Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Partahöylä vs. sähkökone  (Luettu 44763 kertaa)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Partahöylä vs. sähkökone
« : Joulukuu 02, 2008, 22:30:39 ip »

Aja millä haluat, mutta Braunilla loput...takavuosien mainosmantra. Mutta miten on kahviharrastajien keskuudessa tilanne? Kuiva- vai märkäajo? Sähkökoneella vai höylällä tai peräti veitsellä? Korreloiko täysautomaatin käyttö myös helppoutta parranajossa sähkökoneen muodossa?

Olin ajanut partani jo pitkään sellaisella Philipsin coolskin-mallilla. Nyt, kun tuli ajankohtaiseksi koneen terien vaihto ja totesin niiden kustantavan vähintäin 60€, lähdin hakemaan myös vaihtoehtoisia tapoja kitkeä sänki pois leukapielistä. Viikon päivät ajettuani Gilleten G3-höylällä/purkkivaahdolla totesin tämän ikivanhan tavan olevan lähinnä sydäntäni. Tuli kokeiltua myös LIDL:istä aikoinaan ostamaani settiä, jossa oli mukana varsi ja useita tuplateriä, mutta tätä en suosittele kenellekään. Itse sain ainakin "revittyä" sillä naaman verille, toisin kuin Gillettellä. Ilmeisesti osa teristä on uutuuttaan jo sekundaa (tai vahingoittunut lipaston laatikossa).

Ruokahalu kasvaa syödessä ja niinhän siinä kävi, että oli pakko hommata koko repertuaari kylppärin koristeeksi. Partasuti, vaahdotuskuppi, partasaippua (on muuten ihan eri juttu kun purkkivaahdot), Merkurin perinteikäs höylä, jossa muuten käytetään niitä vanhoja kaksipuolisia teriä. Nämä platinapäällysteiset terät ovat halpoja, teräviä ja kestäviä toisin kuin monet nykyiset 3-, 4- tai 5-teräiset supermachoturbomachgiletet.

Nyt ihmetyttää, miksi joskus edes siirryin sähkökoneisiin. Parranajo on nykyisin tapahtuma, josta osaa nauttia. Pieni  hemmotteluhetki itselle jota voi sitten jatkaa siloposkisena ilman kirvelyä ja kutinaa vaikkapa kupillisella espressoa. Suomesta ei vain tahdo löytyä muuta kuin sitä marketkrääsää, joten oli taas turvauduttava ulkomaisiin kauppoihin.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #1 : Joulukuu 02, 2008, 23:13:23 ip »

joo.
Ihan hyvä avaus, joka tuskin "tyttöjä", jos niin enää on luvallista sanoa - kiinnostaa.
Itse olen ratkaissut asian siten, että useimmiten ajan karvat seksikkään sänkiseksi parturikoneella. Se jättää puolen millin sängen ja kelpaa minulle useimmiten.
Sitten kun alkaa taas näyttää omaan silmään liikaa possulta, niin taas puolen milliin...
Sen juhlavampi olo sitten syntyy, kun joskus vetäsee marketin viiden pennin kertakäyttöhöylällä ihan pintaa pitkin...
Kunnon partasuti ja siihen sopiva saippua ja perinteinen höylä onkin ollut hankintalistalla jo jonkin aikaa. Mistäs sait omasi? Mitä merkkiä ja modellia?
Itse olen vaan vaahdottanut kylpysaippuaa ilman sutia, koska ne purkkivaahdot on aika mahdottoman tuoksuisia. Lienee hajustettu Channel 5:lla, joka ehkä on ihan ookoo, mutta ei siihen käyttöön.
On minulla myös vanhahko Braun sähkökone, mutta se on minusta hyvin epämiellyttävä ja käytän sitä joskus vain pikku fixaukseen.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2008, 00:07:18 ap »

Vastaava setti käytössä kuin ketjun aloittajalla. Vanhan tyylin partahöylä yksikköterillä, suti, kuppi ja partasaippuaa. Tosin itselläni on täysparta, niin ei ole höylättävää kuin kaulalla ja hieman poskipäissä.

Siirryin tähän systeemiin koska höylällä on helpompi kiertää luomet. Sähkökoneella ne meni aina rikki ja verille. Varastossa olisi partaveitsikin, mutta en ole saanut pidettyä sitä kunnon terässä. Höylä on siltä osin vaivattomampi.

Mutta sitten siitä kahvista. Sama tyyli siinäkin. Ei mitään ihmekeittimiä. Turkkilaistyyppinen on parasta ja käsimyllyllä jauhan...tiettyä yhtäläisyyttä parranajoon - kahvikin paahtuu uunissa. Kotiväen kanssa sain sovittua, että jos essokeitintä ostellaan, se on sitten vipuvarrella varustettu.  :P
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #3 : Joulukuu 03, 2008, 00:23:17 ap »

Kunnon partasuti ja siihen sopiva saippua ja perinteinen höylä onkin ollut hankintalistalla jo jonkin aikaa. Mistäs sait omasi? Mitä merkkiä ja modellia?
Itse olen vaan vaahdottanut kylpysaippuaa ilman sutia, koska ne purkkivaahdot on aika mahdottoman tuoksuisia.
O.K.

Tuoltahan ne tuli hankittua...http://www.gentlemans-shop.com/

Eli kyseessä siis Merkur Futur  8)

Sudin ja vaahdon (cream) ostin paikallisesta Body Shopista. Tätä puolsi edullinen hinta ja hyvät arvostelut täällä...http://www.badgerandblade.com/vb/forumdisplay.php?f=37


Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #4 : Joulukuu 03, 2008, 13:17:27 ip »

Ei ikinä sähkökonetta. Ei sovi tyyliin eikä fiiliksiin, ja itselläni on sen verran vahva, musta ja nopeasti kasvava lajike että sähkökoneen jättämä sänki näyttää siltä että on ajettu eilen.

Ite en ole kokeillut varsinaista partasaippuaa. Ovatko ne nimenomaan saippuaa - ite en käytä saippuaa ollenkaan naaman pesuun koska se mielestäni kuivattaa kauheasti. Ite käytän lumene skin tech -vaahtoa, jota on vielä varastossa kun sitä sai sikahalvalla siinä vaiheessa kun valmistus lopetettiin ja ostin aika monta purkkia. Ylipäätään hyvä ja kohtuuhintainen sarja ja harmittaa kun se loppui.

Jos laajennetaan keskustelua, niin ite en käytä enää ollenkaan varsinaista after shavea (siis niitä alkoholilitkuja), vaan olen siirtynyt käyttämään ihonhoitosarjojen balsameita. Huomattavasti kivemman tuntuisia ja iho pysyy parempana. Tuoksun voi aina sitten suihkauttaa.

Ja vielä vinkki: semmonen tuote kuin Cliniquen "Shave ease" tai vastaava öljy (ostin joskus ulkomailta jotain toista merkkiä ja ihan hyvä on sekin) on aivan loistava ulkomaanmatkoille. Nimittäin itsestäni tuntuu että kun vesi on kovempaa (kuten se ulkomailla yleensä on), tulee paljon helpommin haavoja - ja joskushan joutuu ajamaan kylmälläkin vedellä, mikä on ihan tuskaa. Silloin tommonen ennen ajoa vaahdon alle hierottava öljy on ihan loistava apu. Joskus harvoin tulee luksusta haettua ja käytettyä sitä kotonakin, mutta pehmeällä vedellä on mielestäni aika tarpeeton, kunhan antaa vaahdon olla hetken aikaa ja karvojen pehmitä.
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2008, 08:48:25 ap »

Philishavella yleensä, ja turpavärkkiä ympäröivät koristemättäät samoin kuin muukin pään aluen karvakasvusto pidetään kurissa sähkötrimmerillä. Joskus höylällä, kun pitää saada sileämpää jälkeä. Ja aina välillä ei millään.
Kirjattu

Bule

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 121
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #6 : Joulukuu 04, 2008, 14:58:18 ip »

 :) kiva, off-topikkia!

Ei koskaan sähköisellä.

Hinattava malli on Gilleteltä. Olen kokeillut kotipuolessa korvikkeena BIG-kertakäyttöteriä mutta ne tuntuvat kidutuskoneilta tuon jälkeen.

Vaahtokin on Gilleteltä, mutta sen etsiminen vei hetken: normaali vaahto ei toimi, eikä myöskään geelinä pysyvät aineet, joita myydään muovituubissa tai painepakkauksessa/tölkissä.
Parasta omasta mielestäni on Gel sensitive skin with soothing aloe. Purkista tullessa geelin näköistä mutta vaahdottuu juuri sopivasti leviteltäessä.
Kirjattu

Gagarin

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 95
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2008, 11:25:42 ap »

Tähän vois myös laittaa kyselyn kamalimmasta vehkeestä jolla on joskus yrittänyt partaansa ajaa ;). BICin terät johtivat tätä pitkään. Sen jälkeen kokeilin jossakin jotain sähkökonetta joka yritti repiä karvat irti ja naama oli ruvella.

Voiton vie kuitenkin LIDL! Nykyisin siellä on eri "merkkiä", mutta joskus ostin sieltä sen niiden höyläpaketin (varsi ja vaihtoteriä). Oli jossain vertailussa saanut hyvät pisteet, ja kun hinta oli next to nothing niin ajattelin kokeilla. Vein takaisin ja sain rahatkin takaisin. En kerta kaikkiaan käsitä miten kukaan voi ajaa niillä. Siis ei ongelmana ollut epämukavuus tmv. vaikka tietysti se oli epämukavaakin. Vaan se, että se terä ei katkaissut karvaa. Vähän niin kuin yrittäis ajaa moottoriruohonleikkurilla ruohoa ilman että kone on käynnissä, tai jotain. En voi ymmärtää sitä testiä jossa moiset vehkeet on saaneet pisteitä, siinä on varmaan ajettu naisten viiksiä tai jotain.
Kirjattu

Johanna

  • Vieras
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2008, 12:27:05 ip »

Nimimerkki hämää vanha äijän löytyy takaa, lapsuudesta jäänyt tuo Johanna-kahvi mieleen.

Kiduttavin kokemus oli kalareissulla pohjosessa, Tenon jääkylmää vettä reksona-saippuaa ja Bic kertakäyttöraahattava, kuin pinseteillä olis partaa juurineen karvaa kerrallaan repinyt irti hitaasti kiduttaen, kylmä vesi tekee puuhasta kiduttavan kokemuksen.

Normaali rituaali menee 1-2 kertaa viikossa perusteelisemmin höylällä ja lyhyt sänki Braunilla, Philipsin koneen hankin seuraavaksi jos uutta pitää hommata sillä saa pitemmänkin sängen sileäksi Braunilla ei mene kuin lyhyt.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2008, 12:44:20 ip »

Tähän vois myös laittaa kyselyn kamalimmasta vehkeestä jolla on joskus yrittänyt partaansa ajaa ;). BICin terät johtivat tätä pitkään. Sen jälkeen kokeilin jossakin jotain sähkökonetta joka yritti repiä karvat irti ja naama oli ruvella.

Voiton vie kuitenkin LIDL! Nykyisin siellä on eri "merkkiä", mutta joskus ostin sieltä sen niiden höyläpaketin (varsi ja vaihtoteriä). Oli jossain vertailussa saanut hyvät pisteet, ja kun hinta oli next to nothing niin ajattelin kokeilla. Vein takaisin ja sain rahatkin takaisin. En kerta kaikkiaan käsitä miten kukaan voi ajaa niillä. Siis ei ongelmana ollut epämukavuus tmv. vaikka tietysti se oli epämukavaakin. Vaan se, että se terä ei katkaissut karvaa. Vähän niin kuin yrittäis ajaa moottoriruohonleikkurilla ruohoa ilman että kone on käynnissä, tai jotain. En voi ymmärtää sitä testiä jossa moiset vehkeet on saaneet pisteitä, siinä on varmaan ajettu naisten viiksiä tai jotain.

Minullakin oli samansuuntaiset kokemukset aiemmin ostetusta LIDL:in höylästä (tuplaterät), josta jo aiemmin tuolla kirjoitinkin. Meinasin aina verenhukkaan kuolla prosessin päätteeksi ja saatuani Merkurin, viskasin tämän tappokoneen välittömästi roskiin. Mutta pari päivää sitten tuli ostettua LIDL:istä 5e höylä (3-teräinen) ihan vaan matkahöyläksi tilapäiskäyttöön (eihän nyt Merkuria viedä minne vaan) ja yllätyin täysin, miten hyvä vekotin tuo on, varsinkin hinta huomioiden. Varaterätkin oli ihan poskettoman halpoja verrattuna taviskaupan merkkeihin. Mukana tuli siis varsi ja 5 terää ja hintaa alle 5e.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #10 : Joulukuu 06, 2008, 12:55:07 ip »

Yhtään mukavaa taikka hyvää markettihöylää en vielä ole löytänyt. Vaikka olisi mitä tahansa turbomegatuning-mallia höylä. Braunin sähköaparaatilla tulee ajettua ja hyvin toimii. Höylää tulee käytettyä lähinnä loppusiistimiseen ja matkoilla.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #11 : Joulukuu 06, 2008, 13:59:31 ip »

Yhtään mukavaa taikka hyvää markettihöylää en vielä ole löytänyt. Vaikka olisi mitä tahansa turbomegatuning-mallia höylä. Braunin sähköaparaatilla tulee ajettua ja hyvin toimii. Höylää tulee käytettyä lähinnä loppusiistimiseen ja matkoilla.

Niin, makuasioista kyse tässäkin. Yhtään (riittävän) mukavaa sähköleikkuria en ole löytänyt. On tullut vuosien varrella kokeiltua monenlaisia. Brauneja 2, Philipsiä 3 ja yksi Panasonic. Näistä mukavin oli ehdottomasti Philipsin CoolSkin (viimeisin ja edelleen tallessa vaan ei käytössä), mutta minun iholleni sekin on liian raju. Nykyisin parranajo on tosiaan sellainen nautintohetki ja kun prosessin jälkeen ei ihokaan kutia/punoita/kirvele, kuten sähkövempaiden kanssa, sitä tulee höylättyä partaa päivittäin.

Merkur on omassa luokassaan, mutta nostan ne market-höylätkin sähkökoneiden edelle.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

kisuli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2008, 15:41:46 ip »

Minä taasen olen höyläillyt jo reilut kaksikymmentä vuotta Gillette Rocketilla mallia-55.Kokeillut olen kaikennäköistä vempainta sähkökoneesta uusimpiin Mach malleihin.Aina olen kuitenkin kiltisti palannut totuuden lähteelle,eli tarttunut vanhaan Rocketteen.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2008, 21:52:05 ip »

Gillette on klassinen merkki  ;D

Itse käytän Gillette Platinum -teriä. Hyvä laatu ja helppo saatavuus, hinta tosin korkeahko. Olen todella tyytyväinen siirtymisestäni perinteiseen parranajomenetelmään. Ei ole sänget ollut ongelmana viime aikoina, kun ajaminen ja sen jälkeiset hetket ovat nautittavia, toisin kuin sähkökoneen kanssa.

Merkur Futur -höylä
Gillette Platinum -terät
Geo F Trumpers Extract of Limes partasaippua / Maca root Shaving Cream
Nivea tuoksuton after shave balm
Geo F Trumpers Extract of Limes Colognes / Skin food

jos lisäksi tuoksulle tarvetta...

Floris n:o 89 (hienostunut kukkaistuoksu, uniikki)
Knitze Ten
Armani Aqua di Gio (hyvä arkituoksu, mutta tulee liian usein vastaan, jäänyt taka-alalle)

Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

kisuli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Partahöylä vs. sähkökone
« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2008, 22:58:18 ip »

Tuoksuvalikoima vaihtelee.Tällähetkellä Escada classic,melko raskas tuoksu mutta niin on käyttäjäkin, sekä pukintuomana Ferrarin punaista. ;DItalojutut on muutenkin lähellä sydäntä ainakin futis ja autot.
Kirjattu