Kahvikeskustelu > Baristatekniikka
Valmistustekniikat ja rituaalit
(1/25) > >>
Pisketti:
Espresson valmistustekniikoita ja -rituaaleja on moneen lähtöön.
Ammattibaristoilla kiire ja tehokkuus näyttelevät tärkeää osaa valmistusprosesissa.
Kotona puuhastellessa sen sijaan asiat voi tehdä pikkutarkasti ja paljon rauhallisemmalla tahdilla.
Kotona voi myös käyttää kaikenlaisia pieniä apuvälineitä ja erilaisia jippoja, jotka eivät kahvilaympäristössä onnistu.

Haluaisin kuulla minkälaisia tekniikoita foorumilaiset käyttävät (ja miksi).

Oma rutiinini menee suunnilleen näin:


* Kahva koneesta ja filtterin kuivaus rätillä.

* Jauhaminen kahvaan sekoittaen hammastikulla tai teroitetulla syömäpuikolla.
Tämä siksi, että Demokalla on taipumus saada kahvi paakkuuntumaan.

* Kahva reilusti kukkuroilleen ja sitten 2-4 kevyttä kopautusta tamppausalustaan,
jotta koko kakku tiivistyy ja purut jakautuvat tasaisesti. Näin filtteriin saa myös enemmän kahvia (updosing).

* Stockfleth's tasoitus ja ylimääräiset purut knockboxiin syömäpuikon avulla, jotta pinnasta tulee tasainen.

* Ensin kevyt tamppaus. Sitten huolellisesti kaikki laidat läpi tampperilla,
jotta puruja ei jää filtterin seinämiin (Staub-tamppaus). Ei kopautusta filtterin kylkeen.
Viimeiseksi voimakas tamppaus mahdollisimman suoraan ja keskelle.
En ole käyttänyt vaakaa, mutta voimaa olen yrittänyt vakioida tamppaamalla aina
niin paljon kuin käsivarresta irtoaa :wink:

* Jäähdystyhuuhtelu niin kauan, että sihinä loppuu ja vesi tulee muutaman sekunnin tasaisesti.
(tätä ei tietenkään tarvita kaikissa konetyypeissä)

* Kahva kiinni, kuppi alle, sekkari käyntiin ja pumppu päälle.

* 25-30s päästä (jos kaikki menee putkeen) pumppu pois päältä.
Kuppi pöydälle ja kahva irti. Kakku knock boxiin. Pikainen filtterin huuhtelu.

* Lyhyt grupon huuhtelu ilman kahvaa. Kahva umpifiltterin kera kiinni.
Pumppu päälle ja kahvan kääntelyä oikealla ja vasemmalle, jotta vesi pääsee reunoilta läpi (portafilter wiggle).
Sitten 1-2 takaisinhuuhtelua. Lopuksi umpifiltterikahva irti ja suihkusihdin ja tiivisteiden pyyhkiminen rätillä.

* Kahvikuppi käteen ja *ryyys*

Minua erityisesti kiinnostava kohta on annostelu- ja tasoitusvaihe.
Minkälaisia keinoja olette kehittäneet purujen tasaisen jakautumisen aikaansaamiseksi?
Itse olen huomannut, että saan parempia tuloksia Stockleth's tyylillä kuin perinteisellä
(Schomerin) NSEW -tyylillä, jossa puruja työnnellään vuoron perään eri puolelle filtteriä.
Järkeilen, että pyörivä liike jakaa purut tasaisemmin ympäri filtteriä, koska filtteri sattuu olemaan nimenomaan pyöreä eikä neliskanttinen.

Toinen kiinnostava asia on kiillotus tamppauksen yhteydessä (tampperin pyörittelyä vajaalla tamppausvoimalla).
Olen itse luopunut kiillotusvaiheesta kokonaan, koska en näe sen tuovan mitään lisäetua,
korkeintaan kakun eheys saattaa kärsiä. Tämä on tietenkin ihan mutua, mutta niin on melko pitkälle iso osa muistakin tekniikoista.

Tulipas tästä pitkä(veteinen), pahoittelen. Toivottavasti joku jaksoi lukea tänne asti. :-)
jiitee:

--- Lainaus käyttäjältä: Pisketti ---
Olen itse luopunut kiillotusvaiheesta kokonaan, koska en näe sen tuovan mitään lisäetua,
korkeintaan kakun eheys saattaa kärsiä.

--- Lainaus päättyy ---


Juurikin kanavoitumista tällä käsittääkseni yrititetään poistaa. Eli jos kakun pinta ei ole tasainen (siinä on vaikka nystyjä), vesi saattaa lohkaista kakun pinnasta pienen palan pois. Tällöin tuo syntynyt orkonen on ympäristöään otollisempi paikka vedelle mennä (kakun pinnasta) läpi ja kanavointi alkaa.

Mikäli koneessa on jonkinlainen esiuutto, niin tuon ilmiön syntyminen kai vaikeutuu hieman kun kakkua ei "pommiteta" heti täydellä vedenpaineella vaan sen annetaan ensin rauhassa vähän turvota.

akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: Pisketti ---
Oma rutiinini menee suunnilleen näin:

--- Lainaus päättyy ---


Oma on melko tarkalleen sama, huolellisempi puhdistelu kyllä jää kahvin jälkeen tehtäväksi. Toki kahvan tyhjään ennen hörpiskelyä, ettei purut jää sinne turhaan turpoamaan.


--- Lainaus käyttäjältä: Pisketti ---
Minkälaisia keinoja olette kehittäneet purujen tasaisen jakautumisen aikaansaamiseksi?
Itse olen huomannut, että saan parempia tuloksia Stockleth's tyylillä

--- Lainaus päättyy ---


Kuten myös.


--- Lainaus käyttäjältä: Pisketti ---
Toinen kiinnostava asia on kiillotus tamppauksen yhteydessä (tampperin pyörittelyä vajaalla tamppausvoimalla).
Olen itse luopunut kiillotusvaiheesta kokonaan, koska en näe sen tuovan mitään lisäetua,
korkeintaan kakun eheys saattaa kärsiä. Tämä on tietenkin ihan mutua, mutta niin on melko pitkälle iso osa muistakin tekniikoista.

--- Lainaus päättyy ---


Samoin - hieman perusteluja alla.



--- Lainaus käyttäjältä: jiitee ---
Mikäli koneessa on jonkinlainen esiuutto, niin tuon ilmiön syntyminen kai vaikeutuu hieman kun kakkua ei "pommiteta" heti täydellä vedenpaineella vaan sen annetaan ensin rauhassa vähän turvota.

--- Lainaus päättyy ---


Ja näinhän asia on kaikissa vibraatiopumpulla varustetuissa koneissa, eli käytännössä melkein kaikissa kotikoneissa. Kunnes toisin todistetaan, pidän näitä pitkälle meneviä kakun hiomisia vain maneereina, jotka ovat syntyneet rajujen ammattikoneiden maailmassa ja ovat varsin turhia kotikäytössä...
ojala:

--- Lainaus käyttäjältä: Pisketti ---
* Kahva koneesta ja filtterin kuivaus rätillä.

--- Lainaus päättyy ---


Onko tuohon kahvan jättämiseen koneeseen kiinni muuten joku olennainen syy?
akallio:

--- Lainaus käyttäjältä: ojala ---
Onko tuohon kahvan jättämiseen koneeseen kiinni muuten joku olennainen syy?

--- Lainaus päättyy ---


Kyllä on. Varsinkin paremmat koneet ja kahvat ovat sen verran massiivisia, että kahvan lämpeneminen ottaa aikansa. Jos kahvan ruuvaa kiinni vasta h-hetkellä, ei se ehdi lämmitä ja shotista tulee alilämmössä uutettu, eli valju ja hapan. Toki vaikutus ei välttämättä ole dramaattinen, mutta onpa kuitenkin, eikä se kahvan kiinni pitäminen mitään maksa.

Nopein tapa erottaa hyvä ja huono kahvila toisistaan on tsekata, ovatko kahvat kiinni koneissa. :)
Navigaatio
Viestien etusivu
Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta