Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa minkälainen keitin?...  (Luettu 435011 kertaa)

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #315 : Lokakuu 02, 2011, 22:59:26 ip »

Mistä tuota super jollyä kannattaisi lähteä metsästämään? Ja kannattaako mun katsoa muita koneita kuin tuota andreja premiumia?

Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #316 : Lokakuu 02, 2011, 23:04:36 ip »

Mistä tuota super jollyä kannattaisi lähteä metsästämään? Ja kannattaako mun katsoa muita koneita kuin tuota andreja premiumia?



Riippuu siitä mihin hintaan andrejaa myydään. Jos puhutaan yli tuhannesta eurosta, niin ilman muuta kannattaa. Brewtus, R.E.M:n koneet, Izzon hx-koneet, Nuova Simonellin Musica jne, tarjontaa on.

Coffeehitistä itse katsoisin elektronista sj:tä. Jos vanhempi malli kelpaa, niin ebayhyn vaan. Noita on internet täynnä muutamien satojen eurojen hintaan.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #317 : Lokakuu 02, 2011, 23:52:25 ip »

Olisko esim Expobar Leva Dual Boiler (PIDattu) varteenotettava vaihtoehto? Näyttää olevan samaa hintaluokkaa.

Jostain luin että kannattaa mennä koneen ulkonäön perusteella (väitteenä siis oli, että koneet tekevät suht samanlaista jälkeä). Pitääkö tuo ollenkaan paikkaansa? Kyseessä siis nämä ~1300€ koneet.

Kiitos muuten jo tulleista vastauksista! Ehkä saan jossain vaiheessa koneen jopa tilattua...
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #318 : Lokakuu 03, 2011, 00:20:17 ap »

SJ:stä tuli toi elektroninen versio viime vuonna.

Apua, olenkohan tulossa/tullut vanhaksi kun tuollainen päässyt vilahtamaan silmien ohitse...

Lainaus
Sillä lyhyellä ja karvaisella aussilla jonka nimeä en muista, oli Lontoossa 2010 kaksi majoria joihin oli asennettu SC:n annostelijat. Kovasti vaikutti pitävän myllyistään. Majorissa taitaa vaan moottori käydä aika kovilla kierroksilla mikä on sääli.
Tuohonhan on ratkaisu olemassa ja sen nimi on Mazzer Royal, isot levyterät mutta huomattavasti pienemmät kierrokset kuin Majorissa.

Lainaus
edit: Edittiä vielä sen verran, että tosiaan Mazzerin perus-Minissä on 58mm terät kun taas Mini-e:ssä ja SJ:ssä on molemmissa 64mm terät. Terät myydään kuitenkin eri nimillä ja hinnoilla joten "saattaisi" kuvitella, että niissä on jotain eroa. Tiedä noista välttämättä kuitenkaan. Lähteenä coffeehit.

Eroa noissa on käsittääkseni terien nousukulmassa (nopeudessa), muistaakseni siis kierrosluvut mini-e:ssä ja sj:ssä on samat, mutta sj:ssä tehokkaampi (isompi vääntömomentti) kuin mini-e:ssä. Muistaakseni joku pellepeloton kokeilikin vaihtaa sj:n terät mini-ehen mutta taisi minin tehot loppua niiden kanssa ajoittain kesken.

-Mikko-
Kirjattu

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #319 : Lokakuu 03, 2011, 11:21:15 ap »

Jostain luin että kannattaa mennä koneen ulkonäön perusteella (väitteenä siis oli, että koneet tekevät suht samanlaista jälkeä). Pitääkö tuo ollenkaan paikkaansa? Kyseessä siis nämä ~1300€ koneet.
Joissakin tapauksissa hintaa rajoittavampi tekijä on laitteen (eli sijoituspaikan) koko tai keittimen WAF (Wife Acceptance Factor), jolloin valinta osuu kuin automaagisesti muodollisesti pätevimpään kandidaattiin. Omat kriteerit oli aikoinaan helppokäyttöisyys ja pieni koko, jolloin valinta osui pieneen tuplaboilerikeittimeen (La VBM Domobar Jr DB) ja tyytyväisiä on oltu.

Voisin myös itse olla taipuvainen, että "koneet tekevät suht samanlaista jälkeä" voi olla väitteenä aika tontilla ja koneensa tunteva käyttäjä osaa kompensoida mahdolliset puutteet. Tällöin kyse voi olla enemmän siitä, miten helposti osuu aina samaan tavoitelopputulokseen.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #320 : Lokakuu 04, 2011, 00:12:24 ap »

Ohje ulkonäön mukaan ostamisesta on tosiaan jossain määrin pätevä ko. hintaluokassa. Myös käyttöfiilis on tärkeä ja erotteleva tekijä, johon myös varsinaisilla ominaisuuksilla on oma vaikutuksensa. Valitettavasti varsinkin käyttötuntumaa on vaikea arvioida etukäteen, kun ei noita paljon missään pääse kokeilemaan.

Joka tapauksessa hirveän paljon ei kannata tuolla tasolla stressata ominaisuuksien nippeleistä.

Eroa noissa on käsittääkseni terien nousukulmassa (nopeudessa), muistaakseni siis kierrosluvut mini-e:ssä ja sj:ssä on samat, mutta sj:ssä tehokkaampi (isompi vääntömomentti) kuin mini-e:ssä. Muistaakseni joku pellepeloton kokeilikin vaihtaa sj:n terät mini-ehen mutta taisi minin tehot loppua niiden kanssa ajoittain kesken.

Tuollaista minäkin olen lukenut. Vaihto on mahdollinen ja toimii periaatteessa hyvin, mutta joskus saattaa jumittaa kovan kuorman alla. Pitkän aikavälin vaikutus on myös avoin kysymys.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #321 : Lokakuu 07, 2011, 20:46:52 ip »

Riippuu siitä mihin hintaan andrejaa myydään. Jos puhutaan yli tuhannesta eurosta, niin ilman muuta kannattaa. Brewtus, R.E.M:n koneet, Izzon hx-koneet, Nuova Simonellin Musica jne, tarjontaa on.

..liikaakin! Olin tavallaan tyytyväinen omaan tilanteeseeni, että piti saada kone puolet halvemmalla, niin tarjonta oli paljon suppeampi.

Edith. Ja jos nyt olisi yli tonni laitettavaksi, vaikkapa kahvikoneen vaihtoon, taitaisin ennemminkin katsoa Ryanairin lentoja Roomaan ;-)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2011, 13:40:39 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #322 : Lokakuu 09, 2011, 19:37:50 ip »

Tällä hetkellä kallistumassa expobar leva dual boileriin. Jos tilaan bellabaristasta niin kone tulee todnäk heidän sähköpistokeellaan eikö?
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #323 : Lokakuu 09, 2011, 19:43:26 ip »

Tällä hetkellä kallistumassa expobar leva dual boileriin. Jos tilaan bellabaristasta niin kone tulee todnäk heidän sähköpistokeellaan eikö?

Puhdas induktio mutta omani ainakin tuli ihan normaalilla europistokkeella.
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #324 : Lokakuu 09, 2011, 19:52:30 ip »

Puhdas induktio mutta omani ainakin tuli ihan normaalilla europistokkeella.

Kiva! Ei tarvii miettiä sitten sitäkään.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #325 : Lokakuu 09, 2011, 23:23:36 ip »

Kun minä aikoinani tilasin koneen BB:sta, niin kysyin asiaa. He sanoivat, että johto on helppo vaihtaa, mutta heidän myyjänä pitäisi tehdä sille joku normit täyttävä testaus, mihin heillä ei ole tarvittavia välineitä. Eli minun pitäisi itse hoitaa vaihtotyö. Kuitenkin kone sitten tuli suomalaisella pistokkeella, eli päättelin, että vaihto oli tavallaan tehty tiskin alta. Tai sitten olivatkin saaneet tehtaalta valmiiksi oikeanlaisen mallin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Hunningolla

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 31
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #326 : Lokakuu 09, 2011, 23:39:22 ip »

Noh saa jännätä millä pistokkeella se sieltä loppupeleissä tulee. Tilaus ei näytä menevän läpi (kahdesti kokeilin, menee tunnistautumiseen saakka)joten taitaapi jäädä tilaaminen huomiseksi.


Kannattaako tohon tilata samantien nakukahva mukaan? (~35€) Tekeekö sillä mitään muuta kuin ihastelee uuttoa?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #327 : Lokakuu 10, 2011, 00:01:45 ap »

Nudismi jakaa mielipiteitä. Itse pidän nakukahvaa erinomaisena, mutta joillakin se jää kaappiin pölyttymään. Tuohon hintaan itse tilaisin kyllä mukaan.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

McJones

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 236
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #328 : Lokakuu 10, 2011, 07:32:30 ap »

Täydellisen sortin metsästyksessä naku on tosi jees mutta arkikäyttöön ei jäänyt ainakaan minulla.Suosittelisin silti kokeilemaan' on hyvä oppimisväline.
Kirjattu
Jos se vuotaa, hapota se.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #329 : Lokakuu 10, 2011, 10:35:15 ap »

Itse käytän aina kun lataan itselleni, jos pitää jakaa, niin silloin en tietenkään.
Mut yleensä uuden pavun kanssa katson ekana nakkella onko uutto kohdillaan.

Eli täältä myös +1 nakulle.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.