Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan ajatuksia  (Luettu 10284 kertaa)

tombarista

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Aloittelijan ajatuksia
« : Tammikuu 18, 2009, 21:05:11 ip »

Hei kaikille!

Täällä taas yksi uusi "espressionisti" ilmoittautuu mukaan leikkiin.

Valottaakseni hieman taustoja, niin voin kertoa, että meillä lähdettiin alkuvuodesta ihan ns. pystymetsästä liikkeelle. Vailla minkäänlaista kokemusta asiasta, poislukien muutama kahviloissa juotu espresso ja cappuchino (joihin jäätiin heti koukkuun), päätettiin hommata omat keittimet, kun täälläpäin ei saa oikeaa espressoa mistään lähimailtakaan.

Ahkeran nettisurffailun tuloksena päädyttiin ns. varmaan ratkaisuun, ja hommattiin parivaljakko Silvia + Rocky. Tätä ei olla ainakaan vielä kaduttu kertaakaan, vaikka suht arvokkaita laitteita ovatkin.

Ja pienen harjoittelun jälkeen (olen mm. katsonut lähes koko Youtuben opetusvideot läpi) saan jo mielestäni ihan juotavia shotteja aikaiseksi, vaikka ne eivät mitään mestariteoksia olekaan.

Uusien laitteiden hankinnan jälkeen ei olla paljon vanhaan kahvipannuun koskettukaan. Lisäksi ollaan huomattu, että koko kahvinjuontikulttuuri menee samalla uusiksi: enää ei lapeta litratolkulla kahvia puolen litran ämpäreistä, vaan ryystetään hienostuneesti pikkuruiset kupposet aterian päälle.

Oliko teillä kova "opettelu" pois vanhoilta tavoilta? "Mitäs nyt juodaan niiden voileipien ja muiden kanssa, kun se pikkukuppi loppuu heti ensisiemauksella jos sitä lapetaan vanhaan tapaan?" Itse ollaan jo totuttu juomaan muuta ensin, mutta vieraiden kanssa on välillä huvittavaa, kun he eivät oikein tiedä mitä tehdä   :D

Lisäksi olen huomannut, että papuja menee melkoiset määrät verrattuna perinteiseen kahviin. Ennen vanhaanhan puolen kilon paketti riitti vaikka kuinka kauan, mutta nyt tuommonen varttikilon pussi hurahtaa hetkessä. Kuinka kauan teillä se 250g pussi kestää? Meillä se menee (kaiketi alkuhuumassa vielä) muutamassa päivässä.. Kahvia juodaan aamulla, töistä tullessa ja monesti vielä illalla, ja yleensä pari, kolme tuplashottia kerralla  :P

Maidonvaahdotuksesta huomasin myös, että joskus tulee hyvää vaahtoa, ja joskus taas ei, vaikka mielestäni teen samalla tavalla joka kerta. Kuvittelenko vaan, vai auttaako maitopurkin ravistelu ennen vaahdotuskannuun kaatamista? Vajoaako seisovassa maitopurkissa jotkin ainesosat pohjalle ajan mittaan? Vai onko kyseessä pelkkä oikean tekniikan puute? Tätäkin aihetta olen yrittänyt opiskella netin avulla kovasti.

Ollaan kuitenkin huomattu, että tämä on varsin mukava uusi harrastus, josta tulee olemaan iloa vielä pitkäksi aikaa!
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2009, 21:13:12 ip »

Oliko teillä kova "opettelu" pois vanhoilta tavoilta? "Mitäs nyt juodaan niiden voileipien ja muiden kanssa, kun se pikkukuppi loppuu heti ensisiemauksella jos sitä lapetaan vanhaan tapaan?" Itse ollaan jo totuttu juomaan muuta ensin, mutta vieraiden kanssa on välillä huvittavaa, kun he eivät oikein tiedä mitä tehdä   :D

Minä yleensä juon esimerkiksi aamupalalla teetä (puoliso juo vain teetä), ja lopuksi espresson. Eli samanlainen ratkaisu tähän ongelmaan.

Maidonvaahdotuksesta huomasin myös, että joskus tulee hyvää vaahtoa, ja joskus taas ei, vaikka mielestäni teen samalla tavalla joka kerta. Kuvittelenko vaan, vai auttaako maitopurkin ravistelu ennen vaahdotuskannuun kaatamista? Vajoaako seisovassa maitopurkissa jotkin ainesosat pohjalle ajan mittaan? Vai onko kyseessä pelkkä oikean tekniikan puute? Tätäkin aihetta olen yrittänyt opiskella netin avulla kovasti.

Suomalaista maitoa ei ole mitenkään tuotettu vaahdotusta ajatellen, eli purkkien välillä voi olla kai aika isojakin eroja vaahtoavuudessa. Tekniikan kehittyminen lisää varmuutta, mutta välillä osuu vastaan maito joka ei meinaa vaahdottua niin hyvin kuin pitäisi.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Aficionado

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 83
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2009, 22:37:49 ip »

Lisäksi olen huomannut, että papuja menee melkoiset määrät verrattuna perinteiseen kahviin. Ennen vanhaanhan puolen kilon paketti riitti vaikka kuinka kauan, mutta nyt tuommonen varttikilon pussi hurahtaa hetkessä. Kuinka kauan teillä se 250g pussi kestää? Meillä se menee (kaiketi alkuhuumassa vielä) muutamassa päivässä.. Kahvia juodaan aamulla, töistä tullessa ja monesti vielä illalla, ja yleensä pari, kolme tuplashottia kerralla  :P

Itse paahdan yleensä 300-400g viikossa papuja. Sillä määrällä on yleensä pärjätty viikko. Joskus menee enemmän joskus vähän vähemmän. Taloudessa siis yksi juoja.
Kirjattu
Silvia & Rocky

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2009, 23:37:10 ip »

Maidonvaahdotuksesta huomasin myös, että joskus tulee hyvää vaahtoa, ja joskus taas ei, vaikka mielestäni teen samalla tavalla joka kerta. Kuvittelenko vaan, vai auttaako maitopurkin ravistelu ennen vaahdotuskannuun kaatamista? Vajoaako seisovassa maitopurkissa jotkin ainesosat pohjalle ajan mittaan? Vai onko kyseessä pelkkä oikean tekniikan puute? Tätäkin aihetta olen yrittänyt opiskella netin avulla kovasti.


Moro vaan täältäkin!

Jos käytät luomumaitoa tms. niin silloin tuo pieni ravistelu on ihan must. Tavallisen maidon kanssa siitä ei pitäisi olla mitään hyötyä mutta jos tuntuu että on, niin ei varmasti ole haittaakaan. Varmasti tiedätkin että ei kannata olla rasvatonta. Ite onnistun kyllä Silvialla vaahdotuksessa joka kerta maidosta riippumatta vähintään tyydyttävästi, mutta siinä on tietysti eroja että milloin tulee oikein erityisen kaunista vaahtoa.

Kahvin kulutuksesta ennen vanhaan ja nyt: tuohan vain kertoo sen, että ennen vanhaan kahvi oli pahaa ja nyt se on hyvää. Tosin itelläni ei kyllä noin isoa eroa ole ollut. Jos mietit tota kolmea tuplashottia, niin siihen tarvittavalla kahvimäärällähän (6 mitallista) keittää jo melkoisen pannun suodatinkahvia. Tuon kun kertoo 2-3 kertaa päivässä kertaa kaks henkeä niin tuskinpa olette semmoisia määriä suodatinkahvia kiskoneet...

Eipä todellakaan ollut mitään opettelemista uusille tavoille siinä mielessä mitä ilmeisesti tarkoitat. Tätä helpottaa se että oma maku on sama kuin "etiketti", eli aamulla iso maidollinen (iso cappa tai latte), ja jos iltapäivällä / illalla juon niin sitten espressoa. Kieltämättä jos maito on lopussa niin lehdenluku espresson kanssa tuntuu oudolta, kun se on niin pieni.

Vieraatkin on yleensä vain tohkeissaan. Jos pullakahveja tarjoilee eikä vieras ota kahviaan maidolla, niin hyvä tapahan voisi olla (kahvilatyyliin) tuoda espresso ja vesilasi.
Kirjattu

tombarista

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2009, 14:35:01 ip »

Maitona olen kokeillut sekä punaista että kevytmaitoa (ihan kaupan maitopurkkeja), ja molemmat toimivat mielestäni suht samalla tavalla. Vaahtoa tulee kyllä joka kerta, mutta joskus se vaan on täyteläisempää kun toisella kerralla. Ilmeisesti vaatii lisää harjoittelua..

Kahvinkulutuksesta tuli mieleen vielä se, että nyt kaikki menee talteen, sillä enää ei tarvitse aina kaataa pois puoli pannua juomatta jäänyttä kahvia.

Totuttelu on edennyt ilmeisen hyvin, sillä musta suodatinkahvi alkaa maistua melko vetiseltä nykyään  :D Nyt kun vielä löytyi omaan makuun erittäin hyvin sopiva papukin (Kaffa El Salvador Bourbon jotakin..).
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2009, 14:58:16 ip »

sillä musta suodatinkahvi alkaa maistua melko vetiseltä nykyään  :D

Kyllä myös suodatinkahvikin oikein tehtynä tuoreista pavuista on todella maukasta  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2009, 15:12:36 ip »


Lidlin saksalaisen ammun maito tiiliskivipakkauksessa (1,5%) on erittäin "hyvin käyttäytyvä" kahvimaito. Tällä saitilla on muutama uskollinen sen käyttäjä.  Kyseessä on siis UHT-käsitelty "oikea" maito, joka maistuu about maidolta. Se ei ole makeaa, kuten kotimaiset UHT/Hyla-maidot.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2009, 15:40:27 ip »

Lidlin saksalaisen ammun maito tiiliskivipakkauksessa (1,5%) on erittäin "hyvin käyttäytyvä" kahvimaito. Tällä saitilla on muutama uskollinen sen käyttäjä.  Kyseessä on siis UHT-käsitelty "oikea" maito, joka maistuu about maidolta. Se ei ole makeaa, kuten kotimaiset UHT/Hyla-maidot.

Mutta suomalaiseen maitoon tottuneelle tuo Lidlin tiiliskivimaito maistuu oudolle. Duunissakin joku erehtyi sitä purkistani maistamaan ja sylkäisi samantien pois :D. Itseäni se kyllä kovasti miellyttää ja vaahtoutuu hyvin! Siinä on jollain lailla saman tyyppistä makua kuin kevyt kermassa...?!? Ja suurena plussana säilyvyys avaamattomana huoneenlämmössä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2009, 16:43:49 ip »

Yhdyn arvioon Lidlin maidosta, se on hyvää cappamaitoa. En kyllä sitä sellaisenaan joisi, sen verran erilainen on maku. Mutta enpä toisaalta joisi hyla-maitoakaan, ja siitä useimmiten nuo cappat kotona tehdään.

Lidlin maidon ei-vähälaktoosius on samalla sen heikkous, kun taloudessa on hylaa vaativia...

Myös Valion "Kahvimaito" (2% laktoositon maitojuoma johon lisätty maitoproteiinia) on mielestäni erinomaisen makuista ja vaahtoutuu hienosti. Hinta on tosi tyyris (2 euroa purkki tai enemmänkin) kun muihin maitoihin vertaa. Kuitenkin jos muutenkin pitäisi ostaa kokonaan laktoositonta niin sitten tuo ei enää ole juurikaan kalliimpi kuin muut vastaavat.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2009, 23:04:28 ip »

Kyllä myös suodatinkahvikin oikein tehtynä tuoreista pavuista on todella maukasta  8)

Näinhän se on. Tosin kyllähän se "tuntuu" vetisemmältä suussa verrattuna paksuun espressoon - mutta toisaalta olen itse viimeaikoina (jostain syystä) saanut suodatinkahvista enemmän makuaistimuksia irti kuin espressosta. Ehkä siinä on enemmän aikaa analyyttisesti makustella sitä juomaa. Kyllähän siitä hyvästä espressosta aina jotain maistaa - mutta välillä siitä ei osaa sanoa muuta kuin "hyvää", mikä on sitten itse kahvin osalta välillä vähän tylsää.

Maitona olen kokeillut sekä punaista että kevytmaitoa (ihan kaupan maitopurkkeja), ja molemmat toimivat mielestäni suht samalla tavalla. Vaahtoa tulee kyllä joka kerta, mutta joskus se vaan on täyteläisempää kun toisella kerralla. Ilmeisesti vaatii lisää harjoittelua..

Jotain vaihtelua noissa tosiaan on. Itse käytän pääsääntöisesti kevytmaitoa. Tässä vierähti juuri ns. "mysteeriviikko" - vaahdotus onnistui omasta mielestä hyvin (eli mikrovaahdon koostumus oli silmällä katsoen täydellinen) mutta sitten kun sillä yritti kaataa jotain, niin "taiteesta" ei tullut yhtikäs mitään - maito vain "levisi" ihan holtittomasti kuppiin. Maitoerä sitten vaihtui tuossa viikonloppuna ja yks kaks vaikka vaahdotuksen lopputulokseen ei ollutkaan ihan tyytyväinen niin taide tuntuu taas sujuvan entiseen malliin. Piti ottaa sitten tapauksesta ihan kuva jotta voi seuraavalla kerralla lohduttautua että "kyllä tämä on joskus onnistunut". (Kaadettu Danesin lattekuppiin, jonka muoto ei ole kyllä mitenkään suopea - hirveän hankala saada leveää kuviota aikaiseksi rosetan kanssa, pitäisi varmaan siirtyä sydämiin - vai olisiko jollakulla tuohon jotain vinkkiä?).

Rasvattomalla maidolla olen todennut taiteen tekemisen melko epätoivoiseksi. Se vaahdottuu kyllä nätisti ja kannua heilutellessa näyttää ihan ok - mutta sitten kun kaataa niin ei käyttäydykkään lopussa notkeasti vaan tulee semmoisena klönttimäisena (mitenhän tuota kuvaisi) se loppu - ei "piirry" nätisti. Ilmeisesti rasvattoman maidon kanssa tuossa tapahtuu jonkinlaista liiallista erkanemista (minulla) helposti.

Mutta mikäpäs tässä on harrastellessa. :)

Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Aloittelijan ajatuksia
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2009, 21:58:39 ip »

Mulla palasi sen isoimman alkuinnostuksen jälkeen vetisempi kahvi takaisin kuvioihin. Kun tekee mieli pullaa tai voileipää kahvin kanssa, silloin teen useimmiten pressolla, joskus suodattimella. Cappuccino on sitten yleensä paremman aterian jälkiruoka ja espresso oma pikku nautiskeluhetkensä silloin tällöin.
Kirjattu