Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista  (Luettu 40595 kertaa)

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #30 : Heinäkuu 04, 2009, 11:10:35 ap »

No niin, alle viikossa tuli Synessolta pari filtteriä, eli ridgeless tupla ja tuo välimallin tripla, 18 gr. Hintaa näille tuli 18,5 euroa.

Tilasitko jostain webbikaupasta? Mistä?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

TB

  • Kauppias
  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 229
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #31 : Heinäkuu 06, 2009, 10:11:03 ap »

No niin, alle viikossa tuli Synessolta pari filtteriä, eli ridgeless tupla ja tuo välimallin tripla, 18 gr. Hintaa näille tuli 18,5 euroa.
Tietenkin nykyinen Rattlewaren tampperini on näihinkin turhan pieni. Näyttää Hasbeanilla olevan Reg Barberin valikoimaa myynnissä. Jospa tilaisi sieltä sitten...

Pystyisikö tekemään kimppatilauksen? Itselläni olisi myös hakusessa RB.
Kirjattu
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi.
- lainaus koululaisen ainekirjoituksesta

Cellini Evoluzione, Hario Syphon, K30 Twin, Vario, Ditting Bizerba

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #32 : Heinäkuu 06, 2009, 11:38:52 ap »

Tilasitko jostain webbikaupasta? Mistä?

Suoraan Synessolta.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #33 : Heinäkuu 06, 2009, 11:49:46 ap »

Pystyisikö tekemään kimppatilauksen? Itselläni olisi myös hakusessa RB.

Noissa Hasbeanin RB:n tamppereissa onkin valmiina tuo Hasbeanin logo... Periaatteessa ottaisin mielummin tampperini ilman mitään mainoksia.
RB:ltä voi toki suoraan tilata, mutta hintapuoli jää juuri siihen rakoon että tullimies ärähtää tai sitten ei. Hasbeanilta tulisi ainakin ilman tulleja. Voisihan tuota kimppatilausta kysyä Steveltä, montako pitäisi tilata jotta saisi pientä rabattia :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #34 : Elokuu 11, 2009, 19:45:40 ip »

Nyt on pari kuukautta ollut käytössä tällainen Torr tampperi. Kahva on XS ja pohja on plan2 konvex, eli keskiosa on tasainen ja reunat nousevat ylös. Halkaisija 58 mm.

Kahva sopii omaan tassuun loistavasti. Viimeistelyn ja valmistuksen jälki on tosi laadukas ja tätä on ilo käyttää.

Pohjan muoto tuli valittua ihan kiinnostuksesta ja kokeilunhalusta. Edellinen tampperini oli flat. Tähänhän saa vaihdettua kahvoja ja pohjia mielin määrin, jos kyllästyy johonkin versioon. Aika lailla tuon oman koneen suihkusihdin muotoja mukaileva tamppaus tällä syntyy ja olen pitänyt siis tästä enemmän kuin tasapohjaisesta tampperista.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2009, 19:54:35 ip kirjoittanut razzatta »
Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #35 : Elokuu 05, 2010, 20:24:06 ip »

Itsellä tällä hetkellä päivittäisessä käytössä on taas Reg Barber. Tall Ball Bubinga -kahvalla ja hiukan ylikokoisella (58.3mm) C-ripple pohjalla. Tilasin suoraan valmistajalta nopeuttaakseni toimitusta, mutta hintavaksihan tuo tuli kun tullinkin kautta pyörähti. Mutta on tää on hyvä :)

T. Teme
Kirjattu

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #36 : Elokuu 05, 2010, 20:47:42 ip »

Itsellä tällä hetkellä päivittäisessä käytössä on taas Reg Barber. Tall Ball Bubinga -kahvalla ja hiukan ylikokoisella (58.3mm) C-ripple pohjalla.

Olen tässä pikkuhiljaa alkanut oman tampperin hankkimita miettiä ja tuo ripple-pohja kiinnostaisi. Mitä olet mieltä, vaikuttaako kahvin laatuun vai onko vain kivan näköinen? Joku täällä kertoi tehneensä sokkotesti flat- ja ripple-tamppereilla ja olivat flatin todenneet paremmaksi.
Kirjattu

Teme

  • Administrator
  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1497
    • ristretto.fi
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #37 : Elokuu 05, 2010, 21:04:27 ip »

Olen tässä pikkuhiljaa alkanut oman tampperin hankkimita miettiä ja tuo ripple-pohja kiinnostaisi. Mitä olet mieltä, vaikuttaako kahvin laatuun vai onko vain kivan näköinen? Joku täällä kertoi tehneensä sokkotesti flat- ja ripple-tamppereilla ja olivat flatin todenneet paremmaksi.

Muistan myös lukeneen jonkun jutun jossa tuon ripplen väitettiin johtavan parempaan kahviin. Itse en kuitenkaan usko että (flat vs ripple) pohjan muodolla on mitään vaikutusta makuun. En ainakaan äkkiseltään keksi miten se oikeasti voisi vaikuttaa makuun (uutopaine kuitenkin rikkoo sen pintakuvion). Hauskan näköinen tuo ja sillä pakattu kahvikakku kuitenkin on.

T. Teme
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #38 : Elokuu 05, 2010, 21:18:04 ip »

Muistan myös lukeneen jonkun jutun jossa tuon ripplen väitettiin johtavan parempaan kahviin. Itse en kuitenkaan usko että (flat vs ripple) pohjan muodolla on mitään vaikutusta makuun. En ainakaan äkkiseltään keksi miten se oikeasti voisi vaikuttaa makuun (uutopaine kuitenkin rikkoo sen pintakuvion). Hauskan näköinen tuo ja sillä pakattu kahvikakku kuitenkin on.

T. Teme

Home-baristalla todettiin, että c-ripple-pohjalla kahvikakun pinta-ala kasvaa minkä ansiosta espresson pitäisi maistua makeammalta. Pian tämän tiedon jälkeen osa kirjoittajista uskollisesti maistoikin jo paahtajan sukupuolen sekä poimijan kansalaisuuden. Serious bisnes.  ::)

Itse tamppaan Reg Barberin Radial Pro-kahvalla sekä c-ripple pohjalla. En voisi olla tyytyväisempi. 
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

kahvimies

  • Kauppias
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
  • The Champ
    • Coffee Crusade
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #39 : Elokuu 05, 2010, 22:27:15 ip »

Itse tamppaan Reg Barberin Radial Pro-kahvalla sekä c-ripple pohjalla. En voisi olla tyytyväisempi. 

Sitäpä olen itsekin harkinnut.
Kirjattu

Juqi

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 313
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #40 : Elokuu 06, 2010, 11:28:56 ap »

Itse tamppaan Reg Barberin Radial Pro-kahvalla sekä c-ripple pohjalla. En voisi olla tyytyväisempi. 

Onko tuosta Radical Pro -kahvasta suurtakin etua? Saa enemmän kämmentä hyödynnettyä?
Kirjattu
Give a man an espresso, and he will drink for a day. Teach a man how to make an espresso, and he will be frustrated for a lifetime.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #41 : Elokuu 06, 2010, 11:35:05 ap »

Pitkään on pitänyt laittaa tilaukseen tuo c-ripple pohja. Nykyiseen Barberin kahvaan olen tyytyväinen, joten pelkkä pohja tuleekin näppärästi ilman tulleja. Hienoa kun saa tilattua millilleen sen kokoisen kun haluaa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #42 : Elokuu 06, 2010, 12:45:48 ip »

Pitkään on pitänyt laittaa tilaukseen tuo c-ripple pohja. Nykyiseen Barberin kahvaan olen tyytyväinen, joten pelkkä pohja tuleekin näppärästi ilman tulleja. Hienoa kun saa tilattua millilleen sen kokoisen kun haluaa.

Tuotapa en ole tullutkaan ajatelleeksi. Tullissa asioiminen on tuskaa, mutta jos tilaisi pelkän pohjan niin pääsisi tosiaan vähän kokeilemaan eri vaihtoehtoja helposti.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #43 : Elokuu 06, 2010, 16:19:42 ip »

Onko tuosta Radical Pro -kahvasta suurtakin etua? Saa enemmän kämmentä hyödynnettyä?

Itse ainakin voin suositella. Tuli tällainen tilattua juuri vastikään Has Beanilta papujen yhteydessä - on vieläkin näemmä saatavilla 18 punnan hintaan: linkki.

Tuota ennen on ollut käytössä "perinteinen" Reg Barberin kahva ja vaikka sillä oli ihan hyvä tampata, niin se pään pallukka ei koskaan oikein istunut kämmenkuppiin. Tuossa Radical Prossa ote on jollain tavalla luontevampi, kun nimetön ja varsinkin pikkurilli pääsee mukaan.

Kannattaa muuten katsastaa myös Coffeehitin tarjonta - esim. US curvesta on tarjolla 58 ja 58.5 mm versiot - ei toki millin kymmenesosan tarkkuudella kuten suoraan valmistajalta.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kokemuksia ja ajatuksia tamppereista
« Vastaus #44 : Elokuu 06, 2010, 18:07:07 ip »

Itselläni on ollut muista harrastuksista johtuen ongelmia molempien ranteiden kanssa sekä jännetupin tulehdus eikä jatkuva tamppaaminen ranne vinossa klassisemmalla tampperilla ollenkaan auttanut asiaa. Lisäksi minulla on aika pitkät sormet.  Radial Pro-varren kanssa ranne pysyy suorana ja tamppaamiseen tulee käytettyä enemmänkin sormia. Radial prota kannattaa toki ensin kokeilla koska kyseessä on tyystin toisenlainen kapistus verrattuna tavallisempiin tamppereihin. Suuri osa ihmisistä, jotka ovat kokeilleet tampperiani, eivät ole pitäneet siitä.

Ja onhan siinä toki herrasmiesmäisyyttä kuin vanhoissa keräilyaseissa..
Kirjattu
"We sales specialty coffee"