Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : tänään kello 19:36:18 
Aloittaja jm - Uusin viesti kirjoittanut jm
Kiitos linkistä! Todennäköisesti syypää on toi pressurestat. Täytyy iskeä sormet rasvaan ja alkaa availemaan systeemejä.
Täältä näyttääkin löytyvän kaikkia kivoja ohjeita näiden rassaamiseen: http://www.francescoceccarelli.eu/lapavoni_faidate_eng.htm

 2 
 : tänään kello 19:28:29 
Aloittaja jiitee - Uusin viesti kirjoittanut vissymies
Mä taas mietin että olisiko akselien mitoitus vähän erilainen ja kierteet alkavat eri kohdasta? Se selittäisi sen miksi mullakin toimi ilman prikkaa ok. Nyt en saanut ilman sitä vastaavaa hienoa jauhatusta sitten millään. Näin heti kun se tuli myllystä että ei tästä mitään espressoa kyllä tule ja väänsin tiukemmalle, mutta ilman tulosta.

 3 
 : tänään kello 18:59:54 
Aloittaja jm - Uusin viesti kirjoittanut OskuK
Hmm:
 https://www.home-barista.com/levers/la-pavoni-pro-pressurestat-doesnt-turn-off-t46622.html

 4 
 : tänään kello 18:56:33 
Aloittaja jiitee - Uusin viesti kirjoittanut opheinonen
Olisiko vuosi sitten keskusteltu Pharoksen 0-kohdasta. Tuolloin taisin todeta, että ei munulla mitään nollakohtaa ole (terät kiinni toisissaan). Ilmeisesti kokoamistoleranssit ovat sen verran vaihtelevia, että minulla myllystä kuitenkin sai hyvää jauhetta ilman tuota prikkaakin. ???

 5 
 : tänään kello 17:04:56 
Aloittaja jiitee - Uusin viesti kirjoittanut vissymies
Nyt on oma Pharos päivitetty. En selvinnyt ihan ilman rautakauppaa. Sieltä piti hankkia juurikin sellainen nylonprikka, mutta toimii hyvin noinkin. Etsin itse hyvän aikaa kunnes kysyin henkilökunnalta ja he kaivoivat jostain tiskin alta laatikoston, josta sopiva löytyi. Maksoi peräti 50 senttiä, joten otin varmuuden vuoksi sitten kaksi samalla kertaa.

Itse mietin etukäteen eniten miten sen myllynterän saa irti akselista. Itse sain sen jotain noin 18-20 mm paksuisella muoviputkella (ei ollut sähköasennusputkea, mutta se varmasti käy). Kopautin pari kertaa, ensin vähän kevyemmin ja sitten vähän kovempaa, parin kilon muovipäällysteisellä käsipainolla ja se irtosi helposti.

Yritin putsata terää, mutta ei siitä juuri mitään loctiteä lähtenyt, vaikka sitä luultavasti oli myös terässä, koska vanhassa akselissa oli vähän. No juurikin tästä syystä terä ei tahtonut mennä uuteen akseliin ja vaati vähän samaan tapaan kevyttä kopautusta putki+käsipaino-yhdistelmällä.

Hankalaa käytännössä oli koota yksin yläosa, jolla terät pidetään oikeassa asennossa. Yritin pitkään samaan tapaan kuin videolla, mutta lopulta sitten laitoin ruuvit väärinpäin muut paitsi yhden, johon kiinnitin sitten siihen kuuluvan mutterin. Kun yksi oli kiinni ja paketti muuten hyvässä asennossa, sain yksi kerrallaan muutkin käännettyä ja mutterin niihin kiinni.

Sitten loppu mylly kasaan ja säätöä. Ihmettelin missä se prikka on, kun pidin mahdollisena että sen olisin vaan kadottanut jonnekin purkupaikalle (ei kovin paljon mahdollisia paikkoja enää jäljellä tuloksettoman etsinnän jälkeen), mutta onneksi nyt tiedän että ei siinä sitä todellakaan ole ollut koska on muitakin kohtalontovereita.

Yritin sitten saada sopivaa karkeutta myllyyn ja meni tosi karkeaksi, vaikka yritin vääntää myllyä kuinka tiukalle. Sitten kävin ostamassa prikan siihen ja sen jälkeen säätö hienommaksi onnistui. Alussa meni reilusti liian hienoksi eikä mitään tullut läpi. Onneksi oli vanhastaan tuntumaa että parin millin käännös on noin viisi sekuntia valumisajassa ja sain parilla-kolmella säädöllä karkeuden haluamakseni.

Ei mikään ihme että videolla ei näytetty miten sen asteikon saa nätisti myllyn päälle. Itse otin ensin asteikon tarran keskiosan kanssa yhdessä irti ja kun otin sen keskiosan irti, meni varsinainen asteikko rullalle. Sitä sitten selvittelin ja samalla heitin toiveen saada se nätisti ilman sormenjälkiä yms. paikoilleen ;-). Noin tehden se on siis ainakin menee väärin, ei kannata tehdä samalla tavalla...


 6 
 : tänään kello 16:32:33 
Aloittaja jm - Uusin viesti kirjoittanut jm
Kyseessä on La Pavoni Stradivari (vehje on Professionalia vastaava, 08-vuosimallia).

Yleensä koneen päälläollessa lämmityselementit kytkeytyy päälle normaalisti, ja paineet nousee siihen minne pitää. Ja tätä sitten vehje välillä toistaa ihan normaalisti.
Välillä kuitenkin paineet nousee tappiin asti punaiselle, ja höyrypillin viereinen venttiili aloittaa ylimääräisen paineen ulospäästön.
Erikoisesti tämän paineennousun saa katkaistua sillä, että napauttaa vehjettä venttiilin lähistöltä jollain kättä vähän pidemmällä. Jos joku on vastaavaan käytökseen törmännyt, niin osaisitteko neuvoa tähän jonkin selkeän itse tehtävän fiksin, tai neuvoa miten vianhaussa kannattaisi edetä?

Suuret kiitokset!

 7 
 : tänään kello 15:37:09 
Aloittaja jiitee - Uusin viesti kirjoittanut opheinonen
Pitihän tuo laittaa tilaukseen. Kauankos teillä kesti paketin saapumiseen Suomeen?

Alle pari viikkoa. Postitse.

 8 
 : tänään kello 15:06:50 
Aloittaja jiitee - Uusin viesti kirjoittanut Tsup
Pitihän tuo laittaa tilaukseen. Kauankos teillä kesti paketin saapumiseen Suomeen?

 9 
 : tänään kello 13:52:46 
Aloittaja japa - Uusin viesti kirjoittanut vemuli
https://youtu.be/RgebDmDNXyM

Hyviä videoita löytyy paljon. Eipä tuo itse vaahdotus vaadi kovinkaan paljon huomiota osaavalta baristalta.

 10 
 : tänään kello 13:19:01 
Aloittaja jnf - Uusin viesti kirjoittanut sskkll
Vanhoissa lämpöä säädetään manuaalisesti kaksiasteisella vastuksella (se valkoinen kytkin). Uudemmissa hommasta huolehtii pressostaatti.
Myös grupoissa eroa uudemman eduksi.

Eli tuon vanhemman käyttö on melkoisesti haastavampaa.
Kuulostaa sitten ihan minun kapistukselta, pidän persoonista ja haasteista:)
Pystytkö tarkentamaan tuon grupon eroja?
Mitenköhän tämän kaksiasteisen koneen käyttö menee askel askeleelta?

Sivuja: [1] 2 3 ... 10