Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Viskin ystäviä?  (Luettu 48833 kertaa)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #15 : Tammikuu 13, 2009, 12:59:09 ip »

Onkos kukaan maistanut ravintola teerenpelin omaa skottilaista ?
Eka suomalainen viski !?

Minä olen maistellut niistä paria, niitähän taisi olla kolmella eri viimeistelyllä. Eivät tosin muistaakseni olleet sitä ihan ekaa erää. Mutta ihan kivoja olivat, tosin en nyt niin kauheasti ole nuorien viskien ystävä.

Eka oikeasti suomalainen viski tosin on Beer Hunter'sin viski. Sitä on kehuttu, itsellä jäi maistamatta kun aikoinaan lasin hinta ravintolassa oli jotain melko hulppeaa, oisko ollut jopa 20 euroa. Saiskohan sitä nykyään jo normaalimpaan hintaan?
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2009, 23:51:30 ip »

Lähdinpä heti laajentamaan tuntemusta Laphroaigilla. Jo vain on suola kohdallaan tuossa. Meren maku on hieno. Turve on myös vahvasti läsnä. Todella juureva ja tasapainoinen maku. Pikkuisen kun panee vettä joukkoon, niin maku pääsee oikeuksiinsa. Tästä pitää 15-vuotiaskin testata joskus.

Laphroaigissahan on se mukava erikoisuus, että kaupan päälle saa tontin Skotlannista. Tosin vain neliöjalan, mutta tarviiko sitä nyt välttämättä omaa golfkenttää rakentaa.

Mitä muut ovat mieltä, vedellä vai ilman? Vai peräti jäitä? Coca-Colaa en aio kysyä :P Minusta vesi on hyvissä whiskyissä tarpeen. Se tuo maut esiin alkoholin poltteen alta. Jos haluaa väkevää juoda, niin halvempikin välttää. Vaikkapa tavallinen Jameson tarjoaa hyvin vastinetta rahalle. Jos maksaa putelista enemmän, niin silloin varmasti haluaa löytää niitä hienompia aromeja. Pieni tilkka vettä tekee silloin ihmeitä.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2009, 00:09:21 ap »

Mitä muut ovat mieltä, vedellä vai ilman? Vai peräti jäitä?

Illallisen jälkeen tuli korkattua Lagavulin 1991 Distiller's Edition kun tuossa aikaisemmin saman valmistajan 16-vuotiasta hehkutettiin. Sitä 16-vuotiasta ei ole tullut vielä maistettua ja veikkaisin että tämä puteli on ihan erilainen juoma - ei välttämättä parempi, mutta erilainen - ja tämän kyllä juon ilman vettä.

Laphroaig QC tai Talisker 10yo saattaa joskus saada pienen tilkan vettä mukaan, mutta toisaalta Ardbeg maistuu lähes aina suorana. Eli riippuu minulla aika paljon mitä viskiä juon.

Lasina Glencairn tai Riedel Vinum Hennessy - riippuen taas viskistä. Räyhäkkäämmät ehkä mieluummin Glencairnistä, mutta nekin mielestäni rauhoittuvat kun antaa lasin seisoa hetken.

Ja jäitä ei ikinä minulle, kiitos :)

T. Teme
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2009, 00:21:02 ap »

Ristiriitaisuuden huippu? Nam...juuri imaisin lopputipat Lagavulinista  :'(

Tosiaan, vesi saattaa tuoda uusia vivahteita esille, mutta itse olen "lantrannut" vedellä ainoastaan vahvempia, tynnyrivahvuudessa olevia (CS) juomia.

Tuli muuten myös tehtyä "irishcoffee" maalaistyyliin. Tupla espresso, irkkuviskiä, vaahdotettua maitoa latte tyyliin. Varmaan sillä jokin nimikin on, mutta enivei, hyvää on.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2009, 11:38:34 ap »

Mitä muut ovat mieltä, vedellä vai ilman? Vai peräti jäitä? Coca-Colaa en aio kysyä :P Minusta vesi on hyvissä whiskyissä tarpeen. Se tuo maut esiin alkoholin poltteen alta. Jos haluaa väkevää juoda, niin halvempikin välttää. Vaikkapa tavallinen Jameson tarjoaa hyvin vastinetta rahalle. Jos maksaa putelista enemmän, niin silloin varmasti haluaa löytää niitä hienompia aromeja. Pieni tilkka vettä tekee silloin ihmeitä.

Eipä taida juuri kukaan viskin ystävä jäitä laittaa. Vettä käytän itsekin joskus, tosin harvemmin nykyään. Ilma on toinen hyvä avaaja, jättää lasin vähäksi aikaa happea haukkomaan. Tynnerivahvuiset juot useimmiten sellaisenaan, maistelun kanssa saa tosin olla tarkkana ettei polta nystyröitään.

Lasina Glencairn tai Riedel Vinum Hennessy - riippuen taas viskistä. Räyhäkkäämmät ehkä mieluummin Glencairnistä, mutta nekin mielestäni rauhoittuvat kun antaa lasin seisoa hetken.

Minulla on käytössä hyvin vastaavat välineet. Glencairn on erittäin käytännöllinen ja kestävä, eli yleensä se on käytössä. Paras maistelulasi minusta kuitenkin on ohutseinäinen aukeava tulppaanilasi, itselläni Spiegelaun valmistama. Riedelin Hennessy on muistaakseni ihan samanlainen.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2009, 11:40:12 ap »

Tuli muuten myös tehtyä "irishcoffee" maalaistyyliin. Tupla espresso, irkkuviskiä, vaahdotettua maitoa latte tyyliin. Varmaan sillä jokin nimikin on, mutta enivei, hyvää on.

Miten olisi "Immigrant Coffee"? Siinä kun yhdistyy kahden suuren maastamuuttajakansan juomaperinteitä. :)
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2009, 15:07:56 ip »

Jotkin "vaatimattomat" eli, ei niin antavat viskit joskus aukeavat parilla tipalla vettä. Hyvä esimerkki on 18yo highland-park.

Jameson on ihan ok, halvoista viskeistä, mutta olen kyllä melko varma, että sen ominaismaku saadaan aikaan jotenkin keinotekoisesti. Halvoissa viskeissä yksi miellyttävä tuttavuus on Scapa. Se on todella hedelmäinen ja jopa konjakkimainen viski, joka kannattaa maistaa.

Kerran kaveri toi joululomalla tuliaisiksi tynnyrivahvuista Bowmorea, joka sitten tunnelmissa juotiin "raakana" koko pullo. Siinä meni joulun pyhät kun pelkkä vesilasin juominen poltteli vatsaa. Olkaa varovaisia!

Sain tuossa juuri varpajaislahjaksi Bushmillsin 400th anniversary pullon. Onko kokemuksia?
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2009, 16:10:19 ip »

En voi sanoa olevani viskin ystävä, yleensäkin hyvin vähän harrastan väkeviä. Tykkään enempi viineistä, siideristä ja joistakin lonkeroista, olut ei uppoa ollenkaan. Ja joskus jokin drinkki on kiva ottaa. Miedompia voi juoda enemmän/pitempään tulematta änkyräkänniin, minulla menee väkevät helposti päähän kun ei ole tullut toleranssia... Pikku hiprakka on mukavampi kuin kaatokänni, eikä mene seuraava päivä kipeenä sängyssä.

Edit. Olen myös joskus maistellut konjakkia, veljenpojan häissä oli hyvää konjakkia, en muista minkä nimistä oli, taisi olla litteä ja pyöreä pullo.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2009, 23:04:16 ip kirjoittanut Kahvikissa »
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 05, 2009, 19:05:49 ip »

Tuli testattua Laphroaigin Quarter cask. Hyvää se on ja aromikasta. Ehkä kuitenkin tavallinen 10-vuotias on enemmän minun makuuni. Atlantin tyrskyt maistuvat siinä enemmän.
Kirjattu

Mighty

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #24 : Elokuu 04, 2009, 13:08:23 ip »

Viimeisin viskihankintani on Bowmore Laimrig. Sherryviimeistelty 15 vuotias, jota on pullotettu muistaakseni 4500 pulloa pelkästään Ruotsin markkinoille. Edelleen saatavana Systembolagetista.
Kirjattu
Lelit Elizabeth & Mignon

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2009, 14:08:54 ip »

Viimeisin hankinta viikonloppuna Talisker Distiller's Edition, 1991-2005. Testimaistit enteilevät hyvää  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #26 : Elokuu 04, 2009, 16:36:01 ip »

Viimeisin hankinta viikonloppuna Talisker Distiller's Edition, 1991-2005. Testimaistit enteilevät hyvää  ;D

Mistä löysit tuon? Minulla on Taliskerin DE 1992, jonka hankin viime Lontoon reissulla.

Itse en pitänyt ko. vissyä mitenkään erityisen hyvänä. Mieluummin nautin Taliskerin bulkki-tuotetta (10yo), ainakin mikäli Ardbeg tai Lagavulin on sattunut loppumaan... ;)
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2009, 19:38:51 ip »

Mistä löysit tuon? Minulla on Taliskerin DE 1992, jonka hankin viime Lontoon reissulla.

Itse en pitänyt ko. vissyä mitenkään erityisen hyvänä. Mieluummin nautin Taliskerin bulkki-tuotetta (10yo), ainakin mikäli Ardbeg tai Lagavulin on sattunut loppumaan... ;)

Tallinnan laivalta :). Hyllyssä oli 2 pulloa, omani on tosiaan vuosimallia 1991 ja kaveri sai sitten vuosimallia 1992. Maistellaan yhdessä jossain vaiheessa, josko löytyisi eroja ;-). Pikkulinnussa tuli maistettua Lagavulinin DE:tä, joka oli kyllä erittäin mielenkiintoinen. Sekä uutuustuotetta (ainakin Suomessa), Laphroaig 16 yo...
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2009, 22:38:15 ip »

Mieluummin nautin Taliskerin bulkki-tuotetta (10yo)

Toi on aika tujua ja pippurista kamaa. Löytyy myös omasta kaapista mutta ei ole oikein omaan makuun ja harvakseltaan tulee nautittua - mieluummin tarjoaa vieraille kuin juo itse  ::)

T. Teme
Kirjattu

Kaffana

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24
Vs: Viskin ystäviä?
« Vastaus #29 : Elokuu 05, 2009, 08:17:01 ap »

Toi on aika tujua ja pippurista kamaa. Löytyy myös omasta kaapista mutta ei ole oikein omaan makuun ja harvakseltaan tulee nautittua - mieluummin tarjoaa vieraille kuin juo itse  ::)

T. Teme

Ei nuo nyky-Taliskerit enää kovin pippurisia ole aiempaan tuotantoon verrattuna. Kymppi on ihan ehdoton hinta-/laatusuhteeltaan edelleen (ellei Alkosta osta ;D ). 20/25v ovat sitä parasta herkkua sitten muuten ja 30v jo hivenen latistunutta.

Itse en löytänyt Bowmore 15v Laimrigia systeemistä, joten otin uutta 15v Darkestia sitten testiin; on selvästi parempaa kuin vanha tuotanto. Toiseksi evääksi tarttui Ardbeg ANB 2008, joka sekin vaikutti selkeästi paremmalta kuin I versio (2006).
Kirjattu