Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa minkälainen keitin?...  (Luettu 436950 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #750 : Helmikuu 06, 2017, 16:29:29 ip »

Pitäisi löytää espressokeitin, joka maksaisi n. 300 €. De'Longhi ECAM22.110.SB lähtisi 280 eurolla. Maidonvaahdotin ja täysautomaatti eivät ole pakollisia ominaisuuksia.

Oikeaa espressoa varten 300 euroa on vähän alakanttiin budjettina. Täysautomaateilla (vaikka eivät ihan oikeaa espressoa teekkään) kannattaa kuitenkin ennekaikkea ottaa huomioon, että riski huollon tarpeelle on melko suuri. Sinäänsä joku halpa puoliautomaatti (jolla niilläkään ei kyllä saa oikeaa espressoa) + mylly olisi halvempi JA toimintavarmempi. Mielummin suosittelisin sitten melkein sellaista, jos täysautomaatti ei ole pakollinen.

Melkein suosittelisin myös tutustumaan foorumilta käsitteisiin painesihti ja themoblock, jos alkaa jossain vaiheessa kiinnostaa oikean espresson tekeminen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PatrikSelin

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #751 : Helmikuu 06, 2017, 22:14:35 ip »

Ajattelin täysin samaa, mutta laite ei olisi minulle. Itse käytän Aeropressiä, koska itse voi vaikuttaa moneen vaiheeseen, mutta kuulemma on liian raskasta.

Millaista kahvia esim. La Pavonin vipuvarsikeittimellä tulee?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2017, 22:22:48 ip kirjoittanut PatrikSelin »
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #752 : Helmikuu 06, 2017, 22:27:14 ip »

Ajattelin täysin samaa, mutta laite ei olisi minulle. Itse käytän Aeropressiä, koska itse voi vaikuttaa moneen vaiheeseen, mutta kuulemma on liian raskasta.

Millaista kahvia esim. La Pavonin vipuvarsikeittimellä tulee?

Hyvää, mutta jos Aeropress on liian raskasta niin tuo on 5,6x raskaampaa, sekä ruumiillisesti että henkisesti ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PatrikSelin

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #753 : Helmikuu 06, 2017, 22:44:18 ip »

#firstworldproblems - Pitäisikö ostaa tuollainen ja käsipainot ::)
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #754 : Helmikuu 07, 2017, 00:55:50 ap »

#firstworldproblems - Pitäisikö ostaa tuollainen ja käsipainot ::)
Täältä ääni vipukeittimelle.
Mitään käsipainoja tarvii... Kahvakuulat.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #755 : Helmikuu 07, 2017, 07:13:48 ap »

Ajattelin täysin samaa, mutta laite ei olisi minulle. Itse käytän Aeropressiä, koska itse voi vaikuttaa moneen vaiheeseen, mutta kuulemma on liian raskasta.

Joku väljempi metallisuodin, niin ei ole raskasta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

LP

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #756 : Huhtikuu 10, 2017, 19:36:25 ip »

Hyvää iltaa!

Täällä on espressokonekuume huipussaan ja pian pitäisi tehdä ostopäätöksiä.  :) Ajattelin hypätä suoraan Moccamasterista hx-koneeseen. Rahaa koneeseen ja myllyyn varattu n. 2000 eur.

Tällä hetkellä puhuttelevat erityisesti Rocket Appartamento, Rocket Giotto Evoluzione V2 sekä Bezzeran Magica ja Mitica.

Kuinka häiritsevän äänekkäitä Rocketin ja Bezzeran vibrapumpulliset mallit oikeasti ovat rotaatiopumpullisiin malleihin verrattuna? Eli onko siis mielekästä maksaa rotaatiopumpullisesta mallista 300-400 eur lisää vs. vibra? Kehtaako vibrapumpullisella laskea shotteja kerrostalossa jo aikaisin aamulla?

Lisäksi olisin kysynyt mestareiden mielipidettä Ericin E61 lämpömittarista: (https://www.chriscoffee.com/E61-Group-Digital-Thermometer-Adapter-p/sss-04.htm) Onko millaisia kokemuksia ko. mittarista ja sen tarpeellisuudesta? Jenkkifoorumilla ylistävät tietenkin tuon maasta taivaaseen.  ;D

Myllyksi olen valitsemassa Mazzer Mini A E:n.

Arvostaisin kovasti näkemyksiänne em. aiheista.

LP

Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #757 : Huhtikuu 10, 2017, 20:28:22 ip »

Kehtaako vibrapumpullisella laskea shotteja kerrostalossa jo aikaisin aamulla?

Kehtaa, jos kohteena ovat naapurit.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #758 : Huhtikuu 10, 2017, 21:15:14 ip »

Lisäksi olisin kysynyt mestareiden mielipidettä Ericin E61 lämpömittarista: (https://www.chriscoffee.com/E61-Group-Digital-Thermometer-Adapter-p/sss-04.htm) Onko millaisia kokemuksia ko. mittarista ja sen tarpeellisuudesta? Jenkkifoorumilla ylistävät tietenkin tuon maasta taivaaseen.  ;D

En ole koskaan kaivannut EricS:n mittaria, vaikka joskus harkitsinkin sen tilaamista. Alkutaipaaleella se toki tuo itsevarmuutta jäähdytyshuuhtelun kanssa pulaamiseen, mutta ei se huuhtelu ole muutenkaan kovin monimutkainen proseduuri.

Jos nauttii siitä ja/tai pitää tarpeellisena, että näkee numeraalisen arvon, niin mittarista varmaan on iloa. Toistettavuuteen pääsee myös sillä, että ymmärtää HX-keittimen (varsin yksinkertaisen) logiikan, mutta mittarilla voi varmentaa itselleen sen. Eipä se tietty maksa kuin jotain reilun satasen, mikä ei ole mieletön summa parin tonnin hankintojen ohella. Ongelma- ja vikatilanteissa siitä voi olla myös helpotusta, mutta itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi.

Ei vibrapumppu ihan tolkutonta mölyä pidä, ellei sitten asu yksiössä, jossa on avokeittiö.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

varolevy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #759 : Huhtikuu 11, 2017, 13:00:57 ip »


Tällä hetkellä puhuttelevat erityisesti Rocket Appartamento, Rocket Giotto Evoluzione V2 sekä Bezzeran Magica ja Mitica.


Moi vaan.

Itse olin kutakuinkin saman ongelman parissa. Tuolta pari sivua aikaiesemmin löytyy keskustelua. Hyvin samankaltaisia koneita ovat Rocket ja Bezzera ja valinnan tein itse sen perusteella mistä sain hyvän paketin myllystä ja koneesta sekä, että tavaraa oli heti hyllyssä. Yksi huomioitava ero josta olen omassa Bezzerassani tykännyt on nuo joystick malliset höyry- ja vesivivut. Eli ylöspäin nostamalla tulee vettä/höyryä niin kauan kuin vipua pitää ylhäällä. Alaspäin on lukitus. Voittaa minusta pyöritettävät kiekot.

HX kone mietitytti alussa, mutta nopeasti pääsi hommaan kiinni ja en ainakaan itse kaipaa enää ericin kahvaa. Huuhtelun määrä vakiona ja palautumisaikaa vaihtelemalla saa jo hyvin lämpötilaa säädeltyä jos moiselle on tarvetta.
Kirjattu
Bezzera Magica + BB05

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #760 : Huhtikuu 11, 2017, 14:20:03 ip »

Joo, noissa n. samanlaisissa teräskuutioissa minullakin katse kiinnittyy vipuihin, ja siihen että mittaritaulut olisivat suojassa kolhuilta ja kuumalta suihkulta: eli ylhäällä. Lisäksi kuppitason kätevyys: joutuuko tekemään mitä kun täytetään tankkia -ottamaan kaikki kupit pois ja nostamaan koko kannen, siirtämään pari kuppia ja nostamaan kannenpätkän pystyyn jne. Lisäksi kissaperheessä myös kaiteet olennaisia, ettei tassujengi tiputa kuppeja.

PumppuPärinä ei ole mitenkään kova, mutta se saattaa kahvistelijaa itseään alkaa pänniä kyllä lelumaisuudellaan.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #761 : Huhtikuu 11, 2017, 14:32:29 ip »

En nyt halua kinata, mutta minulla on tuplaboileri ja siinä rotaatiopumppu.
Miksi koneen pitää olla juurikin HX?
Jos ei halua maitokahvia, niin säästyy ainakin sähköä, kun ei tarvitse lämmittää kauheeta
vesimäärää. Tuplaboileri ei myöskään kaipaa jäähdytyshuuhteluja.
Tämä nyt on minun jorinaa ja mietiskelyä, mutta toinpa nähtäville :-)
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #762 : Huhtikuu 11, 2017, 15:27:26 ip »

Jos ei espanjalaisia oteta huomioo niin tuplabroilerit tupaavat olemaan tyyriimpiä. Mutta mikäs siinä, rotaatiopumppu ja tuplaboileri.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #763 : Huhtikuu 11, 2017, 19:11:30 ip »

Tupla ja rotaatio täälläkin, lisänä mittarit alhaalla. Koskaan ei noiden mittarien kanssa ole ollut ongelmia tai kolauksia.
Itsellä toimii paremmin pyöritettävä nuppi, mutta se onkin omalla kohdalla.
Tuo vedentäyttö on kyllä hyvä pointti ottaa huomioon ennen hankintaa.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Pohdintaa minkälainen keitin?...
« Vastaus #764 : Huhtikuu 11, 2017, 19:12:15 ip »

Aamukäyttöä ajatellen mun Bezzerassa äänekkäin vaihe on boilerin täyttö vesisäiliöstä. Se jos sattuu heti ensimmäiseksi aamulla kun laittaa keittimen päälle voi vähän harmittaa naapureita. Riippuu toki talon eristeistä.
Ilmiötä voi saada harvenemaan jos laittaa keittimen säällisempään aikaan illlalla vähäksi aikaa päälle ja boilerin täyttö tapahtuu silloin. Seuraavana aamuna sitä ei sitten satu koskaan tai ainakin hyvin harvoin.

Mazzerit sen sijaan ovat aika äänekkäistä myös aikaisin aamulla jauhamista ajatellen. Mulla on nyt Pharos käsimylly, ja Mazzer nyt vain 'varalla'. Ei Pharoskaan äänetön ole, mutta paljon hiljaisempi. Niin ja se vaatii sitä ruista jonkin verran ranteeseen (ei kyllä mitenkään erityisen paljon, tosin)
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)