Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Muita leluja  (Luettu 17785 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Muita leluja
« Vastaus #15 : Marraskuu 28, 2013, 15:49:12 ip »

Olen alkanut kääntyä mielipiteeseen, että kerrosrakenteella voi olla etuja, mutta sen voi tehdä myös pelkästään ulkonäköä tukemaan -ilman mitään etua käyttöön, kestävyyteen tai teroitukseen. Luin yhdeltä suomalaiselta sivulta, ettei se edes ole tae taotusta rakenteesta, vaan saadaan aikaan myös valussa.


Kerrosrakenteella, sekä damastilla, että tuolla erillisellä laminoidulla teränsuulla on ehdottomia etuja. Minä en oikein ymmärrä, mitä käytännön etua on laminoida damastia erillisen teräytimen ympärille. sitä etua voi toki olla mutta minulle se ei ole selvinnyt, enkä omalla järjelläni sitä löydä. Ihan niin paljoa ei tällä hetkellä edes kiinnosta, että jaksaisin etsiä, mutta jos joku tietää, niin valaiskoot.
Esteettiset seikat on toki olemassa aina.

Nykytekniikalla voidaan "huijata" hyväuskoista kuluttajaa mitä moninaisemmin keinoin. Tuotteen ulkonäkö kertoo nykyisellään hyvin vähän valmistustekniikasta, luotto siihen, että jokin tuote on tehty tietyllä tavalla pitää hakea jostain muualta kuin lopputuotteen ulkonäöstä.

Hieman kalliimpia veitsiä löytyy monesta paikasta
Esim tuolla on tarjoussivulla 2800 taalan veitsiä:)

http://www.japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#Specials

Ja niissä $2800 veitsissä on myös eri teräksestä laminoitu teränsuu.
Noissa oli täysdamastiakin, tunnistaa merkinnästä core-less, ja siitä, että damastikuvio jatkuu teränsuuhun asti.

Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Muita leluja
« Vastaus #16 : Marraskuu 28, 2013, 15:58:20 ip »

On se hauska nähdä, että on sitä muitakin hurjastelijoita. Itse olen vähän häpeillyt ja pitänyt sordiinoa, ettei ihan pöpinä pidettäis (ai miksei)?

Pitihän se sitten keraaminenkin hankkia (Inox?) Se on ihan käyttökelvoton kotona, kun ei pysy magneetissa kiinni. Senkinverran taas etevämpi paatilla, kun ei ruostu, eikä kaipaa teroitusta.
Prouva on siihen vallan ihastunut.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Muita leluja
« Vastaus #17 : Marraskuu 28, 2013, 16:02:05 ip »

On se hauska nähdä, että on sitä muitakin hurjastelijoita. Itse olen vähän häpeillyt ja pitänyt sordiinoa, ettei ihan pöpinä pidettäis (ai miksei)?

Pitihän se sitten keraaminenkin hankkia (Inox?) Se on ihan käyttökelvoton kotona, kun ei pysy magneetissa kiinni. Senkinverran taas etevämpi paatilla, kun ei ruostu, eikä kaipaa teroitusta.
Prouva on siihen vallan ihastunut.


Sain kerran lahjaksi keraamisen veitsen. Oli terävä ja hyvä käytössä. Annoin sen kuitenkin pois, kun tykkään mieluummin yleisveitsestä, jolla voi tarvittaessa vaikka katkoa pieniä luita ja jänteitä. Ja tuollaista keraamistahan ei kannata heitellä ;)
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Muita leluja
« Vastaus #18 : Marraskuu 28, 2013, 16:18:12 ip »

(Inox?)

=ruostumaton teräs

Zirkoniumdioksidia nuo taitaa yleisimmin olla
Kirjattu

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Muita leluja
« Vastaus #19 : Marraskuu 28, 2013, 17:34:57 ip »

Hurahdin aikoinani veisten maailmaan ja siinä samalla tuli opeteltua kunnon teroitustekniikkakin. Hyvät japanilaiset veitset ovat ihan kivoja työkaluja keittiössä, mutta ei niillä tee mitään jos niitä ei osaa/viitsi pitää terävänä. Ja terävänä tarkoittaa sitä että sillä voi teroituksen jälkeen ajaa karvat käsivarresta.

Japanilainen vesihiomakivi on paras instrumentti veitsien teroittamiseen. Helsingistä voi vaikka tuolta hommata:
http://www.plektratrading.fi/index.php?node_id=11255

Tuollainen King 1000 on hyvä peruskivi jolla syntyy hyvää jälkeä. Jos haluaa vielä hifistellä voi hommata vaikka 4000 tai 6000 karkeuksisen kiven. Netti on pullollaan ohjeita terottamisesta. Hakusanoilla 'waterstone sharpening' löytää paljon tavaraa.
Kirjattu

Railo

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Muita leluja
« Vastaus #20 : Marraskuu 28, 2013, 19:03:46 ip »

Puukkoja (ja veitsiäkin) jokusen omaavana kannan korteni/mielipiteeni tähän ketjuun...

Nykyään kun noita metalleja osataan kohtuu hyvin jalostaa tarpeeseen sopivaksi, niin tuo damasti on enemmänkin hifistelyä. Eli eipä sillä juuri mitään etua saa, mutta on ne pirun hienoja. Itsekkin linkkarista maksoin moninkertaisen hinnan ihan vaan tuosta ulkonäkösyystä. Tietty nuo halvan tuotannon maat koittaa filungilla hapolla etsata damastin omaisen kuvion. Mutta myöskin varsinkin puukoissa hapolla korostetaan monen kerroksen kuvioo... Oli miten oli, kaliit on yleensä parempia, mutta onko hintansa edestä, onkin toinen juttu...

Teroittamiseen on myös öljykiviä ja vaikka mitä hifistelyvehkeitä, mutta itse ainakin päässyt loistaviin tuloksiin vesihiomapaperilla ja lasilevyllä. Karkeuksia piisaa "loven poistosta" kiillottamiseen. Eikä maksa paljoo. Oma lukunsa on teräkulma, mikä on oleellisinta osata pitää oikeana. Vanhalla moralla on hyvä treenata, kun ne on terotettu skandiaavisti ilman varsinaista teräkulmaa, vaan saa puukon hieroo kyljellään terään.
Kirjattu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja puoliksi tehty on kuin itse tehty. Ja sehän riittää... Mukana taistossa Silvia & Rocky

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Muita leluja
« Vastaus #21 : Heinäkuu 12, 2020, 15:49:36 ip »

...aika kauan tuli tätäkin asiaa leivottua ja tilasin sitten itselleni veitsen:
 Täähän on tämmöinen halpisveitsi, ja kahva käyttöystävällinen, eli ei puuta vaan niljakasta plastikkaa. Mietin pitäisikö se karkialla hiekkapaperilla pläästiä hiukan  antiniljakkaammaksi..   http://www.veitset.fi/samura-damascus-kokkiveitsi-21cm-p-1919.html
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PetriJulin

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10
Vs: Muita leluja
« Vastaus #22 : Syyskuu 14, 2020, 13:10:59 ip »

Mistä löydän ihmisiä, jotka tekevät kaiverrettuja symboleja veitsiin? Etsin lahjaa veljelleni ja tämä olisi hieno valinta.
Kirjattu