Kiitos vastauksista

Eli jees, laite on tosiaan ovh. 2700, mistä saa hiukan gigantissa tingittyä, mutta siinä siis budjettini yläraja. Tai noh, alkuperäinen budjetti oli jokin 250€ keittimelle ja max 100€ suodatinjauhatusmyllylle

Tuo siis samalta brändiltä kuin se Stockwomannin tarjouslaite, tosin se oli halvempi ja "käsikäyttöisempi" versio tästä.
Ehkä mä vain ihastuin tähän lähinnä sen takia, kun arvostelut olivat niin ylistäviä verrattuna TÄYSautomaattilaitteisiin. Mutta lyhykäisyydessään tuon laitteen ominaisuuksista:
-Integroitu mylly, joka myös tamppaa purut automaattisesti. Säädettävissä muistaakseni 45 eri jauhatuskarkeutta. Mistä muuten erottaa hyvän ja huonon myllyn, siis oikeasti, ja muusta kuin hinnasta?
-Reilusti säätöjä; espresson uutossa veden lämpötila asteen tarkkuudella(pitää myös lämmön asteen tarkkuudella), säädettävä veden määrä; Vaahdottaa itse maidon (halutessaan saa manuaalisesti) valitsemasi kuohkeus sekä lämpötila 55-65C; käsittääkseni dualboiler. Lisäksi vielä kosketusnäyttö.
Tuo on siis melkein robotti koko laite, mikä tarkoittaa, että hinnassa on enemmän ilmaa kuin monissa muissa espressokoneissa.
Säätömahdollisuuksia tuosta siis löytyy jos opin hifistelemään reippaamminkin. Ja tässä mulla on aikaakin oppia, kun ikää minulla on vasta 21.
Tämän hetken ajatukseni on se, että ostan nyt tuon koneen, ja mikäli myöhemmin tuntuu siltä, että tarvitsee enemmän ja haluaa manuaalisempaa, niin lisäilen koneistoa sitä mukaan (ja kun jotain itseä säväyttävää) löytyy.
Toma:
Vahva epäily on, että omiksi kahveikseni vakiintuu cafe latte ja ihan espresso. Ja joo, ainakaan kapselikeittimet ei tule kysymykseen. Aeropress ollut tosiaan mietinnässä, ja nyt kun sen joku on minulle ääneen sanonut, niin annan itselleni luvan sellaisen ostaa

Ja niin, pavuista. Tällä hetkellä käytän pääasiassa markettikahvia, vaikken edes osaa sanoa, miksi. MUTTA... Olen täysin asennoitunut siihen, että ostan jatkossa tuorepaahtoa ainakin suurimmaksi osaksi, oli minulla uusi espressokone tai ei. Oikein v**u**aa vetää tää vanha paketti pois kaapista, pitää kutsua anoppi kylään juomaan nuo

Siitä seuraavaan kysymykseeni, jolle toki löytyy täältä omakin ketju, mutta menköön: Onko papusuosituksia? Olen tykännyt varsinkin suodatinkahvissa vaaleammasta paahdosta. Tummakin menee ainakin espressopohjaisissa maitokahveissa, muttei mielellään kovin karvas tai tietyllä ominaisuudella hyökkäävä, eli tasapainoisempi kahvi. Asun tällä hetkellä Turussa, ja Turun kahvipaahtimosta takuuvarmasti käyn vielä jossain vaiheessa kahvia hakemassa, onko sieltä suosituksia tän hetken valikoimasta? Toki muitakin (netti)kauppoja saa ja pitää ehdottaa.
-Joonatan