Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Square Mile Coffeesta  (Luettu 145276 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2009, 21:53:07 ip »

El Portillo ei oikein ollut omaan makuun, tiukkaakin tiukempi ristretto sitten alkoi maistumaan. Perusessona jäi jotenkin valjuksi, vaikka viimeiset tipat hyviä olivatkin.

Nuo muut pavut olen itsekin huomannut haasteellisiksi espresson kanssa - mutta niitä ei olekaan espressoksi tarkoitettu vaan paahtoprofiili on hiottu korostamaan papujen parhaita puolia muilla valmistusmenetelmillä.

El Portillosta Hoffmann kommentoikin aikoinaan TMC-foorumilla:

Lainaus
The El Portillo we roast isn't really intended for espresso - more for traditional brewing. With coffees like that if you push them further in the roast they may be good in an espresso machine but when brewed normally will have lost a lot of their fun and distinct characteristics.

Espresso machines, IMHO, are one of the most flawed brewing coffee devices available.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2009, 23:29:45 ip »

Winter Espressosta on hieman kommenttia Home Baristan puolella (tosin poistuu kohta valikoimasta ja kevät saapuu...). Tuosta blendin haastavuudesta jäi itselleni samanlainen tuntuma kuten malachille tuolla em. linkissä. Toivottavasti keväästä saadaan taas vähän iisimpi (kuten syksy mielestäni oli) - itselläni ainakin tuntui että talvisekoituksen kanssa sai pelata aikalailla taitojensa (ja koneen) äärirajoilla, mikä sitten turhautti hieman kun tiesi että menee hyvää kahvia "hukkaan".
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2009, 10:19:34 ap »

Winter Espressosta on hieman kommenttia Home Baristan puolella (tosin poistuu kohta valikoimasta ja kevät saapuu...). Tuosta blendin haastavuudesta jäi itselleni samanlainen tuntuma kuten malachille tuolla em. linkissä. Toivottavasti keväästä saadaan taas vähän iisimpi (kuten syksy mielestäni oli) - itselläni ainakin tuntui että talvisekoituksen kanssa sai pelata aikalailla taitojensa (ja koneen) äärirajoilla, mikä sitten turhautti hieman kun tiesi että menee hyvää kahvia "hukkaan".

Vaikka talvi onkin jo lähes ohitse, niin kysyn silti :) Eli saitko onnistuneita shotteja ns.normaalilla annostelulla vai vaatiko se tuon suositellun 19-20g kahvia onnistuakseen? Itse näet olen ollut havaitsevani, että 14-16g annoksilla shotista tulee todella helposti karvaan makuinen.

Mutta siitä olen todellakin samaa mieltä, että vaikka onkin onnistuessaan loistava sekoitus, niin valmistamisen vaikeustaso on aivan liian suuri. Tosin ehkä synesson tai marzoccon kaltaisella todella lämpötilastabiililla koneella, jossa lämmön saa säädettyä juuri haluamalleen, kahvin  valmistus olisi vähemmän haastavaa.

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2009, 11:00:14 ap »

saitko onnistuneita shotteja ns.normaalilla annostelulla vai vaatiko se tuon suositellun 19-20g kahvia onnistuakseen? Itse näet olen ollut havaitsevani, että 14-16g annoksilla shotista tulee todella helposti karvaan makuinen.

Mikäli yritin tunkea kovin paljon yli 17 grammaa tuplafiltteriin niin uutto (ampuili) koneen kyljet täyteen kahviläikkiä todella helposti - eli en saanut uuttoa sujumaan mallikkaasti. Triplafiltteriin en viitsinyt siirtyä sillä siihen minun pitää laittaa vähintään se 21 grammaa jauhetta jotta toimii hyvin ja tuo menee jo turhan suureksi kulutukseksi.

Shotit sain onnistumaan 14 gramman annoksella (puntaroin vaa'alla tarkasti), hienolla jauhatuksella (shotti vähän ristreton puolelle) ja sitten lämpötila niin ylös kuin uskalsin. Tällöin sain karvauden pois (jäi semmoinen miellyttävä "särmä") ja shottista tuli mukavan paksu - "notkea". Kaikki onnistuneet shotit olivat oikeastaan tuon malachin kuvaaman "sweet spot two":n kaltaisia. Noilla isoimmilla annoksilla makumaailma oli ehkä enemmän "sweet spot one":n kaltainen (sitrusaromeja), mutta näistä en saanut aikaan tasapainoisia.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta - 6kk/12kk tilaus
« Vastaus #19 : Maaliskuu 10, 2009, 21:31:20 ip »

Maaliskuu: Kopabakagi Coop, Red Bourbon, Washed & Sundried, Rwanda.

Paketissa taas A4 infoa kahvista ja Ruandalaisiin kahveihin liittyvästä "perunavirheestä" (Potato defect), joka saa nimensä siitä että virheellinen papu tuoksahtaa voimakkaasti raa'alta perunalta kun se jauhetaan. Kyseinen virhe on ilmeisesti erittäin vaikea havaita raa'asta pavusta ja tulee esille vasta paahtamisen ja jauhamisen jälkeen. Virheen välttämiseksi pitää vain panosta kahvimarjojen käsittelyyn ja lajitteluun.
Kirjattu

joni

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 155
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #20 : Maaliskuu 11, 2009, 12:29:27 ip »

Tuossa joulun kieppeillä sain hasbeanilta pussin paahdettuja papuja ja kirjoitinkin arvioon, että yllättävä tuoksu, kuin makeaa perunaa tai sipsipussin rasvainen perunan tuoksu. Voisikohan olla kyse pilaantuneista? Juoma oli ihan kelvollista, tosin siinäkin oli mukana pieni peruna-aromi. Oli jotain etelä-amerikkalaista.
Kirjattu
La Pavoni Professional + Demoka Minimoka M207

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #21 : Maaliskuu 11, 2009, 13:18:30 ip »

Voisikohan olla kyse pilaantuneista? Juoma oli ihan kelvollista, tosin siinäkin oli mukana pieni peruna-aromi. Oli jotain etelä-amerikkalaista.

James Hoffmann on kirjoittanut aiheesta jotain blogiinsa.

Lainaus
Once roasted that particular bean carrys very, very strong aromas of freshly peeled potato skins that is incredibly potent when you grind the coffee and when you brew it.

Käsittääkseni kyseessä pitäisi olla "mahdollisesti yksi papu pussissa" tyyppinen virhe, joka ei siis saisi maistua koko ajan.
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #22 : Maaliskuu 20, 2009, 15:00:18 ip »

Mikäli on tiukasti "espressolinjainen" niin kannattaa hieman katsoa mitä tilaa - osa kahveista on selkeästi paremmin muille menetelmille soveltuvia (mm. Muchoki ja Santa Rita Natural ovat olleet suodatinsuosikkejani).

Miten olet Santa Ritaa valmistanut? En tunnu saavan siitä oikein mitään irti pressolla. Makumaailma tuntuu jäävän jotenkin "vajaaksi" ja "laihaksi". Paahto tuntuu kovin vaalealta - ehkä olen liikaa tottunut tummempiin paahtoihin. 6 g/dl:llä olen mennyt, pitäisiköhän annostusta lisätä?
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #23 : Maaliskuu 23, 2009, 23:30:31 ip »

Miten olet Santa Ritaa valmistanut? En tunnu saavan siitä oikein mitään irti pressolla. Makumaailma tuntuu jäävän jotenkin "vajaaksi" ja "laihaksi". Paahto tuntuu kovin vaalealta - ehkä olen liikaa tottunut tummempiin paahtoihin. 6 g/dl:llä olen mennyt, pitäisiköhän annostusta lisätä?

Itse valmistan tuon suodattimella (paperi ja käsipelillä) ja kyllä se minulla maistuu (makea ja hedelmäinen - tuo hedelmäisyys on sellaista "pehmää"). Millaista makumaailmaa haet takaa?

Tuo 6g/dl tuntuu melko samalta mitä itse käytän - noin 12-14 g ja 2-2.5 dl vettä (mutta suodattimella siis).

Kun valmistat tuota pressolla niin sekoitathan siinä 1 minuutin paikkeilla puruja pressossa? Varsinkin tuoreena ne jää muuten aika nätisti siihen pinnalle kellumaan "hiilidioksidihöttöön".

Voit myös kokeilla hienontaa jauhatusta tai pidentää uuttoaikaa (ja vesi kunnolla kuumaa) - vai onko maku mennyt jo pistäväksi/kitkeräksi?

Paahto on tosiaan vaalea (taitaa olla vaalein mitä SQM:ltä löytyy), mutta ei mielestäni vielä mitenkään tavattoman vaalea.



Sivuhuomautuksena tähän ketjuun: kevät on saapunut.
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #24 : Maaliskuu 24, 2009, 09:57:18 ap »

Itse valmistan tuon suodattimella (paperi ja käsipelillä) ja kyllä se minulla maistuu (makea ja hedelmäinen - tuo hedelmäisyys on sellaista "pehmää"). Millaista makumaailmaa haet takaa?

Kun valmistat tuota pressolla niin sekoitathan siinä 1 minuutin paikkeilla puruja pressossa? Varsinkin tuoreena ne jää muuten aika nätisti siihen pinnalle kellumaan "hiilidioksidihöttöön".

Voit myös kokeilla hienontaa jauhatusta tai pidentää uuttoaikaa (ja vesi kunnolla kuumaa) - vai onko maku mennyt jo pistäväksi/kitkeräksi?

Paahto on tosiaan vaalea (taitaa olla vaalein mitä SQM:ltä löytyy), mutta ei mielestäni vielä mitenkään tavattoman vaalea.

SqM kuvailee itse tuota "teemäiseksi", mikä siitä oikeastaan tulikin ensimaistelulla mieleen. Harmi vain, että pääsi jo loppumaan eikä pääse enempää analysoimaan.

Käytän SqM:n/Jamesin tekniikkaa jossa vasta lopussa sekoitetaan kevyesti ja purut poistetaan päältä toiseen astiaan. En sitten tiedä onko tämä parempi vai huonompi kuin tuo yo. tekniikka.
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #25 : Maaliskuu 26, 2009, 10:38:19 ap »

Itselläni on ollut juonnissa Los Luchadores Espresso. Parametreina on ollut 15 g, 95C ja normale.

Kahvi on minusta mainio ja tasapainoinen alkuperäkahviksi. Täysin en kuitenkaan osaa paahtajan kuvaukseen yhtyä: "It produces a complex, savoury shot with butterscotch on the nose, olives, anise and ginger notes bound together by a sweet syrupy body and contrasted by a crisp acidity."

Tuoksu on tosiaan kermatoffeeta ja itse shotti on herkullinen ja siitä löytyy napakka hapokkuus. Mutta oliivi, anis ja inkivääri ovat kyllä aika outoja kuvauksia maulle. Oliivipurkin liemi olisi ehkä sinne päin. Itse maistan lähinnä puumaisia aromeja, kuten tammitynnyrin makua.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #26 : Maaliskuu 26, 2009, 11:02:20 ap »

Parametreina on ollut 15 g, 95C ja normale.
...
oliivi, anis ja inkivääri ovat kyllä aika outoja kuvauksia maulle.

Malachin täältä löytyvän kommentin perusteella voisi olettaa noiden tulevan paremmin esiin korkeissa lämmöissä?

Lainaus
At a true brew temp of 194F, that coffee would likely have very light coloured crema, a very light body, very little chocolate and no spice notes and would be dominated by a very astringent lemon taste. Is this what you're getting?

194F on noin 90.5C - sinulla olikin uuttolämpö säädetty 95 asteeseen, mutta miten koneesi (brewtus?) lukema vastaa todellista lämpöä grupossa? Kokeile 97?


Laitetaan tähän samaan viestin vähän kokemusosastoakin: edellisestä tilauksesta oli jäänyt uupumaan yksi pussi (tilasin kolme, tulikin kaksi kirjeessä paketin sijaan). Laitoin tuosta ystävällistä viestiä ja heti tuli ystävällinen vastaus pahoittelujen kera ja kysymys minkä kahvin haluaisin uupuneen lisäksi korvauksena kun seuraavana päivänä laittavat kahvit matkaan. Kieltäydyin lisäkahvista kohteliaasti, mutta kun paketti tuli eilen perille, niin siellä olikin sitten yllätyksenä extra paketti San Isidro Pacamaraa (Los Luchadores suodatin/presso paahtona). :)
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #27 : Maaliskuu 27, 2009, 15:52:34 ip »

194F on noin 90.5C - sinulla olikin uuttolämpö säädetty 95 asteeseen, mutta miten koneesi (brewtus?) lukema vastaa todellista lämpöä grupossa? Kokeile 97?

Se vastaa hyvin noin 95 asteeseen asti. Sen jälkeen erillisellä boilerilla varustettu keitin ei oikein pysty tuottamaan aidosti lämpimämpää vettä, kun offset on 4-6 asteen luokkaa, eli tulee kiehumispiste vastaan. Boilerin kyllä lämpenee haluttuun, mutta kun kolmitieventtiili avataan niin paine purkautuu ja ollaan takaisin sadassa.

Brewtus pyörii nyt vähän alipaineella, pitänee aluksi säätää uuttopaine kun se on aikojen saatossa elänyt. Ja takaisinhuuhtelustakin taitaa olla aikaa.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta - 6kk/12kk tilaus
« Vastaus #28 : Huhtikuu 07, 2009, 16:37:41 ip »

Huhtikuu: Colonia San Juan 8 Estrellas, Canton Entre Rios, Caranavi, Bolivia
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia Square Mile Coffeesta
« Vastaus #29 : Huhtikuu 08, 2009, 21:16:35 ip »

Tätähän on tällä foorumilla aiemminkin ihmetelty, mutta ihmetellään nyt lisää: posti kyllä kulkee englannista kotiovelle nopeasti! Tänään (ke) saapui siis paketillinen maanantaina paahdettua kevättä. Pari ensimmäistä testiä lupaili jo hyvää, mutta on kyllä vielä liian tuoretta tavaraa (2 päivää "vanhaa").

Onkos muilla tästä jo kokemuksia/tuntumaa? Itse lähdin liikkeelle suoraan 18 gramman annoksilla - kokeilen aluksi edetä blendille annettujen uuttosuosituksien pohjalta. Eiköhän tuosta 1,4 kilosta saa edes yhden onnistuneen shotin aikaiseksi. :)

Kirjattu