helmikuu 25, 2011, 22:52:22 ip »

Kokemuksia vain uunipaahdosta ja Genestä, jolla on tullut paahdettua ehkä 40-50 kiloa. Uunipaahtaminen oli hyvä päänavaus, siinä oppi perusmokat ja joskus saattoi tulla onnistumisiakin, Geneen siirtyminen vähensi perusmokat minimiin, nykyisin ei niitä tule tehtyäkään (perusmokilla tarkoitan esim. liian lyhyttä kuivattelua tai tarpeetonta papujen öljyämistä).

Kyllä minä olen mielestäni saanut Genellä onnistumaan paahdot tietyin rajoituksin varsin hyvin, mutta toki on myönnettävä, etteivät kaikkien huippupaahtimoiden tuotteet ole omille paahtotuotteille jatkuvasti hävinneet   ;D.

Olen samoilla linjoilla Tinurin kanssa siitä isommasta roskiksesta: ei ole tarpeellinen. Roskiksen poistoritilän päälle pystyy virittämään liesituulettimeen johdetun putken, joten hajunpoistonkaan näkökulmasta en ole sitä isoa roskista kaivannut.

Huippuunsa viritetty profilointi (siis että pelattaisiin tarkkojen lämpökäyrien kanssa) ei Genessä tosiaan ole mahdollista. Lämpötilaa ei rummun sisältä papumassasta pysty tarkasti mittaamaan, joten koneen lämpötilanäyttämä on aika viitteellinen tieto siitä, mitä oikeasti tapahtuu ja millä nopeudella. Ei se paahtaminen Genessä kuitenkaan niin yksinkertaista ole, kuin esim. Ongelbrantilta saa ohjeeksi, että asteet 235 ja sitten kun savuaa niin sitten on valmista, n. 12-15 minuuttia. Kyllä Genessä pykälöidään kuivutus, raksulämpö ja lämpötilan lasku ennen toista raksua. Minä olen kokeilemalla hakenut näppi- ja makuhermotuntumalta pieniä profilointieroja erilaisille pavuille, osalle olen löytänyt toimivampia profiileja, ja osalle tuntuu olevan sama, tekipä profiilin mutkalla tai enempi suoraviivaisesti. Näiden jälkimmäisten tapausten kohdalla olen radikaalisti päätellyt, että tässä kohtaa Genen profilointimahdollisuuden rajat ovat tulleet vastaan, ja se siitä. Tällä en kuitenkaan tarkoita sitä, että nämä paahdot olisivat pilalla; osa tällaisista "ihan-sama-mitä-teet" -tapauksista ovat olleet hyvin toimivia papuja.

Genen jäähdytys on mielestäni liian hidas (reilusti yli 4 min.), normaalilla jäähdytyssyklillä papuihin ehtii kehittyä väkevää makua makeuden kustannuksella. Niinpä keskeytän jäähdytyksen ja jäähdttän pavut "manuaalisti" antaen koneen pyörittää tyhjänä jäähdytyssyklinsä loppuun, jottei kone kärvähdä. Makuero manuaalijäähdytyksellä vs. Genen jäähdytyksellä on ollut selkeä, mutta huomattava.

Genen kanssa tummien ja vaaleiden välinen ero ainakin minun paahtometodeilla melko kapea, ainakin papujen tummuusasteen valossa arvioituna. Silti olen saanut onnistumaan suodatinpaahtoja, ovat toimineet sekä woodneckilla että aeropressilla.

En tiedä, miten hyvin muiden kotipaahtimien kanssa onnistuu erilaisten papujen kanssa saamaan huipputuloksia, mutta minä olen Genen kanssa hyväksynyt sen, että jotkut pavut paahtuvat maukkaasti, toisista ei saa riittävän hyvää, ei sitten millään. Niinpä tuleekin noudatettua luonnonvalintaa: omien mieltymysten mukaiset onnistujat jatkavat, mutta epäonnistuja katoavat valikoimista hiljalleen pois. Onnistujien kanssa jatkan pyrkien hienosäätämään paahtoa paremmaksi. Ja ne tarjoavatkin peijjjjakkaan hyviä kahvinautintoja  :o.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #22 : Helmikuu 28, 2011, 23:39:48 ip »

Tällä pitäisi onnistua jonkinlainen profilointi : http://shop.espressofix.de/shop-section-136-kaffeeroester-roestbiene.html  ;D vitsikkään näköinenkin vielä. Kätevä mies toki askartelee itsekin tuollaisen.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

Islander

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #23 : Tammikuu 10, 2015, 16:50:37 ip »

Nostellaanpas tätä ketjua vähän. Onko tiedossa mitään Suomessa tai edes Euroopassa myytäviä kotipaahtimia? Suomeksi ei ainakaan nopeasti katsoen löytynyt ja englannin taito on mitä on, joten ulkomaalaisilta sivuilta en ole etsinyt. Hakusessa siis nykyaikainen paahdin, ei mitään prännäriä  ;D
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #24 : Tammikuu 12, 2015, 09:15:54 ap »

Suomesta ei taida uusia paahtimia saada mistään tällä hetkellä. Saksasta, Hollannista tai Briteistä saa esim. Geneä. Behmorista puuttuu nykyään EU-hyväksyntä, joten sitä ei myy kukaan. Suht' arvokasta Quest-paahdinta löytyy jostain eurooppalaisista kaupoista.

Paahtimia ja kahvia löytyy noista ainakin:
https://www.ongebrand.nl/en/shop1/?cat=2
http://www.rohkaffeebohnen.de/haushaltsroster
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Watti

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #25 : Tammikuu 17, 2015, 22:47:12 ip »

Entäs omatekoinen, etsi sanalla  corretto  ,eli vanha leipäkone puretaan, pelkkä koneisto ja konkka, vaihdetaan pönttö sellaiseen jossa ei ole teflonia ja kuumailmapuhallin, victor 86b ja roast logger niin saa profiilit näkymään tietsikalla.
Kirjattu

teemies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 107
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #26 : Tammikuu 19, 2015, 17:06:19 ip »

En ole kokeillut, mutta tällainenkin löytyy: http://www.dieckmann-aroma-kaffee.de/en/roestmeister/

Ilmesesti chaffi voi aiheuttaa ongelmia sisätiloissa jos ei käytä valmistajan omia jynssättyjä papuja.
Kirjattu
ROK + ROK Grinder + Coffee Sock

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #27 : Tammikuu 20, 2015, 09:30:32 ap »

En ole kokeillut, mutta tällainenkin löytyy: http://www.dieckmann-aroma-kaffee.de/en/roestmeister/

Ilmesesti chaffi voi aiheuttaa ongelmia sisätiloissa jos ei käytä valmistajan omia jynssättyjä papuja.

207 euroa posteineen suomeen. Ei ole hinnallakaan pilattu.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #28 : Tammikuu 20, 2015, 09:43:07 ap »

Aikoinaan kun itselle paahdinta etsiskelin, niin ymmärsin, että tuo rostmeister ei oikein kykene paahtamaan kahvia kuin noista valmistajan omista. Löytämäni käyttäjäkokemukset eivät olleet mitenkään rohkaisevia, päinvastoin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Uuden paahtimen hankinta
« Vastaus #29 : Tammikuu 20, 2015, 09:47:12 ap »

Roastmaster käyttää (valmistajan myymiä) esipaahdettuja papuja. Laitteen idea lienee siinä että kun esipaahto on poistanut kuorisilpun niin jälkipaahdossa tulee vähemmän roskaa ja savua.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..