Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa minkälainen keitin?...  (Luettu 434930 kertaa)

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #810 : Helmikuu 03, 2018, 23:10:15 ip »

Suositus vaakaan Acaia Lunar:lle.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jatama

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #811 : Helmikuu 03, 2018, 23:14:52 ip »

Kiitos kommenteista. Bezzeran Magica sm n pidillä lähti tilaukseen kun muutaman kk vanha laite lähti hyvään hintaan. Nakukahva, IMS filtteri, stämpperi, knock boxi, puhdistusaineita ja jotaki tilipehööriä mahtu myös koriin. Josko näillä pääsisi alkuun.

Eiköhän me palata vielä aiheeseen, kun espressot ei maistu siltä miltä pitäisi ja maidot ei vaahdotu oikein :)
Kirjattu

Jontte

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #812 : Maaliskuu 14, 2018, 22:06:37 ip »

Morjensta!

Tässä jonkin aikaa oon selaillut tätä foorumia. Nyt päätin rekisteröityä ja laittaa ensimmäisen viestini.
Tilanteeni on siis se, että on alkanut kahvi ja kahvittelu hiukan kiinnostamaan. Pidemmän aikaa oon nauttinut hyvästä kahvista, mutta en ole oikein minkään näköistä kalustoa ostanut. Kahvin juonnin kahviloissa ja huoltoasemamyrkyt lopetin täysin n. 2 vuotta sitten, kun huomasin että saan kotona parempaa kahvia moccamasterillani (ja halvemmalla) kuin kahviloista tai kioskeilta. Ja tämä jopa ilman, että jauhaisin itse kahvini saatika käyttäisin tuoretta kahvia.

Enpä taas tiedä, miten tuo tarina tähän nyt mitenkään liittyy, mutta asiaan: Haluaisin nauttia jatkossa entistä enemmän päivittäin pienestä luksuksesta, HYVÄN kahvin muodossa. Osaan kyllä käyttää manuaalista espressokonetta(en kuitenkaan ole mikään pro), mutta helppous on varmasti omassa tapauksessani avainsana siihen, että espressokone olisi päivittäin käytössä. Koska laiskuus.

Ensin mietin täysautomaattikonetta, mutta omat sekä kaverien kokemukset kertovat, ettei kahvi sillä vain ole niin hyvää, vaan jotakin sinne päin. Netissä arvosteluja selaillessani tuli vastaan sitten tällainen laite kuin Sage/Breville Oracle Touch. Onko kellään kokemuksia? Taikka mitähän tämän foorumin kokeneemmat sanoo, vaikuttaako tämä yhtään järkevältä vaihtoehdolta minun tilanteeseeni? Oikeastaan se, mikä minua mietityttää tässä, on vain 2 vuoden takuu. Jopa täysautomaattikoneissa tuntuu olevan (saman hintatason) 10-15tuhannen kupin takuu. Korjausten hinnasta Gigantti (ainoa maahantuoja) ei oikein osaa sanoa mitään. Mikäli tämä kestää käytössä esim 10vuotta tehden 3-4kuppia päivässä, niin hyvä, mutta jos menee 2 vuoden päästä rikki, tulee kahvikupille hintaa.

Kiva jos joku jaksoi lukea loppuun asti ja kiitos vastauksesta etukäteen. Ehdotelkaa ihmeessä vaihtoehtoista kalustoa, ei toki mielellään tuota hirveästi kalliimpaa toki ainakaan  ;D

-Joonatan
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #813 : Maaliskuu 15, 2018, 09:24:08 ap »

Moi ja tervetuloa foralle.
Luin että olet aika hyvin kärryillä ja varmaankin jo lueskellut täältä porukan kirjoituksia. Tämä Sagen kone on muistaakseni ollut muinoin, pariinkin otteeseen Stockan tarjouksessa (ehkä toinen malli, en muista), ja sitä on käyttäjät kyllä kehuneet.
Olen itse luurilla ja tapatalkin kautta lueskelemassa, niin ei tuo haku oikein toimi, mutta luulisi löytyvän käyttäjäkokemuksia koneesta.

Sit näitä normaaleja koneen hankkijalle esitettyjä kysymyksiä, eli minkälaisia juomia tarkoitus juoda, budjetti ja onko aikeissa myllyn hankinta myös.
Näistä se keskusteluketju sit lähteekin.

Mun kaks senttiäni:
Jos ymmärsin, on suodatinkahvista ponnistettu makumaailmoihin, siksi pakko suositella siihen aeropress ja jokin suodatin karkeuksille käypä mylly.

Koska kuvassa espressokone, niin sellaisen perässä lähtee suosituksia dual broilerille jossa rotaatio pumppu (mukavasti tulee maotojuomat ja ääni on hiljainen) lisänä aina mukava vesiliitäntä. Alex duetto / Rocket R58?
Taikka aina ehdotettu sinkku boileri, höyrytehoinen, Oscar 2. Elektros.it:ltä, mukaan jokin mylly, esim. Eureka zenith (65/75 E?)

Itsellä Eureka Atom palvelee yksinään espressot ja suodatin karkeudet, ja on hyvin hiljainen sekä olen tähän laatuun tyytyväinen.

Harrastuksen alussa ei välttämättä huvita paria tonttua latoa ummikkona tiskiin, niin silloin katseen suuntaisin myös käytettyjen myyntiosiolle. Ihan ok komboja löytyy, mylly plus kone. Ja saa aloittaa harrastamaan jo n. 300-500e haarukalla.
Tämän halvemmalla voi toki aloittaa, mutta en uskalla suositella painekahvoja/kapseleita sun muita, niistä kun tulee vain paha mieli.

Mutta kerro toki vähän tarkemmin mitä haussa, niin ruoditaan hyvä ja hintalaatusuhde kelpoinen setti kasaan.

Loppuun painotus toki hyville pavuille. Tuorepaahto, sen vain haluaisin tuoda esille.

Tän aamun kahvina oli itsellä pakkasesta Rave Coffeen Colombia San Pascual Natural (strawberry laces / Lime / Funky) ja moccablasterilla :) ihan törkeän hyvää.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #814 : Maaliskuu 15, 2018, 10:51:35 ap »

Jos vanhoja keskusteluita on tullut kahlattua, on tuo Brevile varmaan jo tuttu, ja sekin, mitä sanotaan laitteesta jossa on sekä mylly että keitin integroituna. Että ei mennä niihin nyt 653 kertaa, olenaisimmaksi täsäs nyt jää itselle se budjetti. Joka hmm, pakko kooglata kun sitä ei kerrottu...2700e

Nno, tuolla saisi vaikka mitä mukavaa, siippuen juomatyypeistä, omasta muotosilmästä tai koneen toimintaperiaateajatuksesta
esim:
Eureka Olympus-myllyn
Strega-vipukoneen herkuilla
tai
Rotaatiopumppu HX:n Vetranon
tai setti:
Bezzeran tuplabordellikone pidillä
ja Eureka 65

näitä voisi jatkaa aika pitkään...

Helppous on rutiinikysymys: kaikki on aluksi vaikeaa mutta kohta jo ajaa pyörällä.
Helppouteen vaikuttaa aina enemmän kahvi, kuin koneen hinta, merkki tai tyyppi. Kuten sekin todettua ainakin 40 kertaa, miljoonan laitteella tule pahaa jos käyttää vanhaa papua. Aivan kuten miljoonan autokin piiputtaa jos tankkiin laittaa tervaa.
Käytännössä on pakko alkaa ostaa tuorepaahtoja, jos ei jo valmiiksi niin tee.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jontte

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #815 : Maaliskuu 15, 2018, 12:19:29 ip »

Kiitos vastauksista  :)

Eli jees, laite on tosiaan ovh. 2700, mistä saa hiukan gigantissa tingittyä, mutta siinä siis budjettini yläraja. Tai noh, alkuperäinen budjetti oli jokin 250€ keittimelle ja max 100€ suodatinjauhatusmyllylle  ;D

Tuo siis samalta brändiltä kuin se Stockwomannin tarjouslaite, tosin se oli halvempi ja "käsikäyttöisempi" versio tästä.
Ehkä mä vain ihastuin tähän lähinnä sen takia, kun arvostelut olivat niin ylistäviä verrattuna TÄYSautomaattilaitteisiin. Mutta lyhykäisyydessään tuon laitteen ominaisuuksista:
-Integroitu mylly, joka myös tamppaa purut automaattisesti. Säädettävissä muistaakseni 45 eri jauhatuskarkeutta. Mistä muuten erottaa hyvän ja huonon myllyn, siis oikeasti, ja muusta kuin hinnasta?
-Reilusti säätöjä; espresson uutossa veden lämpötila asteen tarkkuudella(pitää myös lämmön asteen tarkkuudella), säädettävä veden määrä; Vaahdottaa itse maidon (halutessaan saa manuaalisesti) valitsemasi kuohkeus sekä lämpötila 55-65C; käsittääkseni dualboiler. Lisäksi vielä kosketusnäyttö.

Tuo on siis melkein robotti koko laite, mikä tarkoittaa, että hinnassa on enemmän ilmaa kuin monissa muissa espressokoneissa.
Säätömahdollisuuksia tuosta siis löytyy jos opin hifistelemään reippaamminkin. Ja tässä mulla on aikaakin oppia, kun ikää minulla on vasta 21.
Tämän hetken ajatukseni on se, että ostan nyt tuon koneen, ja mikäli myöhemmin tuntuu siltä, että tarvitsee enemmän ja haluaa manuaalisempaa, niin lisäilen koneistoa sitä mukaan (ja kun jotain itseä säväyttävää) löytyy.

Toma:
Vahva epäily on, että omiksi kahveikseni vakiintuu cafe latte ja ihan espresso. Ja joo, ainakaan kapselikeittimet ei tule kysymykseen. Aeropress ollut tosiaan mietinnässä, ja nyt kun sen joku on minulle ääneen sanonut, niin annan itselleni luvan sellaisen ostaa  8)

Ja niin, pavuista. Tällä hetkellä käytän pääasiassa markettikahvia, vaikken edes osaa sanoa, miksi. MUTTA... Olen täysin asennoitunut siihen, että ostan jatkossa tuorepaahtoa ainakin suurimmaksi osaksi, oli minulla uusi espressokone tai ei. Oikein v**u**aa vetää tää vanha paketti pois kaapista, pitää kutsua anoppi kylään juomaan nuo  ;D

Siitä seuraavaan kysymykseeni, jolle toki löytyy täältä omakin ketju, mutta menköön: Onko papusuosituksia? Olen tykännyt varsinkin suodatinkahvissa vaaleammasta paahdosta. Tummakin menee ainakin espressopohjaisissa maitokahveissa, muttei mielellään kovin karvas tai tietyllä ominaisuudella hyökkäävä, eli tasapainoisempi kahvi. Asun tällä hetkellä Turussa, ja Turun kahvipaahtimosta takuuvarmasti käyn vielä jossain vaiheessa kahvia hakemassa, onko sieltä suosituksia tän hetken valikoimasta? Toki muitakin (netti)kauppoja saa ja pitää ehdottaa.

-Joonatan
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2018, 12:23:43 ip kirjoittanut Jontte »
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #816 : Maaliskuu 15, 2018, 14:11:55 ip »

Nopea vastaus:
Katsoin TKP:n kahvit, niin itse tilaisin sieltä omien mieltymysteni mukaan Buena Vistaa ja jo hyväksi todettua Irmas Pereiraa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #817 : Maaliskuu 16, 2018, 12:32:44 ip »


Ja niin, pavuista. Tällä hetkellä käytän pääasiassa markettikahvia, vaikken edes osaa sanoa, miksi. MUTTA... Olen täysin asennoitunut siihen, että ostan jatkossa tuorepaahtoa ainakin suurimmaksi osaksi, oli minulla uusi espressokone tai ei. Oikein v**u**aa vetää tää vanha paketti pois kaapista, pitää kutsua anoppi kylään juomaan nuo  ;D


Kertaan: oikealla espressokoneella vanhasta pavusta ei saa tehtyä kahvia. Se tule läpi teemäisena liruna, tai "säädettynä kuntoon" mustana tervana jota ei juo edes anoppi. Se ei siis toimi. Kyse ei ole siis siitä, onko se pahaa tai ei_niin_hyvä_kuin_hifi -vaan se vaan ei toimi. Se on kuin ajaisi tyhjillä renkailla ja ajattelisi että laitan ilmaa renkaisiin jos alan oikeasti ajamista harrastamaan...

Minä joisin mielelläni halpaa markettikahvia, jos se onnistuisi...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #818 : Maaliskuu 16, 2018, 14:21:39 ip »

Lavazzan punaisesta sai ihan juotavat essot vaikka paketin pvm oli yli vuoden takainen. Toki tuorepaahto on tuorepaahto, mutta...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #819 : Maaliskuu 23, 2018, 17:27:45 ip »

Lavazzan punaisesta sai ihan juotavat essot vaikka paketin pvm oli yli vuoden takainen. Toki tuorepaahto on tuorepaahto, mutta...

Rohkea rotan syö...30.5. 2019 viimeinen päivä.
Ja joo, mylly luulee alustavasti tuoreeksi, koska kertymä pienempää "normi"säädössä.
Tein reilun kopallisen jotta mahdollisesti saan pyöreämpä ja cremaakin.
Keittimessä. Hiukan on hienoa ei meinaa alkaa tulla läpi, ja kun alkaa, sitten tullaankin reilusti...
Tuloksena loogisesti melko ohut crema. Ei kuitenkaan hirmupahaa. Koitan vielä tosenkin, mutta luultavasti sitten saa olla.
Tämä(kään) ei tappanut taloudellisesti, n kympin kilon pussi Gigantissa...tosin, jos suostuu kympillä juomaan kaksi kahvia, niin voihan sitä aika kalliiksi sanoa ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Siid

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #820 : Heinäkuu 02, 2018, 18:21:59 ip »

Nyt ollaan syvällä.
Ensimmäistä keitintä ostamassa ja ensin olin ostamassa Silviaa uutena, mutta päätin ensin katsoa mitä käytettynä löytyisi samasta hintaluokasta. Toistaiseksi ei ainkaan mitään kovin ihmeelllistä. Maitopohjaisia juomia tulee juotua enemmän, joten hyvähän tuon koneen kyllä olisi olla vähtintään hx tai tupla boileri, mutta nämä toki hinnaltaan yli budjetin.

Sitten katse siirtyi Nuova Simonellin Oscar kakkoseen joka melko lähellä uuden Silvian hintaa. No on se toki vähän kalliimpi. Tällä hetkellä Elektrosilla yksi käytetty Oscar 2 jonka saisi OPV kitillä ja siihen vielä lisäksi Sirai jonka jälkeen hinnaksi tulee 650€ posteineen joka ei ole paha hinta mielestäni vaikka meneekin yli alkuperäisen suunnitellun budjetin. Hinta-laatusuhteeltaan vissiin aika hyvä peli.

No sitten katselin keitintä siitä vielä ylöspäin.
Seuraava askel taitaa sitten olla Oscarista vähän ylöspäin Bezzera BZ10 joka maksaa 1000€. Bezzera BZ07 (1250€) sitten vielä vähän enemmän ylöspäin jossa ainakin PID lisänä edelliseen, mutta hx koneessa tuo ei käsitykseni mukaan ole niin tärkeä? Bezzeralla toki pääsee vieläkin ylemmäs Magicalla / Miticalla, mutta tuskimpa budjetti millään venyy tuonne Miticaan joka maksaa sen 1400€. Toki suohan on sinällään loputon, koska aina on saatavana rahalla ainakin paperilla parempi kone kuin edellinen. Bezzera Magica (1200€) toki hyvin kiinnostava laite, mutta eipä silläkään toisaalta vältttämättä sen parempaa kahvia saa kuin BZ10:llä tai Oscarillakaan. Onhan se 1000€ toki jo reilusti enemmän kuin 650€ jonka tuo Oscar maksaisi.

Stratega toki yli budjetin reilusti, mutta vipukone jollain tavalla houkuttaisi todella paljon. Onneksi ei tosin mahdu keittiöön kaapistojen alle, joten sitä tuskin tarvitsee kuolata sen enempää.

Oscarin ulkonäkö varmasti jaksaa mielipiteitä, mutta meidän keittiöön sopisi ulkonäöllisesti ihan hyvin. Movisuus toki tavallaan vähän häiritsee, mutta jossainhan se on tingittävä tuossa hintaluokassa ja mielellään toki ulkopuolesta. Ainoa asia joka ehkä hieman häiritsee on se, että Oscarissa ei ole hanaa vedelle. Teetä toki tulee joutua hyvin vähän, mutta toisaalta jos sellainen olisi niin saisihan siitä näppärästi vedet teehen ja vaikka kupin lämmitykseen. No lämpeää se kuppi toki gruponkin kautta. Uskon kyllä pärjäävän ilmankin.
Bezzeran vivut vaikuttaa kivoille vrt. moniin keittimiin jossa rullat vaahdottimessa ja hanassa.

Oscar 2 hinnaltaan enemmän mukavuusalueella, mutta ehkäpä se venyisi sinne tonniinkin just just kipuillen. Mitä mietteitä Oscar 2 / Bezzera BZ10 herättää? Kiva kuitenkin olisi hankkia suoraan kone jota ei tarvitsisi heti tai edes vuoden päässä olla vaihtamassa "parempaan". Oscarilla toki jää myllyyn kivasti rahaa jos on myös valmis sijoittamaan keittimeen sen tonnin..

Myllyäkään ei ole joten sellainenkin pitää hankkia, mutta siitä juttua sitten muualla enemmän. Taitaa olla Oscarkin jo sen verran laadukas kone jolloin olisi kannattavampaa ostaa parempi mylly heti alkuun? Myllyllä kuitenkin iso merkitys lopputuloksessa ja keittimen arvo tavallaan lopulta jää pienemmäksi. Ei varmaan siis kannata lähteä liikkeelle esim. Ascaso i-Minin kanssa vaan panostaa myllyyn se 500€ - 700€ Oscarinkin kanssa?


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2018, 18:53:57 ip kirjoittanut Siid »
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #821 : Heinäkuu 02, 2018, 20:20:22 ip »

En ole koskaan tarvinnut sitä vesihanaa. Grupon kautta saa tuoreen veden helpommin.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Siid

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #822 : Heinäkuu 04, 2018, 00:05:05 ap »

En ole koskaan tarvinnut sitä vesihanaa. Grupon kautta saa tuoreen veden helpommin.
Hyvä huomio kyllä ja kuten aiemmin sanoin, niin uskon pärjääväni myös ilman sitä vesihanaa. Sen perusteella pelkästään ei olla tekemässä valintaa, että löytyykö erillinen hana vedelle vai ei. Kiva lisä se toki olisi. Tällä hetkellä kallistumassa kovasti syystä tai toisesta tuohon Oscariin.

Myllyksi tuli tilattua Niche Zero, joten ei tässä toisaalta kiire ole kun myllyn saa vasta ehkä Syyskuussa joskus jos toimitus ei myöhästy.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #823 : Heinäkuu 04, 2018, 10:09:02 ap »

En minäkään juuri ole hanaa koskaaan tarvinnut, missään koneessa -Oskarin aikana hieman kalkinpoistossa, mutta helppoa ilmankin.
II: https://www.youtube.com/watch?v=x6HfGFWncdA
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

slurp

  • Kauppias
  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #824 : Heinäkuu 09, 2018, 13:47:24 ip »

Siitä seuraavaan kysymykseeni, jolle toki löytyy täältä omakin ketju, mutta menköön: Onko papusuosituksia? Olen tykännyt varsinkin suodatinkahvissa vaaleammasta paahdosta. Tummakin menee ainakin espressopohjaisissa maitokahveissa, muttei mielellään kovin karvas tai tietyllä ominaisuudella hyökkäävä, eli tasapainoisempi kahvi. Asun tällä hetkellä Turussa, ja Turun kahvipaahtimosta takuuvarmasti käyn vielä jossain vaiheessa kahvia hakemassa, onko sieltä suosituksia tän hetken valikoimasta? Toki muitakin (netti)kauppoja saa ja pitää ehdottaa.

Moikka Joonatan!

Kurkkaappa slurp.coffee, jos kiinnostaa testailla eri pienpaahtimoiden espressoja (tai muita kahveja). Tehdään tällä hetkellä 20 suomalaisen pienpaahtimon kanssa yhteistyötä ja sieltäpä löytyy joukosta myös Turun Kahvipaahtimo. :)

- Sonja / Slurp
Kirjattu