Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa minkälainen keitin?...  (Luettu 434941 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #855 : Tammikuu 24, 2020, 15:52:44 ip »

Onneksi en ole konetta itselleni katsomassa! Vilkaisin pikaisesti rotaatiopumpullisia, ja huomasin taasen että jo yhdellä valmistajalla saattaa olla värkkiä niin pienin hintavälein että pitäisi ola aika tiukkana ettei koko ajan lipsu "lirpun kalliimpaan" ;-)

https://www.baresta.com/espressomaschinen/uebersicht-systeme/?&eFOC[8574][filter][brand][0]=BEZZERA&eFOC[8574][sort]=price_up
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #856 : Tammikuu 24, 2020, 21:04:28 ip »

Elämme EU:ssa yhteismarkkina-alueella. Tästä seuraa, että suomalainen maahantuoja on velvollinen hoitamaan myös muusta EU-maasta ostettujen laitteiden takuukorjaukset. Näin ainakin omien tietojeni mukaan. Jotain pullikointiyrityksiä voi esiintyä. Tiukan paikan tullen EU:n kuluttaja-asiamiesverkosto on käytettävissä. Toinen juttu voi olla, jos liike ei ole valmistajan hyväksymä maahantuoja.

Paha yleistys. Tuotetta myyvä yritys täytyy olla VALMISTAJAN/TEHTAAN virallinen myyjä tai huolto. Yleensä kahvikoneet ovat firmojen omaa tuontia. Takuu ym. juttuja eivät ole pakotettuja tekemään ulkomailta ostettuihin tuotteisiin.
Omat kokemukset kuluttaja-asiamiehestä ovat ala-arvoisia. Täysin munattomia ja levittelevät käsiään.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

hsm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #857 : Tammikuu 25, 2020, 00:30:34 ap »

Eikös tuo käynyt kohtuullisen hyvin ilmi lainauksesta?

Cafetoria on mainittu ECM:n nettisivuilla dealerina.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #858 : Tammikuu 25, 2020, 10:48:11 ap »

Eikös tuo käynyt kohtuullisen hyvin ilmi lainauksesta?

No, olihan alkuperäinen muotoilu sellainen, että joku voisi käsittää asiat väärin. Se väärinkäsittämisen riski tosin on aina olemassa. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #859 : Tammikuu 27, 2020, 14:26:49 ip »

Tuli sitten lopulta päädyttyä Rocket Appartamentoon. Merkki ja ulkonäkö edellä tässä nyt mentiin.

Quickmill Rubinossa olisi ollut eristetty boileri, vähän enemmän potkua (1500W vs 1200W), vakiona rosterinen kuppireunus ja lupailevat hiljaisempaa tärinäpumppua jonkin Pulsar-tekniikan ansiosta. Hintakin olisi ollut n. 100€ edullisempi.

Käyttökokemusten ja arvostelujen perusteella kuitenkin Rocket Appartamento vaikuttaa täysin pätevältä laitteelta. Tuota nyt sitten mielellään katselee pidempäänkin keittiötasolla. :)
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

vippe0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 32
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #860 : Huhtikuu 04, 2020, 17:39:04 ip »

Itse kans mietin ensiksi kumman hankkisin Appartamento vai Magica.

Päädyin siten pitkän harkinnan tuloksena hommaamaan BEZZERA DUO TOP MN keittimen, hieman ekaksi mietin että ottaisin sen puol automaatin BEZZERA DUO TOP DE keittimen.
Hintaero ei ollut valtava, mutta ajattelin että manuaalisessa olisi mahdollisesti vähemmän vikaantuvia osia.

Ero noihin ekaksi miettimiini on selkeät, dual boiler vs single, PID vs non PID, rotator vs Vibration, sekä mahdollisuus vesiliitäntään.

Itse olen muutaman vuoden pärjäillyt stollarin infuser keittimellä, yllättävän hyvää espressoa silläkin teki (kunhan pavut oli hyviä).
Käyttöön jää sekin, ei siis pääse sekään eläkkeelle. Tää uus keitin tulee siirtymään toiseen osoitteeseen kun siirryn töitä tekemään toiselle paikkakunnalle.
Kirjattu

PetriJulin

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #861 : Syyskuu 14, 2020, 13:53:41 ip »

Itse kans mietin ensiksi kumman hankkisin Appartamento vai Magica.

Päädyin siten pitkän harkinnan tuloksena hommaamaan BEZZERA DUO TOP MN keittimen, hieman ekaksi mietin että ottaisin sen puol automaatin BEZZERA DUO TOP DE keittimen.
Hintaero ei ollut valtava, mutta ajattelin että manuaalisessa olisi mahdollisesti vähemmän vikaantuvia osia.

Ero noihin ekaksi miettimiini on selkeät, dual boiler vs single, PID vs non PID, rotator vs Vibration, sekä mahdollisuus vesiliitäntään.

Itse olen muutaman vuoden pärjäillyt stollarin infuser keittimellä, yllättävän hyvää espressoa silläkin teki (kunhan pavut oli hyviä).
Käyttöön jää sekin, ei siis pääse sekään eläkkeelle. Tää uus keitin tulee siirtymään toiseen osoitteeseen kun siirryn töitä tekemään toiselle paikkakunnalle.

Olen myös pitänyt tästä ... mistä olet ostanut sen? On hyödyllistä tietää, koska näen kaupoissa hyvin erilaiset hinnat.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #862 : Syyskuu 18, 2020, 21:10:27 ip »

Koitetaan alta 500, tosin puntaa.

https://www.youtube.com/watch?v=7HIGdYy5of4
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vippe0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 32
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #863 : Maaliskuu 06, 2021, 22:07:03 ip »

Olen myös pitänyt tästä ... mistä olet ostanut sen? On hyödyllistä tietää, koska näen kaupoissa hyvin erilaiset hinnat.

Hommasin täältä, eipä näytä olevan heillä enään varastossa.
https://www.elektros.it/fi/en/coffee_machines_bezzera/matrix_duo_mn.html

Nyt varmaan hommaisin tyyliin täältä:
https://www.coffeeitalia.fi/bezzera-duo-mn.html

Ostin samalla myllyn ja sain mukavan yhteisalennuksen niistä, kyseistä myllyäkään ei näytä enään olevan heillä (EUREKA Grinder OLYMPUS 75 E HS )
Kirjattu

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #864 : Toukokuu 23, 2021, 13:14:34 ip »

Tähän ketjuun on hyvä jatkaa. Täällä myös ensimmäinen keitin hakusessa. Olen yrittänyt kahlata foorumeita ja selvitellä perusasioita, mutta enpä olisi uskonut, että kahvinkeittimen speksaaminen voi olla tällaista avaruustiedettä :) Lopullinen tavoite on saada aikaiseksi "hyvää" kahvia, mutta taipumusta nysväämiseen löytyy niissä asioissa, jotka kiinnostavat. Olen miettinyt koneita mahdollisimman laajalla skaalalla ja erilaisista kulmista. Listalla ovat mm. Sagen Bambino ja Silvia. Bambinolla väittävät saavan aikaiseksi hyvää kahvia helposti ja kikkailematta, ja sitä saa verkosta todella halvalla. Silviassa viehättää työkalumainen ulkomuoto, nysväysfaktori, mahdollisuus esim PIData se helposti.

Nyt olen kartoittanut PID-koneita ja tuntuu siltä, että kiinnostavan harrastuksen aloittaminen alkaa maistua työltä :D Asiaan: olen antanut itseni ymmärtää, että jos PID-koneen haluan, siinä pitää olla PIDin lisäksi ohjelmoitava esiuutto, paineen säätö / OPV ja volumetrinen automaatti. Tällaiset olen löytänyt juuri ja juuri budjettiini mahtuvista Ascason PID-laitteista, Dream PID ja Steel UNO PID. Onkohan noista mihinkään? Itse kun en osaa etsiä noista heikkoja kohtia, joten olen mainosten armoilla. Näillä on hintaa noin 1000€ ja siihen pitää budjetin raja vetää.

Dream PID: https://www.ascaso.com/div-espresso-coffee-machines-grinders/dream-4.html

Steel PID: https://www.ascaso.com/div-espresso-coffee-machines-grinders/steel-4.html

Jos vastaavia, mutta järkevämpiä koneita on olemassa, ottaisin vinkkejä ilolla vastaan. Jonkin verran olen ihmetellyt esim Lelitin ja Quickmillin värkkejä.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #865 : Toukokuu 23, 2021, 20:04:04 ip »

Bambinon ja Silvian suhteen saattaa Hoffmannin video auttaa: https://www.youtube.com/watch?v=7HIGdYy5of4

Pelkällä keittimellä et kuitenkaan tee oikeastaan mitään, tarvitset ehdottomasti myllyn, ja siihen kannattaa satsata ennemmin kuin keittimeen. Itse budjetoisin Niche Zeroon myllyn osalta ja etsisin keittimen, jonka kanssa kokonaisbujetti ei mene liian suureksi, olkoot se vaikka käytetty Silvia. Sen verran siihen keittimeen täytyy sijoittaa, ettei ole painekahvallinen, mutta siinä se keittimen minimisatsaus sitten onkin.
Kirjattu

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #866 : Toukokuu 23, 2021, 20:37:51 ip »

Myllynä minulla on Eurekan mignon specialita ja sillä pitäisi pärjäillä, vaikka kahvintekotapa vaihtuisikin. Toistaiseksi ollut siis mutterimiehiä.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #867 : Toukokuu 23, 2021, 21:33:52 ip »

Tästä ketjusta löytyy yhä ihan validia tietoa. Kovin suuria ei ole kahvinkeitinten maailmassa tapahtunut sitten viime vuosien.

Joitain viestejä taaksepäin nostettiin esille Oscar II, Lelit Mara ja joitain muitakin kelvollisia keittimiä.

Oscar kakkosesta on pitkä ketju, joka kannattaa lukea kokonaan. Joutavuuksien seassa on ihan hyvääkin tietoa. ;) Oscar on hinta-/hyötysuhteeltaan aika lailla kärkipäässä. Se on hx-keitin, eli pidaamisesta ei ole vastaavaa iloa kuin single-, tai tuplaboilerkeittimissä.
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=3990.0

Mara X on Home-baristan arvostelun perusteella suositeltava laite: https://www.home-barista.com/blog/lelit-marax-review-t63863.html

Lelit toki lienee hivenen reilun tonnin hintainen. Kotimainen Kahvikaveri.fi on kai antanut niille ihan kilpailukykyisiä hintoja.

Sitten on toki Bezzera, jolla on esim. valmiiksi pidattu singleboilerimalli Unica tai parikin BZ-sarjan HX-keitintä tonnin hujakoilla. Elektrosista kannattaa katsella Oscaria ja Bezzeran keittimiä.

Ohjelmoitavat esiuutot ja paineensäädöt jne... no, eihän niistä mitään suoranaista haittaa ole, mutta aloittelijalle ne saattavat tehdä asioista turhan monimutkaisia. Alkuvaiheessa jo pari-kolme muuttujaa saattavat olla haastavia. Lelitin viimeisin versio Marasta vaikuttaa loistavalta vaihtoehdolta ensimmäiseksi kunnolliseksi espressokeittimeksi. Toisaalta jos haluaa säästää muutaman satasen, niin Oscar II professional packilla on myös oiva valinta.

Loppujen lopuksi kalliimmalla ja paremmalla keittimellä saa sijoitetulla rahalla pääasiassa helppoutta hyvän espresson valmistamiseen, mutta paremmalla myllyllä saa sitten jopa absoluuttisesti parempaa espressoakin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #868 : Toukokuu 23, 2021, 22:45:29 ip »

Oletkin jo varmaan ECM:n Rocketin ja muiden koneet katsellut. Silviaa ja Oskaria on Lelitin kanssa kovasti suositeltu, kuuluu jo kaavaan.
Mutta mua kiinnosti noi Ascasot aika paljon, jos olisin nyt hommaamassa konetta, muutamia omistaneena, niin noi vois olla pöydällä harkintamyssyssä. Tyylikkäät, miksei myös toimivat. Musta Steel näyttäis hyvältä keittiön tasolla :)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #869 : Toukokuu 23, 2021, 22:49:58 ip »

Kiitoksia kaikille kovasti vinkeistä. Mainitsemani Ascason laitteet kiinnostaisivat myös siksi, että niitä saisi naapurin kivijalasta. Muita ei tässä pitäjässä sitten varmaan saakaan, poislukien gigantin ja powerin tarjonta.

Hankalaa on arvioida myllyn päivityksen tarvetta ilman sitä keitintä, joten pitää varmaan siitä kuitenkin tämä rumba aloittaa :) Ainahan kaikki lähtee käsistä, miksei siis kahvinkeittokin.
Kirjattu