Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Nuova Simonelli MDS?  (Luettu 3938 kertaa)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Nuova Simonelli MDS?
« : Tammikuu 22, 2009, 21:31:26 ip »

Olisi tarjolla tällainen mylly. Ollut aktiivisessa kahvilakäytössä 3 vuotta eli huomattavasti enemmän kilometrejä takana kuin kotibaristojen käsien kautta kulkeneille jauhimilla  ???

Kertokaahan mielipiteitänne, uskaltaisiko tuollaiseen ryhtyä? Sikäli hyvä merkki, että ainakin Suomessa melko yleinen. Hintaa näytäisi olevan uutena suomalaisessa kaupassa 420€ alv0% eli n. 500 € veroineen. Pyynti käytetylle siis 300€ ja itse tarjosin siitä jo 250€, mutta alkoi asiaa pohdittuani tuokin tarjous tuntumaan liian isolta ammattikäytössä olleesta myllystä.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Vanhempi Vaari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2009, 10:27:44 ap »

Itselläni on ollut (ilmeisesti?) vastaava 2003-mallinen mylly nyt puolitoista vuotta. Omassa laitteessani on tosin portaallinen karkeuden säätö. Myyjä oli vaihtanut vielä "terät" ennen kauppaa. Olen ollut koneeseen erittäin tyytyväinen. En ole kohdannut ainuttakaan Ristreton palstoilla käsitellyistä jauhatus-, pakkaantumis-, tms.ongelmista. Vekotin on musta, suuri, painava ja vaimon mielestä ruma kuin mikä mutta paras hankintani kahvinnauttijaurallani.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2009, 10:50:18 ap »

En oikeastaan epäile yhtään myllyn laatua sinänsä. Olisin ollut erityisen kiinnostunut tiedosta, kuinka kovilla ne myllyt ammattikäytössä keskimäärin ovat eli miten paljon "kulumaa" voi odottaa kolmen vuoden kahvilakäytön jälkeen tällaisessa laatumyllyssä olevan?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2009, 13:59:35 ip »

En ole kohdannut ainuttakaan Ristreton palstoilla käsitellyistä jauhatus-, pakkaantumis-, tms.ongelmista.

Paakkuuntumisongelmat vaivaavat yleensäkin etupäässä annostelijattomia myllyjä. Toisaalta käytännössä annostelijasta silti on etupäässä silti vain haittaa niin kahvila kuin kotikäytössä, poislukien tuo ettei niillä juuri esiinny staattisen sähkön eikä paakkuuntumisongelmia.

En oikeastaan epäile yhtään myllyn laatua sinänsä. Olisin ollut erityisen kiinnostunut tiedosta, kuinka kovilla ne myllyt ammattikäytössä keskimäärin ovat eli miten paljon "kulumaa" voi odottaa kolmen vuoden kahvilakäytön jälkeen tällaisessa laatumyllyssä olevan?

Olen siinä käsityksessä, että harvoin nuo kahvilakäytössäkään sinällään hajoavat, joten uskoisin sen palvelevan huoltamisen ja terien vaihdon  jälkeen monta vuotta kotikäytössä ilman mitään ongelmia.

Ehkä itse jos olisin hankkimassa käytettyä ammattimyllyä, niin kyttäisin vaikka ebay:sta jotain vieläkin järeämpää käytettyä. Tietysti onhan sekin etu jos tuota pääsee käytännössä hypistelemään ja kokeilemaan ennen ostopäätöstä. Joka tapauksessa, luultavasti ihan pätevä mylly tuo on, luultavasti yhtä hyvä tai huono kuin käytetty Mazzerin Superjolly, ainakin speksit ovat aikalailla samanlaiset.

-Mikko-
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2009, 23:30:44 ip »

Paakkuuntumisongelmat vaivaavat yleensäkin etupäässä annostelijattomia myllyjä. Toisaalta käytännössä annostelijasta silti on etupäässä silti vain haittaa niin kahvila kuin kotikäytössä, poislukien tuo ettei niillä juuri esiinny staattisen sähkön eikä paakkuuntumisongelmia.

Ehkä itse jos olisin hankkimassa käytettyä ammattimyllyä, niin kyttäisin vaikka ebay:sta jotain vieläkin järeämpää käytettyä.

-Mikko-

Mitä haittaa siis annostelijasta on vs. staattisuus/paakut? Nykyinen myllyni on ilman annostelijaa ja nyt olen tosiaan hakemassa annostelijallista myllyä juuri paakkuuntumisen välttämiseksi (sen verran laiska, että mihinkään weissaukseen en ala).

En ole mitään kiirettä asian kanssa pitänytkään, vaan kyttäilen kyllä ebaytäkin silloin tällöin, mutta harvoin on tullut vastaan sielläkään kohtuuhintaisia "pro-myllyjä", Suomen markkinoista puhumattakaan.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

nasse

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 270
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2009, 23:50:37 ip »

Seuraa sitä ebayta vaan, kyllä sieltä löytöjä tulee...

nimim. uusien terien ja postien jälkeen Mazzer Royal ~350e tms. Onhan tuolla kokoa, mutta eipä se haittaa ainakaan minua.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2009, 11:58:14 ap »

Mitä haittaa siis annostelijasta on vs. staattisuus/paakut?

Annostelijasta on haittaa siinä mielessä, että koska sitä ei käytetä kuten se on alunperin suunniteltu niin se on ainoastaan suhteellisen iso osa jossa on paljon vanhentuvan kahvin piilopaikkoja. ja onhan annostelusta jauhamisen aikana hommaa joka ilman annostelijaa jäisi kokonaan pois.

Kuten toisessa threadissa mainitsinkin, että olen reilussa kuukaudessa kiskonut annostelijan vipua ~3500kertaa kotikäytössä. Siitä voi vaan päätellä kuinka suuri rasite se on kahvilakäytössä baristan olkavarrelle joka saa nuo toistot alta viikossa aikaiseksi. Annostelemalla samalla kun mylly jauhaa voi hyödyntää annostelijaa poistamaan heti alkuunsa paakut jauheesta.

Annostelijoiden ongelmana on myöskin se, että ne helposti heittävät puruja enemmän tai vähemmän vasemmalle. Tästä aiheutuva sotku pöydällä kyllä kompensoi annostelijattoman staattisesti varautuneet kahvipurut pöydällä :) Anfim Super caimano kyllä tiputtaa aika nätisti nuo purut suoraan alaspäin, se taitaakin olla kyseisen myllyn suurin myyntivaltti maailmalla.

Joka tapauksessa, en ole katunut että vaihdoin annostelijalliseen mini-e:sta. Vaiva joka tulee annostelijan käytöstä ja siitä aiheutuvasta siivoustarpeen lisääntymisestä on mielestäni pienempi kuin vaiva joka aiheutuisi jokaisen shotin weissauksesta.

Edellä mainitusta ei sitten voi vetää sitä johtopäätöstä, että annostelija olisi vastaus kaikkeen. Esim Rocky ilmeisesti hyötyy todella paljon weissauksesta vaikka onkin annostelijallinen.

Isot terien leikkuupinta-ala ja matala kierrosluku taitaa kuitenkin olla vastaus suurimpaan osaan ongelmista, annostelijaton rakenne sitten ehkäpä vain korostaa rakenteen heikkouksia jonkin verran.

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2009, 13:25:12 ip »

Vaiva joka tulee annostelijan käytöstä ja siitä aiheutuvasta siivoustarpeen lisääntymisestä on mielestäni pienempi kuin vaiva joka aiheutuisi jokaisen shotin weissauksesta.

Tämä riippuu varmaankin työtavoista. Itse olen tosiaan irroittanut Mini-E:stä sen portafiltterituen jonka jälkeen mylly jauhaa pieneen lasiin täysin siististi (yhtään ei mene pöydälle). Lasissa on myös nopea ja siisti weissata. Tämän jälkeen kahva irti koneesta, kuivaus, ja purut lasista kahvaan (semmoinen muovimukista leikattu adapteri auttaa). Kun kahvi on sihdissä niin ei tarvitse enää oikeastaan weissata - pelkästään pyöritellä purut tasaisesti sihtiin.

Kieltämättä kahvilaympäristössä em. toimiminen olisi täysin järjetöntä, mutta valmistettaessa 4-5 tuplaa päivässä siitä ei ole pahemmin hidastusta. Tosin jos nyt olisin uutta myllyä ostamassa niin annostelijattomuus ei olisi enää niin itsestäänselvyys vaan valinta voisi mennä ihan yhtä hyvin annostelijalliseenkin.

Isot terien leikkuupinta-ala ja matala kierrosluku taitaa kuitenkin olla vastaus suurimpaan osaan ongelmista, annostelijaton rakenne sitten ehkäpä vain korostaa rakenteen heikkouksia jonkin verran.

Mini-E:ssä ongelmia tuntuu aiheuttavan lähinnä se pururitilä. Toisaalta siitä on apua kun se hidastaa "puruvirtaa" ja näin vähentää staattisuutta (itselläni ainakin lähes kokonaan pois) ja parantaa myllyn ajastimen tarkkuutta. Sitten taas joidenkin kahvilaatujen (taikka hienon jauhatuskarkeuden) kanssa se hidastaakin nopeutta liikaa ja kahvi alkaa pakkautua tiiviisti sen ritilän taakse ja semmoista pientä "nappulaa" alkaa muodostumaan. Mitä olen tuota kahvin käyttäytymistä siellä ritilän luona tarkkaillut, niin näyttäisi siltä että hieman isompiaukkoinen ritiläratkaisu voisi toimia paremmin. Tästä syystä olen vilkuillut mielenkiinnolla mitä muutoksia "Mini-E-II":sessa tuohon on tehty - mutta vielä en ole törmännyt mihinkään tarkkaan tietoon.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nuova Simonelli MDS?
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2009, 23:26:58 ip »

Annostelijoiden ongelmana on myöskin se, että ne helposti heittävät puruja enemmän tai vähemmän vasemmalle.

Muistuikin mieleen että tähän ongelmaan löytyy apu Schectermaticin Shnozzolasta - ainakin annostelijallisten Mazzereiden kanssa. :)
Kirjattu