Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen  (Luettu 80132 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2792
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2009, 01:18:54 ap »

Täällä, vai oliko se Kahvilasin aikoina, oli yksi tapaus jossa saksalainen myyjä ei vaivautunut palauttamaan takuuhuoltoon lähetettyä laitetta. Suomalainen kuluttaja-asiamies otti yhteyttä saksalaiseen kollegaan, mutta ainoa konkreettinen toimenpide mitä he pystyivät tekemään oli ko. liikkeen syvä paheksunta. Lopulta firma sulki nettikauppansa, mutta ymmärtääkseni laite jäi sille tielleen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 890
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2009, 11:49:20 ap »

Tällaista löysin pienellä kaivelulla.Eli kannattaa selvittää onko tuotteella valmistajan takuu ja millainen se on.

Kansainvälinen takuu

Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa.

Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan.

Tuossa viestiketjussa on takuu käsitelty tyhjentävästi, peräti konkreettisen esimerkin kanssa.  En usko, että kannattaa aloittaa asian pohtiminen uudestaan, taas tyhjästä googlettamalla.
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=688.0
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 890
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2009, 12:46:10 ip »

Eli se takuu ei ole mikään autuaaksi tekevä seikka. Yksi esimerkkitapaus oli esim. kannettavan tietokoneen näppäimistöstä, joka oli hajonnut kolmen vuoden käytön jälkeen. Takuuaika oli umpeutunut jo vuotta aiemmin, mutta virhevastuulain perusteella ko. näppäimistön oletettu kestoikä oli pidempi kuin takuuehdoissa määritelty 2 vuotta ja näinollen laite korjattiin veloituksetta myyjäliikkeen toimesta.

Tämä on tärkeä asia: On erotettava toisistaan tavaralle annettu, vapaaehtoinen takuu sekä kuluttajansuojaan kuuluva vastuu tavaran virheestä. Siis "takuu" ja "tavaran virhe" ovat kaksi eri argumenttia.
Vemulin esimerkissä myyjä korjasi/vaihtoi näppiksen, kuten kuluttajansuojalain nojalla voi olettaa. Sen sijaan mitään "virhevastuulakia" ei ole olemassa, sellaiseen ei kannata vedota.

Lainaus
Lain mukaan siis myös tarvittavat postituskulut ovat korvattavia. Ja tämä virhevastuulaki koskee kaikkia eu-maiden alueella toimivia valmistajia/maahantuojia/jälleenmyyjiä. Jos yksi porras puuttuu, siirtyy vastuu ylöspäin seuraavalle.

No-niin. Nyt päästään fundamentaalisiin asioihin...
Siis minkä lain mukaan postikulut on korvattava? Muistetaan nyt, että direktiivit ovat ohjeistusta, oikeasti asioista päätetään kansallisen lainsäädännön kautta. Ylikansallista EU-lainsäädäntöä ei ole käytännössä olemassa. Jos ostat keittimen Italiasta, niin alat opiskella italialaista kuluttajansuojalainsäädäntöä, jos taas "halvan valuutan" UK:sta, niin referoit tottakai sikäläistä lainsäädäntöä sikäläisine prejudikaatteineen. Olen huomannut, että on suuri yllätys monelle ihmiselle, että suomalainen lainsäädäntö ei toimikaan muissa EU-maissa...

Selvä. Nyt kun on vihdoin saatu selville sovellettava laki, opiskeltu se sujuvalla italian, ranskan, flaamin, jne kielellä ja todetaan, että lakia on rikottu. Tavarantoimittaja on rikkonut laillisia oikeuksiamme, mitä tehdään? No, lainrikkoja haastetaan tottakai oikeuteen. Poliisia ja tutkintaviranomaisia ei tällainen siviiliriita kiinnosta, joten teet sen itse. Se on helppoa, koska meillä on tämä sujuva italian, ranskan, flaamin, jne. taito... Onneksi on englantia osaavia, paikallisia asianajajia, jotka pystyvät auttamaan, 300-600 euroa/tunti. Jne, jne. Käytännössä juridinen prosessointi, erityisesti Etelä-Euroopan maissa, ei ole kannattavaa, ellei intressi ole riittävän suuri, mieluummin satoja tuhansia euroja.

Tämän valossa on helppo ymmärtää EU:n halua yleiseurooppalaiseen kuluttajansuojan harmonisointiin. Hankalaa on se, että Euroopanlaajuinen "keskimääräinen parannus" merkitsisi merkittävää huononnusta pohjoismaissa. Tästähän nyt riidellään. Hyvää olisi, jos saataisiin myös aikaan nopeutettu ja yksinkertaistettu "kuluttajansuojaprosessi", mutta tämä on jo aika raju toive.

Siis tämä kuluttajansuoja Euroopassa, josta EU:n sivuillakin kirjoitetaan kauniisti kaikilla kielillä. Se on tavoitteellista ohjeistusta. Ohjeet ovat tottakai "sitovia", mutta niitä saa rikkoa miten paljon huvittaa. Vasta rikkomisen vieminen kansalliseen oikeusistuimeen tuo oikeussuojaa.  Aiemmin on jo asiantuntevasti kirjoitettu, että Kuluttaja-asiamiehen tarjoamat oikessuojakeinot ovat vähäisiä: voi kirjoittaa vihaisen kirjeen, voi paheksua, voi julkistaa paheksunnan lehdessä, voi työntää neuloja voodoo-nukkeen... Kuluttaja-asiamiehen voima perustuu yleiseen lainkuuliaisuuteen ja moraaliin. "Hävinneet" firmat noudattavat asiamiehen päätöksiä vapaaehtoisesti. Jos eivät noudata, asia voidaan viedä markkinatuomioistumeen tai normaaliin alioikeuteen, tapauksen luonteesta riippuen. Näistä tulee sitten pakottavia päätöksiä. Ja kun päätös on kerran tullut, muidenkin myyjien kannattaa sitä noudattaa - olisi kallista mennä itse häviämään juttu uudestaan.  Jos ostat keittimen Saksasta, sikäläinen Kuluttaja-asiamies voi paheksua myyjän toimintaa (kuten aiemmassa esimerkissä oli kerrottu), jos haluat pakottavaa oikeutta, haastat myyjän käräjille - Saksassa.

Sama koskee noita postikuluja. Sinä maksat postikulut, jotta se painava keittimesi lähetetään Italiaan korjattavaksi. Jos laitat "vastaanottaja maksaa", niin vastaanottaja ei lunasta sitä. Vaadit tottakai kuluttajansuojan nimissä postimaksujen korvaamista. Tehtaalla naureskellaan aikansa eskimoille, ja sitten lähetetään korjattu keitin (joskus) takaisin, postiennakolla, tms. Sinä voit valita: maksatko ja saat keittimesi vai oletko maksamatta ja menetät keittimesi? Kumman valitset? Käytännössä voit joutua näin maksamaan postikulut jopa molempiin suuntiin. Onko se väärin? On, haasta oikeuteen Napolissa...

Etäkauppa on tällä hetkellä hyvien kaupantekokäytäntöjen sekä myyjän moraalin ja halun varassa. Siksi ostopaikan valinta on tärkeää ja siksi netissä on erilaisia forumeita, joilla repostellaan eri myyjien käyttäytymistä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2792
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2009, 14:20:59 ip »

Omat kokemukset verkosta ostamisesta voisi tiivistää ehkä neljään kohtaan:

1) On olemassa tavaroita ja tavaroita. Ostaisin esimerkiksi kirjan tai CD-levyn täysin varauksetta netistä. Varsinkin kun maksun suorittaa luottokortilla, niin saa takuun että tavara tulee perille. Jos sitten kirjan sivut irtoavat aikaisemmin kuin olisi syytä odottaa niin ei se ole kummoinen tappio. Sama pätee kahviin ja pieniin tarvikkeisiin, kalliimmat myllyt ja keittimet ovat taas oma juttunsa.

2) On olemassa hyviä ja huonoja verkkokauppiaita. Tunnetusti hyviä ovat kahvimaailmassa ainakin Bella Barista ja Has Bean. Sen sijaan Googlen löytämä superhalpa verkkokauppa ei sitä välttämättä ole.

3) Hyväkään kauppias ei voi muuttaa maantieteellisia totuuksia. Tavaran kuskaaminen tuhansien kilometrien päähän kestää ja vaatii vaivannäköä, vaikka itse ei sitä joutuisikaan maksamaan.

4) Ongelmia on harvoin, mutta useammin kuin tavallisista kaupoista ostaessa. Mutta eivät ne kivijalkakaupatkaan ongelmattomia ole.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 612
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2009, 14:49:36 ip »

Minkään eu-maan lainsäädäntö kuluttajan oikeuksien suhteen, ei voi olla huonompi kuin direktiivissä on esitetty. Siinähän myyjän virhevastuu rajoitetaan enintään kahteen vuoteen. Suomen kuluttajasuojalaissa ei ole tätä kahden vuoden rajoitusta, joten Suomen lainsäädäntö on kuluttajan oikeuksien kannalta vahvempi kuin eu-direktiivi edellyttää.

Ja kyllä vain. Direktiivi sitoo kaikkia jäsenmaita noudattamaan direktiivin mukaista virhevastuuta eli tässä tapauksessa ei ole kyse mistään suosituksesta. Virhevastuu ulottuu vain myyjään, ei edellä oleviin portaisiin tai valmistajaan. Virhevastuun kautta tulevat korvaukset on tehtävä vastikkeetta eli kuluttajalle EI SAA aiheutua mitään kuluja.

Täältä löytyy lisää tietoa asiasta.

http://www.ecc.fi/fi-FI/virhe/

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST*

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2009, 15:38:38 ip »

Tämä vemulin viimeinen kommentti pitää teoriassa paikkansa, mutta ongelmahan tulee siinä kohtaa jos myyjä moisesta paskat nakkaa. Omien nettiostosteni pohjalta tuntemus on, että myyjien mielestä postikulut kuuluvat ostajalle, ja muunlainen vaatimus on kohtuuton. En usko että kaikkien päätä jonkin direktiivin olemassaolo kääntää (etenkään kun vetoavat siihen että ehto on esillä heidän nettisivuillaan). Ja edellä sitä on jo selostettu että keinot ovat aika vähissä, jos myyjä ei johonkin asiaan suostu.

Suomessakin kuluttajalainsäädännön vahvuus on siinä, että on pystytetty näitä kevyempiä mahdollisuuksia myyjästä valittamiseen. Jos olisi sama lainsäädäntö, mutta ainoana tienä olisi oikeusprosessi, niin homma toimisi tuhat kertaa huonommin.

No, tärkeintähän on käyttää järkeään eli jos aikoo ostaa jotakin kallista, pitää ottaa myyjästä eri tavoin selvää, kuulla toisten kokemuksia, jne. Vielä parempi on tietysti jos voi itse ensin tilata kokeeksi jotain edullista. Ehdottomasti kannattaa maksaa kortilla, tai vielä mieluummin Paypalilla jos sellainen on tarjolla.

--

Tässä keitinasiassa kannattaa tosiaan muistaa vielä se, että rahan lisäksi (tai rahasta huolimatta) kaikenlainen postittelu on todella aikaaviepää ja lisää huoltoaikoja merkittävästi. Asiaa tietysti helpottaa jos on ullakolla halpiskone jonka voi ottaa siksi ajaksi käyttöön...
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 890
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2009, 16:18:35 ip »

Ja kyllä vain. Direktiivi sitoo kaikkia jäsenmaita noudattamaan direktiivin mukaista virhevastuuta eli tässä tapauksessa ei ole kyse mistään suosituksesta. Virhevastuu ulottuu vain myyjään, ei edellä oleviin portaisiin tai valmistajaan. Virhevastuun kautta tulevat korvaukset on tehtävä vastikkeetta eli kuluttajalle EI SAA aiheutua mitään kuluja.

Täältä löytyy lisää tietoa asiasta.

http://www.ecc.fi/fi-FI/virhe/

Ja höpsistä. Direktiivi ei sido koskaan eikä ikinä ketään. Valtiot ovat "sitoutuneet" liittämään direktiivien säännökset omaan kansalliseen lainsäädäntöönsä. Tätä on noudatettu hyvin vaihtelevasti.

Luepas oma viittauksesi:

"Jäsenvaltioiden on pitänyt saattaa direktiivi osaksi omaa lainsäädäntöään 1.1.2002 mennessä. Monet maat ovat olleet myöhässä aikataulusta."

Siis omaa sisäistä lainsäädäntöään. Ainoastaan lainsäädäntö sitoo, direktiivi ei sido. Mikäli maa ei ole ottanut pykäliä omaan lainsäädäntöönsä (tällaisessa kunnostautuvat suuret EU-maat), niin siinä maassa näitä säädöksiä ei ole olemassa piste. Mikäli maa ottaa säännökset omaan lainsäädäntöönsä vähän "soveltaen", niin tämä muunneltu versio on voimassa, ei mikään direktiivi.

Ja kuten omasta viittauksestasi huomaat, "oma lainsäädäntö", tarkoittaa myös omaa lakitupaa. Jos iitalialainen firma rikkoo kuluttajansuojaa, niin vastapuoli haastetaan oikeuteen Italiassa. Tervemenoa vaan Palermoon käymään oikeutta. Niin, ja siinä oikeussalissa luetaan italialaista lakikirjaa, ei mitään direktiiviä.
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2009, 16:37:02 ip »

Cartman on oikeassa, on suuri ero,onko kyseessä EU-direktiivi vai EU-asetus.

Direktiivi laitetaan täytäntöön (jos laitetaan..) kansallisessa lainsäädännössä ja halutulla tavalla. EU-asetus taas sitoo suoraan, ja on samanlainen kaikissa EU-jäsenmaissa.

Omien kokemusten perusteella sanoisin, että monia direktiivejä noudattavat vain EU:n mallioppilaat...
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

kisuli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #23 : Tammikuu 17, 2009, 19:02:04 ip »

Totta on.Direktiivi ei sido valtioita eikä ketään muutakaan yhtään mihinkään,ainakaan siinämielessä,että toimintatavat olisivat yhtenäiset.
Tämänvuoksi EU:n harmonisointikamppanja on todella tuhoisa erityisesti pohjoismaille,joissa kuluttajansuoja on valovuoden edellä eurooppalaisesta toimintamallista ja lainsäädännöstä.

Direktiivien varaan ei juuri  kuluttajansuojaansa kannata perustaa.Itse ajattelisin lähinnä hinta/riski suhdetta jos suorittaisin verkkohankintoja,eli jos hinta on riittävän edullinen kompensoidakseen tuotteesta mahdollisesti aiheutuvat kulut,jotka mahdollisesti joutuisin itse kustantamaan.

Näin ajatellen vaikkapa satasen hintaero jossain tonnin keittimessä ei saa minua vielä kääntymään verkkokaupoille.
Jokainen tietysti puntaroi  riskinkantokykynsä itse.Osaako muuten kukaan sanoa miten vaikkapa kotivakuutus suhtautuu tälläiseen ulkomailta hankittuun arvokkaaseen keittimeen?
Kaiken järjen mukaanhan sekin kuuluu kotivakuutuksen piiriin,joten jonkinlaista korvausta voisi olettaa saavansa.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 612
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #24 : Tammikuu 17, 2009, 21:39:00 ip »

Järjenkäyttö on tietysti sallittu. En itsekään tilaisi mistä hyvänsä nettikaupasta. Epärehellisiä yrittäjiä varmasti riittää, mutta vastuuntuntoinen ja maineestaan huolta pitävän kauppiaan kanssa en usko ongelmia syntyvän. Kyllä sitä tapella saa ihan kotimaistenkin liikkeiden kanssa. Netti on pullollaan esimerkkejä laidasta laitaan.

Cartman on oikeassa, on suuri ero,onko kyseessä EU-direktiivi vai EU-asetus.

Direktiivi laitetaan täytäntöön (jos laitetaan..) kansallisessa lainsäädännössä ja halutulla tavalla. EU-asetus taas sitoo suoraan, ja on samanlainen kaikissa EU-jäsenmaissa.

Omien kokemusten perusteella sanoisin, että monia direktiivejä noudattavat vain EU:n mallioppilaat...

No, osaat varmaankin sitten kertoa mitkä maat ovat ko. direktiivin lainsäädäntöönsä ottaneet? Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi...jne...

Ja höpsistä. Direktiivi ei sido koskaan eikä ikinä ketään. Valtiot ovat "sitoutuneet" liittämään direktiivien säännökset omaan kansalliseen lainsäädäntöönsä. Tätä on noudatettu hyvin vaihtelevasti.

Luepas oma viittauksesi:

"Jäsenvaltioiden on pitänyt saattaa direktiivi osaksi omaa lainsäädäntöään 1.1.2002 mennessä. Monet maat ovat olleet myöhässä aikataulusta."

Siis omaa sisäistä lainsäädäntöään. Ainoastaan lainsäädäntö sitoo, direktiivi ei sido. Mikäli maa ei ole ottanut pykäliä omaan lainsäädäntöönsä (tällaisessa kunnostautuvat suuret EU-maat), niin siinä maassa näitä säädöksiä ei ole olemassa piste. Mikäli maa ottaa säännökset omaan lainsäädäntöönsä vähän "soveltaen", niin tämä muunneltu versio on voimassa, ei mikään direktiivi.

Ja kuten omasta viittauksestasi huomaat, "oma lainsäädäntö", tarkoittaa myös omaa lakitupaa. Jos iitalialainen firma rikkoo kuluttajansuojaa, niin vastapuoli haastetaan oikeuteen Italiassa. Tervemenoa vaan Palermoon käymään oikeutta. Niin, ja siinä oikeussalissa luetaan italialaista lakikirjaa, ei mitään direktiiviä.

Kannattaa siis tehdä ostokset vain luotettavasta liikkeestä ja sellaisesta maasta, missä kuluttajansuoja on vähintäänkin eu-direktiivin edellyttämällä tasolla. Tässähän ei varmasti ole mitään uutta.

En tiedä mitä suuria eu-maita tarkoitat , mutta Saksa on ainakin varmuudella sisällyttänyt direktiivin omaan kansalliseen lainsäädäntöönsä.

Kuinka suuri riski todellisuudessa on asiansa huolella hoitavan yrityksen kanssa? Käsittääkseni monet tälläkin foorumilla kirjoittaneet ovat hankkineet laitteensa toisesta eu-maasta.

Se on varmasti niin, että kenellä ei kantti riitä tilaamaan ulkomailta haluamaansa tuotetta, on varmasti parempi ostaa Suomesta sitä mitä on tarjolla, eipähän ole valinnan vaikeuttakaan niin paljoa.

Suomen kuluttajansuojaa ollaan muuten yhdenmukaistamassa eu-direktiivin mukaiseksi. Ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, Suomi ei siinä asiassa turhia vitkuttele.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST*

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 890
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #25 : Tammikuu 17, 2009, 23:11:42 ip »

En tiedä mitä suuria eu-maita tarkoitat , mutta Saksa on ainakin varmuudella sisällyttänyt direktiivin omaan kansalliseen lainsäädäntöönsä.
Tämä ei ole oleellista. Oleellista on, että ainoa tapa saadaa pakottavaa oikeussuojaa on mennä paikalliseen alioikeuteen. Saksa on implementoinut direktiivin. Great! Siitä vaan Stuttgartiin käräjöimään.

Lainaus
Kuinka suuri riski todellisuudessa on asiansa huolella hoitavan yrityksen kanssa? Käsittääkseni monet tälläkin foorumilla kirjoittaneet ovat hankkineet laitteensa toisesta eu-maasta.
Tämä on oleellinen kysymys. Kuiinka suuren riskin haluaa ottaa. Akallion vastaus tuossa aikaisemmin antoi hyvät ohjeet ongelman analysoimiseksi. Mutta fakta on, että jos jotain surkeaa tapahtuu, sinä olet todellisuudessa aseeton. Täysin myyjän hyvän tahdon varassa.

Lainaus
Suomen kuluttajansuojaa ollaan muuten yhdenmukaistamassa eu-direktiivin mukaiseksi. Ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, Suomi ei siinä asiassa turhia vitkuttele.
Ei olla. Suomen kuluttajansuoja on parempi, kuin direktiivissä. Mutta koska direktiiveihin suhtaudutaan monissa maissa lähinnä huonona vitsinä, niin EU on suunnittelemassa EU-asetusta. Se astuisi voimaan kaikissa maissa ja olisi sanasta sanaan samanlainen kaikkialla. Pohjoismaat vastustavat, koska siitä on tulossa huonompi, kuin pohjoismaiden nykyinen kuluttajansuojalainsäädäntö.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 612
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #26 : Tammikuu 18, 2009, 01:24:35 ap »

Tämä ei ole oleellista. Oleellista on, että ainoa tapa saadaa pakottavaa oikeussuojaa on mennä paikalliseen alioikeuteen. Saksa on implementoinut direktiivin. Great! Siitä vaan Stuttgartiin käräjöimään.
Tämä on oleellinen kysymys. Kuiinka suuren riskin haluaa ottaa. Akallion vastaus tuossa aikaisemmin antoi hyvät ohjeet ongelman analysoimiseksi. Mutta fakta on, että jos jotain surkeaa tapahtuu, sinä olet todellisuudessa aseeton. Täysin myyjän hyvän tahdon varassa.
Ei olla. Suomen kuluttajansuoja on parempi, kuin direktiivissä. Mutta koska direktiiveihin suhtaudutaan monissa maissa lähinnä huonona vitsinä, niin EU on suunnittelemassa EU-asetusta. Se astuisi voimaan kaikissa maissa ja olisi sanasta sanaan samanlainen kaikkialla. Pohjoismaat vastustavat, koska siitä on tulossa huonompi, kuin pohjoismaiden nykyinen kuluttajansuojalainsäädäntö.

Kyllä se vaan on ihan oleellista, että kuluttajansuoja on lainvoimainen. Silloin ei tosiaan olla pelkästään myyjän hyvän tahdon varassa.

Ja uskot Suomen vastustuksen painavan kovinkin paljon? Aika tulee näyttämään, kuinka pian yhtenäinen kuluttajansuoja on reaalielämää "täällä lintukodossakin".

Miten niin aseeton? Hieman liioittelun makua. Kuinka moni hyvämaineisista yrityksistä haluaa pilata maineensa sillä, etteivät noudata LAKIA? Ja sitä paitsi, kyllä ne oikeuslaitokset toimii muuallakin kuin Suomessa. Epärehellisiin yrityksiin ei auta mikään peloite, ei edes Suomessa.

Kuinka moni "riskinottajista" tälläkin palstalla on joutunut käräjöimään ostostensa puolesta? Onko sellaisen uhka oikeasti kuinka todennäköinen vai olisiko kyseessä lähinnä marginaalinen riski, monien muiden riskien joukossa.

Mutta...jokainen tehköön itse ne ostoratkaisunsa. Minä luotan jatkossakin hyväksi havaittuihin nettikauppoihin. Kerron kyllä sitten, mikäli joudun käräjöimään berliiniin, milanoon jne...

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=688.0

Täällä oli muuten yksi olennainen väärinkäsitys. Kirjoitit näin : "...Jos Rancilio ei myönnä takuuta yksittäisille kuluttajille, niin silloin laitteessa ei ole takuuta ja sillä siisti. Siis Rancilion vehkeissä ei ole takuuta, haloo!!!  Jos jokin Rancilion myyjä myöntää takuun laitteelle, niin se on sitten ostajan ja myyjän välinen sopimus.  Se koskee tottakai ainoastaan kyseistä ostajaa ja kyseistä myyjää."

Takuu ei rajoitu koskaan henkilöön vaan tuotteeseen. Näinollen takuu koskee annetun takuuajan puitteissa myös laitteen kaikkien seuraavienkin omistajien aikana.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST*

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 890
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #27 : Tammikuu 18, 2009, 12:31:17 ip »

Miten niin aseeton? Hieman liioittelun makua. Kuinka moni hyvämaineisista yrityksistä haluaa pilata maineensa sillä, etteivät noudata LAKIA? Ja sitä paitsi, kyllä ne oikeuslaitokset toimii muuallakin kuin Suomessa. Epärehellisiin yrityksiin ei auta mikään peloite, ei edes Suomessa.
Tässähän itse kysyt ja itse vastaat. Jos myyjä haluaa pitää yllä hyvää mainettaan ja asiakaspalveluaan, niin hyvä. Jos ei, niin sinä kärsit. Yksinkertaista. Kuten aiemmin sanoin, olet siis myyjän varassa, hän tekee päätöksen - et sinä, eikä "direktiivi". M.O.T.

Aseeton olet siinä mielessä, että sinulla ei ole pakottavaa oikeussuojakeinoa käytössäsi. Se, että voi nousta tuolille seisomaan ja sanoa "HYI", ei ole "ase" tässä mielessä. Suomalaisen epärehellisen firman voit sentään haastaa täällä oikeuteen, oikeusturvavakuutuksesi on turvanasi. Samoin oikeudenkäyntikaaren mukainen kustannusten jakautuminen (hävinnyt maksaa).

Ja noista hyvämaineisistakin nettikaupoista suuri osa jakaa postikulut seuraavasti: sinä maksat koneen lähettämisen heille, he maksavat korjatun koneen palauttamisen sinulle. Se lukee heidän toimitusehdoissaan. Siis direktiivin vastaista, entä sitten? Löytyy myös nettikauppoja, joiden toimitusehtojen mukaan kaikki postikulut kuuluvat asiakkaalle. Direktiivin vastaista, entä sitten? Postikulut yhteen suuntaan ovat helposti 60-70 euroa per suunta. Siinä palaa pieni "hintaetu" aika nopeasti.

Lainaus
Kuinka moni "riskinottajista" tälläkin palstalla on joutunut käräjöimään ostostensa puolesta? Onko sellaisen uhka oikeasti kuinka todennäköinen vai olisiko kyseessä lähinnä marginaalinen riski, monien muiden riskien joukossa.
Käräjöimään ei lähde kukaan, siinä palaa rahaa moninkertaisesti ostoksen arvoon nähden. Korkeintaan menettää ostoksensa kankkulan kaivoon, mistä täällä on ollut yksi ikävä esimerkki.  Mutta kysy kuinka moni on maksanut postimaksuja "direktiivistä" huolimatta?  Kuinka moni on käyttänyt "liikaa" aikaa oikeuksiensa puolustamiseksi?  Pieni säästö laitteen nettihankinnassa palaa harakoille yhdenkin ongelman kohdalla. Siksi jokainen ostaja varmasti miettii itsekseen mikä on järkevää, mikä ei.
Kirjattu

kisuli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #28 : Tammikuu 18, 2009, 13:13:35 ip »

Nyt tullaan juuri siihen riski/hinta kysymykseen?Jos tuotteella ei ole maahantuontia tai edustusta Suomessa,saatetaan olla ongelmissa jossa ulkomalta hankitun tuotteen hintasäästö palaa hyvinkin herkästi.
Oikeuteen melko harva lähtee moni kärsii tappionsa ihan itse hieman hammasta kiristellen.

Tuntuu,että asia herrättää kevyttä kiihtymystä,joka kuitenkin on turhaa,koska jokainen puntaroi itse hankintakanavansa kunhan ymmärtää riskit jotka eittämättä ovat suuremmat kuin Suomesta hakituista tuotteista ongelmien koittaessa.
 
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vs: Ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen
« Vastaus #29 : Tammikuu 18, 2009, 13:56:55 ip »

Tuntuu,että asia herrättää kevyttä kiihtymystä,joka kuitenkin on turhaa,koska jokainen puntaroi itse hankintakanavansa kunhan ymmärtää riskit jotka eittämättä ovat suuremmat kuin Suomesta hakituista tuotteista ongelmien koittaessa.

Omasta mielestäni ulkomailta ostetun tuotteen suhteen riski on erilainen, ei välttämättä suurempi. Taantumaa kohti kun nyt mennään, niin ei voi olla varma että (netti)kauppa X on enää puolen vuoden päästä pystyssä. Konkurssin mukana menee myyjän antama takuu että humina käy. Ja tässä kohti riski saattaa hyvinkin olla suurempi suomalaisen nettikaupan suhteen, kuin ulkomaalaisen.

Ja siitäkin kuulisin mielelläni, miten kotimaiset (netti)kaupat ovat toimineet ongelmien ilmetessä. Omien kokemusten perusteella voin sanoa, että vaikka kotimaisen kuluttajansuojalainsäädännön taso on hyvä, niin sangen harva yritys muistaa, että suomalaisen lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Siis matkakustannuksetkin pitäisi korvata, jos kivijalkakaupasta on kyse. Automaattisesti oletetaan, että asiakkaan pitää tyytyä korjattuun/vaihdettuun tuotteeseen, muita kulukorvauksia on turha toivoa.

Mutta kuten jo useasti ketjussa todettu, jokainen määrittelee riskinsä itse. Omissa ulkomaan ostoksissani on säästynyt jo sen verran rahaa, että vaikka jokin nyt menisi pieleenkin niin en kovin pitkään jäisi suremaan.
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!