Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vietnamilaista kahvia  (Luettu 32567 kertaa)

ssakari

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vietnamilaista kahvia
« : Joulukuu 10, 2008, 20:32:19 ip »

Olin muutama viikko sitten matkalla Beihain pikkukaupungissa eteläisessä Kiinassa lähellä Vietnamin rajaa.  Poikkesin vanhassa keskustakorttelissa rähjäiseen Vietnamilaiseen kahvilaan jossa sain todella erinomaista kahvia. Uskomattoman vahva, pehmeä maku ja hitunen kaakaon jälkimakua.  Kahvi suodatettiin pöydässä ruostumattomalla yhden kupiun suodattimella (Ca phe phin) suoraan kuppiin. Onko kukaan törmännyt Suomessa Vietnamilaiseen kahviin.  Muutamasta nettikaupasta näyttäisi löytyvän sekä kahvia että suodattimia. 
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2008, 09:14:49 ap »

Vietanmilaisesta kahvista on jotain juttua englanniksi täällä. Tuon mukaan sinne kuppiin laitettaisiin ennen suodatusta maitotiivistettä pohjalle (tätä löytyy ainakin paikallisesta "itämaisesta" kaupasta).Samaisen artikkelin mukaan kahvin seassa pitäisi olla mausteena sikuria ("chicory" - ei siis sokeria).
Kirjattu

Caganer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2009, 07:25:01 ap »

Saisiko muuten nettikaupan linkkiä, kun itse en ole mistään onnistunut bongaamaan?

PS  Eikö tuo sikuri muuten liity lähinnä amerikanvietnamislaiseen kahviin? Pitäisi varmaan joltain vietnamilaiselta tutulta kysäistä.

EDIT  Juu eli liittyy louisianalaiseen kahviin. Jostain syystä juuri Louisianassa on sitten mittava vietnamilaisyhteisö, ja he käyttävät paikallisia kahveja ja sikuria jos vietnamilaista ei ole saatavissa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2009, 08:53:13 ap kirjoittanut Caganer »
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #3 : Marraskuu 22, 2009, 19:27:20 ip »

Helsingissä Vii Voan Hämeentie 3.ssa olen nähnyt ainakin vietnamilaista kahvia ja muistaakseni suodattimiakin. En ole tullut ostaneeksi koskaan.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Caganer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #4 : Joulukuu 11, 2009, 08:51:13 ap »

Löytyi muuten Turustakin. Brahenkadun China Market olikin sisältä isompi paikka kuin osasin odottaa. Löytyi càfê phin, ja pakettiin kuului myös neljä pikkupakettia erilaisia valmiiksi jauhettuja kahveja (yksi oli robustaa), maitojauhetta ja sokeria (tuota en tajunnut; vietnamilaisethan käyttävät höyrystettyä ja sokeroitua maitotiivistettä). Vaikka yleensä karsastan muuta kuin tuoretta kahvia (kahvitustilaisuudet toki erikseen), ei löytynyt mitään valituksen aihetta. Vietnamissa jopa pikaruoka lienee korkeatasoista :D

Yhdesä Baan Thaissa neuvoivat, ja juteltiin hiukan kahvista, vietnamilaisesta elämänmenosta ja Anthony Bourdainista...
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2009, 20:45:02 ip »

Maitotiivisteella saa melkein mistä tahansa kahvista "hyvää" - sehän on käytännössä nestemäistä karkkia. Muistaakseni maitojauheen (ja maidon + sokerin?) kanssa tuota maitotiivistettä pystyi keittelemään itsekin kotioloissa.

Ihan pelkästään kahvina (siis papuna) ei Vietnamista taida kovin laadukkaita tapauksia löytyä, pikemminkin päinvastoin - käytännössä koko tuotanto on Robustaa ja siitäkin suurin osa heikkolaatuista (=raaka-ainetta kofeiiniteollisuudelle: "Vietnamese robusta coffee is mainly used to fulfill demand for lower-priced instant blends")
Kirjattu

Caganer

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #6 : Joulukuu 11, 2009, 23:27:48 ip »

Joo ainakin Lattessa tähdennetään aina että "kyllä kotona arabicaakin viljellään, mutta se pidetään itsellä eikä laiteta vientiin", eli kaikki eivät sillä robustallaan ylpeile. Tosin eikös vietnamilaiset ja jaavalaiset (muiden muassa) niillä lajikkeillaan ylpeile ja suosi niitä?

Tänään kun kävin Baan Thaissa uusiksi syömässä laittoivat kaupan päälle vietnamilaiset kahvit ja myivät myös maitotiivistepurkin.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2009, 09:28:06 ap »

Vietnamin osalta ei siis ollut kyse niinkään "Robusta on huonompaa kuin Arabica" lauseesta, vaan lähinnä siitä, että käytännössä kaikki sieltä tuleva kahvi on mitä sattuu. Tämä johtuu siis vain huonoista raaka-kahvin prosessointimenetelmistä (kasvatus, sadonkorjuu, käsittely, jne...). Huonosti tuotettu Arabica voi siis aivan hyvin olla (paljon) huonompaa kuin huolella tuotettu Robusta.
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2011, 01:01:00 ap »

Kierreltiin Vietnamissa joitakin viikkoja sitten ja reissun aikana tuli juotua kuppi jos toinenkin tuota paikallista erikoista kahvia.

Kuten ketjussa on todettu, kahvi valmistetaan kupin päälle laitettavalla metallisuodattimella (cà phê phin). Oudon vekottimen historia selittyy sillä, että se on peräisin Ranskan siirtomaa-ajoilta ja Ranskassahan kehiteltiin yhteen aikaan minä moninaisempia vempaimia kahvin valmistukseen ja erityisesti sen automatisointiin.

Kahviin laitettiin yleensä jäitä ja/tai edellä mainittua tiivistettyä maitoa ("condensed milk"). Jostakin luin, että koska kyseessä on hyörykäsitelty maito, niin se sopii kahvin kanssa hyvin yhteen, samalla tapaa kuin cappuccinon vaahto. Tiedä häntä, itse join kahvini aina mustana. Kyllä se varmasti paremmin ainakin sopii kuin maito sellaisenaan. Vietnamilaiset ryhtyivät tiivistettä käyttämään ilmeisesti käytännön syistä: käsittelemätön maito kun ei siellä paljonkaan säilynyt 1800-luvun olosuhteissa.

Metallisuodattimet saattoivat olla myös pannukokoa. Silloin niiden tuottama kahvi oli itseasiassa joskus varsin kelvollista, parempaa kuin keskiverto suomalainen suodatinkahvi (siis huolimattomasti tehty sellainen). Yhden kupin mallilla syntynyttä kahvia voisi kuvata espressoksi, jossa on mennyt kaikki pieleen.

Paikalliset pavut eivät todellakaan olleet mitenkään kummoisia. Kaikki näkemämme viljelmät olivat peltoviljelyä, tosin ainakin yhdessä "alkuasukaskylässä" kahvia keräiltiin myös rinteiltä. Robustaa myytiin paljon ja kahvi oli markkinoilla hyvin halpaa, tosin niin oli kaikki muukin.

Toin mukanani yhden cà phê phin sekä paikallista kahvia. Kahvi maistuu samalta täälläkin tehtynä, eli aika pahalta. Kokeilin kuitenkin myös hyvillä pavuilla ja lopputulos oli ihan kiva. Siksi tuo metallihäkkyrä onkin aika kiinnostava väline, nimittäin se valmistaa espresson kaltaista kahvia ja helposti. Jos tuon lyhyen kokeilun perusteella pitäisi valita voittaja kahden samanhenkisen keittimen eli cà phê phin ja mutteripannun välille, niin cà phê phin voittaisi kevyesti.

Koitan laittaa piakkoin vähän kuvia ja selostusta värkin toiminnasta.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2011, 22:23:58 ip »

Muutaman kerran olen sellaista pikkusuodatinta Helsingissä tai Turussa kourassani pitänyt. Taisi sellainen olla täällä Joensuussakin paikallisessa vietnamilaisessa pikkumarketissa. Pitääpä tarkastaa asia. Itse tykkään joskus uuttaa kupillisen Yirgacheffeä. Jos tuo on parempi kuin mutteri, niin heti menee hankintaan. Tähän mennessä olen uuttanut juoman kupissa tai sitten Napolilaisella keittimellä, jos olen hallunnut tuplaespressoa pidemmän juoman. Ibrikillä tykkään keittää enempi vaaleaa paahtoa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2011, 23:54:25 ip »

Pitää laittaa heti perään monta lieventävää lausetta: olen kokeillut suodatin vain pari kertaa hyvällä kahvilla, mutteria olen käyttänyt vain nimeksi, ja lopuksi, en tykkää palaneesta vivahteesta eli olen vähän allerginen mutterikahville. Mutta ainakin jos pääsee ostamaan suodattimen paikallisilla hinnoilla niin kannattaa hankkia kokeeksi (alle euron).

 
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2011, 20:49:05 ip »

Pitää laittaa heti perään monta lieventävää [- -]

Eipä hätää, vaikka en ole  rikas en mene vararikkoon vaikka suodattimen hommaisin. Onhan keräily osa tätäkin harrastusta. Ainakin itselläni on paljon erityyppisiä keittimiä keittiössä seinähyllyllä. Eikoisin on ehkä eritrealainen savinen kahvipannu tai yläosaton mutteripannu, josta kahvi valutetaan erilliseen tarjoilukannuun. On muuten paljon parempi kuin tavallinen mutteri, koska kahvi ei jää ylikuumaan keittimeen vaan ulkopuoliseen kannuun. Molemmista voisikin värkätä kuvat tänne palstalle.... Eritrealainen kannu on kyllä testaamatta. Nuotiolla sitä pitäisi käyttää.

Mutta, jos ne kuvat ja ohjeet vietnamilaisesta.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #12 : Huhtikuu 08, 2011, 00:07:11 ap »

yläosaton mutteripannu, josta kahvi valutetaan erilliseen tarjoilukannuun. On muuten paljon parempi kuin tavallinen mutteri, koska kahvi ei jää ylikuumaan keittimeen vaan ulkopuoliseen kannuun.
Itse tilasin 6 kupin Valira Claudian tai itse asiassa kolme, Epsanjasta:
http://www.tiendascofac.com/articles/veureArticle/2477/629
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2011, 00:23:28 ap kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2011, 01:13:32 ap »

Tässäpä niitä kuvia.

Aluksi itse laite eli cà phê phin, sisuskaluineen:




Tässä mallissa purujen päälle tuleva suodatin on "painovoimakiinnityksessä", eli laitetaan vain päälle. Myös kiinni ruuvattavia malleja on. Tällöin ilmeisesti aluksi se vedetään kireämmälle ja uuton lopussa löysätään, tai ainakin tämmöiseen ohjeeseen törmäsin.



Annostelu aika hatusta. Ko. vietnamilaiset pavut maistuvat juuri niin hyviltä kuin ulkonäöstä voi päätellä.



Käytin pannujauhatusta. Ohjeet vaihtelevat karkean ja hienon välillä. Aiemmin tein espressokarkeudella ja silloin uutot olivat samanlaisia kuin Vietnamissa, tällä karkeudella tuli liian nopeasti.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Vietnamilaista kahvia
« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2011, 01:24:36 ap »

Vesi kaadettu. Vaaka näyttää jo liikaa lämmön takia. Uuttosuhde oli noin 12-14%, eli ei vielä espressoa, vaan cafe cremaa tai vastaavaa. Myös jostain syystä karkea jauhatus karkasi yläsuodattimen alta, toisin kuin hienompi teki.



Sitten plip, plop, plip, plop...



Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)