Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa minkälainen keitin?...  (Luettu 434945 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #375 : Heinäkuu 18, 2012, 00:33:42 ap »


olen harkinnut tässä jo jonkin aikaa pavonille kaveriksi jotakin tämän tapaista:

- Ponte Veccio Lusso
- Astoria Gloria
- Bezzera Strega



Onko kokemuksia jostakn noista kolmesta?

 
Ei ole kokemuksia mutta strega on ollut pitkään things to buy -listallani. Missäs tuota on näkynyt myynnissä?

Tuo Bezzera Strega kiinnostaa päivä päivältä enemmän.
Onkohan kukaan hommannut moista?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

ShittyBrown

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #376 : Elokuu 13, 2012, 17:21:53 ip »

Morjesta,

Ajattelin pistää ensimmäisen postauksen tänne foorumille tähän threadiin, kun en muutakaan paikkaa keksinyt ja halusin osallistua ;)

Olen aloitteleva kotibarista ja eilen lähti tilaukseen ensimmäiseksi setupiksi Bezzera BZ10 ja myllyksi Mazzer Mini Electronic Model A polished aluminum. Töissä on päässyt vääntämään kahvia Cellini Evoluzionella ja Anfimin myllyllä, joten kotikoneen rimakin oli jo valmiiksi selvillä :) Noihin vaihtoehtoihin sitten päädyin.

Täytyy postata kokemuksia jahka laitteet minulle saapuvat.

-Samuli
Kirjattu

CryptoKid

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #377 : Syyskuu 08, 2012, 21:35:24 ip »

Iltaa. Olen tässä päättänyt hankkia kunnon espressokeittimen. Cappuccinoa sillä varmaan tulisi eniten tehtyä. Härvelin pitäisi vain olla mahdollisimman edukas, sillä opintotuella ei mitään viiden sadan keitintä ostella, sitä olisi näet mukava syödäkkin välillä :). Olen vähän katsellut tällaista, siinä olisi boileri, mikä käsittääkseni on hyvä asia. Mitä tätä foorumia olen lukenut, niin toiset pitävät sitä surkeimpana vehkeenä mitä maa päällään kantaa, ja toisten mielestä ihan kelvollinen vehje hintaansa nähden. Onkohan kyseisessä hintaluokassa mitään parempaa? Kovin paljoa kalliimipi ei kyllä saisi olla.

Myllyksi olen ajatellut jotain 50 €:n krupsia, sellainen on varmasti aivan pätevä peli tuollaisen painekahvallisen keittimen kanssa?
Kirjattu

kenno

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #378 : Syyskuu 19, 2012, 14:12:50 ip »

Aloitan nyt minäkin postaukset tässä kysymällä. Ajattelin ostaa "mahdollisimman halvat, mutta ok-tasoiset" ja lisäksi nopeat ja ehkä jopa helppohoitoiset laitteet, keitin ja mylly.  Olin jo innostunut Krups Espresseria XP4000:sta mutta huomasin että sitä ei myydä ilmeisesti enää... myllyksi ajattelin Krupsin Grindmaster GVX-2xx..

Minulla on joku höyrynpaineella toimiva Krups ennestään.

Eli:
- Saako tuota Krupsia mistään? Jossei niin joku max 150e suositus olisi kiva luokassa "paras halvoista/marketkeittimistä"?
- Kannattaako yleensä höyrynpainekeitintä korvata tuollaisella, onko siinä eroa?
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #379 : Syyskuu 19, 2012, 20:55:34 ip »

Lainaus käyttäjältä: kenno
- Kannattaako yleensä höyrynpainekeitintä korvata tuollaisella, onko siinä eroa?

On eroa, kahvallinen höyrypainekeitin on kuitenkin pohjimmiltaan mutteripannu. Eli kovin kovia paineita siinä ei aikaiseksi saa. Itselläni on edullinen Krupsin keitin ja se tekee kelvollista painekahva espressoa, kun tietää mitä tekee. Olen juonut myös kahvallisen höyrypainekeittimen tuotoksia, ja ne eivät mielestäni ole paljoa poikenneet mutteripannun tuotoksista. Erona se, ettei kahvi kuumene enää kupissa, kuten se ehtii mutteripannun yläosassa joskus kärähtää.

Tarkempia neuvoja en uskalla markettikoneen ostoon antaa. Itse olen ollut Krupsiini tyytyväinen, mutta kyseistä mallia ei enää saa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #380 : Syyskuu 19, 2012, 23:35:17 ip »

Tulee mieleen että mitä etua saa vaikka mutteripannu Valira Claraan verrattuna?
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

kenno

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #381 : Syyskuu 20, 2012, 11:26:33 ap »

No mitäs mieltä olisitte esim. electrolux EEA250:sta? Sen saisi CDONista vähän yli sataseen (toki ihmetyttää ostopaikka.. en miellä ko. firmaa kahvikoneiden asiantuntijaliikkeeksi)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #382 : Syyskuu 20, 2012, 15:25:10 ip »

Itse katselisin foorumin osto-/myyntipalstaa, sinne ilmestyy aika hyvää tahtia silvioita ja gaggiota sun muita.
Tuohon CDON:nin keittimeen en uskalla ottaa mitään kantaa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

kenno

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #383 : Syyskuu 20, 2012, 16:16:43 ip »

Kiitos neuvoista, mutta epäilen että vaatii yllättävää paneutumista tietää käytetyistä hyvä hinta tms.  Tarkoitukseni ei ole ruveta harrastamaan kahvinkeittoa, vaan nauttia hyvää kahvia. Mieluiten edullisesti ja helposti.  jos se ei ole mahdollista, niin mahdollisimman hyvää kahvia edullisesti. Ei toki ole poissuljettu että innostuisin.

Siis, olisiko kellään alle 150 euron uutta keitintä suositella? hiukan yli menisi Krups Espresseria Solo XP5240, onko tästä kommenttia?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2012, 18:07:02 ip kirjoittanut kenno »
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #384 : Syyskuu 20, 2012, 22:37:09 ip »

No mitäs mieltä olisitte esim. electrolux EEA250:sta? Sen saisi CDONista vähän yli sataseen (toki ihmetyttää ostopaikka.. en miellä ko. firmaa kahvikoneiden asiantuntijaliikkeeksi)

Tuo on ihan hyvä thermoblock-keitin ja hinta on edullinen. Koneessa on ohjelmoitavat nestemäärät, joten käyttö on pienen harjoittelun ja kokeilun jälkeen helppoa.

Viron lahja Suomen kodinkonekaupalle (e-kodinkoneet) tarjoaa Philips/Saecon pientä boilerikonetta hintaan 139 + 7 euroa kuljetus. Tätä nimenomaista konetta en tunne, mutta olen ollut pienen boilerikoneen omistaja ja voin siten lämpimästi suositella sellaista.

http://www.e-kodinkoneet.fi/tuotteet/pienkoneet/kahvilaitteet/philips/saeco_hd8325-09&sel=1502&sel_v=3993

Jos ostat tuolta, varmista että koneen mukana tulee ohjekirja jollain ymmärrettävällä kielellä. Mieluiten englanniksi, vähemmän käännösvirheitä.
   
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #385 : Syyskuu 24, 2012, 10:06:11 ap »

Lainaus käyttäjältä: kenno
hiukan yli menisi Krups Espresseria Solo XP5240, onko tästä kommenttia?

Tuo on juuri sama kone kuin minulla. Vieläkö sitä saa jostakin ostettua. Minulla kone on toiminut hyvin, taitaa tulla kohta kolme vuotta käyttöä. Ainoa heikko osa on höyrysuutin, joka on useamman kerran hajonnut.

Oikein käytettynä minusta hyvä thermoblock kone ja sillä on helppo tehdä kelvollista tai hyvää espressoa. Ei vaadi erityistä harrastuneisuutta, mutta toki pienillä virheillä voi pilata koko juoman. Myllyä suosittelisin tuolle kaveriksi.

Ja tässä linkissä alkuaikojen pohdintoja kyseisestä keittimestä:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1451.0

Jos maitojuomia haaveilet, niin en suosittele, koska vaahdottimen suutin hajoaa turhan usein. Tyyppivika, koska aiheesta on täällä muutkin kirjoitelleet. Itse en ole sitä enää vaivautunut korjaamaan, kun juon lähinnä espressoja, en maitojuomia.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2012, 10:23:41 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

tsool

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #386 : Syyskuu 27, 2012, 09:04:20 ap »

Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että kone on saatava. Aikasemmin keitelty kaikella muulla välineistöllä ja tutkailtu mikä olisi sitten se hyvä setti kotiin. Suunnitelmissa olisi yllätys yllätys Silvia, mutta Ascasson steel uno prof näyttänee myös hyvältä. Huonosti tuosta viimeisimmästä koneesta on puhuttu joten jos jollakin jonkinlaista kokemusta on siitä kannattaako uhrata ~200e lisää koneeseen vaiko säästää se mahd. myllyyn?
Myllyissä sitten onkin lisää pähkäiltävää. Silvian kylkeen sopisi hienosti Rocky, mutta CG foorumeilla Rocky kärsii vähän jo "vanhanaikaisen" maineesta.
Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää myllyä myös muilla kuin espresso karkeuksilla (aeropress, suodatin).
Olisiko aloittelevalle hyvä setti silvia+rocky vai kannatteneeko myllyä vielä etsiskellä.
Tarjota saa myös jos jollakin löytynee joitain vehkeitä kotoa käyttämättömänä.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #387 : Syyskuu 27, 2012, 09:16:06 ap »

Kun ollaan tuollaisessa "järjellisessä" hintaluokassa, niin silloin lisäpanostus kannattaa aina laittaa myllyyn. Kannattanee säästää keittimessä ja käyttää rahat esim. Mahlkönig Varioon.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #388 : Syyskuu 27, 2012, 09:16:27 ap »

Silvia (ja myöhemmin pidattuna) + Vario on pätevä laitteisto, jolla pääsee kyllä pitkälle. Jos juo paljon maitopohjaisia juomia, niin sitten kannattaisi ehkä katsella HX tai tuplaboilerillista. Rocky on hyvä mylly, ei siinä mitään, mutta Vario hakkaa sen kyllä näppäryydessä mennen tullen.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

tsool

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #389 : Syyskuu 27, 2012, 09:24:20 ap »

Rocky on hyvä mylly, ei siinä mitään, mutta Vario hakkaa sen kyllä näppäryydessä mennen tullen.
Mitenkäs paakkuuntuminen Varion kanssa?
Kirjattu